sata vs sataII

Pagina: 1
Acties:

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:21
Ik heb een nieuw systeem samengesteld. (MSI P965 Platinum, Core 2 duo e6400, 1gb kingston ddr2 667mhz, Asus Gf 7900GS)

Nu wil ik optimale prestaties uit mijn systeem halen. Ik heb nog een Sata schijf 7200rpm 8mb cache 160gb. (oud model met nog molex aansluiting voor voeding)
Wat ik me nu afvraag is: heeft het zin om een sataII schijf te kopen aangezien de theoretische doorvoersnelheid 150mb/s - 300mb/s een stuk hoger ligt bij sataII?

Kon niets zinnigs vinden in FAQ en google.
http://www.experts-exchange.com/Storage/Q_21330145.html
Hier staan wel interessante zaken maar ik vind geen antwoord op mijn vraag.

Is het grootste verschil in prestatie misschien het ontbreken van NCQ bij sata?
http://www.tomshardware.com/storage/20041116/index.html

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Ik denk, dat dat een beetje weggegooid geld is, tenzij je meer opslag capaciteit wil, of van plan bent een echt snelle HDD aan te schaffen zoals 'n raptor. Anders zal het verschil gewoon eigelijk niet te merken zijn, en kan je je geld beter steken in een betere videokaart (afhankelijk van waarvoor je je pc wil gebruiken)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De gemiddelde schijf komt nog lang niet aan de maximale data doorvoer van 1,5Gb/sec laat staan aan 3.0Gb/sec, ook de WD Raptor schijfen komen hier niet aan. Dus om de snelheids verschil van de beide S-ATA interfaces hoef je het niet te doen. De interne snelheid van een Ik noem hier expres niet S-ATA II want S-ATA II staat namelijk niet gelijk aan een S-ATA300 (3.0Gb/sec). Hoe dat zit ik leg het even uit. ;)

Er is eigenlijk maar één standaard voor S-ATA en dat is gewoon S-ATA dus geen toevoeging van een I of II. De S-ATA II labels die je overal ziet is de voormalige naam van een werkgroep welke tegenwoordig SATA-IO heet. Deze werkgroep heeft verschillende extra features voor de S-ATA standaard bedacht en goedgekeurd. Onder deze features vallen o.a. NCQ, staggered spin-up en de S-ATA300 (3.0Gb/sec) interface.

Wat betekend dit? Dit betekend dat wanneer een hardeschijf of controller het label S-ATA II draagt de schijf of controller minimaal één van deze features ondersteund. Dus een schijf ondersteund NCQ, maar hoeft geen S-ATA300 (3,0Gb/sec) interface te hebben om het S-ATA II label te dragen. Zo heb ik bijvoorbeeld een aacht tal 200GB Diamondmax 10 S-ATA II schijfen welke NCQ en staggered spin-up ondersteunen, maar noh over de S-ATA150 (1,5Gb/sec) interface beschikken.

Nu behoren de S-ATA II gelabelde schijfen backward compatible te zijn met de schijfen/controllers die deze S-ATA II features niet ondersteunen. Helaas is gebleken dat niet alle combinaties daadwerkelijk ook zo werken, maar daarover staat een leuk stukje in het faq van dit subforum.

Nu nog even weer terug komend op jou snelheids vraag, om de interface hoef je het bij een enkele schijf dus niet te doen. Wat wel snelheids winst kan opleveren als bijvoorbeeld een nieuwe schijf de toegangssnelheden korter heeft. Of het is een grotere schijf met hetzelfde of minder platters dan de schijf die je nu al hebt. Wanneer je namelijk een grotere schijf hebt met hetzelfde aantal of minder platters, dan betekend dit dat de datadichtheid kleiner is en er meer gelezen kan worden in één rotatie van de schijf.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en wanneer er mensen zijn met aanvullingen, gaat u gang. :) Nog even een bron over het S-ATA en S-ATA II verhaal: www.sata-io.org

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/