Voor kunstacademie apple budget, of pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Mijn broertje wil een pc voor de kunst academie.

Eerst was het idee om +/- 600 euro te investeren in een G4 ibook.

Een laptop is bij hem alleen waarschijnlijk geen lange levensduur beschoren dus moeten we toch richting de vaste machine.

Een mac mini met een LCD? een Imac ? of toch een gewone intel machine?

de volgende vragen zijn hierbij van belang:

Is er een configuratie samen te stellen uit gewone onderdelen waarop Apple intel OSX draait (deze kopen we dan)? of was dit een speciale developper edition?

Zijn nog steeds veel apple producten die formaten genereren die niet met de PC variant van de applicatie te gebruiken zijn?
(ik neem aan dat als ik een usb stick met FAT32 formatteer dat alle systemen dat kunnen lezen.

Is het uberhaupt nog slim een G4 te kopen of kopen we daarmee een uitstervend iets? 't Geheel moet toch wel een jaartje of 3 minimaal blijven werken, ik verwacht dat de G4 userbase nog zo groot is dat dit niet direkt problemen zal geven.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Wat moet hij op de machine doen? Kijk waarop dat kan -> pc / mac en kijk dan welke je liever hebt.. Maar daaruit een conclusie.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Ik zou sowieso eerst kijken wat ze daarzo op de kunst acedemie gebruiken. Het zal waarschijnlijk wel mac osx zijn.
Misschien is een G4 workstation iets met een leuk crt (21' ofzo) wel leuk, dan heb je best iets goeds voor 6 a 700 euro.
Ik zou niet zo snel voor een iBook gaan. Zeker als er gretig gephotoshopt wordt want dan gaat je hardeschijfsnelheid tegenwerken, het zelfde geld voor een mac mini.
Als je een beetje in een lage prijsklasse zit zou ik zeker nog kiezen voor een crt bakbeest gewoon omdat daar nog steed de kleuren het beste uitkomen tenzij je flink inversteerd in een tft.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Wat is je budget? De nieuwe iMac's zijn zeker aan te raden, MacPro is overkill, Mac Mini of de laptops gaat je harde schijf niet meewerken en enkel aan te raden als je aan plaats- of geldbesparing moet doen.

Als je minder budget hebt, kijk eens naar iMac G5's op e-bay of andere veilingssites, PowerBook G4's of inderdaad de Mac Mini (steek er wel wat extra RAM in) met een goedkoop LCD of een degelijke CRT. PowerMac G4's zijn ook nog aardig op te pikken en er zijn verschillende modellen geweest die zelfs SCSI schijven hebben of een dual processor en de meesten hebben Apple-scherm connector voor de oudere Apple cinema's.

[ Voor 8% gewijzigd door Guru Evi op 04-10-2006 17:41 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
er is ook een nieuwe iMac uitgebracht voor studenten... die was wel iets hoger dan je budget, alleen beschikbaar als je inlogt op de Studenten gedeelte van de store.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• RM-rf
  • Laatst online: 17:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Het is vrijwel onzin om te denken dat het een probleem met bestandsformaten gaat opleveren als je niet een Mac zou gebruiken...

héél héél vroeger waren veel applicaties er enkel voor de Mac (Photoshop, Illustrator, Quark) en was bestandsuitwisseling een hel.
Maar dat speelt allang niet meer.

Als je een mac wilt kopen omdat je daar gewoon écht voordeel van inziet, natuurlijk doen, maar baseer je niet op een fout idee dat je op de kunstacademie een mac zou 'moeten' hebben, dat is gewoonweg niet waar.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
RM-rf schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 17:58:
Het is vrijwel onzin om te denken dat het een probleem met bestandsformaten gaat opleveren als je niet een Mac zou gebruiken...

héél héél vroeger waren veel applicaties er enkel voor de Mac (Photoshop, Illustrator, Quark) en was bestandsuitwisseling een hel.

Als je een mac wilt kopen omdat je daar gewoon écht voordeel van inziet, natuurlijk doen, maar baseer je niet op een fout idee dat je op de kunstacademie een mac zou 'moeten' hebben, dat is gewoonweg niet waar.
wat je vergeet is dat op elke mac de helderheid van de beeldschermen heeeel anders staat dan op een windows based machine... kan je idd instellen op windows, maar verschilt alsnog een hoop (ligt ook aan kwaliteit beeldscherm, maar dat probleem heb je niet bij de (e/i)Mac)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je veel gaat photoshoppen zou ik geen intelmac nemen, of je moet van plan zijn om Windows erop te zetten (en dan betaal je dus alleen dik voor het design).

