[2003] ntbackup pakt sommige tapes niet goed, anderen wel*

Pagina: 1
Acties:

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-02 12:00
Ik heb hier een vreemd probleem met NTbackup waar ik maar niet uit kom.
Het geval, we hebben hier een filserver waar iedere nacht een backup van wordt gemaakt. Bij elkaar pak en beet 250GB.De streamer die we gebruiken is een Sony AIT externe scsi streamer. De bandjes die we gebruiken zijn de Sony SDX4-200C, goed voor 200gb native en 520gb compressed.
We gebruiken een schema van 11 bandjes, ma,di,wo,do,w1,w2,w3,m1,m2,m3,m4
De backups die worden gemaakt zijn altijd hetzelfde. Als ik nu backup op de tapes ma,di,wo,do dan komt de backup er compleet op te staan, geen probleem mee. Maar doe ik de tapes w1,w2,w3,m1,m2,m3,m4 erin, dan stopt de backup na pak en beet 214 GB.

De job zoals hij op de ma,di,wo,do wordt aangeroepen:
c:\windows\system32\ntbackup.exe backup "@c:\backupjobs\backups.bks" /m normal /j "AIT BACKUP JOB maandag" /p "8mm AIT" /n "AIT BACKUP JOB maandag" /um /v:no /r:no /rs:no /hc:on /m normal

De job zoals hij op de w1,w2,w3,m1,m2,m3,m4 wordt aangeroepen:
c:\windows\system32\ntbackup.exe backup "@c:\backupjobs\backups.bks" /m normal /j "AIT BACKUP JOB vrijdag" /p "8mm AIT" /n "AIT BACKUP JOB vrijdag" /um /v:no /r:no /rs:no /hc:on /m normal

Bij mijn weten zijn ze hetzelfde, alleen de naam die wordt weggeschreven is anders.
Verder is de drive cappable om compression toe te passen en staat het ook enabled.
Maar waarom er nou op die week cq maand tapes geen volledige backup gamaakt kan worden? Ik kom er niet meer uit.
Ik heb inmiddels de tapedrive ook geflashed met de nieuwste firmware, en ook dit hielp niet.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Begin eens door de errors te geven die je ntbackup retourneert? Zonder die info valt er natuurlijk niks over te zeggen.... Verder ook wel handig om te weten welke windowsversie je gebruikt, die hoort in de topictitel. Tevens zou ik graag zien wat je al hebt geprobeerd.

[ Voor 37% gewijzigd door sanfranjake op 04-10-2006 12:20 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• hullepim
Hierbij de log die NTbackup geeft:

Backup Status
Operation: Backup
Active backup destination: 8mm AIT
Media name: "AIT BACKUP JOB dinsdag"

Volume shadow copy creation: Attempt 1.
Backup (via shadow copy) of "C: "
Backup set #1 on media #1
Backup description: "Set created 3-10-2006 at 14:52"

Backup Type: Normal

Backup started on 3-10-2006 at 15:02.
Backup completed on 3-10-2006 at 15:22.
Directories: 3726
Files: 45157
Bytes: 4.508.336.601
Time: 19 minutes and 53 seconds
Backup (via shadow copy) of "D: data_drive"
Backup set #2 on media #1
Backup description: "Set created 3-10-2006 at 14:52"

Backup Type: Normal

Backup started on 3-10-2006 at 15:22.
The requested media failed to mount. The operation was aborted.
The operation was ended.
Backup completed on 3-10-2006 at 18:50.
Directories: 13156
Files: 164893
Bytes: 210.284.897.178
Time: 3 hours, 28 minutes, and 36 seconds

----------------------

The operation did not successfully complete.

