Toon posts:

[XP] - De traagheid heerst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte lezer,

Het toch wel wat bekende probleem, mijn laptop is sneller geweest dan hij nu is. En ik kan het niet echt verklaren. Pogingen:
  • Windows opnieuw geinstalleerd(XP, SP2, hotfixes tot eind september)
  • Hitman pro gedraait (Alle opties)
  • Antivirus (Avast)
  • Registry cleaner
  • msconfig nagekeken (niets bijzonders)
Toch blijft de laptop traag, CPU gebruik kent veel pieken, ik zou ook zeggen met een redelijk regelmatige interval. [Schermschotje]

Mijn vraag is of iemand misschien een mogelijke oplossing heeft voor dit probleem. Meer informatie is natuurlijk mogelijk, vraag maar raak.

Oh, en nog een andere vraag. Hij doet ongeveer 3 tot 5 minuten over het afsluiten. Wat ook wel erg irritant is, misschien heeft het hier iets mee te maken.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Harde schijf draait toevallig niet in PIO mode? Dit kan je checken bij apparaatbeheer.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
anti-virus dingen er gelijk af gooien, en geen registry cleaner meer uitvoeren (CCleaner heeft mijne oude windows install helemaal corrupt gemaakt, door allemaal windows keys enzo te verwijderen).

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
leonpwner1 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:45:
anti-virus dingen er gelijk af gooien, en geen registry cleaner meer uitvoeren (CCleaner heeft mijne oude windows install helemaal corrupt gemaakt, door allemaal windows keys enzo te verwijderen).
anti-virus dingen er gelijk af gooien

nog andere goede adviezen :? je hebt nu wel een security probleem ;(

welke !@#$ gaat er heden ten dagen nu nog surfen met:

-full admin lokaal
-geen virusscanner

:D

maar goed om de traagheid uit te sluiten kan je dat doen ja en eventueel een andere virusscanner kopen (nod32 is lekker snel, geen resources, je merkt niet dat je het draait,etc,etc)

A wise man's life is based around fuck you

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Avast is al niet zo zwaar btw.

specs

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-03 20:04

Technicality

Vliegt rechtsom...

Zwelgje schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:47:
[...]

-full admin lokaal
-geen virusscanner

:D
offtopic:
Ik, ik kijk gewoon waar ik klik en één keer in de zoveel tijd een online scan is genoeg hoor ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

leonpwner1 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:45:
Geen anti-virus...... dat lijkt me niet bepaald een goed advies.

Problemen na een grote schoonmaak van het register, waarvan je natuurlijk vooraf zelf een backup hebt gemaakt, zijn simpel op te lossen door die backup terug te zetten óf door de backup van CCleaner terug te zetten óf door systeemherstel te gebruiken.

Er waren dus drie mogelijkheden om je corrupte Windowes te herstellen die je over het hoofd zag.

ARME AOW’er

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Laptops hebben ook koeling nodig en hebben daarom vaak ook een fan aan boord. Het is niet vreemd dat er een hoop stof in het koelingssysteem is gaan zitten. Schroef de laptop eens open en haal als het kan de fan eruit. Verwijder al het stof van de heatsink en de fanbladen en je laptop zal weer draaien als een zonnetje (indien dit het probleem is). Veel laptops gaan immers vertragen zodra ze te warm worden op bepaalde plekken.

Kijk voor de lol maar eens naar de plaatjes van mijn laptop:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/laptopcooler_voor_thumb.jpg
Voor

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/laptopcooler_na_thumb.jpg
Na

Scheelde 10 graden op de CPU-temp, en het maakte net het verschil tussen wel of geen throttling. Mijn 3Dmark05 score ging door deze schoonmaak van 800 naar 2600. De SuperPi 1M tijd werd met 5 sec verkort.

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 04-10-2006 21:56 ]

Goud is geen geld

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:31
[oftopic]
Ik gebruik op m'n 2 pc's geen virusscanners. Gewoon opletten wat je doet.
[/oftopic]

Ik neem aan dat je de hdd leeg geformateerd hebt?

Wat zijn de specs van de laptop. Misschien is het gewon niet zo sterk/snel genoeg voor xp??

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
offtopic:
[quote]Zwelgje schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:47:
[...]

-full admin lokaal
-geen virusscanner
[/quote]

Anti-virus er als test afgooien wellicht, niet permanent... En eh... Antwoord op je 2e vraag: Ik, en heb in mn hele leven 4 keer virussen of spyware binnen gehad. 1 keer lang geleden onder DOS, 1 keer met IE5.5 onder windows 95 een url-logger, merkte het door de plotse traagheid bij intypen van URL's. 1 keer door eDonkey2000 te installeren (WhenU spyware was verplicht in de latere versies), en 1 keer een trojan door iets te snel op een .exe te klikken van een cracksite. En ja, ik controleer periodiek dus ik weet wat er gebeurt. Natuurlijk surf ik niet met IE, maar voornamelijk met Opera.

