[Scenic 510] BIOS Flash mislukt, problemen met hotflash

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:08
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden een laptopje gekocht op de PC Discount. Dit werkte wel goed nadat ik er een HD in had gezet, maar hij had soms problemen met doorstarten (voortgang balkje @ BIOS bootscreen bleef hangen) Ik had verschillende BIOS versies geprobeerd, zelfde probleem. Toen heb ik een zip bestand met nog oudere versies gedownload (stond wel bij dat het voor deze laptop was) Daar 1 van gepakt, en gaan flashen. Maar nu wil m'n laptop niet meer opstarten :S
Dus ik heb een hotflash geprobeerd met een P2 MoBo die dezelfde soort BIOS chip had, ik heb UniFlash gedownload en gedraaid op dat MoBo, en toen de BIOS chip uit dat MoBo gehaald en die uit m'n laptop erin, maar ik krijg een error als ik de BIOS wil flashen :S (het is de backup van m'n laptop bios). De error luid: BIOS Image size does not match with BIOS size.

Dat vind ik raar want m'n bios is een 256K chip en de image is ook 256kb

Iemand ?

• ThinkPad
Ik heb zonet nog even geprobeerd om te flashen in dat andere moederbord met de originele Flash utility van Fujitsu Siemens, maar hij zegt: This file is not good for this machine. En ik heb al even "UGBIOSFE /?" gedaan om te kijken welke commando's er zijn, maar er is geen optie om het flashen te forceren.

Ik heb UniFlash gevonden, en daarmee geprobeerd te flashen. UniFlash zei dat de grootte van de BIOS image niet klopte met de chip :S. Nu kon je ook 4 digits invoeren voor het type chip wat je hebt zodat het geforceerd gaat. Dit heb ik gedaan, maar hij geeft steeds write errors :( . Ik ben naar OkaPhone in Groningen geweest en daar kunnen ze m'n chip flashen, daar ga ik deze week nog heen.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2006 11:17 ]

• ThinkPad
Update: Ik ben bij OkaPhone in groningen geweest, daar heeft iemand m'n BIOS geflashed en het zou weer moeten werken. Nog steeds niet :( Het beeld blijft gewoon zwart, de HD spint wel op, de laptop wordt wel warm (geheugen enzo ook).

Ik heb al een CMOS reset gedaan maar dat hielp ook niet :(

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?, Want hij zou het nu gewoon moeten doen omdat de goeie BIOS versie is geflashed.

Verwijderd

Heb je andere onderdelen niet getest? Memory, cpu, misschien waren die al half gaar? Een corrupt bios lijkt me niet het aanvankelijke probleem (want je kon eerder wel opstarten), hoewel dat nu wel het geval kan zijn, na die flash. Award, Ami of phoenix bios?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 20:15 ]

• ThinkPad
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:14:
Heb je andere onderdelen niet getest? Memory, cpu, misschien waren die al half gaar? Een corrupt bios lijkt me niet het aanvankelijke probleem (want je kon eerder wel opstarten), hoewel dat nu wel het geval kan zijn, na die flash. Award, Ami of phoenix bios?
De laptop deed het eerst gewoon goed. Hij heeft een hele lange tijd gewerkt. Het is een PhoenixNote BIOS 4.0 trouwens.

Verwijderd

Post eens merk en type computer. Heb je de manual nagekeken op een eventuele afwijkende flashmethode (zag het een en ander over jumper settings die een biosflash kunnen forceren vanaf een floppy dmv recovery mode, dit op intel based bordjes).
EDIT specs al gevonden in je post 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 21:15 ]

• ThinkPad
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:13:
Post eens merk en type computer. Heb je de manual nagekeken op een eventuele afwijkende flashmethode (zag het een en ander over jumper settings die een biosflash kunnen forceren vanaf een floppy dmv recovery mode, dit op intel based bordjes).
EDIT specs al gevonden in je post 8)7
\

Waar heb je dat gelezen, want dat klinkt wel interessant! :*)

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:34:
[...]
Waar heb je dat gelezen, want dat klinkt wel interessant! :*)
ff googlen op phoenix crisis recovery disk, kan het zo 1-2-3 niet terug vinden (was het op wim's bios pages??)
Wellicht deze http://www.rechner.org/data/B1800_crisis_recovery_disk.zip aanpassen met een geschikt biosfile, en daarbij de methode voor jouw laptop zoeken (keycombie om flash te forceren)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50

Exigence

dnkroz

Wat is het nou? Is je chip 256 KB of 256 Kb, en is je BIOS image 256 KB of 256 Kb? Nogal essentiele verschillen :)

• ThinkPad
Exigence schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:25:
Wat is het nou? Is je chip 256 KB of 256 Kb, en is je BIOS image 256 KB of 256 Kb? Nogal essentiele verschillen :)
Ik weet het niet precies, kan het nu ook niet nakijken. Wat is het meest logische? Dat is het waarschijnlijk.

