Toon posts:

Systeem opeens zeer traag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.016 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik vanmiddag m'n PC (met Windows XP Professional) opstartte, duurde het een stuk langer dan normaal het geval is (een aantal minuten ipv een halve minuut). Na het aanklikken van mijn account kreeg ik de volgende foutmelding: Het laden van NvMcTray.dll lukt niet. Kan de opgegeven module niet vinden.

Vervolgens zag ik rechtsonder in beeld dat er "nieuwe hardware" gedetecteerd was, m'n grafische kaart, terwijl de drivers daarvan al geïnstalleerd zijn. Verder ging het opstarten van bv. de internetbrowser, erg langzaam, maar vooral het naar beneden scrollen op een internetpagina gin ontzettend traag. Bij taakbeheer zag ik dat het verbruik van de processor omhoog schoot naar zo'n 95% bij het scrollen.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat de oorzaak van dit probleem is, of het hardware- of softwarematig is. Hopelijk heeft iemand op dit forum eerder ervaring gehad met een soortgelijk probleem of weet een mogelijke oorzaak, zodat ik weet in welke richting ik de oplossing kan zoeken. Ik heb al geprobeerd om op het forum te zoeken, maar dat heeft nog niks opgeleverd. (Ik mis een beetje creativiteit met m'n zoektermen :P )

Alvast bedankt voor de hulp.

Systeem Specs:

CoolerMaster RealPower 450W
Asus A8N-SLI
AMD64 3200+
Arctic-Cooling Freezer Pro64
XFX 6600GT 256MB
GeIL 2x512MB DDR RAM
Samsung 200GB SATA

PS In het verleden heb ik problemen gehad met m'n processorkoeler, het lukte maar met moeite en voor mijn gevoel met teveel kracht om de koeler op de bracket te bevestigen. Van die bracket zijn na een tijdje de pinnetjes afgebroken waaraan de koeler bevestigd was. Toen heb ik een nieuwe bracket gekocht en diezelfde koeler erop bevestigd (een nieuwe koeler was wellicht een slimmer idee geweest). Dat ging alsnog best moeizaam, maar de koeler zit er wel nog steeds op en de bracket is nog steeds heel. >:)

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Heb je je drivers al opnieuw geinstalleerd?
Klinkt als een probleem met je drivers namelijk, waarschijnlijk een om wat voor reden dan ook beetje verklootte dll oid.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

Zoeken met Google op "NvMcTray.dll" levert op dat dit het NVIDIA Media Center Library tray programma is. Dit is verder niet van belang, zeer waarschijnlijk is dit bestand (en misschien ook de rest van de computer) geinfecteerd met virussen/malware. De rest van de symptomen duiden daar ook op.

Oplossing is dus het scannen op en het verwijderen van virussen/malware/spyware. Dit kan bijvoorbeeld met de online Trendmicor Housecall op http://housecall.trendmicro.com/

Edit: het kan ook 'gewoon' een driver probleem zijn; de oude drivers verwijderen en nieuwe installeren is wellicht ook een oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd om m'n oude drivers te verwijderen zodat ik ze opnieuw kan installeren. Het probleem is dat ik in het configuratiescherm nog maar een beperkt aantal opties zie staan, software staat er niet meer bij. Als ik toegang probeer te krijgen tot de harde schijf via deze computer dan loopt dat scherm vast.

Ook heb ik geprobeerd om te scannen met die online virusscanner. Het duurde behoorlijk lang om de eerste stappen te doorlopen. Het lukte niet om een java bestandje te downloaden en daardoor kon ik niet aan het scannen beginnen.

Is het formatteren van de harde schijf de enige optie die nog over is? :|

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lijkt mij geen slecht idee om een verse windows installatie, vaak zijn deze problemen erg lastig te verhelpen en koste veel meer tijd dan ff een verse installatie. ;)

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Herstelpuntje terughalen? Werkt vaak ook goed. Controleer daarna gelijk even in het register onder HKLocalMachine en HKCurrent User de RUN sleutels (HK_Local_Machine/software/microsoft/windows/currentversion/run en visa versa bij Current User) op vreemde opstarters.