De prestaties van PS onder OS X blijven op zo'n 30-40% hangen in vergelijking met dezelfde Mac die Windows XP draait.

Meeste waar voor het geld blijft toch een intelsysteempje zonder Apple design met Windows als OS.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 04-10-2006 18:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RM-rf
  • Laatst online: 17:46

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

teh_twisted schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 18:21:
[...]

wat je vergeet is dat op elke mac de helderheid van de beeldschermen heeeel anders staat dan op een windows based machine... kan je idd instellen op windows, maar verschilt alsnog een hoop (ligt ook aan kwaliteit beeldscherm, maar dat probleem heb je niet bij de (e/i)Mac)
:? ik mag aannemen dat je gewoon dat je je beeldscherm kalibreert en met kleurenprofielen kunt werken...

Sorry, maar wat een onzin die mensen bedenken om dat aloude cliché-beeld levend te houden dat Kunstacademie == Mac .... om allerhand 'dingetjes' die anders zouden zijn...
(niet dat ik je afraad om het kopen van een mac niet te overwegen, op veel terreinen, ook prijs-kwaliteit verhouding, eenvoud van het OS vind ik een mac een goede overweging, zoalng je maar goede en geldige argumenten vind, en geen 'onzin-ideeen')

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Gizz schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 18:24:
Als je veel gaat photoshoppen zou ik geen intelmac nemen, of je moet van plan zijn om Windows erop te zetten (en dan betaal je dus alleen dik voor het design).

De prestaties van PS onder OS X blijven op zo'n 30-40% hangen in vergelijking met dezelfde Mac die Windows XP draait.

Meeste waar voor het geld blijft toch een intelsysteempje zonder Apple design met Windows als OS.
Photoshop CS3 komt er aan, dan is dat probleem opgelost.

Verder is het gewoon een kwestie van smaak, persoonlijk zou ik nooit meer een PC kopen, sinds ik weet wat het is om met Mac OSX te werken.

Verwijderd

Dus Eigenlijk kan een iMac niet zo goed photoshop aan? Wat dan met adobe aftereffects?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 18:32:
Dus Eigenlijk kan een iMac niet zo goed photoshop aan? Wat dan met adobe aftereffects?
Er is nog geen universal binary versie van Photoshop, vandaar dat het wat trager werkt dan op een Windows XP based systeem. Met Photoshop CS3 is dat probleem opgelost. Voor After Effects geld momenteel hetzelfde volgens mij, daar is ook nog geen universal binary versie van. Die zal ook wel in 2007 komen.

• Gizz
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De volgende photoshop komt eind volgend jaar (als alles volgens planning loopt). Dan koop je nu dus een duur apparaat om een jaar lang niet eens op halve kracht te werken.

Dan kan je net zo goed een erg goedkoop 2e hands computertje kopen als prestaties je toch niks uitmaken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• wibblemoo
  • Laatst online: 21:50
Gizz schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 18:39:
De volgende photoshop komt eind volgend jaar (als alles volgens planning loopt)
Waar komt deze tegeltjeswijsheid vandaan?

Verwijderd

Gizz schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 18:39:
De volgende photoshop komt eind volgend jaar (als alles volgens planning loopt). Dan koop je nu dus een duur apparaat om een jaar lang niet eens op halve kracht te werken.

Dan kan je net zo goed een erg goedkoop 2e hands computertje kopen als prestaties je toch niks uitmaken.
Volgens de laatste geruchten komt CS3 eerder dan verwacht, maar goed, het blijft koffie dik kijken.

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=4206 > Ze zijn verder dan ik dacht ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 19:29 ]

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 19:55

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

wibblemoo schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 19:24:
[...]

Waar komt deze tegeltjeswijsheid vandaan?
Adobe geeft zelf in deze PDF (http://www.adobe.com/products/pdfs/intelmacsupport.pdf) een richtlijn aan - ze brengen eens in de 18-24 maanden een nieuwe versie uit.

Daar zou je ongeveer uit kunnen afleiden dat CS3 ergens volgend jaar gereleased wordt.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Volgens dit gerucht komt Adobe CS3 uit in Mei 2007.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Ik weet niet hoor, maar ik doe zit op Grafisch Lyceum in Utrecht, en ik heb ook pas een iBook G4 aangerschaft. Een prima stevig apparaatje is het. Rond de 600 euro heb je zeker een behoorlijke iBook. Zorg alleen dat je er wel genoeg Ram in stopt zodat programma's die hij waarschijnlijk moet gebruiken (Photoshop, inDesign etc) daarop moet afspelen. Met dat extra Ram maakt dat de iBook nog net ietsjes sneller.

De keuze is aan u..