Wat ik geprobeerd heb is 1 van de week tapes laten beschijven door een dag job, ook hierbij faalt het zoals bovenstaand. En wat ik al eerder schreef, firmware van de tapedrive vervangen door de nieuwste. Driver van de tapedrive vernieuwd. Tapedrive gecleaned met een cleaning tape en verder vele uren gezocht bij microsoft en groups.google.com maar ik snap gewoon niet wat er mis gaat.
Het OS waar we over spreken is Windows Server 2003

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
wat wel eens wil is een uitgebreide log laten draaien.... Verder

Een adviesje voor dit soort problemen. Gebruik een backup programma wat bedoeld is om op een goede betrouwbare manier backups te maken. Veritas backup exec (tegenwoordig symantec) of Arcserv bieden je echt veel meer bedrijfs en restore zekerheid dan "een leuk voor thuis dus we leveren het maar mee ntbackup"

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:24
goddegoddeot schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 12:44:

Een adviesje voor dit soort problemen. Gebruik een backup programma wat bedoeld is om op een goede betrouwbare manier backups te maken. Veritas backup exec (tegenwoordig symantec) of Arcserv bieden je echt veel meer bedrijfs en restore zekerheid dan "een leuk voor thuis dus we leveren het maar mee ntbackup"
Een 645i rijdt ook lekkerder dan mijn GTI..

Het grote voordeel van NTbackup is dat je juist *niet* afhankelijk bent van 3rd party support. En ik denk dat TS even verder moet zoeken in z'n removable storage manager, want het lijkt erop dat het mounten van die week-tapes niet of niet goed lukt.

Overigens: waarom staat er twee keer een /m optie in je commandregel en was het niet zo dat je een /UM altijd aan het einde van de regel moet zetten ?

[ Voor 8% gewijzigd door StevenK op 04-10-2006 12:49 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• hullepim
goddegoddeot schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 12:44:

Ik snap dat die andere pakketten beter zijn, maar in dit geval is NTBackup meer dan voldoende voor ons. Maar het is toch raar dat exact dezelfde tapes verschillende resulataten geven qua capaciteit?

• hullepim
StevenK schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 12:48:
[...]

Een 645i rijdt ook lekkerder dan mijn GTI..

Het grote voordeel van NTbackup is dat je juist *niet* afhankelijk bent van 3rd party support. En ik denk dat TS even verder moet zoeken in z'n removable storage manager, want het lijkt erop dat het mounten van die week-tapes niet of niet goed lukt.
StevenK, die melding dat hij niet kan mounten komt nadat hij de tape eruit heeft gegooid en wacht op een nieuwe. Het backuppen van de C drive gaat dan ook compleet goed, maar dan begint hij aan de D waar ruim 235gb aan data opstaat. Dit faalt als de gebackupte data rond de 214gb komt. Even voor het gemak, er kan niet meer als 214gb op de tape geschreven worden. Terwijl dit op de dag tapes wel goed gaat. De tapes zijn ook allemaal van hetzelfde merk en type

• StevenK
hullepim schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 12:51:
StevenK, die melding dat hij niet kan mounten komt nadat hij de tape eruit heeft gegooid en wacht op een nieuwe. Het backuppen van de C drive gaat dan ook compleet goed, maar dan begint hij aan de D waar ruim 235gb aan data opstaat. Dit faalt als de gebackupte data rond de 214gb komt. Even voor het gemak, er kan niet meer als 214gb op de tape geschreven worden. Terwijl dit op de dag tapes wel goed gaat. De tapes zijn ook allemaal van hetzelfde merk en type
Dat had ik nog niet zo begrepen. Je schreef alleen
Dan stopt de backup na pak en beet 214 GB.
Heb je al eens gecontroleerd of bij je dagtapes er wel degelijk meer dan 214 GB op staat ? Want veel meer dan 10% of 15% compressie haal je normaal gesproken niet, of je moet vooral makkelijk comprimeerbare data hebben.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• hullepim
StevenK,
Alle data wordt na het backuppen gecontroleerd, ik neem dan aan dat ook alles erop staat.