Maar met dit excurs is de OP niet geholpen. Ik denk inderdaad ook aan PIO-mode, of anders een conflict met een driver. Ik heb ook wel eens gehad dat de boel traag werd na installatie van Via 4-in-1 drivers, terwijl de native Windows XP drivers wel goed werkten. Andersom is ook heel goed mogelijk, afhankelijk van de door de OP niet vermelde configuratie van zijn computer.

Verwijderd

Topicstarter
Frank_Knopers schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:52:
Laptops hebben ook koeling nodig en hebben daarom vaak ook een fan aan boord. Het is niet vreemd dat er een hoop stof in het koelingssysteem is gaan zitten. Schroef de laptop eens open en haal als het kan de fan eruit. Verwijder al het stof van de heatsink en de fanbladen en je laptop zal weer draaien als een zonnetje (indien dit het probleem is). Veel laptops gaan immers vertragen zodra ze te warm worden op bepaalde plekken.

Kijk voor de lol maar eens naar de plaatjes van mijn laptop:

[afbeelding]
Voor

[afbeelding]
Na

Scheelde 10 graden op de CPU-temp, en het maakte net het verschil tussen wel of geen throttling. Mijn 3Dmark05 score ging door deze schoonmaak van 800 naar 2600. De SuperPi 1M tijd werd met 5 sec verkort.
Jup, mijn idee :D

Heb het vanmiddag eens geprobeerd, maar kon hem niet open krijgen. Ik heb dat ding nu, schat ik, meer dan 5 jaar dus er zal aardig wat inzitten...ik heb al wat rondgezocht, maar nergens beetje info hoe mijn laptop los gaat.

Alle schroefjes los aan de onderkant, maar nog geen resultaat. Alles zat nog muurvast.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:01:
[...]

Jup, mijn idee :D

Heb het vanmiddag eens geprobeerd, maar kon hem niet open krijgen. Ik heb dat ding nu, schat ik, meer dan 5 jaar dus er zal aardig wat inzitten...ik heb al wat rondgezocht, maar nergens beetje info hoe mijn laptop los gaat.

Alle schroefjes los aan de onderkant, maar nog geen resultaat. Alles zat nog muurvast.
Bij veel laptops dien je eerst het toetsenbord los te nemen (vaak met 2 schuifjes aan de rand, half onder de toetsen), om daar nog een paar schroefjes onder los te draaien.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Guardian Angel schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:50:
[...]

Geen anti-virus...... dat lijkt me niet bepaald een goed advies.
blegh ik ben geen naab die alles aanklikt wat google mij te bieden heeft. Ik download niet van rare 3rd party links zoals [insert verboden link hier].
Problemen na een grote schoonmaak van het register, waarvan je natuurlijk vooraf zelf een backup hebt gemaakt, zijn simpel op te lossen door die backup terug te zetten óf door de backup van CCleaner terug te zetten óf door systeemherstel te gebruiken.
nah systeemherstel is uit, dat verbruikt 3 gb ofzo. Bovendien: wie wilt een corrupte windows nou 2x zo corrupt maken door met oude images te gaan lopen smijten. Een versie install kost je een half uurtje :)
Er waren dus drie mogelijkheden om je corrupte Windowes te herstellen die je over het hoofd zag.
nah ik zag ze niet over het hoofd hoor ;) een versie install is gewoon sneller vind ik, en dan weet ik zeker dat ik van alles af ben :+

btw: wat heeft iedereen tegen het niet-hebben van een virusscanner :S alsof je gelijk gehackt wordt ofzo. Enneh, ze maken ze pc wel DEGELIJK slomer, mede door realtime protectie die continue je hd loopt te fragmenteren inspecteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Avalaxy op 04-10-2006 22:15 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

leonpwner1 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:14:
[...]
nah systeemherstel is uit, dat verbruikt 3 gb ofzo. Bovendien: wie wilt een corrupte windows nou 2x zo corrupt maken door met oude images te gaan lopen smijten. Een versie install kost je een half uurtje :)
:O
Compleet met alles updates en de nieuwste drivers redt je dat niet, configureren, programma's herinstalleren etc. etc.

Ikzelf gebruik een dagelijks bijgewerkte image van Acronis, altijd actueel en in zo'n 20 minuten is mijn PC weer 100% in orde én actueel.

Daarnaast, je kunt de ruimte die de systeemherstelbestanden innemen zelf toekennen. 3 GB haal ik sowieso niet omdat ik automatisch alle oude herstelpunten laat verwijderen als er een nieuwe wordt gemaakt.

Maar goed, dit is allemaal offtopic onderhand.

ARME AOW’er

Verwijderd

zeker dat je nergens geen pio access modes hebt? pieken lijken hier toch wel op te wijzen.
process explorer van sysinternals downloaden, en dan met de driver manager de drivers een voor een uitschakelen en in PE het dpc percentage in het oog houden. geen dpc uitschieters meer->schuldige driver gevonden. voordat je op dergelijke manier begint te diagnosticeren, is het misschien aangeraden nogmaals windows te herinstalleren zonder op het internet te gaan en zonder anti-virus.

Verwijderd

Topicstarter
Jup, klopt wel..het is constant aan de gang. Maar of het echt merkbaar is, een seconde misschien.

