VIA RAID-0 probleem

Pagina: 1
Acties:

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02-2025
Hallo,

Ik heb sind kort een probleem. -O-

Sinds een paar maanden heb ik een Asus A8V moederbord met daarop 2 Maxtor 160 Gb SATA schijven in een RAID-0 configuratie.
Afgelopen week kwam ik thuis en zag ik een foutmelding op mijn scherm staan.
Namelijk dat het systeem één van de schijven niet kon vinden.
Ik heb even de schakelaar van mijn voeding uit en aan gezet en de boel werkte weer.
Dit is nooit eerder gebeurd en ik ging uit van een eenmalige fout.
De volgende dag zag ik dezelfde foutmelding weer staan.
Nu krijg ik dus het idee dat er echt iets aan de hand is.

Mijn vraag is:
Hoe kan dit gebeuren?
Zou het een driver probleem kunnen zijn?
Zou het een warmte probleem kunnen zijn?

Wat ik zo vreemd vindt is dat ik de laatste tijd geen drivers heb veranderd en dat mijn PC afgelopen zomer geen last heeft gehad bij warmere temperatuursomstandigheden.

Zelf dacht ik aan een slechte sector oid, maar dan zou mijn systeem dit toch moeten melden tijdens het opstarten?

Hier een kort overzichtje van mijn PC:
Asus A8V
2x 512 MB GEiL DDR
2x Maxtor SATA 160 GB
VIA Hyperion 5.10A drivers

Ik hoor graag jullie reacties

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

HD getest?
Andere s-ata kabel(s) geprobeerd?

ARME AOW’er

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bios batterij op :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bokko!
Guardian Angel schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:42:
HD getest?
Andere s-ata kabel(s) geprobeerd?
Ik heb een HD test gedaan (powemax) hieruit kwamen geen errors naar boven.
Ik heb de SATA-kabels los genomen en weer gemonteerd, niet vervangen.

• bokko!
Ja die zit er op.
Als deze er niet op zou zitten zouden al mijn bios-settings toch naar default gaan?
Heb niet echt het idee dat dit het probleem zal zijn, maar ik zal de boel eens controleren.

• sylvestor2
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-02 22:04
Je schetst een bekend praktijk probleem voor mij...

Ik weet niet welke Maxtor serie gebruikt, diamond10 serie geeft grote problemen met via chipsets.
Heb zelf in praktijk dit meerdere malen ondervonden op TD.

Mijn tip, probeer eerst eens de bios te update van je mobo.
Als dit niet helpt probeer je HDD's te claimen zodat je andere types krijgt bijv. diamond 17 of liefst een ander merk zoals WD of Samsung.

Succes..

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

sylvestor2 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 21:55:
Ik weet niet welke Maxtor serie gebruikt, diamond10 serie geeft grote problemen met via chipsets.
Heb zelf in praktijk dit meerdere malen ondervonden op TD.
/me Mompelt iets van klok en klepel....
Er zijn geen structurele problemen tussen Maxtor HD's en de VIA-chipset. Wel met de Nvidia chipset.

Overigens heb ik een soortgelijk probleem gehad (zie ook de productsurvey van mijn 4 Maxtors). Mijn oplossing was het vernieuwen en goed stevig vastzetten van de SATA-kabels. Een elastiekje om de HD heen of een ander type kabel met een L-vormige steker is aan te bevelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Guardian Angel op 03-10-2006 22:07 ]

ARME AOW’er

• sylvestor2
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-02 22:04
@Guardian Angel,
Geen problemen?

Ik ben het meerdere malen tegen gekomen, hard kan ik het niet maken want het staat nergens vermeld duidelijk bij via of maxtor, maar in praktijk geeft dit problemen.
Voor klanten wil ik oplossing bieden, andere merk HDD erin en het probleem is opgelost.
Mijn advies maar..

