Toon posts:

Welke mac zal ik pac?

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey luitjes! (d'harr)

Ik ben al lang toe aan een nieuwe computer, en dat is sinds kort bevestigd door iemand extern, zodat mijn oudjes mij nu eindelijk geloven. *juicht*
Ik ben gebrand op een mac kopen omdattik een teringhekel heb aan pc's en weinig zal mijn gedacht kunnen veranderen maar....

Inderdaad, maar.
Ik ben een 17-jarige jongeling met oudjes die al dat hi-tech zullen moeten gaan financieren, dus ik moet iets billig zien te vinden. Een billige mac dus, als je een mac ooit billig kan noemen...

Ik wou wel graag een mac mini aanschaffen, maar ik heb geen idee welke de beste uit de hele opsomming is, wat ie nu eigenlijk kan en hoe goed 'ie wel niet is enzo.
Wat verwacht ik van m'n toekomstig pareltje?

- Dat ze een zij is
- Dat ze dvd's & cd's kan branden en lezen
- Dat ze omkan met videobewerking en afbeeldingsbewerking
- Dat ze het obligate spelletje kan runnen (hierbij denk ik bv aan WoW)
- Dat ze mooi is
- Dat ze kuis is
- Dat ze een mac is *kwijlt*

Kan iemand mij vertellen of een mac mini dat aankan en tot hoeverre dat dan zo is?
En of een iMac misschien het geld waard is en of die qua kwaliteit echt zo extreem beter is dan een mac mini.
Misschien ook ofdat ik het beste tot volgend jaar wacht tot leopard uitkomt?

een G5 zit niet in het budget, spijtig genoeg.

Tot zover dit zeer vreemd geformuleerde bericht. Dank
*buigt*

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 15:14 ]

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 19:55

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Het hangt er een beetje vanaf wat jouw defenitie is van World of Warcraft 'runnen'. Hoe mooi moet dat eruit zien, hoeveel fps wil je halen? Het is zeker speelbaar op een mac mini, maar het is gewoon geen echte game-machine.
Zelfde geld voor videobewerking bijvoorbeeld.
een G5 zit niet in het budget, spijtig genoeg.
:? De mac mini is al een stuk sneller dan de G5 met zijn Core Duo Intel hoor, dus ik snap deze mededeling niet helemaal?

Bovendien zou je nog eens kunnen kijken naar een 17" iMac met een Core 2 Duo processor, ik weet niet waar de grens van je budget ligt.

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Een MacMini maakt gebruik van een onboard videochip (GMA950) die leuk is voor desktopwerk, maar minder voor je games. Een iMac is een stuk duurder, maar je hebt meteen de hele 'package'.

Oja, Macs zijn tof, maar niet heilig. :')

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Zo je volgende keer Nederlands kunnen praten het koste me moeite om je tekst te door gronden. Kijk voor een configuratie met een Nvidia kaart. De Intel GPU`s zijn voor de meeste spellen te zwak.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Blaxje
Mento schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 14:58:
Zo je volgende keer Nederlands kunnen praten het koste me moeite om je tekst te door gronden. Kijk voor een configuratie met een Nvidia kaart. De Intel GPU`s zijn voor de meeste spellen te zwak.
Nvidia of ATI that is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb is zitte rondkijke en ik denk wel dattik nu eerder voor een iMac ga gaan, dan heb je ook ineens een toetsenbord, muis en een pak meer poortde (denkik) dan bij een mac mini, en zoveel meer kost het ook weer niet.

Hoe goed is een iMac dan, qua graphics en verwerking?

• Blaxje
Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:18:
Ja, ik heb is zitte rondkijke en ik denk wel dattik nu eerder voor een iMac ga gaan, dan heb je ook ineens een toetsenbord, muis en een pak meer poortde (denkik) dan bij een mac mini, en zoveel meer kost het ook weer niet.

Er zit een ATI Mobility Radeon X1600 in (standaard 128mb, kan verhoogd worden tot het 256 model, maar scheelt vrij weinig). Deze kaart is goed in staat om games als WoW, fullscreen, vloeiend af te spelen. Zelf heb ik geen ervaring met videobewerking.