[ Voor 4% gewijzigd door marquis op 04-10-2006 11:12 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
Een herstelpunt terughalen is inderdaad wel een goed idee. Heb ik net geprobeerd, maar helaas kom ik niet verder dan het selecteren van een datum. Als ik daarna op volgende klik is de PC even bezig met nadenken maar vervolgens gebeurt er niks. Verschillende data heb ik geprobeerd en een tijd gewacht maar dat heeft helaas niets opgeleverd.

Ik heb verder geen vreemde opstarters kunnen ontdekken bij de RUN sleutels. Bij msconfig had ik al alle opstarters uitgevinkt.

Verder heb ik nog met een virusscanner die al op de PC stond (AVG) gescand. Die kon alleen de c schijf scannen (waar eigenlijk alleen systeembestanden op staan) en daar heeft ie geen virus aangetroffen. Wel stond er bij twee systeembestanden, kernel32.dll en shell32.dll, dat er "veranderingen" waren opgetreden.

In ieder geval, ik denk dat er weinig anders op zit dan te formatteren, tenzij iemand anders nog een beter idee heeft.

PS Aanvankelijk dacht ik dat er misschien wat mis was met m'n processor, vandaar dat ik de topic hier gepost heb. Inmiddels ziet het er meer naar uit dat het probleem softwarematig is. Moet de topic nu verplaatst worden?

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 22:56
Probeer eens in apparaatbeheer je IDE controllers te verwijderen, de controllers dus, niet de hd's zelf, als er bij een van de twee staat dat ze in PIO-modus draaien is dat zo goed als zeker je probleem.

Reboot en het systeem zou weer snel moeten draaien. (neem daarna wel backups want als een schijf zonder aanwijsbare reden in PIO-modus gaat duidt dat erop dat hij aan het sterven is.)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

kaconst schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 14:53:
Probeer eens in apparaatbeheer je IDE controllers te verwijderen, de controllers dus, niet de hd's zelf, als er bij een van de twee staat dat ze in PIO-modus draaien is dat zo goed als zeker je probleem.

Reboot en het systeem zou weer snel moeten draaien. (neem daarna wel backups want als een schijf zonder aanwijsbare reden in PIO-modus gaat duidt dat erop dat hij aan het sterven is.)
Huh? Ten eerste duidt de .dll op het nVidia Control Center. Ten tweede heeft hij 95% CPU usage bij het scrollen op internet-pagina's, dit duidt op niet of niet goed geïnstalleerde VGA drivers.
Het vastlopen bij het openen van deze computer is vreemder inderdaad, maar probeer eerst maar de herinstall van je VGA drivers.

Herinstalleren dan maar even zonder eerst je oude te verwijderen. Waarschijnlijk installeert hij er gewoon overheen, en meestal heeft dit geen grote problemen tot gevolg. Evt. in veilige modus.

[ Voor 7% gewijzigd door Exorcist op 04-10-2006 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
@kaconst

Eén van de vorige topics waarin je gereplied hebt komt in grote mate overeen met mijn situatie, waarschijnlijk heb ik een soortgelijk probleem. Je vroeg ook of er tijdens het opstarten een balk met i'tjes onderaan in beeld verscheen en dat is ook bij mij het geval.

Bij apparaatbeheer bij de IDE/ATA/ATAPI-controllers staat bij mij 3x een primair IDE kanaal, 3x een secundair IDE kanaal en 3x een Standaard Dual Channel PCI IDE Controller. Bij de primaire en secundaire IDE kanalen kan ik bij geavanceerd zien of ze in PIO modus staan. Ze staan niet in PIO modus. Moet ik ze dan toch verwijderen, en zo ja, moet ik ze allemaal verwijderen (inclusief de Standaard Dual Channel PCI IDE Controllers)?

Ik zou het overigens wel vreemd vinden als de harde schijf al stervende zou zijn, want ik heb hem pas sinds het begin van dit jaar en mij lijkt Samsung nou niet bepaald een slecht merk.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Eén van de vorige topics waarin je gereplied hebt komt in grote mate overeen met mijn situatie, waarschijnlijk heb ik een soortgelijk probleem. Je vroeg ook of er tijdens het opstarten een balk met i'tjes onderaan in beeld verscheen en dat is ook bij mij het geval.
Die balk met i`tjes is nie vreemd, ik heb het ook bij mijn laptop en die draait helemaal goed. Dus trek daar asjeblieft geen conclusies uit. Het is gewoon het laden van een shell.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Mijn eerste twee gedachten zijn virus en harde schijf problemen. Ik heb bij opstarten ook een keer deze problemen gehad. Virus had ik niet, maar een chkdsk leidde bij mij tot een prachtig blauw scherm nadat de harddisk een naar onbeschrijflijk geluid maakte op een bepaald punt op de schijf. Hij startte nog wel erg traag op met missende DLL etc, maar ietsje verder op de schijf was het echt over ... Na een reformat en windows install ging het opstarten weer traag maar ok. Echter elke nieuwe chkdsk zorgde voor een BSOD.

