Gecapturede AVI files in Final Cut Pro laden; hoe? *

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
Ik ben bezig voor school een programma te maken over games ala gamekings achtig. Daarvoor moeten we ingame beelden capturen en editten.
We hebben al een aflevering af maar met veel problemen.
We moeten de gecapturde beelden op een mac gaan editten met final cut pro.
We hebben beelden gecaptured met fraps maar de beelden zijn niet om te zetten naar .mov bestanden die de mac herkent.
Met winavi en virtualdub is het niet gelukt omdat fraps zijn eigen codec had wat ik heb begrepen.
Avi bestanden die van fraps komen herkent de mac niet, dat was ons probleem.
We hebben het uiteindelijk in premiere opgelost maar dat moet voor aflevering 2 wel op de mac.

Vraag is nu met welk prog kan je ingame beelden capturen en daarna editten op de mac?
Mooiste is een prog die captured in een .mov bestand of een bestand die we om kunnen zetten naar .mov

Een ander optie is met 2 pc`s capturen dus tv-out op een pc en tv-in op een ander pc.
Of met 1pc en 1 mac, dus pc wordt tv-out en mac wordt tv-in om te caputeren.
Hoe kan ik dit het beste doen zodat de in game beelden wel goed van kwaliteit zijn?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Volgens de website kan je gewoon met virtualdub de boel naar een ander formaat omzetten wat die final cut misschien wel trekt..
Als je het kan 'lezen' in virtualdub dan kan je ook eventueel exporteren naar uncompressed avi.. kost een shitload aan schijfruimte maar dan moet die final cut het toch wel aankunnen lijkt mij.

Ook schijn je met de pro versie van quictime te kunnen exporteren naar .mov

(google op avi2mov)

• GUZA
idd je kan met quicktime pro avi omzetten naar .mov maar avi bestanden van fraps herkent quicktime pro niet dat is de ellende.
Als hij het zou herkennen dan kon ik het omzetten naar .mov
Ik zal virtualdub dan nog maar eens proberen maar ben daar al heel lang mee bezig geweest en is niet gelukt.
Weet ook iemand waarom avi bestanden van fraps niet in quicktime afgespeeld kan worden?
Heeft het te maken met codecs? En hoe kan ik dat oplossen?

edit:
Met virtualdub is het gelukt om een fraps avi om te zetten naar een uncompressed avi. Alleen worden de bestanden 5x zo groot. En aangezien we vorige keer 40GB aan gecapturde beelden hadden is dat niet te doen.
Volgens mij moet ik een codec hebben op me windowsbak die ook op de mac gelezen kan worden die ik kan selecteren in virtualdub.

Welke codec kan ik gebruiken voor avi bestanden die zowel op windows als op de mac herkent wordt?

[ Voor 53% gewijzigd door GUZA op 04-10-2006 17:24 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Klinkt meer als een Apple probleem; ik ga je topic even verplaatsen met een titeledit :)

In game beelden Capturen > Gecapturede AVI files in Final Cut Pro laden; hoe? *
CSA > APL

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
divx, xvid, h.264...
Alles wat een goed mp4 compatible bestand kan maken.
Deze kun je allemaal gebruiken icm. VirtualDub

edit: Nog even een toevoeging, ik weet niet precies in welk formaat je het uiteindelijk exporteert (SD of HD), maar je zou het natuurlijk ook direct vanuit VirtualDub als DV kunnen exporteren (dan hoeft Premiere of Final Cut het niet nog eens te converteren...).
Ik kijk nu even naar een experimentele opensource (lees in dit geval: gratis) encoder: Cedocida (hier staat alleen de source, dus geen programma) en de binary (ook wel het programma).
Ik heb 'm nog niet geprobeerd, maar op het forum van doom9 lijkt de kritiek overwegend positief.
De reden dat ik hier een encoder noem is omdat Microsoft standaard geen Video for Windows DV codec meelevert, zodat je aangewezen bent op 3rd party tools als je een applicatie zoals VirtualDub (die weer alleen Video for Windows ondersteunt) gebruikt.