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:18:

Dat hangt wederom helemaal af van de configuratie, van jouw verwachtingen en van de applicaties die je gaat gebruiken. :) Misschien is het handiger als je wat duidelijker bent over je budget en je verwachtingen. In ieder geval succes met je keuze.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-02 18:01
kan je WoW spelen op een mac dan?

• Blaxje
Ja. WoW is beschikbaar voor Mac.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 12:43

Oceria

I've been in between....

Als je nog op school zit of studeert kun je mogelijk in aanmerking komen voor een kleine studenten korting. Denk niet in honderden euro's, maar een paar tientjes kunnen er wel vanaf via deze sites.

Kijk eens op de studentensite van Apple (moet je wel wachten tot je achtien bent), of op Surfspot (als je daar een account hebt).

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Topicstarter
Budget zal ergens rond de 1000 euro liggen. }:O

Wa'k met mijn krotpc nu probeer te doen is:

- Werken met Sony Vegas videobewerkingsprogramma
- Paint Shop Pro'en (graphics voor websites maken)
- Swish (flash voor websites maken)
- Fable/WoW spelen
- Codeerprogramma voor websites te maken
- SmartFTP

De programma's diek nu gebruik voor die dingen zijn redelijk n00bish.
Mijn moeder twijfelt over de aanschaf van een mac, omdat ze zegt dat ze niet weet ofdattik volgend jaar nog wel goed ga zitten met die computer (ik wou filmbewerking gaan volgen, maar die droom is stiekem voorbij, maar dat weet ze niet).
Dus grafisch verwacht ik toch wel wat van mijn computer

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

De tijd dat macs niet waren om op te gamen ligt al weer aardig in het verleden ;) Een aardig deel van de games is tegenwoordig native onder OS X te draaien :)

• Blaxje
Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:35:
Budget zal ergens rond de 1000 euro liggen. }:O

Wa'k met mijn krotpc nu probeer te doen is:

- Werken met Sony Vegas videobewerkingsprogramma
- Paint Shop Pro'en (graphics voor websites maken)
- Swish (flash voor websites maken)
- Fable/WoW spelen
- Codeerprogramma voor websites te maken
- SmartFTP

De programma's diek nu gebruik voor die dingen zijn redelijk n00bish.
Mijn moeder twijfelt over de aanschaf van een mac, omdat ze zegt dat ze niet weet ofdattik volgend jaar nog wel goed ga zitten met die computer (ik wou filmbewerking gaan volgen, maar die droom is stiekem voorbij, maar dat weet ze niet).
Dus grafisch verwacht ik toch wel wat van mijn computer
- Sony Vegas is niet beschikbaar voor Mac
- Swish is niet beschikbaar voor Mac.
- Paint Shop Pro is niet beschikbaar voor Mac.

Correct me if I'm wrong.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:12

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Blaxje schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:44:
[...]

Correct me if I'm wrong.
Maar wel diverse andere beter werkende alternatieven gok ik zo.

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
[...]

Correct me if I'm wrong.
Paint Shop Pro is te vervangen door Photoshop (en nog beter ook) en alternatieven voor Sony Vegas zijn er GENOEG van voor de Mac, waar wordt de Mac nou eenmaal meer voor gebruikt, juist, beeldbewerking.

Leegte

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

[...]

Correct me if I'm wrong.
Maar er zijn wel alternatieven voor. Ik maakte uit die post op dat hij bedoelt was om een voorbeeld te geven van de taken/werkzaamheden die hij nu uitvoert en graag ook in de toekomst wil kunnen uitvoeren. ;)

• Blaxje
R4NCOR schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:49:
[...]

Maar er zijn wel alternatieven voor. Ik maakte uit die post op dat hij bedoelt was om een voorbeeld te geven van de taken/werkzaamheden die hij nu uitvoert en graag ook in de toekomst wil kunnen uitvoeren. ;)
Absoluut, maar hij zal zich wel moeten aanpassen qua software.

