Toon posts:

Dual-boot XP/Debian: Linux start niet vanuit NTLDR

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik werkte voorheen alleen met Windows XP en wilde nu Debian op een 2e hardeschijf als dual-boot installeren als volgt:

hdd1 (master): Windows XP
hdd2 (slave): Debian Linux

Dusdanig dat Debian op te starten is met NTLDR. Met behulp van deze handleiding: http://www.aboutdebian.com/dualboot.htm ben ik aan de slag gegaan met het installeren van Debian. Omdat ik graag NTLDR wil blijven gebruiken koos ik ervoor om GRUB niet in de mbr te installeren maar op de root partitie waar Debian geinstalleerd is. In mijn geval: /dev/hdb1.

Vervolgens heb ik met behulp van het programma Bootpart in Windows XP deze partitie toegevoegd aan boot.ini. Deze staat nu netjes in het bootmenu bij het opstarten, maar als ik hiervoor kies, zie ik dat bootpart start, en vervolgens de melding : "Please insert a system disk". Omdat ik eerst dacht dat ik GRUB misschien toch op de verkeerde plek geinstalleerd was heb ik dit nog een keer geprobeerd, zonder succes.

Ik heb exact bovenstaande handleiding gevolgd en kan er niet achter komen wat er nou verkeerd is gegaan. Hoe kan het voor elkaar krijgen om linux alsnog te laden?

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Then at the DOS prompt type in:

bootpart

by itself to list the partitions. Note the number of your Linux root partition (type 83). It will most likely be a '1' because your Windows parition will be '0'.

Enter the following bootpart command (replacing the '1' with the appropriate number if necessary):

bootpart 1 bootsect.lnx Debian Linux
Heb je dit correct gedaan, dus het nummer dat je bij 'bootpart' ziet bij de juiste partitie ook gebruikt in het tweede commando?

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Vroeger moest je van de bootsector van Linux een image maken met dd en deze op de schijf van NTLDR zetten. Extract uit de volgende handleiding: http://jaeger.morpheus.net/linux/ntldr.php :
Maak een image van je bootsector
code:
1
dd if=/dev/hdb1 of=bootsect.lnx bs=512 count=1

Plaats deze file op je Windows schijf.
In je NTLDR voeg de volgende regel toe:
code:
1
C:\bootsect.lnx="Toffe Linux Doos"

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Topicstarter
cool_zero schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 20:59:
[...]

Heb je dit correct gedaan, dus het nummer dat je bij 'bootpart' ziet bij de juiste partitie ook gebruikt in het tweede commando?
Ja, heb ik gedaan. Meerdere malen gecontroleerd en opnieuw geprobeerd.
DGTL_Magician schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:04:
Vroeger moest je van de bootsector van Linux een image maken met dd en deze op de schijf van NTLDR zetten. Extract uit de volgende handleiding: http://jaeger.morpheus.net/linux/ntldr.php :
Maak een image van je bootsector
code:
1
dd if=/dev/hdb1 of=bootsect.lnx bs=512 count=1

Plaats deze file op je Windows schijf.
In je NTLDR voeg de volgende regel toe:
code:
1
C:\bootsect.lnx="Toffe Linux Doos"
Bedankt voor de tip, ik ga het doorlezen.

-edit

Wat ik me nog afvroeg, is dit niet eigenlijk wat het programma bootpart doet of zou moeten doen?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik vanuit de shell van de installatie cd naar "/dev/hdb1" probeer te gaan krijg ik "permission denied". Ik heb geprobeerd om het commando direct uit te voeren, dus zonder naar /dev/hdb1 te gaan en gelijk "dd if=dev/hdb1 of=bootsect.lnx bs=512 count=1" in te voeren wordt de file "bootsect.lnx" wel zichtbaar, maar wordt deze dan wel daadwerkelijk opgeslagen?

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:51:
Als ik vanuit de shell van de installatie cd naar "/dev/hdb1" probeer te gaan krijg ik "permission denied". Ik heb geprobeerd om het commando direct uit te voeren, dus zonder naar /dev/hdb1 te gaan en gelijk "dd if=dev/hdb1 of=bootsect.lnx bs=512 count=1" in te voeren wordt de file "bootsect.lnx" wel zichtbaar, maar wordt deze dan wel daadwerkelijk opgeslagen?
Daar moet je dan ook de partitie aangeven. De partitie waar je Linux bootsector op staat dus.
Als je /boot of / op /dev/hda2 hebt geinstalleerd moet je deze natuurlijk nemen ipv. /dev/hdb1.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Topicstarter
DGTL_Magician schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:09:
[...]

Daar moet je dan ook de partitie aangeven. De partitie waar je Linux bootsector op staat dus.
Als je /boot of / op /dev/hda2 hebt geinstalleerd moet je deze natuurlijk nemen ipv. /dev/hdb1.
Ja, dat begrijp ik. Die partitie is dus /dev/hdb1 :) Ik heb het ook gecontroleerd met Explore2fs en hier staat linux idd op. Ook de boot directory met grub.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:19:
[...]

Ja, dat begrijp ik. Die partitie is dus /dev/hdb1 :) Ik heb het ook gecontroleerd met Explore2fs en hier staat linux idd op. Ook de boot directory met grub.
Je kan ook niet naar /dev/hdb1 schakelen. Dit is een zogenaamde special file. Dit is een entry in je filesysteem die je harde schijf representeerd.
Door alleen het commando uit te voeren krijg je precies de file die je nodig hebt. Probeer het maar gewoon.

Vergeet niet die file naar c:\ te verplaatsen als je klaar bent in Linux.

Verwijderd

Topicstarter
DGTL_Magician schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:44:
[...]

Je kan ook niet naar /dev/hdb1 schakelen. Dit is een zogenaamde special file. Dit is een entry in je filesysteem die je harde schijf representeerd.
Door alleen het commando uit te voeren krijg je precies de file die je nodig hebt. Probeer het maar gewoon.
Dat had ik al gedaan en de file werd inderdaad aangemaakt. Het probleem zit hem in het verplaatsen. Als ik het commando uitgevoerd heb is bootsect.lnx aangemaakt, maar waar is dit dan opgeslagen? Want ik voer het commando uit vanuit de shell van de installatie. Hoe krijg ik dit dan op de windowsschijf?
Pagina: 1