Waar ga ik de mist in?

Pagina: 1
Acties:

• jessie_s
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01-2025
Hoi,

Ik heb nu sinds een week of 2 een nieuw systeem.
Het bevalt op zich prima alleen soms hapert het spel en dan uiteraard tijdens het gamen.

Dat is nogal irritant.
Het is me opgevallen dat (volegsn windows taakbeheer) tijdens het gamen het CPU-gebruik op 100% staat.

Wie kan me vertellen waar in mijn systeem de bottleneck zit?

Ik heb de volgende configuratie:

Moederbord: Asus M2N-E
Processor: AMD Athlon 64 3500+ (Socket AM2)
Geheugen: Kingston ValueRam 1024 MB (2* 512 MB) 667 Mhz
Grafische Kaart: Asus (NVidia) EN7600GT
Harde Schijf: Western Digital 250 GB Sata

Ik heb verder niks getweakt of zo. Alles draait op de standaard instellingen.
Ik denk zelf dat een dual-core processor van AMD een snellere pc op gaat leveren.
Zit ik dan op het goede spoor of kan ik mijn geld beter aan een ander onderdeel uitgeven.

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-10-2025
Hmmm bij welke games heb je er last van?

In principe lijkt het me een redelijk systeem; 100% cpu usage wil niet meteen zeggen dat het systeem te traag is.
Ik speel UT2004 met een overpowered PC, maar als ik max fps uitzet schiet CPU usage ook naar 100%, niet dat ik dan last heb van haperingen ofzo. Komt puur doordat de framerate zo hoog mogelijk wordt gehouden.

Mijn advies zou zijn om alle programma's die in de achtergrond draaien uit te schakelen, alle drivers (moederbord, geluidskaart etc) updaten, en dan kijken of je er nog steeds last van hebt.

Misschien dat het trouwens netwerk-related is? Gebeurt het alleen bij online gaming?

• jessie_s
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01-2025
Ik heb er nu vooral last van bij GTR2 en Flatout2.

Ik heb nog niet veel andere spellen geinstalleerd.
Alle drivers zijn reeds de meest actuele, ik heb bij installatie van mn systeem gelijk de meest recente gedownload.

Ik had het ook al geprobeerd met Antivirus Autoprotect uitgeschakeld maar dat maakte niet veel uit.

Verwijderd

jeroen.straver schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 08:55:
Hoi,

Ik heb nu sinds een week of 2 een nieuw systeem.
Het bevalt op zich prima alleen soms hapert het spel en dan uiteraard tijdens het gamen.

Dat is nogal irritant.
Het is me opgevallen dat (volegsn windows taakbeheer) tijdens het gamen het CPU-gebruik op 100% staat.

Wie kan me vertellen waar in mijn systeem de bottleneck zit?

Ik heb de volgende configuratie:

Moederbord: Asus M2N-E
Processor: AMD Athlon 64 3500+ (Socket AM2)
Geheugen: Kingston ValueRam 1024 MB (2* 512 MB) 667 Mhz
Grafische Kaart: Asus (NVidia) EN7600GT
Harde Schijf: Western Digital 250 GB Sata

Ik heb verder niks getweakt of zo. Alles draait op de standaard instellingen.
Ik denk zelf dat een dual-core processor van AMD een snellere pc op gaat leveren.
Zit ik dan op het goede spoor of kan ik mijn geld beter aan een ander onderdeel uitgeven.
Tja.. tis natuurlijk een mooi systeem. Maar natuurlijk geen game-machine. Probeer de settings tijdens het spelen is wat om laag te zetten :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 18:53
@sjaak112; je doet je naam eer aan. Hoezo geen game-machine? Dit systeem is genoeg voor 99,99% van alle spellen.

@jeroen.straver: ALT-TAB tijdens het spelen terug naar je desktop en open dan de taakbeheerder (CTRL+ALT+DEL) en kijk wel process veel CPU resources vreet.

Als het het spel zelf is moet je eens proberen met lagere instellingen te spelen. Als dat nog niet werkt dan weet ik het ook zo niet.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 10:09
De pc op zich kan niet het probleem zijn, het is een behoorlijk snelle machine. Sjaak hierboven vergelijkt je pc misschien met een gloednieuw systeem van 3000 euro en concludeert onterecht dat je geen gaming-machine hebt, maar die vergelijking slaat werkelijk nergens op. Deze pc zou de meeste spellen heel redelijk moeten kunnen draaien.

Oorzaken die ik kan bedenken:

- Het zou kunnen dat je de grafische instellingen van je games erg hoog hebt staan. Zet je resolutie bijvoorbeeld niet hoger dan 1280x960 (ik speel zelf vaak op 1024x768) en probeer ook eens de textures 1 of 2 tandjes lager te zetten. Vergelijk ook eens of het in alle spellen gebeurt, of alleen in enkele. de 7600 is een goede videokaart, maar bijna elke videokaart kan gaan stotteren bij erg hoge instellingen.

- De kans is het aanwezig dat er veel onnodige processen draaien op de achtergrond. Het kan handig zijn om met behulp van google uit te zoeken wat er precies allemaal op de achtergrond draait. Kijk daarvoor bij taakbeheer (ctrl+alt+del).

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 14:59
als je aant gamen bent is het wel normaal dat je game.exe 100% load gebruikt.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

flatout moet vloeiend draaien op jou pc!
ik heb een athlon 3200, 1gb geheugen, radeon 9800 pro

1280x1024, zonder problemen en alles op hoog, geen probleem!

Vaak bu'j te bang!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SwornEnemy schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 20:33:
als je aant gamen bent is het wel normaal dat je game.exe 100% load gebruikt.
Hier ben ik het mee eens. Bij mij vorige PC met een 2600+@3700+ was de CPU met spellen zoals Doom3 en HL2 constant op 100% bezig.
Nu met mijn nieuwe PC zit het CPU gebruik zo rond de 60% maar dat komt omdat de CPU zo heel veel sneller is dan de vorige dat nu de GPU de bottleneck is.

Ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat mijn 2600+@3700+ ongeveer even snel is als de CPU van de TS. Misschien iets langzamer maar niet veel.
Pagina: 1