Mijn mening over Maxtor.
Maxtor diamond 9, prima schijf alleen heet hoofd modellen.
Maxtor diamond 10, probleem serie, o.a. sommige chipsets hebben hier problemen mee.
Je gaf zelf al nvidia aan, maar via heeft dit ook.
Maxtor diamond 17, prima serie alleen soms doa's erbij.
Maxtor diamond 21 of te wel gewoon seagate!, super.

[ Voor 37% gewijzigd door sylvestor2 op 03-10-2006 22:19 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

sylvestor2 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 22:13:
Geen problemen?

Ik ben het meerdere malen tegen gekomen, hard kan ik het niet maken want het staat nergens vermeld duidelijk bij via of maxtor, maar in praktijk geeft dit problemen.
Voor klanten wil ik oplossing bieden, andere merk HDD erin en het probleem is opgelost.
Mijn advies maar..

Mijn mening over Maxtor.
Maxtor diamond 9, prima schijf alleen heet hoofd modellen.
Maxtor diamond 10, probleem serie, o.a. sommige chipsets hebben hier problemen mee.
Je gaf zelf al nvidia aan, maar via heeft dit ook.
Maxtor diamond 17, prima serie alleen soms doa's erbij.
Maxtor diamond 21 of te wel gewoon seagate!, super.
Heel appart, ik heb mij toch behoorlijk in de problematiek rondom de Maxtor Diamondmax 10 schijfen verdiept. Al sinds begin 2005, mar echt problemen met VIA controllers ben ik niet tegen gekomen. Het grotste probeem onstaat met zoals gezegd de combinatie Diamondmax 10 en de Nforce4. Overigens ligt in deze de schuld niet geheel bij Maxtor, Nvidia heeft namelijk ook iets niet helemaal netjes toegepast van de S-ATA II specificaties. Daarnaast is het vrij bekend (staat ook in het FAQ) dat de SiL3112 problemen heeft, maar dat is meer met de S-ATA II specificaties in het algemeen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

sylvestor2 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 22:13:
@Guardian Angel,
Geen problemen?

Ik ben erg gemakkelijk vandaag, dus als je gelijk wilt krijgen krijg je het zelfs als je het niet hebt. :)

Als er structurele problemen waren tussen specifiek de DM10 en de VIA-chipset had ik dat, als fervent gebruiker van deze combinatie, moeten merken.

Als er structurele problemen waren tussen specifiek de DM10 en de VIA-chipset had ik dit in dit deel van het forum al eerder moeten lezen, het is nota bene het technische forum waar ik het meest lees en reageer.

Ik erken dat er problemen zijn met diverse andere chipsets maar in weze worden die niet veroorzaakt door Maxtor maar door de chipset. Zie ook de reactie hierboven.

ARME AOW’er

• bokko!
Hmmm....

De bios van mijn mobo is up to date.
Het probleem zit hem dus waarschijnlijk in de "Diamondmax 10"... }:|
Ik heb namelijk één versie 9 en één versie 10 (verschillende schijven zou in principe niet uit moeten maken......toch ??)
Alhoewel ik wel eerder heb begrepen dat deze versie veel problemen gaf met de NVidia NForce4 chipset ging ik er van uit dat het op mijn VIA K8T800Pro chipsetje wel moest lukken.
Als dit het probleem is dan ga ik toch echt voor een andere set schijven.....

Iemand nog suggesties?
Ik hoor het graag.....

PS. Nu draait mijn pctje al een hele dag zonder problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door bokko! op 03-10-2006 23:54 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Tja, het is dus maar wie je gelooft..... géén enkel probleem met Maxtor DM10 en VIA all over the world of 1 persoon die iets mompelt dat er problemen zijn.

The choice is yours en ik zeg niets meer over a n d e r e k a b e l s . :)

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 03-10-2006 23:54 ]

ARME AOW’er

• bokko!
Guardian Angel schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:53:
Tja, het is dus maar wie je gelooft..... géén enkel probleem met Maxtor DM10 en VIA all over the world of 1 persoon die iets mompelt dat er problemen zijn.

The choice is yours en ik zeg niets meer over a n d e r e k a b e l s . :)
Ik weet niet meer waar ik het probleem zoeken moet... :'(
Wel zal ik je raad opvolgen door een paar goede kabeltjes met een haakse stekker te kopen.

