[Speakers] Aanschaf tweetal "standmounts"

Pagina: 1
Acties:
  • 3.603 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Naar welke speakers moet ik volgens jullie zeker gaan luisteren?

Nog voor het begin van 2007 ben ik van plan om onze huiskamer uit te breiden met wat audioapparatuur. Nu is het geheel nog redelijk hifi-loos, op een LCD TV en een DVD speler na. Hier komen als eerste een receiver en twee voorspeakers bij.
Belangrijk aspect is de (match met de inrichting. De huiskamer is +/- 35m2 en modern qua inrichting. Aan de wand waar de speakers moeten komen hangen reeds een aantal kasten (zie hier voor een foto). Dit is enigszins een beperking voor de plaatsing van de speakers. Het worden dus standmounts. Zelf had ik bedacht om de linkerspeaker op het kastje links naast de TV te zetten. Voor de rechterspeaker maak ik dan aan de rechterkant van de TV een plank waarop de speaker kan staan. Over die laatste oplossing heb ik nog mijn twijfels. Audiotechnisch gezien horen die speakers gewoon op stands, maar het mag duidelijk zijn dat dat niet goed gaat werken met dit interieur.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een tweetal standmount speakers. Binnenkort wil ik wat luistersessies gaan organiseren. Hiervoor moet ik natuurlijk wel van tevoren weten in welke opstellingen ik geinteresseerd ben. Het budget is redelijk ruim, eigenlijk wil ik me daar niet op limiteren. Als een speaker van 1300 euro echt veel beter klinkt dan die van 800 euro, dan vind ik dat gerechtvaardigd.

Randvoorwaarden:
- 'standmount' (boekenplank) model (max 50cm hoog)
- budget: 800-1300 euro per stuk
- leverbaar in zwart (bv black ash), eventueel wit

B&W 705
Prijs: +/- 700 per stuk
Afm: 42x22x32cm

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenvandaal.nl/temp/speaker/705-large-black.jpg

B&W 805s
Prijs: +/- 1200 per stuk
Afm: 42x24x35cm

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenvandaal.nl/temp/speaker/805S_BLACK_GRILLOFF.jpg

Dynaudio Contour S 1.4
Prijs: +/- 1300 per stuk
Afm: 40x18x34cm
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenvandaal.nl/temp/speaker/dynaudio_contour14.jpg
(geen plaatje van een zwarte kunnen vinden)

Eclipse TD 512
Prijs: +/- 1350 per stuk (geen goede prijsindicatie kunnen vinden, misschien boven budget. De 510 kan eventueel dan ook.)
Afm: 29x37x36cm

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenvandaal.nl/temp/speaker/td512.jpg

Wel een bijzonder ding trouwens.

Wie kan dit rijtje aanvullen met ideeën?

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Eh... druk hier :+

Ben zojuist weer een keer bij Staffhorst (woon er een paar honderd meter vandaan) geweest om te luisteren. De 705 gaat voor mij afvallen denk ik. Qua geluid niet vol genoeg.

De volgende luidsprekers komen erbij:

Dynaudio Focus 140
Prijs: +/- 800 per stuk
Afm: 35x20.3x29.5cm

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenvandaal.nl/temp/speaker/focus140.jpg
(geen plaatje van een zwarte kunnen vinden)

Sonus Faber Concertino
Prijs: +/- 900 per stuk
Afm: 33x18x27cm

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenvandaal.nl/temp/speaker/concertino_nera.jpg

Verwijderd

Ik wil de net de focus 140 aanraden!!! Ik heb ze zelf thuis staan, ben teruggegaan van de 805s van b&w... dat prijsverschil is het niet waard vind ik, de b&w's hebben misschien iets meer "headroom" kunnen dus iets harder, maar bij dynaudio plakt het geluid minder aan de boxen.

De 700 serie van b&w is niet goed, gelukkig heb je die laten afvallen. Kef xq5 nog wellicht? Monitor audio gs10 zijn ook leuk om eens te luisteren. Paradigm signature s2? Ik heb ze allemaal vergeleken met dynaudio, en dynaudio is minder scherp en heeft een dieper laag... veel luisterplezier nog!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 19:31:
De 700 serie van b&w is niet goed, gelukkig heb je die laten afvallen. Kef xq5 nog wellicht? Monitor audio gs10 zijn ook leuk om eens te luisteren. Paradigm signature s2? Ik heb ze allemaal vergeleken met dynaudio, en dynaudio is minder scherp en heeft een dieper laag... veel luisterplezier nog!