[sidenote] Dit is dus duidelijk wel een Windows probleem: VirtualDub voor de Mac bestaat helaas nog niet... [/sidenote]

[ Voor 65% gewijzigd door tonyisgaaf op 04-10-2006 23:40 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• GUZA
tonyisgaaf schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 20:07:
divx, xvid, h.264...
Alles wat een goed mp4 compatible bestand kan maken.
Deze kun je allemaal gebruiken icm. VirtualDub

edit: Nog even een toevoeging, ik weet niet precies in welk formaat je het uiteindelijk exporteert (SD of HD), maar je zou het natuurlijk ook direct vanuit VirtualDub als DV kunnen exporteren (dan hoeft Premiere of Final Cut het niet nog eens te converteren...).
Ik kijk nu even naar een experimentele opensource (lees in dit geval: gratis) encoder: Cedocida (hier staat alleen de source, dus geen programma) en de binary (ook wel het programma).
Ik heb 'm nog niet geprobeerd, maar op het forum van doom9 lijkt de kritiek overwegend positief.
De reden dat ik hier een encoder noem is omdat Microsoft standaard geen Video for Windows DV codec meelevert, zodat je aangewezen bent op 3rd party tools als je een applicatie zoals VirtualDub (die weer alleen Video for Windows ondersteunt) gebruikt.

[sidenote] Dit is dus duidelijk wel een Windows probleem: VirtualDub voor de Mac bestaat helaas nog niet... [/sidenote]
Hoe kan ik in virtualdub exporteren naar dv? dat heb ik niet kunnen vinden.

• tonyisgaaf
  • Niet online
Ik heb zonet zelf even de laatste versie van VirtualDub en van Cedocida geïnstalleerd (zie ook mijn vorige post). Cedocida works like a dream!

Je kunt dus naar DV exporteren wanneer je bovengenoemde Cedocida (of een ander DV codec) ook installeert. Om dat te doen moet je de eerder genoemde "binary" downloaden. Dat is een zip-bestand met daarin vier bestanden, dit zip-bestand moet je dus eerst uitpakken. Om de codec te installeren klik je met rechts op "cedocida.inf" en kies je voor "install" (2e optie). Wanneer Windows begint te mekkeren over "not-certified blablabla" kies je gewoon voor "Continue Installation". Hierna is Cedocida geïnstalleerd en kun je VirtualDub (her)starten.
  • Je opent de [FRAPS].avi in VirtualDub
  • Je gaat naar Video >> Filters (Ctrl + F)
  • Klik op Add...
  • Kies uit deze lijst "resize"
  • Vul als waarden in "New width:720; New height:576; Filter mode: Bicubic" en klik op "OK"
    (Tussendoor opmerking: de Cedocida codec werkt alleen met deze hoogte en breedte. Dit werkt dus alleen wanneer je bron bestand van de verhouding 4:3 is, dus geen widescreen capture. Dan zul je eerst nog zwarte banden boven en onder moeten toevoegen, zgn. Letterboxen. Dat kan in dezelfde "resize" dialoog. Wanneer dat niet lukt moet je dat maar zeggen...)
  • Klik vervolgens op "OK" in het Filters dialoog scherm
  • Ga naar Video >> Compression (Ctrl + P)
  • Kies uit de lijst de "Cedocida DV codec (SD format) v1.0.6"
  • Klik op "Configure"
  • Klik voor de zekerheid op "Default"
  • Selecteer de kwaliteit van de uitvoer (normal vond ik redelijk goed, rond de 3,5MB/s, high zal nog wel beter zijn.)
  • Klik op "OK" om de Cedocida dialoog te sluiten
  • Klik op "OK" om de Compression dialoog te sluiten
  • Ga naar File >> Save as Avi (F7)
  • Sla het bestand op met de extensie .avi
Sla het bestand niet op met de extensie .dv wat misschien logischer zou lijken, .avi en .dv worden op verschillende manieren opgeslagen, waardoor bijvoorbeeld Quicktime het bestand wel goed afspeelt wanneer het de extensie .avi heeft en dan ook herkent als DV bestand, maar niet wanneer het de extensie .dv heeft.

Na de conversie kun je de .avi importeren in een willekeurig programma.

[ Voor 13% gewijzigd door tonyisgaaf op 05-10-2006 01:02 . Reden: installatieprocedure toegelicht ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• GUZA
bedankt :D
Ik ga het vanavond gelijk proberen.

• GUZA
Het werkt half.
Als ik het doe hoe het beschreven is dan speelt het wel af in winamp als in quicktime maar in winamp is de kwaliteit van de beelden goed maar in quicktime ziet het er niet uit.
Heel raar maar hoe kan dit?

Kan ik ook uncompressed avi bestanden verkleinen zonder kwaliteitsverlies in .mov?

