NAS voor 2 of 4 HD

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CoolCow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Hallo,

Ik ben op zoek naar een NAS kastje waar ik 2 of 4 HD's kan in stoppen (IDE of SATA, geen SCSI) en die zeker raid 1 kan.
Qua prijs had ik iets ged8 zoals bij deze: http://www.newegg.com/Pro....asp?Item=N82E16833201004
+/- 250€ dus.

Maar deze is blijkbaar moeilijk te vinden in belgie. Dus als iemand alternatieve producten kent, u weze welkom :p

thnx

Verwijderd

Je bent hier nieuw dus welkom ;)

Nasproducten (en zeker die met meerdere schijven) zijn nog geen gangbaar product. Dus in veel gevallen kom je goedkoper uit om een oude pc hiervoor te gebruiken.

Als 1 schijf voldoende is kan je bij vrijwel alle grote HD en andere storage merken terecht. Maxtor, Seagate, WD, Freecom, Lacie. De laatste 2 hebben denk ik wel producten voor meerdere schijven, maar dan moet je heel diep in je portomonee graven.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je de Tweakers.net Pricewatch >> Harde Schijven >> NAS apparatuurer al eens op nageslagen? Dan kan je vast wel wat NAS producten vinden ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Nieuw ben ik hier niet echt, is gewoon men eerste actieve post, ben hier al enige tijd aan het rondlezen en vooral de nieuwsbrief is super.

Nuja, de NAS zou als backup servertje moeten dienen, vandaar dat RAID 1 zeker een must is. Dus zeker meer dan 1 schijf :)
Ik heb hier al een oude pc (600Mhz) draaien als server (win 2003) voor Apache, PHP en MySQL. Heb al zitten overwegen om die hd's daar ook bij te proppen met een raid kaartje en alles es in een nieuwe (grotere) case steken, maar ik heb nu al performance problemen op die pc, dus als die dan nog moet gaan dienen als file / backup server dan zal die smelten :)
En men voorkeur gaat meer naar een NAS omdat ik eventueel van plan ben het kastje in een brandkast te steken. De data die daar op zal komen mag echt nooit verdwijnen.

En heb idd als eens gekeken op pricewatch maar prob is dat bij de meeste er al HD's in zitten. En die heb ik niet nodig, heb hier echt tonnen aan HD's liggen. En dehene die dan zonder HD's zijn, zijn dan weer pokkeduur 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 09:28 ]

Verwijderd

een nas in een kluis, hoe doe je dat met de kabeltjes?

Als je toch zoveel HD's liggen hebt kan je eventueel met de Celeron een pc'tje ineens steken. Belangrijke data zet je om de zoveel tijd op HD's die ja nadien in de kluis wegsteekt.

Verwijderd

Hmmm ook nog een idee :)

Zou het een performance boost geven mocht ik dat pctje op linux draaien?
Dus het zou dan moeten dienen als web- en fileserver.

Of zou het niet zo'n merkbaar verschil zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 12:33 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:26
Het is maar net wat je leuk vindt. Out of the box is een linux installatie met Apache redelijk snel te noemen in vergelijking tot een Windows Server installatie. Dat is echt iets wat je zelf moet afwegen. Ik zou ook eens kijken naar die fileserver versie van Windows Server 2003 als je het leuk vindt daarmee te rommelen.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 12:32:
Hmmm ook nog een idee :)

Zou het een performance boost geven mocht ik dat pctje op linux draaien?
Dus het zou dan moeten dienen als web- en fileserver.

Of zou het niet zo'n merkbaar verschil zijn?
Ik ben in elk geval nog niet veel WAMP servers tegengekomen, LAMP lijkt mij beter. ;)

De performance zal heel waarschijnlijk al beter zijn, zeker als je geen GUI op het systeem laat runnen kan je al wat ram geheugen en cpu cyclussen besparen.

Zolang je niet denkt aan software raid en dergelijke zou die PIII meer als capabel moeten zijn als fileserver (wel zeker 256MB of meer ram geheugen erin doen).
Pagina: 1