• atze
RM-rf schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 17:58:

Het gaat niet om bestandsformaten etc. Het gaat om hoe een mac osx werkt en windows werkt. Het heeft wel z'n voordelen om het 1 bestuurings systeem te werken.

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Gizz schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 18:24:

Beetje onzin, mijn "oude" intel iMac trekt het veel makkelijker dan mijn vorige Mac (eMac 1-GHz G4).

Dan moet hij zich 2e hands een dikke Dual G4 ofzo kopen wil hij de intel Mac inhalen....
Zeker met die prijzen is een nieuwe slimmer....

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
CS3 komt inderdaad tegenaan de lente van 2007 volgens een goede bron binnen Adobe.

Bestandsformaten uitwisselen is geen probleem, ik doe het beheer van Apple's waar ik werk en we hebben 1200 pc's en bijna 100 Mac's, die mensen sturen dat per IM of e-mail naar elkaar.

Qua prijs tegenover een vergelijkbare Dell: er is ergens iemand die er een vergelijking van gemaakt heeft en met de dingen die de Mac's binnenin hebben zijn ze nog steeds goedkoper bij Apple, dit ging al op bij de G5's in mijn opinie, maar nu kun je de Intels echt vergelijken. De onzin dat Apple duur is en alleen voor het design gekocht wordt is pure onzin.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Bovendien heb je via de meeste academie's ook een optie om een Apple goedkoper aan te schaffen of met voordelige betalingsmogelijkheden. Ik zou er bij de academie nog eens even naar informeren naar wat zij aanbieden.

kleurbleur.nl

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
teh_twisted schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 18:21:
[...]wat je vergeet is dat op elke mac de helderheid van de beeldschermen heeeel anders staat dan op een windows based machine... kan je idd instellen op windows, maar verschilt alsnog een hoop (ligt ook aan kwaliteit beeldscherm, maar dat probleem heb je niet bij de (e/i)Mac)
Wat een onzin, MacOSX is standaard niet ingesteld als sRGB 2.1 inderdaad, dat is een kleurenschema, heeft niks te maken met helderheid. Je kan een mac binnen 5 seconden instellen op sRGB 2.1. Overgens werken Photoshop etc met hun eigen kleurenprofiel, dus heb je daar al helemaal geen last van.Voor het instellen van een goed kleurenprofiel, zie Matias in "Het grote Applescreenshot topic 2"
atze schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 00:16:
[...]Het gaat niet om bestandsformaten etc. Het gaat om hoe een mac osx werkt en windows werkt. Het heeft wel z'n voordelen om het 1 bestuurings systeem te werken.
Je kan je in deze wereld beter zo breed mogelijk opstellen. Vasthouden aan 1 ding is achterhaald. Je koopt toch ook niet 1 merk schoenen voor de rest van je leven?
Sage schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 07:52:
Bovendien heb je via de meeste academie's ook een optie om een Apple goedkoper aan te schaffen of met voordelige betalingsmogelijkheden. Ik zou er bij de academie nog eens even naar informeren naar wat zij aanbieden.
Ikzelf zit op de kunstacademie in Utrecht en je hebt meer aan een mac, maar er zijn genoeg studenten met een PC. Het is nou eenmaal zo dat je in de kunst en creatieve beroepen meer macs ziet dan pc's, en daar betaal je inderdaad wat meer voor. Een laptop is in 9 van de 10 gevallen overbodig op de academie (patsobject), je kan dan beter voor een degelijke desktop gaan. Overgens kan je geen Apple pc samenstellen van verschillende onderdelen. Er zijn wel manieren om OSX op een doodgewone aldi-pc te draaien, maar dit vergt veel know-how en werkt lang niet ideaal.

Mijn advies: Als je budget rond de 600 euro max ligt, haal dan gewoon een zelfbouw pc'tje en werk de komende jaren met windows of iets dergelijks. Heb je de middelen om door te sparen, spaar dan tot je rond de 1000 euro hebt, en koop een iMac 17".

[ Voor 50% gewijzigd door Matias op 05-10-2006 09:59 ]

• atze
Matias schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:51:
[...]

[...]
Je kan je in deze wereld beter zo breed mogelijk opstellen. Vasthouden aan 1 ding is achterhaald. Je koopt toch ook niet 1 merk schoenen voor de rest van je leven?
[...]
Dat is nau een erg mooie scheve vergelijking.
Het heeft geen extra waarde om ook met windows te werken, dus is er ook geen rede toe. Als je eenmaal lekker gewend bent met mac osx dan mis je in windows de fantastische functies zoals expose etc...

