Toon posts:

Problemen met HD/formarteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste luitjes,

ik heb een probleem, en hoop een beetje geholpen te worden door jullie, heb zelf wel naar een oplossing gezocht, maar dat wil maar niet lukken.
en als dit niet de goede topic is, graag verplaatsen,danku.

mijn probleem is namelijk, als ik mijn pc wil formateren, krijg ik een bericht een beetje in het begin zeg maar, van: Setup kan geen vastehardeschijf in uw computer vinden.
dus ik d8 ff opnieuw proberen, maar zelfde probleem weer.
ik ging op internet zoeken, en zag dat mensen de bios update als een oplossing vinden.
dus heb ik dat OOK geprobeert, maar krijg ik daar OOK een error als ik bezig ben.

voor het formarteren heb ik een discette bij gekregen, en heb het vaker gedaan.

weet iemand wat het probleem is? is het softwarematig of is het hardware matig? pc werkt nog wel gewoon. HD wordt neit gevonden, en BIOS update wil ook niet. ( op site van asus en op intrnet heb ik gekeken hoe een update moet) :?

ik heb een Asus A8V Deluxe.
Processor AMD 3500+ 939 soc.
en een maxtor 200gig HD.

alvast bedankt :)

• Draakje078
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03-2024
Als je gebruik maak van een exotische Controller kan het zijn dat je tijdens het opstarten van je setup een diskette moet plaatsen en op F6 moet drukken.
Als je gebruik maak van een Windows 98 Opstartdiskkette kan je geen NTFS partities zien. Je kan dan wel gebruik maken van Fdisk volgens mij.

C2D 6750, 8GB DDR667, Asus P5K-SE

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zie de Serial ATA FAQ voor het antwoord.

Welkom op GoT.... waar de FAQ vaak uitsluitsel geeft áls je hem tenminste leest. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 03-10-2006 23:21 ]

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Draakje078 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:17:
Als je gebruik maak van een exotische Controller kan het zijn dat je tijdens het opstarten van je setup een diskette moet plaatsen en op F6 moet drukken.
Als je gebruik maak van een Windows 98 Opstartdiskkette kan je geen NTFS partities zien. Je kan dan wel gebruik maken van Fdisk volgens mij.
Klopt, je kunt gewoon FDISK gebruiken, die zal ook je NTFS partities zien (als non dos partities). Verder kun je voor dit soort grote disks die je toch als NTFS wil gaan gebruiken beter de windows setup gebruiken om de partities aanmaken.
Ik denk ook dat er nog drivertjes geladen moeten worden.

Verwijderd

Topicstarter
true true heb de FAQ neit gelezen maar wel gezocht naar een gelijksoortig topic, niet gevonden. en danku voor het welkom heten ^^

ik gebruik win xp en ik heb zon opstart discette gekregen om daarmee mn schijf te kunnen formarteren.
en tis nou ook een beetje laat om die dingen te begrijpen wat in de serial ata faq staan :p, ben ook niet zo geweldig daarmee.

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 16:41

Quintus

Eg wel! Dus....

Om uit te sluiten of je wel of niet extra drivers nodig hebt. Bij een Sata schij wel bij een IDE niet.
Dus wat voor soort schijf heb je.
Tweede wat staat er op die diskette die je erbij kreeg. (Doet me vermoeden dat het de sata drivers zijn)

Is het een Sata schijf met drivers op de diskette dan kun je dus installeren vanaf je windows cd en met F6 die drivers installeren en daarna de schijf tijdens de setup partitioneren.

[ Voor 27% gewijzigd door Quintus op 03-10-2006 23:44 ]

Unknown

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Quintus schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:42:
Om uit te sluiten of je wel of niet extra drivers nodig hebt. Bij een Sata schij wel bij een IDE niet.
Dus wat voor soort schijf heb je.
Tweede wat staat er op die diskette die je erbij kreeg. (Doet me vermoeden dat het de sata drivers zijn)
Dit gaat niet altijd op, er zijn namelijk moederborden die een optie in het BIOS hebben staan om P-ATA te simuleren over de S-ATA poorten. :) Maar tijdens de setup op F6 drukken en dan ia een diskette de drivers toevoegen werkt volgens mij practice altijd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
en wat op de discette staat is dit...
Afbeeldingslocatie: http://img356.imageshack.us/img356/4749/discettezu8.th.jpg
ik weet niet of het genoeg zegt
hier mee heb ik mijn pc een aantal keer wel kunnen formarteren.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 18:43 ]

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:48:
en wat op de discette staat is dit...
[afbeelding]
ik weet niet of het genoeg zegt
hier mee heb ik mijn pc een aantal keer wel kunnen formarteren.
Dat lijken mij dus (Promise) Fasttrack Sata drivers.
De procedure met F6 uit mijn vorige post zal dus denk ik volstaan.

Unknown

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijken mij dus (Promise) Fasttrack Sata drivers.
De procedure met F6 uit mijn vorige post zal dus denk ik volstaan.
dat doe ik dus ook, ik krijg zon melding van dat ik F6 moet drukken, in het begin zeg maar.

maar later als ik de keuze krijg om windows opnieuw te installeren, krijg ik de melding van dat setup geen vaste hardeschijf kan vinden, en in de bios is de HD we zichtbaar.

til nogal raar, en ik ben nog steeds bezig om uit te vinden waar het aan kan liggen, bedank voor de hulp, nog meer hulp is zeker welkom :D:D

edit
dit werk ook niet
- druk op F6 @ Windows setup om de drivers te laden ( gedaan )
- druk op 'S' wanneer setup vraagt om een driver te toevoegen ( krijg ik niet eens, dus de rest gaat ook niet door )
- duw de driverfloppy in de gleuf
- druk op [enter] en kies 'VIA Serial ATA RAID Controller' uit menu
- druk tweemaal op 'E'
- druk tweemaal op [enter]

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 21:49 ]

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Jouw mobo heeft Sata poorten voor Raid en voor gewoon gebruik. Daarvoor zijn verschillende drivers.

Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1388193/a8v.JPG

Op de Asus site staan er voor jouw moederbord ook SATA drivers onder de kopjes "IDE" en onder "Raid" Ik denk dat je nu bijvoorbeeld de raid drivers gebruikt terwijl je HDD niet op die poorten zit aangesloten of omdat je geen array hebt gemaakt. Je zult dus de goede drivers moeten gebruiken bij de juiste Sata poorten van je moederbord.

Ik neem aan dat je WindowsXP draait daarvoor heeft asus de volgende drivers:

IDE
RAID

Zet beide drivers op een diskette en probeer ze beide met de HDD op verschillende Sata poorten van je moederbord. Zoals je op de foto uit je handleiding kunt zien zijn de opties per Sata poort verschillend. Je zult dus eerst uit moeten maken hoe je de schijf wilt gebruiken. Met Raid of zonder en dan de juiste poort met juiste drivers gebruiken.
Ik hoop dat je zo verder kunt. Zelf heb ik een socket A Asus moederbord, en ik heb gemerkt dat een diskette met drivers vrij snel corrupt raakt.

Unknown

Verwijderd

Topicstarter
heyo

ik heb de raid drivers geinstalleert, maar de IDE drivers krijg ik ze neit geinstalleert.
en heb een beetje gedaan wat je zei, maar wou neit lukken

edit***
met mn ouder opstart diskette, kreeg ik niet een melding waarbij je de mogelijkheid had op op "S"te drukken. na dat ik dit op als opstart diskette had gebruikt, kreeg ik hem wel.

maar alweer...setup kan geen vaste hardeschijf vinden, druk op F3

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2006 23:19 ]

Pagina: 1