Anyway, ik heb een zusje, type BrEeZaHh...moet ik nog meer zeggen? :P
De PC word zometeen afgesloten, omdat je geen verstand hebt van PC's en toch wel op JA klikt, ohja, we hebben een leuk virus geinstalleerd dat de hele PC verneukt waarna je broer hem weer mag gaan fixen.

Je kunt wel doorgaan met MSN als je op JA klikt

Ja / NEE (<--KLIK HIER)

Wedden dat ze op ja drukt? :P

Nouja, Antivirus weglaten is dus geen optie. Maar bedankt van die tip over het tobo dat loskan, ik zal er morgen even grondig naar kijken, want de fan maakt ook een takkeherrie, niet echt fijn als je in de klas zit enzo. Desnoods probeer ik even een papst te krijgen...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Technicality schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:49:
[...]

offtopic:
Ik, ik kijk gewoon waar ik klik en één keer in de zoveel tijd een online scan is genoeg hoor ;)
brave words... i have heard them all before... but now they are all infected })

nee maar zonder gekheid, je bent erg naief weet je dat? zelfs mensen die kijken waar ze klikken kunnen geinfecteerd worden. zo eenvoudig als jij het stelt is het gewoon niet meer anno 2006

* Zwelgje is was namelijk zelf ook zon iemand totdat ie geinfecteerd raakte :( , elevator knows ;)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik had laatst een loeiende Avast bij het openen van een microsoft site...kun je nagaan.

Maargoed, wat ik was vergeten te melden is dat ik ook het defragmenteren maar heb gedaan, helaas zonder resultaat. Morgen gaat de laptop open, en ik hoop dat ik dan een hoop stof vind. lijkt me wel, na 5 jaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:27:
Jup, klopt wel..het is constant aan de gang. Maar of het echt merkbaar is, een seconde misschien.

Anyway, ik heb een zusje, type BrEeZaHh...moet ik nog meer zeggen? :P
De PC word zometeen afgesloten, omdat je geen verstand hebt van PC's en toch wel op JA klikt, ohja, we hebben een leuk virus geinstalleerd dat de hele PC verneukt waarna je broer hem weer mag gaan fixen.

Je kunt wel doorgaan met MSN als je op JA klikt

Ja / NEE (<--KLIK HIER)

Wedden dat ze op ja drukt? :P

Nouja, Antivirus weglaten is dus geen optie. Maar bedankt van die tip over het tobo dat loskan, ik zal er morgen even grondig naar kijken, want de fan maakt ook een takkeherrie, niet echt fijn als je in de klas zit enzo. Desnoods probeer ik even een papst te krijgen...
nee, het is net omgekeerd, anti-virus kan gewoon niet op tegen klikken zonder denken met adminrechten zoals keer op keer bewezen wordt. hiervoor heb je een goed geconfigureerde pc met volledig correct ingestelde beperkt account, zodat wanneer het toch weer verkeerd gaat, uitloggen moet volstaan om de malware te doen verdwijnen.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou ik moeilijke sprongen moeten maken om dit te voorkomen, ik geef je gelijk. Maar het is me simpelweg teveel werk om dat zowel naar mijn zusje's wens als die van mij te doen.

Maargoed, we dwalen af!
Ik zal jullie even vertellen hoe het vanmiddag is gegaan. Heb een handleiding gevonden van HP waar alles instaat :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, vanmiddag open gehad. Moest dus daadwerkelijk ALLES eruithalen behalve de floppydrive en het mobo. voordat de casing eraf kon.

Ongeveer anderhalf centimeter stof voor de heatsink, dat is dus nu weg. Hij zal gegarandeerd koeler zijn, maar het probleem blijft, telkens hoge pieken CPU gebruik.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 17:59:
Nou, vanmiddag open gehad. Moest dus daadwerkelijk ALLES eruithalen behalve de floppydrive en het mobo. voordat de casing eraf kon.

Ongeveer anderhalf centimeter stof voor de heatsink, dat is dus nu weg. Hij zal gegarandeerd koeler zijn, maar het probleem blijft, telkens hoge pieken CPU gebruik.
Je zegt dat je laptop steeds trager wordt. Maar in vergelijking tot wat? Een 5 jaar oude laptop is dus uit 2001 en gebouwd voor de software die er toen was.
Vergelijk je nu de prestaties van bijvoorbeeld de toenmalige Windows/Office 2000 van toen met de Windows XP sp2 en Office 2003 van nu?

Alle software is met nieuwere versies natuurlijk een steeds zwaardere belasting gaan vormen omdat het steeds meer kan en meer bronnen vreet, tenzij je ook de specs van je laptop hebt bijgehouden....

En wat zijn die specs nou eigenlijk, toch best wel belangrijk lijkt me :z

Specs

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je nu al eens gekeken of je harde schijf in PIO mode draait? Dit is volgens mij een goede kandidaat voor de oorzaak van het probleem.

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-03 19:37
het aflsluit probleem herken ik ook. Op mn pc met ati drivers duurt het afsluiten meer dan een minuut. Na de videokaart te hebben vervangen(nvidea) en dus ook andere videodrivers gebruik duurt het afsluiten nog "maar" 30 seconden.
Pagina: 1