Computer kapot

Pagina: 1
Acties:

• MstE
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-01 19:56
Geschiedenis:
Ik zit hier met een probleempje. Mijn huis-tuin-keuken/"game"-pc is kaduuk.
Hij is nu al langer dan een maand zo. Ik heb er een ouwe Pentium 100Mhz voor
in de plaats gedaan maar de andere leden van de familie merken wel dat de
"computer wel wat langzamer loopt als anders". ;)

Het begon zo. Ik zag dat de CPU-koeler (Copper Lite) losjes op de proc zat dus tilde ik
hem met een vinger lichtjes van de processor voor 1 seconde.
Nu was er nog niks aan de hand. De PC draaide gewoon lekker door.

Toen deed ik de PC uit om de koeler er vaster op te draaien. Nieuwe pasta erop enzo.
De PC aan gezet, maar hij kwam niet verder dan draaiende fans en lichtende lampjes.
Dus had ik de PC eventjes alleen koelen, maar dat mocht ook niet baten.
Toen had ik alles uitgetrokken en alleen de proc+koeler, 1 geheugenstrip en videokaart overgelaten.
Maar toen kwam hij nog steeds niet verder. En natuurlijk ook het geheugen en
videokaart met spares uitgeprobeerd, maar dat wou ook niet.

Mijn vraag is nu dus:
Zou nou de CPU of de Mobo kapot zijn? Ik heb namelijk niemand in de buurt die ook een
Socket A mobo heeft.

Configuratie:
Huntkey 400W
Asrock K7s8x rev 1: Bios 2.60
AMD 2400+ @ stock
Copper Lite
Asus Nvidia 6200 AGP VGA-kaart

[ Voor 0% gewijzigd door MstE op 04-10-2006 21:19 . Reden: Vraag teken vergeten, duh ]

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat je processor goed in zijn voetje zit ?

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
even een vraag: hoe heb je die pentium van 100 mhz in je socket A mobo gezet? O-)

ziet je cpu er niet zwart uit ofzo, of komt er geen rook uit? :P Als hij tijdens het computeren niet uit is gevallen lijkt me niet dat ie oververhit is ofzo, anders had je wel een reboot gehad.

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 22:02
leonpwner1 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:23:
even een vraag: hoe heb je die pentium van 100 mhz in je socket A mobo gezet? O-)
hij bedoelt waarschijnlijk gewoon, een compleet andere pc ;)

• MstE
Timvanh schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:25:
[...]

hij bedoelt waarschijnlijk gewoon, een compleet andere pc ;)
LOL, inderdaad het is een compleet andere pc. zo eentje die je nog moet aanzwengelen.

Ik weet zeker dat de cpu er goed in zit ik heb de proc eigenlijk zelfs 3 weken geleden voor de
zekerheid er weer uitgehaald, schoongemaakt(met alleen een wattestokje) en weer terug
gezet.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Er zijn gelukkig nog een heleboel mensen met een SA bordje, en anders is er vast wel een PC winkel die even voor je kan testen :D

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik gok dat alleen je proc beschadigd is. Een socket A geval kan al binnen enkele seconden oververhit raken als de koeler geen of slecht contact maakt met de core. Jouw actie was kennelijk lang genoeg om de proc te beschadigen, maar een moederbord heeft meestal wat meer tijd nodig om door te fikken.

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Als een Socket A processor te weinig koeling heeft gehad en is door gebrand dan kan je dit vaak wel zien en ruiken. Trek de CPU er eens uit en kijk er goed naar. Overigens is een paar seconden zonder koeling draaien al snel funest. En je moet natuurlijk nooit bij een draaiende PC aan het koelblok gaan zitten trekken en zo. Misschien is de core zelfs wel beschadigd nu.

• MstE
Ja dat vrees ik ook. Dus als de fans draaien en lampjes oplichten dan moet het haast wel
een kaduuke CPU zijn. Dat wordt dus een sempron kopen en erop zetten, totdat ik heeeel
misschien ooit eens genoeg geld heb voor een nieuwe pc. ;)

bedankt heren en tot de volgende PC die ik mol.

(het oplichten van de heatsink heb ik meteen berouwd, ik had het zonder nadenken gedaan :+
ik had stiekem gehoopt dat "ASRock U-COP: ASRock Universal CPU Overheating Protection" de CPU zou beschermen)

• MstE
Heb vandaag een AthlonXP 2400+ van iemand overgenomen (via V&A natuurlijk).
En de PC start weer normaal op, dus het was toch een dode processor.

Nu moet ik alleen nog kijken hoe ik de koeler vaster kan maken zonder de proc te breken,
omdat hij toch wel een beetje wiebelt hoe vast ik em ook draai.

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
socket A. we hebben het hier toch over amd ? gewoon clipjes werk ?

nergens een clipje afgebroken ofzo ? of anders mischien gewoon een ander koelertje erop zetten wat wel gewoon vast blijft zitten :p

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 15:23
Ik zou gewoon voor 5-10 euro een andere koeler halen ,weet je zeker dat ie goed vast zit, tenzei natuurlijk je socket haakjes/pinnetjes zijn afgebroken, maar dan zou je huidige koeler er denk ik al wel afgevallen zijn(tenzei die is blijven hangen in de koelpasta ook ook nog wel mogelijk is 8) )

als je wel een andere koeler gaat halen kan ik je een Arctic copper lite aanraden, zijn zeer stil, wegen niks, koelen prima en zijn maar 10 euro ofzow.

nou succes(en niet weer je koeling eraf halen wanneer die aan staat he :+ )

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

LANnerd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 22:19:
Ik zou gewoon voor 5-10 euro een andere koeler halen ,weet je zeker dat ie goed vast zit, tenzei natuurlijk je socket haakjes/pinnetjes zijn afgebroken, maar dan zou je huidige koeler er denk ik al wel afgevallen zijn(tenzei die is blijven hangen in de koelpasta ook ook nog wel mogelijk is 8) )

als je wel een andere koeler gaat halen kan ik je een Arctic copper lite aanraden, zijn zeer stil, wegen niks, koelen prima en zijn maar 10 euro ofzow.

Die koeler heeft ie al :D

• MstE
hehe ja, de koeler die ik heb is de Copper Lite.
Alleen wil hij nog niet helemaal "vast" zitten.
Ik kan hem nog steeds van de core optillen met 1 vinger.
Ach ja. Ik heb mijn lesje geleerd :+
LANnerd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 22:19:
Een ezel stoot zich geen 3 aan dezelfde...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
dan moet je hem anders vastzetten. Als hij door een stoot loskomt (ofzo) en het contact weg is, brand deze proc ook weg.

dat je het weet
Pagina: 1