Toon posts:

2 Videokaarten probleem (3 Schermen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik heb in mijn computer 2 videokaarten, meer info hieronder, ik heb dit omdat ik 3 beeldschermen wil hebben. Op de eerste kaart (AGP) heb ik een DVI en een VGA uitgang, deze zijn dus in gebruik en werken goed. Mijn andere videokaart wil niet starten. Ik heb al meerdere topics gelezen en niks helpt. Ik heb de kaart al van positie veranderd in de PCI sloten en heb het PCI slot onder de AGP leeg.

AGP Kaart (Default)
ATI Radeon 9600 XT

PCI Kaart
S3 Trio32/64

Alvast bedankt..

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 11:39

bosaap22

Doing things I'm good at.

Wordt de kaart wel herkent bij "apparaatbeheer"??

Vraag me trouwens serieus af of je dat wel kan met Win XP? Nooit gehoord dat iemand dit is gelukt....

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
bosaap22 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 20:30:
[...]
Vraag me trouwens serieus af of je dat wel kan met Win XP? Nooit gehoord dat iemand dit is gelukt....
Natuurlijk kan dat. Heb het zo nu en dan ook draaien met een X800XT en een Voodoo3 PCI.
Mijn andere videokaart wil niet starten.
Zie je dat in Apparaatbeheer? Al andere drivers geprobeerd?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Andere drivers nog niet geprobeerd. Maar aangezien andere topics is dit altijd uiteindelijk niet het probleem. Het word wel gezien bij apparaatbeheer, alleen dan met zo'n uitroepteken ervoor.

Apparaat start niet (Code 10)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat is een bekend probleem met die S3 trio kaarten (wist alleen niet dat er nu nog mensen gebruik van maakten ;)). Die kaartjes willen niet als tweede adapter werken. Volgens mij werkt het wel als je in het bios instelt dat de PCI als eerst geinitialiseerd moet worden. Dan wordt je S3 kaart dus primair en de Ati Radeon secundair. Maar dat kun je in windows wel weer goedzetten bij display options.

Di is eigenlijk een work-around. Misschien is het beter om een ander/recenter PCI-kaartje te scoren. Heb je ook meteen wat betere beeldkwaliteit, want de kwaliteit op hogere resoluties met zo'n S3 kaartje is over het algemeen erg slecht.

[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 03-10-2006 21:15 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Palomar schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 21:11:
Dat is een bekend probleem met die S3 trio kaarten (wist alleen niet dat er nu nog mensen gebruik van maakten ;)). Die kaartjes willen niet als tweede adapter werken. Volgens mij werkt het wel als je in het bios instelt dat de PCI als eerst geinitialiseerd moet worden. Dan wordt je S3 kaart dus primair en de Ati Radeon secundair. Maar dat kun je in windows wel weer goedzetten bij display options.

Di is eigenlijk een work-around. Misschien is het beter om een ander/recenter PCI-kaartje te scoren. Heb je ook meteen wat betere beeldkwaliteit, want de kwaliteit op hogere resoluties met zo'n S3 kaartje is over het algemeen erg slecht.
Dit is precies wat ik wilde gaan zeggen.
Oudere PCI kaartjes, met name S3, willen meestal niet als secundaire kaart gebruikt worden. Om ze toch voor dat doel te gebruiken moet je ze een beetje voor de gek houden. Ze willen dat er van hun opgestart wordt. Zorg dus dat je in het BIOS de instelling 'Primairy VGA/Display : AGP' omzet naar 'Primairy VGA/Display: PCI'.
Dan zou je systeem gewoon moeten kunnen booten vanaf de S3 kaart.
Vervolgens moet je gewoon in Windows het de monitor die je nu als primaire monitor hebt als primaire monitor instellen en dan zou alles naar wens moeten werken :)
offtopic:
Beetje vreemd dat de search hier niet mee op de proppen is gekomen, want dit is al vaker langs gekomen, zelf vroeger zo ook nog een S3 Trio64+ er in gehad.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat zou dan misschien nog kunnen, maar beter lijkt mij op even een beter PCI kaartje te scoren, want is het niet zo dat als ik dan wil gamen ofsoo, dat hij dat dan op die S3 doet, omdat deze hardwarematig primair is?

Verwijderd

1 antwoord mogelijk: als je hem goed in stelt: NEE ;)

het is namelijk zo dat hij altijd de game zal starten op het primaire scherm... of dat nou de hardwarematig ingestelde is of de softwarematige dat boeit niet :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
scoor gewoon een TNT2 M64 PCI of een Voodoo Banshee PCI oid dat werkt PERFECT :Y

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik ben iemand die niet snel ergens geld aan uit wil geven en meestal lukt dat ook. Ik heb een PCI videokaartje gescoort vandaag, maar op 1 van de chips staat wel S3 .. maar het is wel een andere kaart, volgens mij een "Elsa Winner" ... maakt het uit dat de chip nogsteeds van de zelfde fabrikant is?

Bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels kaart erin gestopt, maar zelfde resultaat, dus ik ga even opzoek naar een andere :)

• Palomar
  • Niet online
Vroeger (in de tijd voordat 3D-acceleratie bestond) hadden bijna al die goedkope/simpele PCI-kaartjes een S3 chipset. Dus ongeacht het merk van de kaart altijd opletten wat voor chipset erop zit ;) Ik heb destijds een 2dehands Matrox 4MB kaartje gekocht omdat ik hetzelfde probleem had met de S3 kaartjes die ik nog had liggen. Die Matrox werkte prima.

Onder windows 98 werken die S3 kaartje overigens wel als secundair. Dus windows 98 gaan gebruiken is ook nog een optie... :P

Maar verder levert het volgens mij in de praktijk weinig problemen meer op als je de S3 als primair in de bios instelt. Je zou het iig kunnen proberen. Veel spellen vragen ook wel welke videokaart/scherm je wilt gebruiken.

