Toon posts:

Laptop stroomtoevoer repareren.

Pagina: 1
Acties:
  • 914 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik mocht een laptop van me werk me nemen. Deze laptop kon niet meer opgeladen worden omdat de connector aan de binnenkan was afgebroken. Nu wil ik dus omdat het nog een aardige laptop is dit repareren of gewoon draden solderen met eventueel kroontsteen e.d.

Wat al gedaan:

Ik heb het gehele moederbord gedemonteerd.
En heb foto's gemaakt zodat het wat makkelijker is.

Voor
Afbeeldingslocatie: http://i72.photobucket.com/albums/i199/gekkewa/DSC00638.jpg

Achter
Afbeeldingslocatie: http://i72.photobucket.com/albums/i199/gekkewa/DSC00632.jpg

Zoals je ziet worden er 3 punten gebruikt. Welke kan ik gebruiken en welke niet.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Meet is doro of er puntjes met elkaar zjin verbonden :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i72.photobucket.com/albums/i199/gekkewa/DSC00646.jpg

volgens mij is er geen 3e pinnetje gebruikt. want die kant is anders.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok met multimeter gemeten:

14.44kohm tussen deze twee pinnen:

Afbeeldingslocatie: http://i72.photobucket.com/albums/i199/gekkewa/DSC00632-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Als je de lader hebt, kijk eens of daar de polariteit op staat. In 99% van de gevallen is de buitenkant de - en de pin (in de connector) de +. Misschien dat de derde pin zo'n contact is dat verbonden of verbroken wordt afhankelijk van of er een stekker in zit, mogelijk moet je die dan nog doorverbinden (kijk eens of je dat aan de connector kan zien).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan natuurlijk (whoppa checkt je profiel) even naar Radio Centrum gaan (in utrecht, aan de vinkenburgstraat) daar hebben ze denk ik die connector wel, dan kan je m er netjes in solderen en heb jij een werkende laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10 21:29
Dat kon wel eens tegenvallen ... die connectors hebben een nogal akelige plaatsing van de pennen, die zijn niet standaard in de elektronica zaak te krijgen.

Ik heb zelf regelmatig kleine chassis delen gebruikt als vervanger hiervoor, die zet je gewoon met een moer door het stekker gat heen vast, en dan met een paar draadjes naar het moederbord toe.

Die lip die nos gebakken is van je print is 90% zeker de plus, de andere twee pennen hangen samen aan massa.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou je het voor mij even aan kunnen geven aub?

als ik de connector bekijk is de buitenste (dus donker groene gebied) niet gebruikt, Ook meet ik alleen 14.44kohm tussen de 2 in het lichtgroen. Wat is nu het verstandigst?

En ik ken radio wel ;) ben vaste klant ik ga het zeker proberen daar.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-10 17:14
Toen ik een laptop had met een gelijk probleem heb ik het volgende gedaan:

-Uitzoeken wat de min is door deze door te meten aan de hand van de ground, dit is in 99% van de gevallen namelijk gelijk.

Andere pin als plus te beschouwen. De derde pin die op je systeem zit is wss gewoon een 2e min, maar dit kun je meten door de eerder beschreven manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 16:31
Apple schijnt dit heel mooi te hebben opgelost: de "connector" is verbonden middels magnetisch contact. Struikelt er iemand over de kabel, schiet het magneetje gewoon los, niks aan de hand.

Zijn er geen aftermarket-setjes in de handel die ook volgens dit principe werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

catchingfire schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 08:44:
Apple schijnt dit heel mooi te hebben opgelost: de "connector" is verbonden middels magnetisch contact. Struikelt er iemand over de kabel, schiet het magneetje gewoon los, niks aan de hand.

Zijn er geen aftermarket-setjes in de handel die ook volgens dit principe werken?
Lijkt me sterk want iedere laptop is anders en ik zie de doorsnee consument nog niet zo snel een laptop openschroeven en andere connector erin solderen

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 13:20

basz

Professioneel prutser

Gokje; het is een compaq? (die connector komt me verdacht bekend voor, met name in afgebroken toestand ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fujitsu siemens.

Ik ga maandag proberen de connector te kopen.

Als dit niet lukt moet het waarschijnlijk zo: (of heb ik het fout)

Afbeeldingslocatie: http://www.laptoprepairguy.com/wp-images/power-jack-fix.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2006 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Dan kun je beter/netter doen zoals Sine het zegt ...
Sine schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:59:
...
Ik heb zelf regelmatig kleine chassis delen gebruikt als vervanger hiervoor, die zet je gewoon met een moer door het stekker gat heen vast, en dan met een paar draadjes naar het moederbord toe.
...
Anders blijf je een keer achter dat snoertje haken en gaat de hele laptop over de vloer ...

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit momenteel met hetzelfde probleem met een Dell Inspiron 9200.

De power jack heb ik al van het moederbord gehaald en mijn idee is om de draden er direct op te solderen (de accu is toch al gaar).

Mijn vraag is alleen: welke draad moet waar?

De stroomkabel van de laptop ziet er als volgt uit (schematische dwarsdoorsnede):

( a ( b ( c ) b ) a )

De haakjes stellen plastic omhulsel voor... de letters om onderscheid te maken tussen de verschillende aders van de kabel.

Hier de foto's van de printplaat met verwijderde power jack:

bovenkant
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/P1010614.JPG

onderkant
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wognum/P1010615.JPG

Ik hoop dat iemand met een beetje op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Dit probleem kan je toch gewoon met een multimeter oplossen?