Check dus je harddisk eerst eens op alle mogelijke fouten en bad sectors. Indien je dit al hebt gedaan, virus :?

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
Marquis, die balk met i'tjes is op zich niet vreemd bij het opstarten, dat heb ik ook wel eens bij laptops gezien. Maar wat ik wel vreemd vind is dat ik deze balk bij mijn PC nog nooit eerder bij het opstarten had gezien tot het moment dat het probleem zich voordeed.

Overigens was dat niet de voornaamste reden om te denken dat ik met een soortgelijk probleem te maken heb. Diegene had namelijk ook last van een PC die extreem traag opstartte en ook in windows extreem traag functioneerde.

Er zijn wel een aantal verschillen: bij diegene stond een van de IDE kanalen in PIO modus, dat is bij mij niet het geval en diegene kon wel normaal werken in de veilige modus en dat kan ik niet. Bij mij is de veilige modus nog een stapje erger, behalve de traagheid reageert ook af en toe de muiscursor voor een paar seconden niet meer.

Verder heb ik nog geprobeerd om die videokaart drivers opnieuw te installeren, dat lukte niet. Bij het installeren kreeg ik voortdurend de volgende foutmelding: "Er is een fout opgetreden tijdens het verwijderen van bestand x.dll Gegevensfout (cyclische redunantiecontrole) (fout#23)"

Die chkdsk heb ik uitgevoerd, daarna heb ik ook en schijfdefragmentatie gedaan (bij m'n vorige PC hielp dat wel een beetje als hij langzaam ging) en vervolgens geherstart. Nu krijg ik alleen nog maar een zwart scherm en een cursor te zien en als ik in de veilige modus opstart dan krijg ik datzelfde zwarte scherm te zien met die cursor + veilige modus in elke hoek van het scherm. |:(

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 22:56
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 17:03:
Bij het installeren kreeg ik voortdurend de volgende foutmelding: "Er is een fout opgetreden tijdens het verwijderen van bestand x.dll Gegevensfout (cyclische redunantiecontrole) (fout#23)"

Die chkdsk heb ik uitgevoerd, daarna heb ik ook en schijfdefragmentatie gedaan (bij m'n vorige PC hielp dat wel een beetje als hij langzaam ging) en vervolgens geherstart. Nu krijg ik alleen nog maar een zwart scherm en een cursor te zien en als ik in de veilige modus opstart dan krijg ik datzelfde zwarte scherm te zien met die cursor + veilige modus in elke hoek van het scherm. |:(
Die gegevensfout duidt er zo goed als zeker op dat je hd kaduuk is. Koop een nieuwe, installeer daar windows(of linux :P) op en probeer zoveel mogelijk data van je schijf te halen voor hij hélemaal naar de vaantjes is.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit nog 14 maanden garantie op m'n huidige harde schijf, dus ik hoef (waarschijnlijk) geen nieuwe te kopen. Dan moet ik uiteraard wel zeker weten dat het probleem aan de harde schijf ligt. Zou het misschien een goed idee zijn om eerst even een andere harde schijf in m'n PC uit te proberen?

Er valt verder niet veel meer van m'n hard disk af te halen. De meeste bestanden waar ik nog geen backups van heb, zitten op de d schijf en die was al vanaf het begin van het probleem niet meer te openen. En data die op de c schijf staat is nu ook niet meer bereikbaar, want ik krijg alleen nog maar een zwart scherm na het opstarten.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Ik had toch alleen chkdsk geschreven? (Met het checken op bad sectors aangevinkt)?

Als je niet zeker weet of je harde schijf goed is moet je zeker geen defragmentatie doen. Dan kan je de data inderdaad beter gelijk wissen. Stel je ook eens voor als de PC vastloopt halverwege terwijl er zo'n 512MB - 2 GB aan data in het geheugen staat om ergens anders naartoe verplaatst te worden? Zonde van de data.... |:(

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1