PS. als je toch een andere kaart wilt kopen dan zou ik wel even researchen of het ook kwaad kan als je een nvidia bij die ati zet. Het gaat ws. wel goed, maar als je voor beide de complete driverset gaat installeren (ati catalyst a xxx MB en nvidia forceware a XXX MB) dan lijkt het me dat je systeem onnodig vervuilt met 2 control panels etc. Dan zou ik liever een 2de ati-kaart erbij zetten, zodat alles (ws?) met 1 control panel werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Palomar op 04-10-2006 18:18 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom ga je in hemelsnaam op zoek naar een andere kaart als je al 2 werkende S3 kaartjes hebt en het liefst geen geld uit wilt geven? :? Die werken keurig al secundair display onder welk OS dan ook, zolang je maar de bootsequence aan hun geeft door ze als primair in te stellen in het BIOS. Ik heb vroeger zelf een S3 Trio64+ als secundair gehad en dat werkte ook uitstekend :)
Gamen gebeurt op die andere kaart, het is heus niet dat die S3 Trio ineens de baas is en dat alles daar op gebeurt. Hell, S3 Trio's hebben niet een Direct3D ondersteuning dus kwa D3D gaming wordt zowieso de andere kaart gebruikt. Zeker als jij de monitor die op de 9600XT zit als primair display in stelt, dat is een instelling die je eenmalig hoeft te doen.

Die Elsa Winner zal waarschijnlijk een S3 ViRGE chip bevatten, die hebben hetzelfde kwaaltje. De kaart die je als secundair gaat gebruiken zou ik kiezen aan de hand van de features van de kaart. Denk daarbij aan grootte van de kaartjes -een S3 Trio is meestal kleiner-, hoeveelheid videogeheugen, kwaliteit van het beeld wat er uit komt, etc.

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 04-10-2006 18:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga dat even proberen, bedankt voor jullie snelle tips :)

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt niet, ik heb in de bios ingesteld dat hij als primaire video kaart de PCI kiest ipv AGP, en nog steeds start ie op op de AGP kaart en op de PCI kaart krijg ik geen beeld. Iemand nog andere oplossingen?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-07 17:18

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Probeer de kaart eens in een ander pci slot te doen, en vink, indien die optie te vinden is "assign irq to vga" eens aan in je bios.

Verwijderd

Topicstarter
Yes :D Kheb hem eindelijk aan de praat, alleen nu kan de resolutie niet hoger als 800X600 met 16bits kleuren. Iemand daar nog een oplossing voor? Ik heb al verschillende drivers geprobeerd van driverguide.com, dan zegt ie -> kan de wizard Updates voor hardware niet voortzetten ...

• Palomar
  • Niet online
Hoeveel geheugen zit er op zo'n kaartje dan? Met 1MB kom je nl. niet veel hoger dan dat (is er wel een rekensommetje voor, maar heb even geen zin om dat uit te rekenen :P).

[edit] volgens mij was het iets van resolutie * kleurdiepte. Dus 800 * 600 * 16 dan zit je al op 768KB.
1024 * 768 * 16 = 1,25MB...

Of een andere mogelijkheid is dat je simpelweg de drivers niet juist geinstalleerd hebt. Dan kun je ook gene hoge resoluties instellen. Maar XP detecteert zo'n kaartje volgens mij wel automatisch incl. drivers.

[ Voor 52% gewijzigd door Palomar op 05-10-2006 14:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee hoeveel geheugen erop zit, maar ik heb al ander kaartje geregeld, hopelijk zit daar meer geheugen op mocht dat het probleem zijn. Dan heb ik nog een vraag, ik wil ook een scherm bij me bed hebben om te te kijken, alleen kan ik het TV programma niet naar een ander scherm krijgen als de primaire in windows.. iemand daar een oplossing voor?

Verwijderd

ik gok erop dat je pinnacle hebt.

Installeer ATI's hydravision, te downloaden via www.ati.com.

Selecteer t programma in je taskbar met je rechtermuisknop en selecteer 'move to monitor 2' of 3 of 4 waar je t dan ook wilt hebben.

Dan verplaatst ie wel....zodra je overigens aan t schermpje komt met je muis klapt t rigoreus weer terug naar monitor 1. Geweldig spul, dat pinnacle software.

Verwijderd

Topicstarter
K gebruik geen pinnacle, ik gebruik chrisTV, en ipv van ATI's hydravision gebruik ik UltraMon ,, als ik hem hiermee verplaats, blijft ie gewoon staan, iemand nog andere oplossinge?

• Palomar
  • Niet online
Kijk eens bij de opties in de Ati driver bij 'Overlay' (of Theater Mode). Dit moet je zo instellen dat het op alle schermen gelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 05-10-2006 19:13 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Palomar schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 14:40:
Hoeveel geheugen zit er op zo'n kaartje dan? Met 1MB kom je nl. niet veel hoger dan dat (is er wel een rekensommetje voor, maar heb even geen zin om dat uit te rekenen :P).

[edit] volgens mij was het iets van resolutie * kleurdiepte. Dus 800 * 600 * 16 dan zit je al op 768KB.
1024 * 768 * 16 = 1,25MB...
Voor de duidelijkheid: je vermenigvuldigt met bits dus is de uitkomst ook in bits:

800 × 600 × 16 bits = 7.680.000 bits ÷ 8 = 960.000 Bytes ÷ 1024 = 937,5 kB.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost :) Dat met die Theater Mode lukte niet, maar heb nu ander programma gekozen waarmee het wel lukt :) Bedankt voor al jullie reacties
Pagina: 1