Toon posts:

Lanparty, benodigde SOFTWARE

Pagina: 1
Acties:
  • 623 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al verschillende topics nagekeken die over een lanparty ging over hardware enz.

De hardware zit wel snor.. echter wat ik me eigen afvraag is wat voor soort software heb je nodig en dan heb ik het ook nog niet over de dedicated game servers, maar over de administratieve tak om je netwerk in de smiezen te houden.

Hoe kun je makkelijk je knelpunten opzoeken qua netwerk performance?
Hoe kun je achterhalen dat er "rottigheid" wordt uitgehaald via jou netwerk?
Hoe kun je makkelijk gameserver opsporen zonder iedere game te installeren en dan handmatig te controleren?

Ik heb al op verschillende sites gekeken incl. google. Echter kom ik telkens op een netwerksniffer uit. Echter vind ik dat toch net iets te complex.

Alvast bedankt voor je hulp

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je switches het ondersteunen kan je in elk geval eens beginnen om via SNMP statistieken bij te houden van alle poortjes, of op zijn minst van belangrijke verbindingen tussen de verschillende switches zodat je kan zien of bepaalde verbindingen continu vol zitten. Hiervoor zijn verschillende pakketten beschikbaar zoals mrtg en cacti.

Verder is een netwerksniffer soms wel handig als je het idee krijgt dat er gekke dingen gebeuren, maar als je niet weet waar je naar zit te kijken dan heb je er inderdaad weinig aan.

Om mensen op te sporen die gaan zitten portscannen of iets dergelijks zou je gewoon ergens in het netwerk een PC neer kunnen zetten met een firewall die duidelijke meldingen geeft over dergelijke ongein.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Om een hoe grote LAN gaat het? 10 clients? 100? 1000?
Is denk ik geen onbelangrijk gegeven :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:19
In het algemeen is de boel gewoon in de gaten houden door rond te lopen ook redelijk effectief tenzij je het echt over de grote lans gaat hebben. Uiteraard wel bandbreedtegebruik e.d. monitoren, maar dat gebeurt op de meeste netwerken sowieso wel.

Verwijderd

Topicstarter
Jk_W schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 14:09:
Om een hoe grote LAN gaat het? 10 clients? 100? 1000?
Is denk ik geen onbelangrijk gegeven :)
Heb je gelijk in.

op dit moment hebben we rondvraag gedaan bij ons in de buurt en de zogenaamde battlefield ziekte is toegeslagen. Op dit moment hebben al 30 mensen zich opgegeven die mee willen doen. We streven erna om rond de 50 man te krijgen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-03 22:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als het voornamelijk bekenden zijn zou ik me niet zo'n zorgen maken over monitoring van het netwerk.. Ik heb op LAN's van dergelijke grootte eigenlijk nog nooit meegemaakt dat mensen rottigheid probeerden uit te halen via het netwerk. Je zou een tool als BitMeter kunnen installeren om voor je eigen PC het dataverkeer bij te houden. Daarnaast is een virusscanner altijd handig, je weet immers nooit wat anderen (al dan niet bewust) op hun PC hebben..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 14:25:
Als het voornamelijk bekenden zijn zou ik me niet zo'n zorgen maken over monitoring van het netwerk.. Ik heb op LAN's van dergelijke grootte eigenlijk nog nooit meegemaakt dat mensen rottigheid probeerden uit te halen via het netwerk. Je zou een tool als BitMeter kunnen installeren om voor je eigen PC het dataverkeer bij te houden. Daarnaast is een virusscanner altijd handig, je weet immers nooit wat anderen (al dan niet bewust) op hun PC hebben..
Het lastige is dat maar 20 tot 30 procent bekenden zijn. De rest kennen wij helemaal niet. Maar het is toch altijd verstandig om via de 1 of andere manier alles een beetje te monitoren (automatisch welliswaar) dan wordt je tenminste optijd gewaarschuwt en niet achteraf.

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik 2 van de 3 vragen al beantwoord gekregen

hoe kun je netwerkknelpunten opsporen (via smnp) ikzelf heb al even eentje van paesler getest. dit werkt ook makkelijk dus hier heb ik wat aan.

hoe kun je erachter komen of er "rottigheid" wordt uitgehaald.
Dit is meestal een gevoel + aktief rondlopen.

