Excel en percentages berekenen.....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40992

Topicstarter
Hoihoi!

Ik ben bezig met de studie en heb in excel enkele gegevens verzameld. Deze gegevens moeten worden omgezet naar percentages.
Ik heb al een tijd niet meer in excel gewerkt, en ben helemaal vergeten hoe het moet. Heb nu al een uur lopen kloten, maar het lukt niet, dus hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Probleem is als volgt:

Heb van een land het totale aantal inwoners. Dit heb ik nog weer onderverdeeld per leeftijd. Dus bijvoorbeeld bij 6 jarigen 20000 mensen, bij 23jarigen 230000m, 56jarigen 180000m, etc

Dit heb ik van 0 tot 100jaar. Beetje veel werk om 100x te gaan uitrekenen wat het percentage van die leeftijd is ten opzichte van het totaal. Heb ook nog eens 4 landen.

Had als formule: Jaar X aantal mensen / totaal aantal mensen *100
in excel had ik dan staan =E4/E3*100
E4= jaar 0
E3= totaal

Nu hoopte ik dat ik met wat knippen en plakken die formule voor alle jaren werd uitgerekend maar dat is dus niet zo.
Weet nog wel dat er iets met een $ moet, maar dat lukt ook nog niet echt.

Wie o wie kan me hier mee helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:38

Geckoo

Good news, everyone!

je moet de e3 locken
en dat doe je door op e3 te gaan staan inde formule dus =E4/$E$3*100
en dat locken kan je ook dmv f4

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

(Geckoo, noem me dom maar waar zie je dat het is gelocked?)
edit:

Ah, je bedoelt zo gelocked: zodat er ook na kopieren wordt verwezen naar een specifieke cel.

schaarebier: F1 -> Inhoudsopgave -> (etc). Of zoek - dat heb je goed onthouden - op $
Absolute verwijzingen Een absolute celverwijzing in een formule, zoals $A$1, verwijst altijd naar een cel op een specifieke locatie. Als de positie van de cel met de formule wijzigt, blijft de absolute verwijzing hetzelfde. Als u de formule langs rijen of kolommen kopieert, wordt de absolute verwijzing niet aangepast. Nieuwe formules maken standaard gebruik van relatieve verwijzingen, die u veelal zult moeten omzetten in absolute verwijzingen. Als u een absolute verwijzing in cel B2 bijvoorbeeld kopieert naar cel B3, blijft deze in beide cellen gelijk, namelijk =$A$1.
:Y)
Dit is overigens basisfunctionaliteit van Excel, het is misschien handig om er nog even een goed boekje / tutorial over bij te pakken of die F1-teksten door te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 03-10-2006 16:20 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40992

Topicstarter
thnx allemaal tis uiteindelijk gelukt