Dolby Digital Live: aantal vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:06

Church of Noise

Drive it like you stole it

Topicstarter
Hallo,

Heb sinds kort een Asus p5w dh deluxe moederbord met een on board geluidschip die DDL aankan. Nu heb ik in de instellingen van deze kaart (via de Realtek setup software) gekozen voor DDL. Daarnaast heb ik het KLite codec pack geinstalleerd

1) Is het normaal dat bij stereo-geluid, er enkel stereo-geluid uit komt? (ik dacht ergens gelezen te hebben dat DDL stereo a.h.w. uitsmeert over de andere boxen)

2) Bij het afspelen van materiaal met Dolby Digital of DTS geluid, stottert het geluid. Ik dacht initieel dat het aan de K-Lite codec lag, maar daar heb ik al aangegeven dat ie die dingen gewoon mag 'doorgeven'. Weet iemand de oorzaak of nog beter oplossing hiervoor?

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Heeft hier niemand ervaring met deze setup?
(of zou dit topic dan beter verplaatst worden naar een ander subforum?)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

• Stereo = stereo = geen dolby ;) Tevens zou je de geluidsinstellingen in Windows ook moeten aanpassen (als je Windows draait heet dat).
• Hmm, vertel eens meer over je setup, welke processen er draaien etc. etc.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dolby Digital is alleen bedoelt voor Dolby Digital geluidsbronnen. Wat jij bedoelt is Dolby Pro-Logic (II). Laatstgenoemde "smeert" het stereo signaal uit over alle speakers, maar dan wel met filters (spraak gaat over de center bijv.).

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00

GaMeOvEr

Is een hork.

Exorcist schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:25:
Dolby Digital is alleen bedoelt voor Dolby Digital geluidsbronnen. Wat jij bedoelt is Dolby Pro-Logic (II). Laatstgenoemde "smeert" het stereo signaal uit over alle speakers, maar dan wel met filters (spraak gaat over de center bijv.).
Je hebt gelijk.

Maaaarrrr:

Dolby Digital Live is een systeem om van multichannel geluid (maakt niet uit wat, bijvoorbeeld EAX in games) een DD stream te maken, die je over je digitale output gooit, dus dat alles wat multichannel is, wordt geconverd naar een Dolby Digital stream, die je dan weer via je optische of coaxiale uitgang naar je receiver of speakerset kunt sturen.

Aannames zijn fataal.

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Bedankt voor de replies tot dusver!

M'n systeem bestaat uit 'n
  • Asus P5W DH Deluxe moederbord
  • Intel E6600 (core2duo) CPU
  • Asus EN 7600GS 512 MB, silent (met de laatste NVidia drivers)
  • 2x 1GB pc 4300 DDR2-RAM
  • twee Western Digital 250 GB schijven
  • een AOpen DVD-writer (kan DL aan)
  • Win XP Pro SP2, Klite codec pack
Het stotteren treeds dus altijd op, zowel bij DTS als DD geluid.
Een van de zaken die ik 'n beetje verdenk is het stukje software van NVidia dat de kleuren beinvloedt (ik krijg telkens een logo in de rechter bovenhoek van 't scherm als ik 'n film afspeel).

Het geluid wordt naar 'n Pioneer VSX 808 RDS gestuurd over de optische uitgang.

Ik vermoedde inderdaad dat stereo -> stereo zou geven, maar ik dacht echt ergens gelezen te hebben dat Dolby Digital Live ook zou uitsmeren (zie 't als een geavanceerde Prologic). Achteraf gezien zou't inderdaad even goed een optie kunnen geweest zijn van die specifieke geluidskaart (een Auzentech dacht ik zo).

Echter, als ik in de Realtek setup utility het 'surround' geluid test (een geluid wordt telkens per box afgespeeld), krijg ik enkel in de twee front speakers geluid te horen...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Het lijkt me dat je ergens in je realtek settings (want dat is de chip die DDL zou moeten toepassen) aan zou moeten vinken dat ddl enabled is. Dit even losstaand van de codecs, van die zijn alleen voor videomateriaal enzo.

Kortom, ergens in je onboard sound settings moet een setting zijn om DDL te enablen, en dan moet je receiver ook ompsringen naar DD omdat hij het signaal herkend. Als jij dan je surround test doet, zou je ook verwachten dat dat netjes ddl gecodeerd wordt, zodat het goed naar je receiver gaat.

Zelf heb ik geen ervaring met deze realtek chipset, maar zoiets zou het moeten zijn lijkt me.

Je hebt de laatste versies qua drivers en software van realtek?

Aannames zijn fataal.

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Inderdaad, in de Realtek setup staat Dolby Digital Live als output ingesteld (er staat ook bij dat deze optie alle andere 'override'). Vandaar dat ik het zo vreemd vind dat ik nooit meer dan 2 kanalen hoor...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dan weet ik het ook niet meer, behalve zorgen dat je van alles de laatste versies hebt. :P

Wat geeft je receiver in zijn display aan? PCM of DD? En als DD, is dat dan 2.0 of 5.1?

[ Voor 33% gewijzigd door GaMeOvEr op 05-10-2006 16:16 ]

Aannames zijn fataal.

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
De receiver geeft aan een AC3-signaal te krijgen, en de indicatoren voor left, right, center, rear left, rear right en de sub (LFE) lichten allemaal op...

Qua drivers heb ik van alles (mobo, geluidschip, dx9c) 't laatste...

Wordt hopelijk vervolgd, ik zoek zelf ook verder.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dus in principe stuurt hij wel het juiste signaal naar de receiver (namelijk ac3 5.1) alleen krijg je het geluid er niet daadwerkelijk in 5.1 uit met bijvoorbeeld je testpaneltje binnen je soundcard software. Heb je al geprobeerd wat er gebeurd als je een spel start met multichannel geluid?

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1