De Monitor Audio GS10 heb ik afgelopen zaterdag bij Staffhorst gezien en even beluisterd. Kon er nog moeilijk een (relatief) oordeel over vellen, aangezien er een opstelling stond in combinatie met een subwoofer. Maar hij komt zeker op het lijstje!
Ik wil de net de focus 140 aanraden!!! Ik heb ze zelf thuis staan, ben teruggegaan van de 805s van b&w... dat prijsverschil is het niet waard vind ik, de b&w's hebben misschien iets meer "headroom" kunnen dus iets harder, maar bij dynaudio plakt het geluid minder aan de boxen.
Ben je alleen terug gegaan van de 805s naar de Focus 140 vanwege het prijsverschil?

Ik denk, als ik het nu zo inschat, dat de Focus 140 en de 805s hoog op de lijst komen te staan. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je specifieke ervaringen. Zelf kon ik bij Staffhorst amper het verschil horen tussen de Dynaudio Focus 140 en de Contour S1.4, terwijl er wel een behoorlijk groot prijsverschil tussen zit (500 euro). Heb je de Contour ook nog overwogen? En waar zitten precies de verschillen tussen de 140 en de 805s?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:11
Als ik je een tip in een wat lagere prijsklasse mag geven: Amphion Argon ;)
Niet alleen uit Pride of Ownership, maar het zijn gewoon vreselijk goede speakers, spelen al het andere wat ik gehoord heb (toegegeven, veel duurder dan de 705 heb ik niet beluisterd) echt mijlenver eruit :)
Geweldige soundstage en een geluid dat je kamer vult in plaats van in de speaker te blijven plakken.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 20:42
Laat ik het je nog even wat moeilijker maken: AudioVector >:)
Probeer ook zeker je shortlist thuis te luisteren. Als je dit soort geld gaat uitgeven mag je dat zeker verwachten van je leverancier.

[ Voor 52% gewijzigd door PeterPan op 09-10-2006 09:06 ]

Verwijderd

vanDaal schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 22:54:
[...]

De Monitor Audio GS10 heb ik afgelopen zaterdag bij Staffhorst gezien en even beluisterd. Kon er nog moeilijk een (relatief) oordeel over vellen, aangezien er een opstelling stond in combinatie met een subwoofer. Maar hij komt zeker op het lijstje!

[...]

Ben je alleen terug gegaan van de 805s naar de Focus 140 vanwege het prijsverschil?

Ik denk, als ik het nu zo inschat, dat de Focus 140 en de 805s hoog op de lijst komen te staan. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je specifieke ervaringen. Zelf kon ik bij Staffhorst amper het verschil horen tussen de Dynaudio Focus 140 en de Contour S1.4, terwijl er wel een behoorlijk groot prijsverschil tussen zit (500 euro). Heb je de Contour ook nog overwogen? En waar zitten precies de verschillen tussen de 140 en de 805s?
Ik heb de b&w 805 in vergelijking met de contours gekocht... ik vond de contours een punchier bas hebben maar wel iets minder goed geintegreerd. De b&w's gaven stemmen ook wat mooier weer. Ik ben teruggegaan naar de dynaudio's omdat de kosten voor een 5.1 set me te duur werden bij b&w, mijn vriendin vijf "microfoons" in de woonkamer niks zou vinden en dat de focus serie niet onder doet voor de b&w's. Qua vergelijk, ik vind ze redelijk op elkaar lijken, de b&w's zijn iets grootser en hebben wat meer volume, dat krijg je met zo'n kast. Het geluid plakte wel meer aan de speaker vast en de imaging was niet zo goed als bij dynaudio. Tja ik heb de dyn 140's voor 1400 euro uit duitsland gehaald... dan is het prijsverschil met de b&w's niet goed te praten voor mij.
Pagina: 1