Nieuwe pc, draait niet lekker

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 12:19

Rio

Ik heb al een boek

Topicstarter
CPU: Intel Core 2 Duo E6600
Mobo: MSI P965 Neo-F, iP965
GPU: Sapphire Radeon X1900XT (512MB)
Mem: 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-6400PHU2-2GBNR)
HD: 2 x 250 GB Maxtor DiamondMax 10
Kast: Cooler Master Centurion 534
DVD: NEC ND-4571, zwart
Voeding: Sharkoon SilentStorm SHA480-9A, 480W
Koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)

Symtpoom: ik heb van mijn oude pc een heleboel data op DVD's gebrand. Als ik deze naar mijn nieuwe HD's wil kopiëren doet hij daar een eeuwigheid over; over een (volle) DVD met mp3's doet hij wel 40 a 50 minuten. Dat moet toch sneller kunnen lijkt me. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik ben de weg een beetje kwijt geloof ik.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
En hoe doet hij het bij andere programma's? Games bijvoorbeeld.

• Phreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 10:36

Phreak

KTM SuperDuke

Staat je dvdspeler niet op Pio mode?
Dit kan je zien in apparaatbeheer bij je ide-controllers.
Deze moet op DMA staan.

Blyatifull

• SOEFuture
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb bijna hetzelfde probleem, als ik mijn dvd-speler belast gaat ook alles heel traag. Het instaleren van een demo op een dvd duurde een half uur :'(
Gaat bij jou ook het geluid haperen?

• Phreak

Phreak

KTM SuperDuke

SOEFuture schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:00:
Ik heb bijna hetzelfde probleem, als ik mijn dvd-speler belast gaat ook alles heel traag. Het instaleren van een demo op een dvd duurtde een half uur :'(
Dit lijkt typisch op een verkeerd ingestelde ide controller.
Kijk eens naar je ide-controller.
Deze staat waarschijnlijk op Pio modus.
Hierdoor wordt je computer zeer traag op het moment als je b.v. wat kopieert vanaf een dvd.

Blyatifull

• SOEFuture
  • Niet online
NC_Phreak schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:02:
[...]

Dit lijkt typisch op een verkeerd ingestelde ide controller.
Kijk eens naar je ide-controller.
Deze staat waarschijnlijk op Pio modus.
Hierdoor wordt je computer zeer traag op het moment als je b.v. wat kopieert vanaf een dvd.
Hij staat inderdaad op Pio, maar als ik daarboven instel dat hij DMA (indien beschikbaar) moet gebruike, blijft hij gewoon op Pio staan.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 12:57
Ik zou even naar de master - slave verhouding in je systeem kijken. Misschien staat dat verkeerd, of hangen de apparaten aan een kabel.

Emos

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Topicstarter
SOEFuture schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:00:
Ik heb bijna hetzelfde probleem, als ik mijn dvd-speler belast gaat ook alles heel traag. Het instaleren van een demo op een dvd duurde een half uur :'(
Ja, we hebben kennelijk exact hetzelfde! Zal eens naar die PMA setting kijken, hoop dat het daaraan ligt. Wordt morgen pas, ik laat het hier zsm weten.
Emos schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:08:
Ik zou even naar de master - slave verhouding in je systeem kijken. Misschien staat dat verkeerd, of hangen de apparaten aan een kabel.
HD's zijn (als het goed is) zelfselecterend en de DVD staat op master. Ik heb ook maar 1 DVD-station. En hoe bedoel je, hangen aan een kabel? Had je verwacht dat ik die drives wireless in die kast had hangen?

[ Voor 33% gewijzigd door Rio op 04-10-2006 16:10 ]

• Mieze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01 19:48
Hij staat inderdaad op Pio, maar als ik daarboven instel dat hij DMA (indien beschikbaar) moet gebruike, blijft hij gewoon op Pio staan.
Ook na een herstart? Als het dan nog steeds op Pio staat lijkt het me meer naar een hardware fout te gaan.

• Phreak

Phreak

KTM SuperDuke

SOEFuture schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:04:
[...]

Je moet daarna de computer opnieuw opstarten.
Hij zou dan naar DMA moeten gaan.

