Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(elektrisch) fietsen naar het werk

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds kort een baan voor 2 dagen in het onderwijs, op 16 km afstand van huis. Met de auto doe ik er zo'n 25 minuten over, ook omdat ik eerst de stad uit moet (10 min) 's ochtends. En eigenlijk heb ik wel behoefte aan wat meer beweging.
Daarom ben ik aan het bedenken wat mijn manier van vervoer wordt. Ik heb tot nu toe 3x naar m'n werk gefietst, en da's op zich goed te doen, maar dan doe ik het op de mountainbike en kom ik compleet bezweet aan (ik zweet snel).

Nu kan ik meedoen aan een fietsplan van school, en zit ik te denken om een andere fiets aan te schaffen. Ik heb nl. momenteel alleen die mountainbike en een oude b-merk fiets zonder versnellingen. Eigenlijk zit ik zelfs te twijfelen om een elektrische fiets aan te schaffen, zoals de Sparta Ion of de Batavus Padova. Dat vind ik echter weer wat oubollig en vraag me af of het nodig is. Daarbij is het ook behoorlijk prijzig (1800-1900 €) en voor het fietsplan wordt een fiets tot 749,- vergoed. Rest moet je zelf (netto) bijbetalen.

Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen. Zijn er hier mensen met ervaringen met elektrische fietsen? Waar ligt het omslagpunt? Wie kan me eens voorzien van tips?

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

Hoe lang fiets je er nu over? Als je het op een wat regelmatigere basis gaat doen dan zul je zien dat het steeds soepeler gaat. Kun je niet douchen op je werk toevallig?

Ik vind electrisch fietsen een beetje trutten idd maar goed wie ben ik ;)

wel een goed voornemen op zich!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Je hebt wel wat behoefte aan extra beweging en vraagt je af of een elektrische fiets niet te doen is?

Geen ervaring met elektrische fietsen, maar een racefiets lijkt me praktischer dan een mountainbike. Dunne banden, licht van gewicht = minder wrijving, veel versnellingen. Dan nog wat zout bij je ontbijt en misschien lukt het wel om zonder zweten aan te komen.

(extra gezouten rookvlees of rosbief is voor mij op warme dagen altijd de oplossing tegen zweten)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 13:41 ]

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:33
Misschien is een ligfiets wel iets voor je?

Verwijderd

Als je na 16 kilometer al compleet bezweet bent, kun je dan niet beter dat geld gebruiken voor een abbonement op de sportschool?

• Zandor
  • Laatst online: 11-03 23:22
das een dom antwoord, iedereen kan binnen 16 km kapot zijn, ahankelijk hoe snel je ze fietst |:(

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:44:
Als je na 16 kilometer al compleet bezweet bent, kun je dan niet beter dat geld gebruiken voor een abbonement op de sportschool?
Ik train 3x in de week (waarvan één keer een paar uur squash); na 11 kilometer fietsen naar mijn werk zweet ik echt wel.

Je moet het anders zien: als je niet zweet, ga je niet hard genoeg. ;) (ik zweet 's ochtends wel minder dan 's middags, maar dan is het ook warmer).

Overigens heb ik een mountainbike met slicks (nu dikke strandbanden, straks dunnere slicks). En ik neem m'n kleren voor m'n werk apart mee.

[ Voor 12% gewijzigd door MrSleeves op 03-10-2006 13:50 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• koelkast
  • Niet online
Okee, ik heb het idee dat ik wat moet verduidelijken.
Het is enkele reis 16 km, en daar doe ik ongeveer 35-40 minuten over. Dan ga ik dus best snel, dat vind ik gewoon lekker. Daarbij moet ik ook wat spullen meenemen telkens, in mijn rugzak. Aangezien ik geen bagagedrager op mijn mtb heb, zweet ik aardig op mijn rug.

• Jazzper
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

^^ ligt aan meer dingen. Ik ben wielrenner en toen ik een tijd geleden naar mijn werk reed (35km) had ik mijn 'werkkleren' (lees: net kleren en nette schoenen) aan en een irritante tas over mijn schouder etc etc. Dan kom ik ook niet droog aan ;)

Vooral wat TS hierboven ook zegt: die rugtas plakt op het laatst aan je rug vast hehe

[ Voor 15% gewijzigd door Jazzper op 03-10-2006 13:50 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

koelkast schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:48:
Het is enkele reis 16 km, en daar doe ik ongeveer 35-40 minuten over. Dan ga ik dus best snel, dat vind ik gewoon lekker. Daarbij moet ik ook wat spullen meenemen telkens, in mijn rugzak. Aangezien ik geen bagagedrager op mijn mtb heb, zweet ik aardig op mijn rug.
Voor de bagage heb ik deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.12gotrading.nl/img_bikes/big/seatpostrack.jpg

Met deze zadeltas:
Afbeeldingslocatie: http://www.12gotrading.nl/img_bikes/big/86866.jpg

Met passen en meten past hier een broek, t-shirt/longsleeve/etc, onderbroek, sokken, blikje cola, fruit2day, mars, 10 boterhammen, appel, portomonnee, mobiele telefoon en sleutels in. Schoenen passen er niet meer bij.

