Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Routers en 100 % stealth

Pagina: 1
Acties:

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 17:29

Crakie

I want my board back, Lance

Topicstarter
Enkele maanden geleden heb ik mijn ADSL modem ingeruild voor een router (leuke aanbieding van mijn ISP...) . Softwarematig heb ik niks veranderd aan de beveiliging: XP met SP2 en Kaspersky Internet Security. Nooit wat gehad dus het zal wel goed zijn.

Het enige dat me opviel dat in mijn 'modem tijdperk' een site als 'Shields up!' mij als 100 % stealth aangemerkte: alle ongebruikte poorten dicht, geen respons op ping etc. Nu ik een router heb zijn die poorten nog steeds dicht dicht maar mijn comp geeft schijnbaar wel een ping respons. Daarom krijg ik de 100 % stealth kwalificatie niet meer.

De vraag: komt dat door de router?

De volgende vraag: is dat erg? (oftewel: vormt het een security risk?)

De laatste vraag: als het erg is, hoe zorg ik dat het verholpen wordt?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Oopz leesfoutje...in mijn router kan ik instellen of 'ie op ping-aanvragen moet reageren of niet. Kan geen kwaad verder

[ Voor 70% gewijzigd door Pingelmonster op 04-10-2006 20:37 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Je comp geeft geen ping-respons, want de poorten zijn dicht dus de pakketjes komen nooit bij je comp aan.
Een router / firewall / whatever kan op twee manieren met ongewenste pakketjes omgaan: droppen, of afwijzen. In dat laatste geval wordt er dus wel een antwoord retour gestuurd, maar een afwijzing voor de verbinding. In beide gevallen zijn alle poorten dicht, maar in het laatste geval kan een potentiële hacker / whatever dus wel aan de reply zien dat er daadwerkelijk iets zit op het ip dat hij benaderd. En dat het dus de moeite waard is om andere poorten te proberen.
Met andere woorden: kwa beveiliging is er niet veel veranderd, want de poorten zitten evengoed dicht. Wel wordt er op een andere manier met inkomende pakketjes omgegaan, wat een potentieel risico zou kunnen zijn, maar het bij huis- tuin- en keukengebruik vaak niet is.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 17:29

Crakie

I want my board back, Lance

Topicstarter
Okee, dan moet ik dus in mijn router gaan prutsen... ik zal eens kijken, gewoon voor de lol.

In Ubuntu krijg ik trouwens hetzelfde 'security profile' dus het zal inderdaad de router zijn.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.