[MySQL][Delphi] MySQL 3 client naar versie 4/5 ombouwen

Pagina: 1
Acties:

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:33

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Op onze afdeling wordt een oud Delphi programma gebruikt om een al even oude MySQL database in te lezen. Huisvlijt van iemand die er al niet meer werkte toen ik er bij kwam, maar het werkte en het werkte prima.

Tot deze week ineens ICT beheer besloot de database te verhuizen. En dat vervolgens zonder overleg ook deed. Hij was zo vriendelijk om formulieren op de website, die gebruikt worden om de database te vullen, alvast netjes te hernoemen. Met als gevolg dat alles op de nieuwe database binnen kwam en nog vrolijk in de oude database werd uitgelezen. We vonden het al zo rustig.

Inmiddels heb ik Turbo Delphi gedownload van Borland en het programma aangepast. Ik ken niet veel van Delphi, maar alleen een database alias en login naam overzetten ging nog wel. Alleen, eigenlijk wordt de database ook vrij snel omgezet van MySQL 3 naar 4 of 5. En dat is heel wat lastiger.

Momenteel gebruikt het programma een mysql.pas bestand die een libmysql.dll aanroept. Het liefst heb ik hiervan gewoon een nieuwe versie, zodat alle functies hetzelfde kunnen blijven. Nu heb ik wel wat algemene programmeerkennis die ik vast op Delphi kan toepassen, alleen een gehele mysql.pas coden gaat denk ik niet lukken. En op internet zoeken gaat heel lastig, omdat '5' nogal vaak voorkomt op een pagina. Ik vind heel vaak de oude 'mysql.pas', maar geen nieuwere versie hiervan. Nu zitten hier vast mensen met meer Delphi ervaring, en daaronder zullen er vast een paar zitten die met MySQL werken. Dus: wat is de beste manier om te zorgen dat het programma mysql 4 en 5 kan aanroepen?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32
Qua syntax is er tussen 3 en hoger volgens mij weinig veranderd.
Waarom denk je dat je huidige app niet meer zal werken op de nieuwe versie?

Alleen de gebruikers authenticatie is volgens mij veranderd.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
frickY schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 17:11:
Qua syntax is er tussen 3 en hoger volgens mij weinig veranderd.
Waarom denk je dat je huidige app niet meer zal werken op de nieuwe versie?
Omdat het niet werkt :)
Alleen de gebruikers authenticatie is volgens mij veranderd.
Waarschijnlijk zit daar het probleem, want de client logt gewoon in als een gebruiker. Ik heb verder weinig kennis van Delphi, maar ik weet wel dat PHP en bijvoobeeld Visual Basic/ODBC allemaal een nieuwe versie nodig hadden..

Ik vermoed dat het probleem zit in de libmysql.dll, dit die nog met het oude protocol van MySQL praat, vandaar dat ik het liefst een nieuwe versie van die lib (plus bijbehorende mysql.pas) heb.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Kijk hier 's? TMySQL5 VCL Component
"It only requires libmysql.dll, MySQL5.pas, and mysql.pas". Nog nooit gebruikt (gebruik geen MySQL voor m'n Delphi apps), maar 't klinkt bruikbaar... :)

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02 12:27

Guldan

Thee-Nerd

En ik geloof dat z bij mysql 5 een ander wachtwoord verificatie gebruiken daarom werken php apps bijv. dus ook niet meer. Je zou dat ff op de server kunnen aanpassen en dan zou alles weer naar behoren moeten werken. http://forum.mamboserver.com/showthread.php?t=46875. Dan kun je terugzetten naar de oude manier. Dan werken bij php iig de mysql weer.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:30:
Kijk hier 's? TMySQL5 VCL Component
"It only requires libmysql.dll, MySQL5.pas, and mysql.pas". Nog nooit gebruikt (gebruik geen MySQL voor m'n Delphi apps), maar 't klinkt bruikbaar... :)
Dat klinkt goed, ik ga er eens naar kijken.
Guldan schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 21:26:
En ik geloof dat z bij mysql 5 een ander wachtwoord verificatie gebruiken daarom werken php apps bijv. dus ook niet meer. Je zou dat ff op de server kunnen aanpassen en dan zou alles weer naar behoren moeten werken. http://forum.mamboserver.com/showthread.php?t=46875. Dan kun je terugzetten naar de oude manier. Dan werken bij php iig de mysql weer.
Dat is geen optie, aangezien ik geen controle over die server heb. Als ik (of mijn directe chef) het voor het zeggen had, had ik gewoon de oude machine in het nieuwe hok gezet speciaal voor dit programma, maar ja.. :)

Pagina: 1