• StevenK
hullepim schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 13:32:
StevenK,
Alle data wordt na het backuppen gecontroleerd, ik neem dan aan dat ook alles erop staat.
De uitdrukking 'assumption is the mother of all fuckups' is in de IT bedacht. Je zult niet de eerste zijn die pas bij een restore erachter komt dat niet alle data is meegenomen in de backup, bijvoorbeeld omdat (database)files open staan.

• hullepim
StevenK schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:24:
[...]

De uitdrukking 'assumption is the mother of all fuckups' is in de IT bedacht. Je zult niet de eerste zijn die pas bij een restore erachter komt dat niet alle data is meegenomen in de backup, bijvoorbeeld omdat (database)files open staan.
StevenK, ik heb ook al diverse keren een backup terug gezet, en dit is tot nu toe altijd goed gegaan.

• StevenK
hullepim schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:32:
[...]

StevenK, ik heb ook al diverse keren een backup terug gezet, en dit is tot nu toe altijd goed gegaan.
Maar heb je ook wel eens de *hele* tape teruggezet om te kijken of er echt 250 GB op staat ?

• hullepim
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Wel willekeurige data van de tape. Maar ik zit ook niet in de situatie dat ik kan zeggen we restoren even de hele tape naar de server. Verder heb ik ook niet nog een zelfde streamer.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zonder het te proberen kom je er niet achter ;) Kan je die streamer niet even ergens anders op aansluiten? Of is het een interne?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• StevenK
hullepim schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:49:
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Wel willekeurige data van de tape. Maar ik zit ook niet in de situatie dat ik kan zeggen we restoren even de hele tape naar de server. Verder heb ik ook niet nog een zelfde streamer.
Ik zou ff een externe 300 GB disk regelen en daarheen een restore doen.

• hullepim
Nou, even een update, het probleem lijkt opgelost.
Wat ik heb gedaan is Symantec Backup Exec trial geinstalleerd. Hiermee heb ik de tape een "Long Erase " gegeven. Vervolgens heb ik met NTBackup weer een volledige backup gedaan en deze gaat goed, alles staat er dus op en hij kapt hem dus ook niet af rond de 214GB.
Waarschijnlijk heeft er data aan het begin van de tape gestaan die NTBackup dus niet kon verwijderen / overschrijven. Al met al is dus dit probleem opgelost.

Maar omdat wij toch ook wel inzien dat dit niet de juiste manier van backuppen is ben ik aan de slag gegaan met Backup Exec, het komt iig erg degelijk over. Nu ben ik daar mee aan het testen en nu loop ik tegen een probleem aan waar ik niet uitkom. Ik heb hier 2 servers staan in mijn testlab. Op 1 heb ik Backup exec geinstalleerd. Nu heb ik met behulp van deze server een agent geinstalleerd op de andere server. De andere server is een Exchange 2003 server. Nu heb ik van die server een backup gemaakt, mijn selectie bestond uit de C drive, system en service state, information store, mailboxxen. Vervolgens heb ik op die exchange server een kale installatie van Windows 2003 gezet, alleen de drivers van de netwerkkaart en andere moederbord apparaten zijn geinstalleerd. Ik heb de computer niet in een domain geplaatst (staat in de handleiding), maar heb hem wel het ip adres en naam gegeven die hij voorheen had (staat ook in de handleiding). Nu heb ik de agent geinstalleerd op deze server. Nu kan ik op de server waarmee ik de backup heb gemaakt een restore doen naar die server. Mijn te restoren delen is dan ook bovenstaande selectie. Nou gaat dit dus niet goed. Hij doet de restore wel, maar als de server dan opnieuw opstart dan blijft het boot logo loopen.

Nou heb ik de handleiding er weer bij gepakt en daar staat dat je eerst je systeem moet restoren, dus C en de system en service state. Dat dus ook maar geprobeerd, eindigt helaas in hetzelfde verhaal. Nou ben ik dus ook al bij symantec / veritas en google aan het spitten geweest, maar ik kan maar weinig vinden hoe je een complete exchange disastere restore uit moet voeren.
Pagina: 1