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

8)7

Je kan toch meten op welke pinnen er stroom staat van je adapter? En dan kijken welke pin die in je connector raakt, en vervolgens kijken welk pootje dat van je connector is. Je weet hoe de connector op je moederbord zat dus dan weet je aan welke soldeerpunten je de kabel moet solderen.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Nee, de connector zat met 9 punten vast op het moederbord en de connectoren zitten verstopt in een omhulsel van hard plastic. Voor mij is het onduidelijk welke pin waar terecht komt.

Ik stel de vraag niet voor niets. Als ik het zelf duidelijk zou kunnen zien, dan werkte m'n laptop nu al wel weer.

Daarbij kan ik wel achterhalen wat de + en - is van de adapter, maar waar de 3e ader voor is, is me een raadsel.

[ Voor 16% gewijzigd door Wouter op 24-10-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de 3e is een databus, daarmee kan de laptop/docking bay onder andere uitlezen hoeveen vermogen de adapter kan leveren.
e.g.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2147/2108117874_aac7900f72_b.jpg

afgaande op de van de foto zou ik zeggen dat de bovenste 6 allemaal massa zijn
die met die pijl eronder de databus, en 2 en 3 de plus.

maar je kan niet alles zien op de foto, call it an educated guess. dus als het uitfikt jammer dan

je kan natuurlijk met je multimeter/ohmmeter meten welke pin op de connector verbonden is met wat

[ Voor 74% gewijzigd door Fish op 24-10-2009 22:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat is het merk/model van de laptop? Op ebay worden voor heel veel laptops namelijk gewoon passende connectortjes verkocht: klikkerdelklik

Tijdje geleden zelf ook gedaan bij een Fujitsu-Siemens laptopje, laadt sindsdien weer gewoon prima op :)

@Wouter: Voor jouw laptop zijn dr sowieso genoeg te vinden, zie bijv. hier. Kost bijna niks zo'n ding en wel een stuk nettere oplossing lijkt mij!

[ Voor 59% gewijzigd door Dick op 24-10-2009 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

kingrichard47 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:39:
Wat is het merk/model van de laptop?
Wouter schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:00:
Ik zit momenteel met hetzelfde probleem met een Dell Inspiron 9200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wouter is niet de TS ;) Maar heb mijn bericht net al even aangepast met in ieder geval een linkje naar een dc jack voor een Inspiron 9200. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Dick op 24-10-2009 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Wouter schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:17:
Nee, de connector zat met 9 punten vast op het moederbord en de connectoren zitten verstopt in een omhulsel van hard plastic. Voor mij is het onduidelijke welke pin waar terecht komt.
Wees creatief :)
Pak desnoods een paperclip.. die steek je in de connector op de plek die je wilt meten.
Multimeter aan de paperclip en aan een van die 9 punten, en meten maar.
Is wat gepruts, maar dan weet je wel welk deel van de connector verbonden is met welk punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Wouter schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:17:
Ik stel de vraag niet voor niets. Als ik het zelf duidelijk zou kunnen zien, dan werkte m'n laptop nu al wel weer.
Niet aanvallend bedoeld maar weet je wel wat een multimeter is en doet? Daarmee kan je gemakkelijk door middel van het meten van de weerstand kijken welk stukje metaal doorverbonden is met een ander stukje metaal. Dus ondanks dat je de banen met het oog niet kan zien, kom je met een behulp van de multimeter er wel achter welk waaraan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Ik weet wat een multimeter is en hoe ik die moet gebruiken,

Ik had echter een eerdere reparatiepoging ondernomen, waarbij ik de kabel direct in de connector heb gesoldeerd en deze daarna met kit gevuld had om te voorkomen dat de draden zouden verschuiven en er kortsluiting zou ontstaan. Helaas was deze reparatiepoging niet geslaagd en is het doormeten van de connector nu dus ook onmogelijk geworden :P

De oorspronkelijke kabel is nu dus al stuk geknipt en er is haast bij. Ik heb de laptop dagelijks nodig voor school; dus ook het bestellen van een nieuwe connector gaat me teveel tijd kosten (+ dat ik dan sowieso ook een nieuwe kabel nodig heb)... ik vroeg me gewoon even af of iemand misschien wist welke aansluitpunten waarvoor waren. Ik dacht; misschien is zoiets wel standaard; ik ben meer thuis in software ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter op 24-10-2009 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Hier een afbeelding van de power jack die erop gaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.eshop111.com/ebay/xpicsc/tbk501c.jpg

Ik kan er helaas niet echt goed uit afleiden welk deel van de power connector bij welke pin terecht komt...

Ik gok dat de middelste pin achterop overeen komt met de middelste pin in de connector.
De twee pinnen aan de zijkant achterop met de binnenkant van de connector en de 2 pinnen onderop met de buitenkant van de connector

[ Voor 32% gewijzigd door Wouter op 24-10-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou zeggen, houd een aansteker onder je oude connector, laat hem en affikken/wegsmelten dan kun je precies hoe alles loopt.
(wel ff buiten voor je gezondheid)

andere manier is om hem op een normale manier te demontere en het plastic stukje bij beetje weg te knippen

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 24-10-2009 22:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
M'n gok klopte; vastgesoldeerd, kit erover en kabel vast met tiewraps vast aan frame van laptop zodat er geen kracht op kan komen te staan.

Ach, het verdient geen schoonheidsprijs, maar het werkt :)

Bedankt voor alle suggesties in ieder geval :)
Pagina: 1