* Dit is geen windows bashing opmerking voor de duidelijkheid *

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:41

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

lalala maar als je straks aan het werk gaat in een bedrijf dat alleen windows gebruikt.. als je klanten, opdrachtgevers, tussenpersonen wel windows hebben en die moet je dingen uitleggen..

Het is inderdaad goed om je zo breed mogelijk op te stellen

[ Voor 6% gewijzigd door kaassouffle op 05-10-2006 13:38 ]

• atze
kaassouffle schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:37:
lalala maar als je straks aan het werk gaat in een bedrijf dat alleen windows gebruikt.. als je klanten, opdrachtgevers, tussenpersonen wel windows hebben en die moet je dingen uitleggen..

Het is inderdaad goed om je zo breed mogelijk op te stellen
uuh ik denk dat als je kunstacedemie gaat studeren geen helpdesk medewerker wordt

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

>> ik spreek uit ervaring <<

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

Ik zet mijn eigen werkgenot hoger dan de mogelijkheid om me effectief in te kunnen leven bij een klant die onder Windows werkt. Verder vraag ik me af wat je ervaringen dan zijn, ik kan me zo een twee drie geen situatie voorstellen waarbij ik als grafisch iemand in de problemen kom als een klant onder Windows werkt.

Overigens staat de academie hier ook volgeplempt met Macs en val je wel een beetje 'buiten de boot' met een PC. Al is er natuurlijk wel op te werken.

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ach ja ik bedoel ook niet dat je je werkgenot achter moet stellen.. ik ben het alleen wel eens met matias.. dat je breed opstellen goed is. Wat weer een reactie was op een opmerking om nooit naar windows meer te kijken..

Ik kom van allerlei mensen tegen voor werk.. drukkers, educatief medewerkers van musea, art directors, interior designers... het scheelt als je met elkaar (over hetzelfde) kan praten

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
atze schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:29:
[...]

Dat is nau een erg mooie scheve vergelijking.
Het heeft geen extra waarde om ook met windows te werken, dus is er ook geen rede toe. Als je eenmaal lekker gewend bent met mac osx dan mis je in windows de fantastische functies zoals expose etc...

* Dit is geen windows bashing opmerking voor de duidelijkheid *
Het heeft geen extra waarde om met windows te werken... behalve een enorme bak geld dan.
Ik sta zelf ook vaak te kwijlen voor Mac OS maar mijn broertje zit niet zo ruim en als ik het zo lees kan ik beter voor 600 euro een dikke pc met een mooi usb stickey regelen.
Als ik deze met fat32 formatteer moet deze wel op beide te gebruiken zijn.

Het is gewoon niet een optie om veel meer geld uit te geven. Eigenlijk is de iBook al van de baan. Mijn broertje ziet in dat de kroeg in gaan na de studie niet gemakkelijker wordt als je een iBook moet meezeulen.

Dus of een G4 of een snelle nieuwe door mij zelf uit losse componenten samengestelde PC.
Dit laatste heb ik laatst gechecked en voor 735,- ofzo kan ik een vette pc samenstellen met een mooie LCD (alhoewel kleur natuurlijk niet altijd even goed is op cheap lcd's)

[ Voor 23% gewijzigd door xychix op 09-10-2006 22:36 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• atze
ow en windows is ook zooooo verschrikkelijk moeilijk!!!!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

xychix schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:34:
[...]

Het heeft geen extra waarde om met windows te werken... behalve een enorme bak geld dan.
Ik sta zelf ook vaak te kwijlen voor Mac OS maar mijn broertje zit niet zo ruim en als ik het zo lees kan ik beter voor 600 euro een dikke pc met een mooi usb stickey regelen.
Als ik deze met fat32 formatteer moet deze wel op beide te gebruiken zijn.

Het is gewoon niet een optie om veel meer geld uit te geven. Eigenlijk is de iBook al van de baan. Mijn broertje ziet in dat de kroeg in gaan na de studie niet gemakkelijker wordt als je een iBook moet meezeulen.

Dus of een G4 of een snelle nieuwe door mij zelf uit losse componenten samengestelde PC.
Dit laatste heb ik laatst gechecked en voor 735,- ofzo kan ik een vette pc samenstellen met een mooie LCD (alhoewel kleur natuurlijk niet altijd even goed is op cheap lcd's)
Het is maar helemaal de vraag wat hij nu precies met zijn nieuwe computer wil gaan doen. Ik weet echter zeker dat die door jou samengestelde PC alles wel zal kunnen op een knappe snelheid. Die G4 rommel is traag, zonde van het geld. etc.

Als hij het geld niet kan missen dan is er geen andere keuze dan een pc.Het is een kwestie van prioriteiten stellen.
Pagina: 1