[Arcserve] Tapes zijn allemaal leeg

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik heb de volgende situatie waar ik niet uitkom:

Ik heb een Windows 2003 server met een Dell Tapeloader (122T)
Die heeft maandenlang succesvol backups gemaakt op verschillende tapes, maar is een half jaar vervangen door een ander systeem.

Maar ik probeer nu een restore te doen van een bepaalde folder op deze tapes, maar volgens Arcserve 11.1 staan er geen sessies op de tapes....

De database van Arcserve is niet meer aanwezig, dus ik dacht een scan te doen van de tapes in Arcserve, maar die job duurt 1 sec. waarbij hij aangeeft dat er geen sessies op de tapes staan.
Ik weet zeker dat er wel data op die tapes staat, maar vind het ook vreemd dat een scan maar 1 sec. duurt

Heeft iemand een suggestie?

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:31

DJ

Je kunt met NTBACKUP kijken of er iets op de Tape staat. Je moet wel oppassen dat NTBACKUP de Tape niet gaat initialiseren, want dan ben je sowieso alles kwijt. Een andere optie is om ArcServe op een andere machine te installeren en te kijken of er iets op de Tape staat (Tape Unit dan ook overbouwen).

Heb je nog een andere Tape Unit (zelfde type dan) om te kijken of het aan je Unit ligt?

Als dit niet helpt dan denk ik dat je echt lege Tapes hebt.
Als je in je JobLog kijkt, hoe lang duren de verschillende BackupJob's dan? Hoeveel DATA heeft hij dan weggeschreven?

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Scan :? Je bedoelt toch een Merge job hoop ik :?
Een merge haalt de ArcServe database van de tape, en merged deze in zijn eigen database. Pas dan kan je er iets echt mee restoren..

[ Voor 58% gewijzigd door Equator op 04-10-2006 15:18 ]

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
laatste arcserve updates geinstalleerd?

autoloaders kunnen namelijk vervelend doen, let ook op, loop de wizard even door

• flippper
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
let op dat bepaalde tape loader een stop/start van de tape service nodig hebben om de juiste tapes te zien.
in de CA folder staat een bestandje cstop.bat en cstart.bat
gebruik deze voor maken van backup, of een restore.
let ook op dat je de juiste tape merged.

kijk ook in de eventlog voor eventuele foutmeldingen ?
binnen 1 sec krijg je normaal niet eens de tape geladen ... lijkt fout in de groups van arcserve ?

• Ye Greate'96
Het vreemde is dat ik bij een kennis met een enkele LTO2 drive hetzelfde heb geprobeerd, maar waarbij een scan ook in 1 sec. klaar was.

NTbackup hebben we ook geprobeerd, maar gaf ook aan dat de tapes leeg waren.

Een merge werkte ook niet, zei ook dat er geen sessies te vinden waren na 1 sec.

Ik weet zeker dat de tapes toen der tijd wel beschreven zijn, want volgens de job status was er 70.000 Mb geschreven in een paar uurtjes, lijkt me sterk dat dat niet klopt.

Is er geen mogeljikheid dat je de hele tape afscant naar sessies / files ? Desnoods met Veritas, oid

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Een merge job gaat in ieder geval de complete tape af, en dat moet langer duren dan 1 seconde :D Of je hebt een hele snelle drive ;)

Weet je zeker dat hij de correcte tape laadt, of laadt hij uberhaupt wel een tape in zijn drive :?
Kan je de tape fysiek in de unit laden en daarna de merge job starten :?

Overigens kan je sessies van ArcServe natuurlijk alleen met ArcServer (of BrightStore) lezen, en niet met veritas BE dunkt me..

[ Voor 17% gewijzigd door Equator op 05-10-2006 11:47 ]

• Ye Greate'96
Equator schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 11:47:
Een merge job gaat in ieder geval de complete tape af, en dat moet langer duren dan 1 seconde :D Of je hebt een hele snelle drive ;)

Weet je zeker dat hij de correcte tape laadt, of laadt hij uberhaupt wel een tape in zijn drive :?
Kan je de tape fysiek in de unit laden en daarna de merge job starten :?

Overigens kan je sessies van ArcServe natuurlijk alleen met ArcServer (of BrightStore) lezen, en niet met veritas BE dunkt me..
Ik heb nu de tapeloader uit 't rack gehaald en aan een testpc gehangen met Win2003 erop, dan ga ik wel eens even spelen met Arcserve 9 (de versie waarmee de backups zijn gemaakt).

Hoop dat 't lukt, heb ik anders lekker voor l*l die backups staan draaien!

Verwijderd

Als je dat al niet gedaan hebt. Schuif even de writeprotect naar locked. Hoewel een beetje laat als reactie, verbaasd het mij een beetje dat niemand dit eerder heeft vermeld.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2006 00:05 ]

Verwijderd

Wellicht een door arcserve beveiligde tape ?, dat heeft namelijk ook het effect dat je geen data / sessies ziet

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:13

Metzie

Nyaano !

Je kan ook kiezen voor de "restore media" option.
Dan dumpt hij gewoon alle data die hij op de tape vind, ongeacht welke sessies erop staan. Enige lastige is dat je dus evenveel vrije HDD ruimte moet hebben als de tapegrootte,

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

heb je echt alle tapes gecontrolleerd?

• Ye Greate'96
Nou opgelost, maar toch raadselachtig:

Het is nu gelukt door door tape heads te cleanen van de tapeloader en vervolgens een merge te draaien op een van de tapes. Hij vond netjes een aantal sessies en ik heb nu de date kunnen restoren. Ik heb Arcserve 9 gebruikt.

Maar waarom Arcserve 11.1 in een andere drive constant geen sessies vond vind ik toch vreemd.

Ik ben toch wel erg opgelucht, de data die ik nodig had was een folder met een database met daarin alle functiewaarderings gesprekken en afspraken van onze school, een project wat ruim 2 ton heeft gekost.... _/-\o_ _/-\o_

• Powermage
  • Laatst online: 12-02 23:08
En het klinkt mischien lomp, en niet iedereen heeft er netjes de tijd voor, maar controleer die backups af en toe!

Join the club

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Volledig akkoord... Dit topic klinkt zo klassiek: 6 maanden lege backups draaien en dan vloeken als er eens data verloren is. Tapes moet je testen; minimum om het half jaar.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je kna natuurlijk na de backup ook een CRC check laten draaien (zit standaard in ArcServe)
Die controleerd of de data op tape exact dezelfde CRC waarde heeft als die op de disk. Naturlijk heb je dan wel eens veranderingen op openstaande files enzo, maar het helpt al wel in het detecteren van fouten.

Het verschil tussen AS9 en AS11 zou best wel eens geholpen kunnen hebben. Misschien dat AS11 geen database van AS9 herkent.
* Equator heeft niet de tijd en de mogelijkheden om dit vor je te controleren.
Powermage schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 14:14:
En het klinkt mischien lomp, en niet iedereen heeft er netjes de tijd voor, maar controleer die backups af en toe!
So true.. Maar zoals je al zegt. Er zijn maar weinig bedrijven die de tijd willen investeren om te controleren of een backup echt goed gelukt is..

Zo ook voor preventief logfiles doorlopen.

Maar goed, fijn om te horen dat het gelukt is.. :)

• Ye Greate'96
Ik wist een half jaar geleden dat de tapes goed beschreven waren, ik heb toen ook nog wel eens een restore gedaan.

Dus het ging er niet om dat ik er ineens achter kwam dat de tapes leeg waren, het ging erom dat Arcserve dat ineens vond
Pagina: 1