• tonyisgaaf
  • Niet online
Heb je het ook al afgespeeld onder QuickTime op MacOS? Bij mij werkt het in elk geval wel goed... Dezelfde kwaliteit uitvoer als invoer (alleen geresized).

Je kunt natuurlijk uncompressed video aan QuickTime voeren en met behulp daarvan er DV video van maken. .mov vind ik nog steeds de verkeerde keuze, aangezien je het daarna weer met Final Cut (oid) gaat importeren, die er dan weer een ander formaat van gaat maken. Dat is dan wéér een conversieslag en bij elke conversie vindt er gegevensverlies (lees: er gaat beeldkwaliteit verloren) plaats.
Maar in dat geval kun je ook net zo goed Final Cut direct de uncompressed video voeren, die heeft waarschijnlijk zelfs betere DV encoders.

[ Voor 63% gewijzigd door tonyisgaaf op 20-10-2006 07:56 ]

• GUZA
Heb het nog niet op de mac geprobeerd dat zal ik dan doen, maar via quicktime in windows zag het beeld echt superslecht eruit daar kan je niks mee.

Maar het gaat mij er niet om dat het .mov moet zijn maar dat ik een bestand kan importeren in finac cut pro. De uncrompressed avi bestanden kan ik sowieso inlezen maar die zijn supergroot dus zou mooi zijn dat ik die bestanden kleiner kon maken zonder kwaliteitsverlies zodat ik het in de mac kan laden.

[ Voor 51% gewijzigd door GUZA op 20-10-2006 18:01 ]

• tonyisgaaf
  • Niet online
Je zegt zelf al dat het er in Winamp wel goed uitziet, dus de reden dat het er in QuickTime op Windows niet goed uitziet zal wel liggen aan een slechte codec. Importeer nou gewoon een keer in Final Cut of speel het af in QuickTime op de Mac, dan zal het vast wel werken.

Daarnaast heb ik het idee dat je je even moet verdiepen in wat nou wat is op codec gebied en de verschillende video containers. Ik heb niet zo'n goed idee wat voor studie het is waar je deze opdracht voor moet doen, maar zoek even de basics uit op het gebied van video encoding.

Alvast wat keywords: DV is een "lossless" codec, speciaal bedoeld voor het opslaan van (in geval van PAL) 25 frames per seconde, interlaced, 720*576 resolutie beeldmateriaal, waarbij de pixels een breedte:hoogte verhouding hebben van 1:1.07. Dit betekent dat wanneer je DV op een PC afspeelt, de decoder twee dingen doet: de DV stream wordt ge-deinterlaced en de resolutie wordt aangepast naar 768x576, zodat de pixelverhouding weer 1:1 is. QuickTime slaat DV op als DV stream (een .dv bestand) of DV file (in een .mov bestand). Onder Windows kun je bij mijn weten alleen opslaan als DV file in een .avi bestand.

Mov en Avi zijn containers. Dit zijn bestandsformaten die video (en/of audio) kunnen bevatten en waarvan de eigenschappen (meestal) aan het begin van het bestand (de header) worden beschreven. Video kan bijvoorbeeld van het type DivX, MPEG4, MPEG2 of DV zijn, audio bijvoorbeeld van het type MP3, AC3, DTS, PCM (ook wel wave genoemd), etc.
Het verschil tussen deze containers en de DV Stream is dan ook dat laatstgenoemde geen header kent, de gegevens"stroom" begint direct.

Google is your friend!

• GUZA
Bedankt, je hebt me sowieso goed opweg geholpen.
Ik kan donderdag pas werken op de mac dus ik ga het dan ff inladen en proberen in quicktime.
En idd ik zal me moeten verdiepen in codecs, tnx voor de tips.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:37
tonyisgaaf schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 00:54:
(Tussendoor opmerking: de Cedocida codec werkt alleen met deze hoogte en breedte. Dit werkt dus alleen wanneer je bron bestand van de verhouding 4:3 is, dus geen widescreen capture. Dan zul je eerst nog zwarte banden boven en onder moeten toevoegen, zgn. Letterboxen. Dat kan in dezelfde "resize" dialoog. Wanneer dat niet lukt moet je dat maar zeggen...)
Lijkt me dat je de video beter anamorph kunt encoderen in geval van widescreen, dan heb je een stukje minder kwaliteitsverlies.

• GUZA
Wat bedoel je precies met anamorph?

• tonyisgaaf
  • Niet online
Straat schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:29:
[...]