(Stekkers voor SATA vind ik zowiezo puur "RUK", ze zitten nooit lekker stevig.
Doe mij maar zo een ouderwetse IDE stekker die je er met twee duimen in moet drukken.)

[ Voor 14% gewijzigd door bokko! op 03-10-2006 23:59 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Inderdaad, zoals gezegd, ik had het ook een aantal malen dat een van de HD's niet werd herkend maar sinds ik dus andere kabels heb heeft het zich nooit meer voorgedaan.

Had zelfs een HD RMA verstuurd omdat hij niet meer werkte, mankeerde dus niets aan achteraf.

Ik zou voor de zekerheid wel een backup maken van de belangrijkste bestanden die je niet wilt missen.

[ Voor 16% gewijzigd door Guardian Angel op 04-10-2006 00:06 ]

ARME AOW’er

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

bokko! schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:56:
[...]
Ik weet niet meer waar ik het probleem zoeken moet... :'(
Wel zal ik je raad opvolgen door een paar goede kabeltjes met een haakse stekker te kopen.

(Stekkers voor SATA vind ik zowiezo puur "RUK", ze zitten nooit lekker stevig.
Doe mij maar zo een ouderwetse IDE stekker die je er met twee duimen in moet drukken.)
Je hoeft niet zozeer naar haakse stekkers te kijken, maar naar S-ATA II gelabelde kabels. Als het goed is zijn deze kabels voorzien van metalen klipjes op de S-ATA stekkers. Deze metalen klipjes zorgen ervoor dat de kabels veel beter vast zitten en daardoor ook beter contact maken. Zelf heb ik e ook in mijn systeempje.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• bokko!
_Dune_ schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 08:50:
[...]

Je hoeft niet zozeer naar haakse stekkers te kijken, maar naar S-ATA II gelabelde kabels. Als het goed is zijn deze kabels voorzien van metalen klipjes op de S-ATA stekkers. Deze metalen klipjes zorgen ervoor dat de kabels veel beter vast zitten en daardoor ook beter contact maken. Zelf heb ik e ook in mijn systeempje.
Weet je toevallig ook een merk die dit type levert?
Ik ga vanmiddag in ieder geval even naar de "computerboer" om te kijken.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

bokko! schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 09:31:
[...]

Weet je toevallig ook een merk die dit type levert?
Ik ga vanmiddag in ieder geval even naar de "computerboer" om te kijken.
Volgens mij zijn ze van Areca: http://www.webconnexxion.com/raid/index.php?cPath=34

• bokko!
Ik heb ze besteld!!!

(ook vandaag nog geen problemen gehad)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mooi zo. Ik heb er al tijden geen last meer van maar ga toch eens even die kabels bestellen. Zijn notabene relatief goodkoop.

Raar SATA1 en SATA2 kabels. Vraag me af wat het verschil in die kabels is.

[ Voor 24% gewijzigd door Guardian Angel op 04-10-2006 21:03 ]

ARME AOW’er

• bokko!
Gisteren heb ik die mooie kabeltjes binnen gekregen en meteen geinstalleerd.

Jammer genoeg kreeg ik vanmorgen weer een foutmelding dat er één schijf niet wordt gevonden (broken raid array) .

:'( :'( :'( Help mij!!!

Ik weet niet waar ik dit probleem zoeken moet.
Zou het dan toch die diamondmax10 schijf zijn die problemen geeft met de chipset?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Stuur eens een bericht aan Maxtor wat het probleem zou kunnen zijn. Ik draai al jaren probleemloos met 4 dezelfde schijven op die chipset.

Wel ga ik zo af en toe het internet afstruinen om te zien of dit vaker voorkomt bij deze combinatie.

Vraag:
Zitten er aan beide zijden van de kabels metalen clips?

ARME AOW’er

• bokko!
Guardian Angel schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:46:
Stuur eens een bericht aan Maxtor wat het probleem zou kunnen zijn. Ik draai al jaren probleemloos met 4 dezelfde schijven op die chipset.

