[Excel 2003] Automatisch berekenen draaiboek

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor veel activiteiten is er een draaiboek nodig, waarbij ook rekening moet worden gehouden met voorbereidingen, een tijdstraject etc. Ik ben gaan proberen dit in excel te laten bouwen: dat als ik de datum en het tijdstip van de activiteit invoer (het gaat steeds om eenzelfde activiteit), ik alle data waarop er een actie uitgevoerd moet worden terugkrijg, en waar nodig zelfs een precies tijdstip.

Het betekent dat er rekening moet worden gehouden met weekenden en vakantiedagen; daarop wordt er niet gewerkt en vindt er dus ook geen (voorbereidende) actie plaats.

Rekenen met data (als in: meervoud van datum) gaat wel, en ik heb het weekend-probleem al ondervangen, op de volgende manier:

=IF(WEEKDAY($B$3-(7*Variabelen!B3))=7;$B$3-(7*Variabelen!B3)-1;IF(WEEKDAY($B$3-(7*Variabelen!B3))=1;$B$3-(7*Variabelen!B3)-2;$B$3-7*Variabelen!B3))

Waarbij $B$3 de cel de 'brondatum' is, en in !Variabelen!B3 het aantal weken staat (vandaar *7, om op het aantal dagen te komen).

Echter, ik heb een lijst met vakantiedagen. Zoeken naar een match met die vakantiedagen lukt (logical statement), maar ik moet tevens een vervangende datum krijgen. Deze moet vóór deze vakantiedag liggen, en mag weer geen zaterdag, zondag óf andere vakantiedag zijn.

De lijst vakantiedagen loopt vanaf F4:F90, dus handmatig mogelijkheden bepalen zoek ik niet. Hoe krijg ik dit gedaan?

• YouKnow
  • Niet online
Niemand?

Verwijderd

Ik denk dat een vriend van mij jou kan helpen. Kun je mij de Excel file mailen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik denk dat het wel leuk is als we hier tzt mee kunnen leren van de uitkomst, is registreren niet net zo makkelijk? O-) Welkom trouwens, Gerbrand123 :)

Overigens, YouKnow, wellicht dat mensen sneller meekijken als je code wat meer leesbaar is; zet het anders om naar [ code ] tags en zet er wat enters in (en indent dan natuurlijk).

Is VBA een optie? Daar kan je het wat "mooier" doen.

Anders: een optie is het hele jaar ergens in een tabel zetten (evt in omgekeerde volgorde: 31/12 eerst) en dan met bovenstaande in gedachten vertikaal zoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 15-10-2006 20:28 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• YouKnow
  • Niet online
Ja, die optie had ik ook in gedachten. Maar dan moet ik volgens mij handmatig de alternatieve data gaan bepalen, dus dat werkt niet. Ik zet de xls file even online! hier

VBA zou wellicht een optie zijn ja. Dan moet ik dat maar eens gaan leren!

[ Voor 29% gewijzigd door YouKnow op 17-10-2006 00:10 ]