Toon posts:

A8N5X met sweex 5.1 probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit hier met een probleem. Ik heb dus een Asus A8n5x mobo. Deze deed het altijd prima tot afgelopen zaterdag. Ik start de pc op en geen geluid. Ik heb alles nagekeken maar het leek wel gewoon of mijn soundchip niet meer bestond? Ik heb in de bios onboard sound nog een xtje aan en uit gezet om te proberen maar dit hielp allemaal niets. Hieruit heb ik de conclusie getrokken dat mijn soundchip gewoon kapot is gegaan. Nu heb ik gisteren een sweex 5.1 geluidskaartje gekocht ter vervanging.

Nu stuit ik alleen op een volgend probleem. Zodra ik probeer de drivers te installeren slaat de pc half vast. Mijn muis doet het niet meer (usb), en ook de internet verbinding (onboard lan) valt weg. Na een tijd krijg ik een blauw scherm met een verhaal of driver irq not less of equal. De pc start dan automatisch opnieuw op. Het scherm met windows xp met het ladende balkje komt er nog wel voor maar vervolgens word het beeld zwart en ik kan aan de lampjes op mijn muis zien dat mijn muis weer wegvalt. Ik vermoed dus dat er een conflict ergens zit.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan verhelpen? Ik ben namelijk niet zo handig met IRQ adressen etc.

P.S ik heb al geprobeerd om de sweex 5.1 in andere pc sleufjes te drukken zonder enig effect. Ook staat onboard audio in de BIOS uiteraard op off nu ik een andere kaart heb.

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Reset je bios eens? of beter, heb je nieuwste bios erop staan?
Een aantal apparten verwijderen van je systeem (uit windows) zodat ze opnieuw gedetecteerd worden?
En probeer je windows anders opnieuw te installeren..

[ Voor 29% gewijzigd door Maxxi op 03-10-2006 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik allemaal al geprobeerd. Toch bedankt voor je snelle antwoord :)

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Losstaande tip: begin nooit aan sweex

Instagram / YouTube

• robbyboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 11:54
aramdin schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 22:15:
Losstaande tip: begin nooit aan sweex
daar dacht ik ook aan

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Je MB valt nog onder garantie (3 jaar). RMA sturen is dus ook een optie.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-05 15:33
Ik volg Marck21, volgens mij is er een hardwareprobleem met je MB.

Ik heb ooit een dergelijk probleem gehad met een A8V Deluxe die spontaan rebootte wanneer je de onboard netwerkkaart wou installeren. Disablen in de bios en een los kaartje plaatsen was de oplossing maar aangezien dat bij jou niet voldoen is zou ik het RMA'en.

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Volgens mij is er niets mis met je bord maar is het een IRQ share probleem..
ik heb iets soortgelijks gehad met een A7N8x-deluxe en een PCI modem.

Wat je zou kunnen doen is de bios in gaan en alle dingen disablen die je niet nodig hebt, dus onboard soud uit is goed, maar je kunt ook het IRQ wisselen vaak.
Printerport uitzetten, compoorten uitzetten, legacy USB uitzetten.

en dan eens opnieuw opstarten.. soms werkt het wonder boven wonder de 150ste keer opstarten WEL. en hij blijft daarna het doen (tot je cmos gereset wordt)..
probeer dat maar voordat je je bord opeens RMA'ed

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

Topicstarter
kahm-jai schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 16:14:
Volgens mij is er niets mis met je bord maar is het een IRQ share probleem..
ik heb iets soortgelijks gehad met een A7N8x-deluxe en een PCI modem.

Wat je zou kunnen doen is de bios in gaan en alle dingen disablen die je niet nodig hebt, dus onboard soud uit is goed, maar je kunt ook het IRQ wisselen vaak.
Printerport uitzetten, compoorten uitzetten, legacy USB uitzetten.

en dan eens opnieuw opstarten.. soms werkt het wonder boven wonder de 150ste keer opstarten WEL. en hij blijft daarna het doen (tot je cmos gereset wordt)..
probeer dat maar voordat je je bord opeens RMA'ed
Ik kan in de bios alleen maar kiezen bij IRQ ... pci of reserved. Of zit ik verkeerd te kijken? Ik zal nog wel een keertje kijken. Overigens vind ik RMA een btje overdreven voor alleen een soundchip die niet meer werkt. Je bent dan je mobo een tijd kwijt plus dat je je pc niet kunt gebruiken. Als ik bijvoorbeeld een andere soundkaart ook niet aan de praat kan krijgen dan wordt het een ander verhaal. Ik hoop alleen dat het gewoon software matig te verhelpen is.

Bedankt voor de reactie :)

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 14:32
kahm-jai bedoelt denk ik dat je je "onboard devices" die je niet gebruikt uit moet zetten (disable)
dan hou je als t goed is wat irq's over...
probeer ook eens die sweex in een ander pci slot te doen..
(sommige sloten doen soms samen met 1 irq)

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat het probleem is opgelost :D. Dankzij de tip van kahm jay ben ik is gaan expirimenteren met de USB settings in de BIOS. Ik heb eerst alle USB controle uitgeschakeld. Vervolgens mijn soundkaart geinstalleerd. Die deed het toen in 1x goed. Zonder hangups etc. Alleen de muis werkte niet naar behoren (logisch want het is een USB muise). Vervolgens weer opnieuw opgestart in de BIOS het USB verhaal weer aan gezet. En voila!!! Het werkt allemaal als een treintje :) Zal vast wel een of ander IRQ conflict zijn geweest.

Thnx 4 the tip _/-\o_ problem solved :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 17:49 ]

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

:)
blij dat het opgelost is

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Pagina: 1