Netwerk zowel draadloos als met draad

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Beste mensen,

Ik ben bezig een servertje in te richten binnen het thuisnetwerk. Dit is een draadloos netwerk van een paar PC's en een modem/router. Alle onderdelen zijn via een intern IP adres draadloos met elkaar verbonden, zo ook de server. Echter, ik wil graag de server ook nog via een draad verbinden aan een van de PC's.

Waarom? Data overpompen gaat via een draad véél sneller dan draadloos. Als ik dus data van de server naar de PC, of andersom, wil transporteren, dan wil ik dus dat dit via het draadje gaat i.p.v. draadloos. Nu ben ik aan het klooien met IP instellingen etc, maar het wil allemaal niet erg lukken. Even een situatieschets:

1. Server -> IP: 10.0.0.100
2. PC -> IP: 10.0.0.151
3. Modem (default gateway) -> IP: 10.0.0.138

In dit geval kan ik dus de PC met de server laten babbelen via IP 10.0.0.100. Dit zijn de IP instellingen van de draadloze verbinding. Nu zit er zowel in de server als in de PC een aparte netwerkkaart, waarin ik dus aparte IP instellingen kan invullen. Als ik hierbij de zelfde instellingen als voor de draadloze verbinding invul, krijg ik logischerwijs gezeur dat de instellingen dubbel worden gebruikt. Ik zal daarvoor dus aparte instellingen voor moeten inkloppen. Mijn vraag is dus, met welke instellingen verbind ik die aan elkaar zonder de draadloze verbinding eerst af te hoeven koppelen?

Iemand hier enig idee?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ander subnet nemen en routes toevoegen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Mexxus

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mexxus schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:34:
Nu zit er zowel in de server als in de PC een aparte netwerkkaart, waarin ik dus aparte IP instellingen kan invullen. Als ik hierbij de zelfde instellingen als voor de draadloze verbinding invul, krijg ik logischerwijs gezeur dat de instellingen dubbel worden gebruikt. Ik zal daarvoor dus aparte instellingen voor moeten inkloppen. Mijn vraag is dus, met welke instellingen verbind ik die aan elkaar zonder de draadloze verbinding eerst af te hoeven koppelen?
Waarom kun je gewoon de bedrade NIC van je server geen IP+1 geven? :?

• Mexxus
Osiris schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:46:
[...]

Waarom kun je gewoon de bedrade NIC van je server geen IP+1 geven? :?
En dat subnetmask en gateway het zelfde laten? Dat klopt toch niet, want via dat draadje babbelt ie toch niet met de standaard gateway (router)?

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

makkelijkste is toch dat je je router insteld als DHCP servertje, en je clienten als DHCP clients....

Woops... heb je wel een router??

[ Voor 18% gewijzigd door nowell op 03-10-2006 15:52 ]

• Mexxus
nowell schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:51:
Woops... heb je wel een router??
Tsja.. een Speedtouch modem in routed mode, dus routertje ja :)

[ Voor 19% gewijzigd door Mexxus op 03-10-2006 15:57 ]

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Geef elke machine een IP-adres in dezelfde reeks, fixed of via DHCP.
Geef ze allemaal hetzelfde subnetmask en gateway; deze 2 worden niet gebruikt bij communicatie onderling, alleen bij internetverkeer.

Die ene PC is en draadloos en met een draad verbonden?
En je wilt dat de LAN-verbinding voorkeur krijgt boven de Wifi-verbinding?

Ga naar Control Panel - Network Connections.
Klik daar op Advanced - Advanced Settings.
Zet daar in het bovenste veld je LAN-verbinding bovenaan.

• Mexxus
Ho, wacht.. volgens mij is het nog niet helemaal duidelijk. Het hele zooitje is draadloos met elkaar verbonden via de router. Dat apparaat dat als server dient, is dus in wezen client van de router net als alle andere PC's. Alle andere PC's praten met die server via het interne IP adres van dat ding. Nu wil ik één PC via een kabel rechtstreeks op de server aansluiten (client naar client), zonder dat daardoor de draadloze verbinding met de rest van het netwerk verloren gaat.

• lier
  • Laatst online: 20:26

lier

MikroTik nerd

Heb je op je draadloze router geen poort meer vrij voor deze pc ?
Als je met een ander netwerksegement gaat werken, wordt het delen van bestanden vanaf deze pc van en naar de draadloze clients een stuk lastiger.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mexxus
lier schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:02:
Heb je op je draadloze router geen poort meer vrij voor deze pc ?
Als je met een ander netwerksegement gaat werken, wordt het delen van bestanden vanaf deze pc van en naar de draadloze clients een stuk lastiger.
Jawel, maar dan moet ik weer gaten gaan boren in de muren enzo. Ik heb 't niet voor niets draadloos :). De server staat echter direct naast de PC, dus een draadje rechtstreeks is zo gefixt. Als ik beide apparaten via draad aan het modem moet gaan hangen, kan ik net zo goed de draadloze verbinding van deze apparaten weg halen...

• wens
Je wilt dus gewoon een apart segment maken tussen die ene PC en de server.
Kies dan een andere IP-reeks voor de LAN-verbinding, bijvoorbeeld 192.168.1.1 op de server en 192.168.1.2 op de PC.
En zorg ervoor dat de LAN voorkeur krijgt boven de Wifi, zie mijn eerdere post.

De PC zal de server dan via de LAN-verbinding weten te vinden op 192.168.1.1.

[ Voor 13% gewijzigd door wens op 03-10-2006 16:07 ]

• Mexxus
wens schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:06:
Je wilt dus gewoon een apart segment maken tussen die ene PC en de server.
Kies dan een andere IP-reeks voor de LAN-verbinding, bijvoorbeeld 192.168.1.1 op de server en 192.168.1.2 op de PC.
De PC zal de server dan via de LAN-verbinding weten te vinden op 192.168.1.1.
Kijk, duidelijkheid :). Maar wat vul ik dan in bij subnetmask en default gateway op beide machine's?

• wens
subnetmask: 255.255.255.0
gateway: leeg

Met een lege gateway op de LAN-verbinding kiest de PC en de server de wel werkende gateway op de Wifi-verbinding, zodra internet-verkeer nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door wens op 03-10-2006 16:09 ]

• Mexxus
* Mexxus probeert...

_/-\o_ eeuwige dankbaarheid _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door Mexxus op 03-10-2006 16:23 ]

Pagina: 1