Toon posts:

[Exchange 2003] eseutil offline defragmenteren - hoe doen?*

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet mijn exchange databases (priv en pub) offline defragmenteren. Nu is het zo dat ik op de exchange server hier zelf geen ruimte voor heb en het dus op een andere machine moet doen.

Nu zou graag van jullie willen weten of de manier waarop zoals ik denk dat het goed is, ook echt goed is.

Ik hen al verschillende tutorials gelezen hier en via google, maar weet het niet zeker.

1. dismount store
2. de 4 files (edb en stm) moven naar de andere server
3. eseutil /p loslaten op de files
4. na afrsonding defrag de nieuwe files terugzetten naar de exchange server en weer mounten.

Is het echt zo simpel of mis ik nog iets?

Tnx!

Verwijderd

/p is geen offline defrag hoor, da's een harde repair..... /d is de switch die je moet gebruiken....

Het is iets gecompliceerder dan je hierboven voorstelt, maar niet veel: How to run Eseutil on a computer without Exchange Server

http://msexchangeteam.com/archive/2004/07/08/177574.aspx is ook nog wel interessant.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 14:42:
/p is geen offline defrag hoor, da's een harde repair..... /d is de switch die je moet gebruiken....

Het is iets gecompliceerder dan je hierboven voorstelt, maar niet veel: How to run Eseutil on a computer without Exchange Server

http://msexchangeteam.com/archive/2004/07/08/177574.aspx is ook nog wel interessant.
W00ps, ik bedoelde inderdaad /d, typefout.

Het enige wat ik dus vergeten was is dit? Copy the Eseutil.exe, Ese.dll, Jcb.dll, Exosal.dll, and Exchmem.dll files from the Exchange Server 2003 computer's Drive:\Exchsrvr\Bin folder to the scratch folder.

En niet vergeten om erna direct een nieuwe backup te maken!

Zo simpel?

Verwijderd

Zo simpel en makkelijk zelf te testen :)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:54
Je moet je ook afvragen wil je het wel doen? Het kost meestel aan hoop tijd. Kijk als je 50% op 20Gb te veel hebt is het de mooite waard, maar op 1Gb 50% dan is het weer niet de moeite waard.

Ik voer eigenlijk nooit een offlinedefrag uit, het zei het echt de moeite waard is.

Verwijderd

zorg wel voor een goede backup. helaas gaat defraggen wel eens mis.

De tijd die nodig is voor een offline defrag +- 5GB per uur (wel afhankelijk van de ruimte in de db).
in jou geval gaat het natuurlijk nog een stuk langer duren. >> copy naar andere server en weer terug kan ook behoorlijk wat tijd kosten.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 16:10 ]

Verwijderd

Ik wil ook graag een offline defrag uitvoeren en heb gelukkig wel genoeg ruimte... Maar zoals je zegt ik lees hier en daar dat een back maken van te voren een goed idee is... Is het nou zo dat ik dat met diezelfde tool kan doen (eseutil)? Er is een /b optie maar ik snap niet precies hoe die werkt... Of kan ik beter pst's maken van alle emailboxen (duurt alleen verrekte lang)

Verwijderd

ntbackup of een andere exchange aware backup utility gebruiken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ach, meestal dismounten we gewoon de store, kopieren daarna de files naar een andere/grote schijf, daar wordt een defrag uitgevoerd met ESEUTIL, dan mounten in Exchange, testen of ze werken en indien ja weer dismounten, terugkopieren naar originele lokatie en gaan.

Is een redelijke fail-safe manier om mee aan de gang te gaan maar het kan een langdurig werkje worden bij lage transfers over je schijven/netwerk en het defraggen zelf natuurlijk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Hoe werkt die /b dan?

"/b Database Een back-up maken met de opgegeven naam"

???

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:43:
Hoe werkt die /b dan?

"/b Database Een back-up maken met de opgegeven naam"

???
Je huidige store staat in C:\Stores en met ESEUTIL kan je 'm dus backuppen naar een andere lokatie middels
code:
1
eseutil /b "D:\Store-backup\Backup.edb"

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Ik neem aan dat die dir c:\stores een voorbeeld was? En moet ik dan in die directory gaan staan en dan die string invoeren? Of weet eseutil vanzelf waar mijn edb staat?

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
eseutil weet heel weinig. ;) Je moet dit inderdaad in de directory uitvoeren waar de database staat, of de kopie ervan natuurlijk.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

En daar zal ik dus eseutil voor aan mijn system path moeten toevoegen neem ik aan?

Verwijderd

Ik heb nu mijn priv1.edb en mijn priv1.stm gekopieerd naar een andere schijf. Dat is toch voldoende backup? Of zie ik nu iets over het hoofd?

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 22:23:
Ik heb nu mijn priv1.edb en mijn priv1.stm gekopieerd naar een andere schijf. Dat is toch voldoende backup? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Aan exchange files heb je inderdaad die 2 nodig, je kunt eseutil.exe en de benodigde dll-en, daar ook neerzetten. Ik weet zo niet meer welke dll bestanden erbij moeten. Moet je even googlen. De bestanden staan in de exchange bin directory

edit, zie link in 1e reaktie op je vraag. Wel de informatie lezen die je hier krijgt. ;)
How to run Eseutil on a computer without Exchange Server

[ Voor 11% gewijzigd door seq_uence op 08-11-2006 22:45 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

MAX3400 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:40:
Ach, meestal dismounten we gewoon de store, kopieren daarna de files naar een andere/grote schijf, daar wordt een defrag uitgevoerd met ESEUTIL, dan mounten in Exchange, testen of ze werken en indien ja weer dismounten, terugkopieren naar originele lokatie en gaan.

Is een redelijke fail-safe manier om mee aan de gang te gaan maar het kan een langdurig werkje worden bij lage transfers over je schijven/netwerk en het defraggen zelf natuurlijk.
en als het niet werkt? of heb je ook je transactie logs gekopieerd :P
Pagina: 1