Hoe kun je makkelijk andere game servers opsporen (die niet onder je eigen beheer vallen).
Nog geen antwoord. Ikzelf ben een keer bij een lan geweest waarbij ze een intranet pagina hadden. Op 1 van deze pagina's kreeg je gewoon een dump te zien van alle games die "gedetecteerd" waren. Deze kon je ook nergens invullen / aanvullen. Volgens de organisatie hadden ze hier een tooltje voor. ik weet echter niet meer waar deze lan was dus kan ik het jammergenoeg ook niet navragen. |:(

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 15:29 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Dan hoef je nog niet je kop tegen de muur te bonken :>

Gameservers opsporen? Portscanner. LanGuard network Scanner (voor Windows), nmap (voor Linux etc., misschien ook voor Windows), etc.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-03 13:38

gakkethijs

niks

als gamer zou je dat toch moeten weten want het is een erg simpel antwoord: hlsw zit een soort van netwerk scan op die zoekt naar draaiende gameservers incl alle informatie

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Managed switches gebruiken voor je netwerk.

hierbij kun je prioriteiten en specifieke poorten afknijpen of niet.

op die manier kun je zorgen dat niet een paar pc's het hele netwerk dicht gooien

verder is het als er echt rottigheid uitgehaald 'wil' worden dweilen met de kraan open.

Ik zou toch een soort beroep doen om iedereen en bekend maken dat je ervan uit gaat dat iedereen zich redelijk netjes gedraagd en niet specifiek dingen doet waarvan ze weten dat deze liever niet gewenst zijn.

Waarom problemen oplossen als je ze kan voorkomen?
Als iedereen elkaar een beetje in de gaten houdt valt het best mee vaak

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-02 20:16
Op lanparty's waar ik kom en welke ik organiseer gebruiken we om bestanden te delen YnHub en oDC 5.31.

Hoewel oDC gebruik maakt van een verouderd DC++ protocol, hebben we bewust hiervoor gekozen omdat we geen mappen hoeven te hashen. Er zijn hier enkele mensen die vele TB's geshared hebben en die geen zin hebben om hun pc 3/4 dagen te laten hashen om dit vervolgens weer opnieuw te doen wanneer je je pc opnieuw installeert. Ook zijn er veel mensen die pas op de LAN hun DC client installeren, dus als je dan eerst nog 2 uur moet gaan hashen werkt dit niet echt bevoorderlijk.

Ik vraag me af wat men op andere LAN party's voor programma's gebruikt en of er niet een beter alternatief is dan DC. Overigens halen we op oDC wel snelheden van 100MB/s op één enkele Gigabit lijn, het is wel de bedoeling dat we daar ongeveer bij in de buurt blijven komen, want als we straks maar met enkele megabyte's per seconde kunnen downloaden gaan we er natuurlijk niet echt op vooruit.

Het volgende hebben we trouwens al geprobeerd, maar is afgevallen door vage bugs, software die nog niet was uitontwikkeld en nog niet over de gewenste functies beschikte of een zeer onoverzichtelijke GUI had.

p300 nog niet uitontwikkeld, beschikt nog niet over alle gewenste functies, biedt wel een goede basis op zich. werkt volgens een eigen protocol. Hoge snelheden worden gemakkelijk gehaald
lanshark je kan maar één map delen, werkt niet vlot en heeft een beetje vage userinterface welke op limewire probeert te lijken.
waste vaag duits programma, erg onoverzichtelijk

dc++ clients:
revconnect werkt goed, lijkt een beetje op dc++ nadeel is dat ie indexeert
public stealhy werkt ook goed, highly customizable. weer het nadeel dat ie indexeert en dat is er helaas niet uit te slopen.

_@/'

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:10
Ik weet het niet,maar dit topic is meer dan 3 jaar oud.Denk dat ze nu wel de oplossing gevonden hebben

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-02 20:16
Het leek me wel toepasselijk om deze post hier aan toe te voegen. Jaren lang stond dit topic al in mijn bookmarks, vandaar. :P

_@/'

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mja, echter zal het topic uit 2006 weinig relevant meer zijn met hedendaagse software, technieken en filesharing technieken.

En om ervaringen of iets dergelijks uit te gaan wisselen zou een eventueel apart topic interessanter zijn. Maar aangezien dat meer software gerelateerd is, past dat dan niet in Netwerken
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.