[ Voor 29% gewijzigd door MrSleeves op 03-10-2006 13:54 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Een moutainbike is bedoeld om off-road te rijden, dus brede banden voor veel grip (maar dus meer rolweerstand), en een zwaarder kader om de schokken op te vangen (dus meer gewicht), vering om schokken op te vangen (die het gewone rijden lastiger maakt),....
Tenzij je tussen de koeien door naar je werk rijd, zal je écht veel gemakkelijker zijn met een gewone stadsfiets. Door de dunnere banden, lichter kader, soepeler loop,... zal je een enorm verschil merken, je geraakt veel sneller vooruit met veel minder moeite. Met een elektrische fiets zit je met dezelfde nadelen als een moutainbike, eenmaal de batterij plat zit je met een hele hoop lomp gewicht om mee te sleuren, veel kleinere afzetmarkt dus minder goeie fietsen, en veel te duur.
Neem verder nog een handdoek mee om je zweet af te vegen, evt een andere T-shirt om op het werk te dragen, en je kan gezond en goedkoop naar je werk.

Vraag eens een proefrit bij je fietsenmaker, wij hebben thuis erg goeie ervaringen met batavus, ze kosten wat maar de goeie, soepele loop blijft jarenlang in die fietsen zitten. Als je een meter met zo'n batavus hebt gefietst voel je al het verschil, en dat "nieuwe fiets" gevoel blijft er jarenlang in zitten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

koelkast schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:48:
Dan is de optie dus een bagagedrager op je MTB en minder hard fietsen?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

naftebakje schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:52:
Een moutainbike is bedoeld om off-road te rijden, dus brede banden voor veel grip (maar dus meer rolweerstand), en een zwaarder kader om de schokken op te vangen (dus meer gewicht), vering om schokken op te vangen (die het gewone rijden lastiger maakt),....
Tenzij je tussen de koeien door naar je werk rijd, zal je écht veel gemakkelijker zijn met een gewone stadsfiets. Door de dunnere banden, lichter kader, soepeler loop,... zal je een enorm verschil merken, je geraakt veel sneller vooruit met veel minder moeite.
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Ook mountainbikes zijn vrij licht, hebben vering (in ieder geval voor; achter vind ik niks, al helemaal niet als je niet off-road gaat, vering is verder wel handig met de staat van sommige fietspaden). Het enige verschil is de dikkere banden, maar je kan er andere opzetten. Ik heb nu dikke slicks, omdat ik dit jaar nog het strand op wil, maar zodra de winter invalt, gaan er dunnere slicks onder.

En laatst haalde ik op mijn mountainbike 47,5 km/uur (ik denk na correctie 45); dat heb ik op een stadsfiets nooit gehaald.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Of gewoon een brommer, gaat 2 tot 3 keer zo snel en je zweet niet. En dan hou je tijd over om lekker een sport te doen die wel leuk is ipv bezweet fietsen naar je werk :p

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Sick Nick schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:58:
Of gewoon een brommer, gaat 2 tot 3 keer zo snel en je zweet niet. En dan hou je tijd over om lekker een sport te doen die wel leuk is ipv bezweet fietsen naar je werk :p
Brommers.. -O- :N

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:07
Ik fiets elke dag naar mijn school op en neer die 25 km verderop staat.

En ja ik kom ook bezweet aan, maar deo doet wonderen.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 21:56
Overweeg zoals biobak zegt ook eens een ligfiets. Ik fiets zelf elke dag 2x 26 km met zo'n ding en voor langere afstanden is het zeker aan te raden.
Nadeel van een ligfiets is wel dat je rug sneller bezweet raakt doordat je met je hele rug op je "zadel" zit ligt, maar het is heel afhankelijk van de kleding die je aanhebt en de snelheid en temperatuur waarmee je fietst.
's Ochtends zweet ik niet vaak, omdat de temperatuur dan lager is en ook omdat met andere mensen mee fiets (24 km/u ofzo) en kom ik alleen in de zomer bezweet aan, maar als je dan een fietsshirtje aanhebt en bij aankomst iets anders aantrekt ben je wel helemaal fris hoor.
's Middags daarentegen zweet je wel veel sneller, omdat het dan warmer is en ik dan altijd sneller fiets (tussen de 27 en 35 km/u), maar dat is geen probleem omdat je daarna thuis ben en je andere kleren aan kan doen en evt. douchen.