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Lol wat een onzin!

Ik speel Wow op mijn laptop met een Intel GMA900 chip.Dat gaat gewoon prima!

De Intel GMA950 moet dus helemaal volstaan! Zit deze jongen niet op kosten te
jagen op basis van aannamen die je niet kunt onderbouwen

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Artje schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:53:
Lol wat een onzin!

En wat precies bestempel je nu als 'onzin'? Zoals ik eerder zei, of een GMA900 chip voldoet of niet, hangt volledig af van je verwachtingen of eisen. Ik weet hoe WoW draait op een macbook bijvoorbeeld, en voor mij voldoet dat niet. Ik kan me prima voorstellen dat anderen het (meer dan) voldoende vinden, maar dat hoeft voor de TS niet per se te gelden.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
[...]

Correct me if I'm wrong.
Dat probleem is in principe op te lossen door parallels te draaien en dan voor die programma een speciale windows install draaien,

(Voor de mensen die het niet weten, parallels is virtualisatie software)

"Stilte, een gat in het geluid...."

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Koop gewoon een normale pc, en koop een leuke kast dat op een mac kast lijkt ofzow.

Lijkt me dat je meer een Mac wilt omdat het een Mac is, en niet echt voor zijn voordelen dat hij zou hebben tegenover een PC. Het geil-factor is idd een stuk hoger dan bij een normale beige bak met een windows xp op geinstalleerd, dat is zeker. Maar kijk anders eens naar Sony computers, maken ook mooie design pc's.

Ik denk dat je je best eerst eens verdiept in wat een Mac echt is, besturingssysteem etc, en wat voor alternatieven er zijn voor je programma's die je gebruikt.

Ook zeg je dat je dringend een nieuwe pc moet hebben, maar vraagt wel of je niet beter wacht tot volgend jaar voor leopard?

Mijn tip is, zoek eerst eens zelf wat uit wat je echt wilt. Let ook op extra kosten die er nog bijkomen (je software zal je weer moeten kopen, extra hdd, ...)

edit: flapietoetoe: om een mac te kopen, en dan de hele tijd werken op windows lijkt me zonde van het geld. De softwarepakketten dat hij gebruikt zijn nu niet om te zeggen: waaaw, er zullen wel voldoende alternatieven zijn, die evengoed of zelfs beter zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door 0X55AA op 04-10-2006 16:01 ]

• Blaxje
Artje schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:53:
Lol wat een onzin!

Ik speel C&C Generals op een MacBook (GMA950, 250mhz) en die trekt echt niet de hoogst mogelijke resolutie met alle details op high. Aangezien de GMA950 in de Mini sneller is (400mhz) zal deze minder moeite hebben, maar ik gok het er echt niet op, als hij ook meldt dat 'ie Fable speelt.

• Blaxje
Flapietoetoe schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:58:
[...]

Dat probleem is in principe op te lossen door parallels te draaien en dan voor die programma een speciale windows install draaien,

(Voor de mensen die het niet weten, parallels is virtualisatie software)
Extra kosten, extra kosten. En dan werk je nog op Windows. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Blaxje op 04-10-2006 16:01 ]

Verwijderd

Neem gewoon die Intel mac mini, is klein, mooi, lekker, grafische kaart zoals gezegd k*t, maar ja, ieder voordeel heeft zn nadeel!

(k heb hem zelf ook en de mijne heet Suzanne O+

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Er is niets mis met de grafische chip van de mac mini.. alleen zal je met video bewerking wel wat problemen kunnen krijgen.. Ik denk dat je voor een machine van 1000 euro (een mac dus) niet echt geweldig videobewerking software kan draaien.. De rest mag geen probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet om macgeilen, Rancor heeft gelijk, met die opsomming wou ik aangeven wat ik met m'n pc deed.
Ik ben me er heel erg van bewust dat er geweldig veel betere programma's zijn op de mac om al die dingen te doen dan op de pc.