Verwijderd

Fujitsu Siemens p2 266, welk type vermelding eigenlijk? Heb je een manual, staat er in hoe je het bios reset, met een jumper of een dipswitch die tijdelijk even overgezet moet worden?

• ThinkPad
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:37:
Fujitsu Siemens p2 266, welk type vermelding eigenlijk? Heb je een manual, staat er in hoe je het bios reset, met een jumper of een dipswitch die tijdelijk even overgezet moet worden?
Siemens Mobile 5xx Scenic 510

Ik heb trouwens op google gezocht naar "Phoenix crisis recovery disk" en via via kwam ik terecht op een HP site, waar ze het hadden over bepaalde toetsen combinaties waardoor je (een HP in hun geval) in de bios recovery mode zou opstarten. Deze combinatie was als volgt: Fn + B, of Win key + B. Deze werkten allebei niet, want er gebeurde niks. Het scherm bleef zwart en de floppydrive vertoonde ook geen activiteit. Maar er stond ook nog bij dat je dan een bootblock jumper moest maken voor op de paralelle poort.

Schema van een bootblock jumper:
Afbeeldingslocatie: http://img238.imageshack.us/img238/8672/bootblockjumperft5.jpg

Nu weet ik niet echt meer wat ik moet doen :(

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2006 17:08 ]

Verwijderd

Haal ff je bios batterij eruit voor een half uurtje. Als die eruit is, druk je een paar keer op de powerknop, zonder stroom aan de computer, om alles even spannigsvrij te maken. En maar hopen, zou nog niet met die poort en draadjes aan de gang gaan, is nog wat te vroeg om 'm misschien in rook te zien opgaan?
Hier een officieel bios halen en nog eens ergens laten flashen? http://www.fujitsu-siemens.com/support/downloads.html

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 18:47 ]

• ThinkPad
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:22:
Haal ff je bios batterij eruit voor een half uurtje. Als die eruit is, druk je een paar keer op de powerknop, zonder stroom aan de computer, om alles even spannigsvrij te maken. En maar hopen, zou nog niet met die poort en draadjes aan de gang gaan, is nog wat te vroeg om 'm misschien in rook te zien opgaan?
Hier een officieel bios halen en nog eens ergens laten flashen? http://www.fujitsu-siemens.com/support/downloads.html
Hmmz er zitten verschillende batterijen in de laptop, 1 battery pack met meerdere erin (plastic omhulsel) waar op staat 7.2V, en nog een heel klein bruintje die vastgesoldeerd zit.

En die poort heb ik al geprobeerd, dat werkt niet. Ik heb trouwens wel ervaring met de LPT poort hoor, zie knightrider ding in sig ;).

En die officiele bios ophalen van internet en laten flashen is precies wat ik heb gedaan bij OkaPhone in groningen ;). Het is een versie die eerder gewerkt heeft op m'n laptop ;)

Verwijderd

Zou toch onderhand gaan denken dat die flash toch niet goed is gedaan?

• ThinkPad
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:45:
Zou toch onderhand gaan denken dat die flash toch niet goed is gedaan?
Hmmz ja, zou best kunnen. Die man zei dat alles zonder problemen gelukt was. Ik probeer binnenkort nog wel even weer te hotflashen in dat andere moederbord. Maar het rare is: ik krijg dan steeds Write-errors als ik ga flashen met UniFlash.

Verwijderd

Zou je niet via de pc discount (hadden ze een partij van die FS?) een goeie chip kunnen krijgen, je laptop daar mee opstarten, en dan op je eigen laptop hotswappen en flashen?
Ik weet niet welk moederbord erin zit, qua fabrikant, maar een hoop hebben een bootblock ingesteld die flashen van een "vreemd" biosfile verhindert. Hier zo'n topic:
http://209.85.135.104/sea...&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=1

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 20:13 ]

• ThinkPad
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:06:
Zou je niet via de pc discount (hadden ze een partij van die FS?) een goeie chip kunnen krijgen, je laptop daar mee opstarten, en dan op je eigen laptop hotswappen en flashen?
Hmmz ze hadden wel een hele partij van die laptops daar, €30 kosten die laptopjes daar, niet veel dus. Als er binnenkort weer een PC Discount is zal ik wel even kijken :). Ondertussen probeer ik nog wel even met hotswappen het probleem te fixen.

Verwijderd

Ik had nog ff ge-edit, misschien op nog een ander bordje proberen?
€30, da's voor niks!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 20:15 ]

• ThinkPad
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:14:
Ik had nog ff ge-edit, misschien op nog een ander bordje proberen?
€30, da's voor niks!
Dat is het probleem juist, ik heb hier geen ander moederbord voor deze chip. Ik heb hier nog wel 2 moederborden maar daar zitten van die langwerpige EEPROM chips in. En voor €30 krijg je een laptop zonder accu, zonder HD, zonder CD-ROM ;)
Pagina: 1