Lijkt me dat je de video beter anamorph kunt encoderen in geval van widescreen, dan heb je een stukje minder kwaliteitsverlies.
Op zich wel, alleen de encoder ondersteunt dat niet native, dus je zult dan later in Final Cut de juiste pixel hoogte:breedte verhouding moeten instellen.

Ik dacht, laten we beginnen bij het begin...

Anamorf betekent dus een andere pixel hoogte/breedte verhouding dan de standaard verhouding, waarbij je meer informatie in het signaal kunt stoppen dan wanneer je boven en onder zwarte balken gebruikt.

• GUZA
oh ok in eerst instantie heb ik dat niet nodig

• GUZA
tonyisgaaf schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 02:06:
Je zegt zelf al dat het er in Winamp wel goed uitziet, dus de reden dat het er in QuickTime op Windows niet goed uitziet zal wel liggen aan een slechte codec. Importeer nou gewoon een keer in Final Cut of speel het af in QuickTime op de Mac, dan zal het vast wel werken.
In quicktime op de mac werkt het niet, net zo slecht als in windows.
Moet ik dan ook een codec op de mac installeren?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:12
Weet je wat eigenlijk de beste optie is? Je console direct op je Mac aansluiten als een DV bron, via Firewire.

Kastjes als de Datavideo DAC-100 hebben een verscheidenheid aan video en audio ingangen die je allemaal kan benutten om een signaal dat normaal naar je TV gaat (VHS, DVD, console) aan te sluiten. Zo komt de video direct in Final Cut terecht als DV. Geen kwaliteitsverlies en perfect bewerkbaar.

Zo'n kastje kost overigens ook niet bepaald veel! Voor die van mij hebben we geloof ik honderdtwintig euri neer gelegd. Dat vind ik het wel waard, als je kijkt naar alle moeite die je je bespaart...

Liege, liege, liegebeest!

• GUZA
Cappen van consoles is geen probleem want we hebben een dv apparaat die kan cappen vanaf een console.
Maar gecapde pcbeelden op de mac bewerken dat is het probleem.

• tonyisgaaf
  • Niet online
Het verschil is alleen dat het volgens mij gaat om met FRAPS gecapturede beelden en dat is toch echt met de PC als bron. Dan lijkt het mij toch dat de kwaliteit prima moet zijn als je die FRAPS avi converteert naar DV.

@Guza:
Ik weet niet waar het probleem ligt met betrekking tot de slechte kwaliteit van de DV onder WMP en QuickTime, terwijl deze wel goed is onder Winamp. Ik kan helaas dit slechte resultaat niet reproduceren, als in: bij mij gaat het "helaas" wel goed. Wanneer je de kans ziet om bijvoorbeeld drie seconde geselecteerd materiaal online te zetten (dus van het FRAPS avi bestand), wil ik wel proberen of ik het kan reproduceren, want ik ben ondertussen eigenlijk wel benieuwd wat nu het probleem is. Mocht je die ruimte niet hebben, dan kan ik ook wel een upload mapje voor je aanmaken...

Aan de codec van QuickTime op de Mac kan het ook niet liggen ben ik bang, deze is de standaard DV codec die "af-fabriek" wordt meegeleverd. Tenzij Final Cut Pro (ik heb Express...) een nieuwe DV codec installeert, maar dat is volgens mij niet het geval.

• Captain00
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-02 15:25
>in winamp is de kwaliteit van de beelden goed maar in quicktime ziet het er niet uit.

Dit isd een setting in quicktime, namelijk "playback quality" en eventueel "deinterlace" maak je hier geen zorgen over, als je het in FCP importeert gaat het er wel weer goed uit zien.

Ontzettend dom van apple om op windows de playback van DV onder quicktime default in "low quality" te doen, dit is een van de redenen dat QT zo'n slechte naam heeft onder win gebruikers naast natuurlijk de zinloze tray icon en de reclame.

• GUZA
dan zal ik het in FCP proberen :)

Verwijderd

GUZA schreef op zondag 05 november 2006 @ 14:24:
dan zal ik het in FCP proberen :)
uhmm, dat lijkt me toch het eerste om te proberen? Daar wil je toch juist heen?!

• GUZA
ik dacht als quicktime het niet kan dan FCP ook niet maar dat heb ik dus verkeerd gedacht maar zal het morgen ff proberen.

• GUZA
In FCP werkt het dus wel met quicktime pro niet heel apart, maar na het renderen in FCP speelt hij in quicktime ook goed af.
Erg bedankt, ben helemaal blij :D
Pagina: 1