/edit
Te traag :P telefoon tussendoor is soms lastig ghehe.

[ Voor 10% gewijzigd door Phreak op 04-10-2006 16:13 ]

Blyatifull

• Emos
Meestal heeft elk stuk hardware een eigen kabel, maar het komt ook wel voor dat HD's en optische spelers aan een kabel zitten. Ze maken dus beiden gebruik van dezelfde kabel en dezelfde aansluiting op het moederbord. En dat over draadloos dat was als grapje neem ik aan.

Emos

• Emos
Het zou ook nog eens kunnen dat je brandsoftware standaard op verificatie data na het branden staat. Oftewel, na het branden gaat hij alle data nog eens langs om te kijken of het goed gegaan is. Dat kan dan wel even duren. En nee dat gebeurt niet draadloos. ;)

Emos

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Topicstarter
Emos schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:14:
Meestal heeft elk stuk hardware een eigen kabel, maar het komt ook wel voor dat HD's en optische spelers aan een kabel zitten. Ze maken dus beiden gebruik van dezelfde kabel en dezelfde aansluiting op het moederbord. En dat over draadloos dat was als grapje neem ik aan.
Was uiteraard een geintje. Ik dacht dat je een kabel bedoelde ipv één kabel. Daarbij zijn mijn HD's sata en het DVD statio niet. Lang verhaal kort: daar ligt het niet aan ben ik bang.
Emos schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:18:
Het zou ook nog eens kunnen dat je brandsoftware standaard op verificatie data na het branden staat. Oftewel, na het branden gaat hij alle data nog eens langs om te kijken of het goed gegaan is. Dat kan dan wel even duren. En nee dat gebeurt niet draadloos. ;)
Nee, het zijn kant en klare DVD's die ik mbv mijn oude pc, die fysiek ergens anders staat, gebrand heb (mbv Nero). Op mijn nieuwe pc wil ik alleen maar de data eraf kopiëren (lezen dus).

[ Voor 32% gewijzigd door Rio op 04-10-2006 16:29 ]

• SOEFuture
  • Niet online
NC_Phreak schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:13:
[...]

Je moet daarna de computer opnieuw opstarten.
Hij zou dan naar DMA moeten gaan.

/edit
Te traag :P telefoon tussendoor is soms lastig ghehe.
Ik heb de optie dat hij DMA moet gebruiken indien mogelijk aan gezet en opnieuw opgestart, maar dat hij staat nog steeds op Pio...
Mijn harde schijf is SATA dus die heeft aan ander kabeltje en een andere aansluiting op mijn moederbord...
Aan de IDE kabel hangt alleen de dvd-speler.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33
meestal een eigen kabel? sorry maar in 18 jaar computer gebruik ben ik zelden tegengekomen dat ieder apparaat aan een eigen kabel hangt... het is niet voor niets dat er master/slave bestaat.. en dat de kabels meedere aansluitmogelijkheden hebben.

Het is de normaalste zaak van de wereld dat er meerdere hd's aan 1 pata kabel hangen, evenals een dvd speler/brander en een HD...

Probeer eens een normaal mobo te vinden dat >4 pata aansluitingen heeft, voor ieder apparaat een :/

(ze bestaan vast, maar iedere tweaker zal het met mij eens zijn.)

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33
Emos schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:18:
echt wel :P

de laser die de dvd leest... dat is toch echt draadloos uitlezen ;)

• Emos
Tasma schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:24:

[...]

echt wel :P

de laser die de dvd leest... dat is toch echt draadloos uitlezen ;)
LOL.. sterk punt.

Emos

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor. Heb je specifieke vragen over een moederbord, dan moet je in Processors, Mobo's & Geheugen zijn, voor disken in Opslagmedia & I/O Controllers en voor TFT’s in Videoplanken & Beeldkanonnen.
Dit topic hoort hier dus niet thuis.

Om je verder te helpen: Check softwarematige instellingen (DMA, PIO. Zie dit topic en de search). Check de datakabel, check het optische station en check het medium. Wellicht kun je met de search ook nog wat leuke hits vinden :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.