Da's de hele pointe waarom ik er één zou kopen: mac's zijn gekend voor hun expertise op het vlak van design. Ik ben niet één of andere macgeile puber.
Mac's zijn mooi enzo, vindik natuurlijk ook, maar ze zijn over het algemeen ook gewoon stukken beter dan pc's voor wat ze kunnen en wat ze doen.

Een Powermac G5 zit niet in het budget; stukken te duur, daarmee dat ik een iMac of een Mac mini overweeg, dat was dus de reden voor het starten van deze post, niet om een opsomming te krijgen van welke software door wat te vervangen valt, maar voor te vragen welke mac ik het beste neem.

• Blaxje
Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:14:
Het gaat niet om macgeilen, Rancor heeft gelijk, met die opsomming wou ik aangeven wat ik met m'n pc deed.
Ik ben me er heel erg van bewust dat er geweldig veel betere programma's zijn op de mac om al die dingen te doen dan op de pc.

Da's de hele pointe waarom ik er één zou kopen: mac's zijn gekend voor hun expertise op het vlak van design. Ik ben niet één of andere macgeile puber.
Mac's zijn mooi enzo, vindik natuurlijk ook, maar ze zijn over het algemeen ook gewoon stukken beter dan pc's voor wat ze kunnen en wat ze doen.

Een Powermac G5 zit niet in het budget; stukken te duur, daarmee dat ik een iMac of een Mac mini overweeg, dat was dus de reden voor het starten van deze post, niet om een opsomming te krijgen van welke software door wat te vervangen valt, maar voor te vragen welke mac ik het beste neem.
De programma's zijn niet per definitie beter, vaak werken ze precies hetzelfde. Macs hebben enkel het voordeel dat ze OS X draaien, wat ik persoonlijk veel beter vind dan Windows.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-02 10:20

Apache

amateur software devver

WoW @ 2Ghz, 2GB ram MacBook (GMA950 dus) op native res 1280*800, doet het native onder os X in 95% van de gevallen met meer dan 20fps en maxed out op 30fps.

Waar je op moet letten is dat vertex shader AF staat, staat in de tooltip text dat dit de performance verbeterd, dit is niet het geval! Shaders moet je wel laten aanstaan.
GMA 950 heeft geen hardware vertex shader, wel een pixel shader en dan kan de pixel shader voor landschap rendering gebruikt worden in wow.

Onder windows zou de performance nog 5-10 fps hoger liggen. Voor wow is dit echt goed genoeg, t'is geen snelle shooter ofzo, ik weet dit uit de praktijk, ik speel het nu ik op kot zit en geen game machine meer ter beschikking heb bijna dagelijks :)
M'n athlon 3500+, 2gb ram met ati 850XT is zelfs een heel pak sneller op 1920*1200, kan niet ontkend worden, maar speelbaar, zonder haperingen is het absoluut.

Performance zou trouwens er enkel nog maar op vooruit mogen gaan, apple zou met betere gma 950 drivers komen en multi threaded opengl implementatie en blizzard gaat binnenkort een patch uitbrengen die ook aan wow performance zal werken op os x in het algemeen, dus het zal enkel nog maar beter worden.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• leon1e
  • Laatst online: 20:33
Dinendal,

Ik zie dat je redelijk nieuw bent en daarom vast niet bekend met de regels hier op GOT. Deze manier van posten zijn we hier niet gewend, en het werkt ook niet motiverend voor andere mensen om hier op te reageren.

Je doet er dus verstandig aan om nog eens goed op je taalgebruik te letten zodat niet iedereen een kwartier bezig is om een post/topic start van je door te lezen. Verder zou ik je willen aanraden om de Algemene gedragsregels (Netiquette) een door te nemen, hier kun je onder andere lezen dat eigen inzet heel erg gewenst is zodat we niet 100 keer dezelfde vraag krijgen.

Over deze vragen had je makkelijk iets kunnen vinden via de search, en hier had je ook best iets mee kunnen doen in je topic start. In dit geval geef je echt 0,0 eigen inzet. Lees het nog eens goed door, en kom je er dan nog niet uit dan mag je gerust een nieuw topic starten met meer info :).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.