Een probleem is wel die € 750,-. Als je een beetje snelle ligfiets wil hebben die niet al te duur is kom je op de zephyr of de optima baron uit, maar die zijn ook nog rond de €1500,- afhankelijk van de afmontage.
Anders is het misschien nog een idee om 2e hands zo'n ding te kopen (http://ligfiets.net/markt/), en dan eentje te zoeken waar niet veel op gereden is. Sowieso heeft die site goede info over ligfietsen. :)

Ander idee is misschien een spartamet :P . Die zijn volgens mij een stuk goedkoper te krijgen dan die elektrische dingen. ;)

• koelkast
  • Niet online
Hmm, waar ik nu aan zit te denken is het volgende:

* bagagedrager met bijberende tas
* betere en dunnere slicks

MrSleeves: welke slicks heb jij, en wat kosten ze? En heb je daar dan ook velgen bij, of leg je de band om je velg?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik heb nu Schwalbe Big Apples (zijn er in twee uitvoeringen: redelijke prijs en duur); die zijn dus speciaal voor op het strand en net zo dik als een "normale" mountain-bike-band. Alleen wel een stuk stiller en je rijdt minder als een traktor.
Andere optie is een Vredestein B-Each, komt op hetzelfde neer.

In November denk ik dat ik overstap op de Vredestein S-Lick (1.35" breed) of iets vergelijkbaars. In principe op dezelfde velg (Mavic XM 317 Disc); eigenljik niet zoveel zin om twee nieuwe wielen te kopen (schijfremmen maken wielen niet bepaald goedkoper).

Verwijderd

Je kunt je toch omkleden op school? En dan wat deo onder je oksels en je ruikt weer fris. Of scheer je oksels wat korter (wat maakt t uit) als je last hebt van sterke lucht. Die haren houden meestal de stank op. Daarom stinken vrouwen minder, en jah die kunnen ook zweten ;)

• frickY
  • Laatst online: 21-11 10:33
koelkast schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:36:
Eigenlijk zit ik zelfs te twijfelen om een elektrische fiets aan te schaffen, zoals de Sparta Ion of de Batavus Padova. Dat vind ik echter weer wat oubollig en vraag me af of het nodig is. Daarbij is het ook behoorlijk prijzig (1800-1900 €) en voor het fietsplan wordt een fiets tot 749,- vergoed. Rest moet je zelf (netto) bijbetalen.
Staat er momenteel één in het Gamma krantje voor €799.
Moest direct aan dit topic denken toen ik hem uit mijn brievenbus viste.

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 04-10-2006 15:05 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Deo en een extra hemd ;) En als het hard regent dan neem je de auto :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• koelkast
  • Niet online
Zoiets band zou dan wat zijn, lijkt me:
http://www.12gotrading.nl...id=1555&orderby=sub_soort
Voor op de weg, staat erbij. Lekker glad. Glij je hiermee niet met de eerste de beste bui van het fietspad af?

Verwijderd

koelkast schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 21:06:
Zoiets band zou dan wat zijn, lijkt me:
http://www.12gotrading.nl...id=1555&orderby=sub_soort
Voor op de weg, staat erbij. Lekker glad. Glij je hiermee niet met de eerste de beste bui van het fietspad af?
Ehm, ik zou toch echt voor semi-slick gaan, of je moet 100% strak asfalt van deur tot deur hebben :P

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Hmm, op zich wel een aardige band (weet ik dat weer als ik daar weer langs ga).

Over het algemeen rij ik niet in de regen (dat moest vroeger naar school, maar aangezien ik nu kan kiezen.. :) ). Laatst wel door een foutje in de regen gefietst (20% regenkans) en ik was doorweekt ('s middags maar zonder sokken terug, want die waren doorweekt).
Okee, mijn punt: ik rij dus op redelijk slicks (die groeven in die Big Apples stellen niets voor) en het is inderdaad best glad. Rechtuit is geen probleem, maar bij bochten moet je echt goed opletten.

Overigens rijd je met die Big Apples maar weinig lek denk ik. Het loopvlak is echt behoorlijk dik; iets wat me bij de standaard band er tegen viel; dan zijn alleen de noppen dik, maar daartussen was het vrij dun (en reed ik dus ook lek).

[ Voor 22% gewijzigd door MrSleeves op 05-10-2006 08:06 ]

Pagina: 1