Wel ga ik zo af en toe het internet afstruinen om te zien of dit vaker voorkomt bij deze combinatie.

Vraag:
Zitten er aan beide zijden van de kabels metalen clips?
Ik ga idd maar eens contact opnemen met Maxtor :|

De stekkertjes hebben alleen aan de bovenkant een metalen klipje.
De functie van dit klipje stelt niet zo veel voor.
In je moederbord klikken ze niet vast, dus doet hij hetzelfde als een type zonder klipje.
Ook werkt het klipje niet in alle typen harde schijven.
Ik heb drie diamondmax10 schijven waar hij wel in werkt en één diamondmax9 schijf waar hij niet in werkt.

Gelukkig zijn de kabeltjes niet zo duur en heb ik doormiddel van deze diagnose uitgesloten dat het een kabelprobleem is.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

tis nog even vroeg (dus lui :)) maar heeft je mobo toevallig ook de promise controller aan boord ? (heb zelf de k8vse, daar zitten ze beide op) zodat je een keer van controller kan wisselen ?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat gaat niet lukken, incompatibel.

ARME AOW’er

• Ray

Ray

ik snap dat je het niet zo maar zou kunnen wisselen zonder tussendoor een image te maken van de bestaande data. dan een nieuwe array maken en het spul weer terugzetten.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Aha, maar zijn RAID0 werkt niet meer dus een image gaat ook niet lukken tenzij er een HD bijkomt.

ARME AOW’er

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Heb eigenlijk hetzelfde probleem gehad, alleen dan met de onboard Promise controller van de A8V Deluxe. Heb de SATA kabels vervangen en nooit meer last gehad van het probleem.

• Ray

Ray

Guardian Angel schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:20:
Aha, maar zijn RAID0 werkt niet meer dus een image gaat ook niet lukken tenzij er een HD bijkomt.
het werkt nog wel alleen heeft hij soms storing :) dus hij heeft dan idd een extra hd nodig (tijdelijk extern bijvoorbeeld) voor het image. Het is sowieso in zijn geval helemaal geen slecht idee eens te gaan backuppen......weet er helaas alles van (zie een vorig topic...mijn hd doet tok tok...)

• bokko!
StuiTeR schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 15:00:
[...]

het werkt nog wel alleen heeft hij soms storing :) dus hij heeft dan idd een extra hd nodig (tijdelijk extern bijvoorbeeld) voor het image. Het is sowieso in zijn geval helemaal geen slecht idee eens te gaan backuppen......weet er helaas alles van (zie een vorig topic...mijn hd doet tok tok...)
Dit is geen probleem...
Mijn systeem heeft idd soms een storing, ik kan dus wel een backup draaien.

Kan ik bij de A8V gebruik maken van een andere controller?
Is dit gewoon in de bios in te stellen dan?
Moet toch eens gaan kijken.

In de handleiding staat "The motherboeard includes a high performance IDE RAID controller integrated in the VIA VT8237 southbridge chipset"
Er wordt niet gesproken over een andere controller.

Maar als dat niet werkt......... ;(

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties, geeft me toch een beetje het gevoel dat ik er niet helemaal alleen voor sta d:)b

• bokko!
Ik heb nu ruim een week geen storingen meer gehad.

Ook heb ik niet iets kunnen vinden betreft een andere controller.

Wel hoor ik af en toe tijdens idle-toestand mijn schijven ratelen.
Hij trekt dan ook een klein beetje van mijn cpu.
Meestal duurt dit één minuutje.

Zijn mijn schijven of juist mijn controller gek?

• bokko!
Sinds kort een setje Corsair TwinX 2 Gig in mijn moederbord geprikt.
Sinds toen geen problemen meer gehad, ook het ratelen is mij niet meer opgevallen.

Natuurlijk ben ik blij dat de problemen zich niet meer hebben voorgedaan, maar ik weet nog steeds niet wat er aan de hand is geweest (of heel mischien nog wel steeds aan de hand is)

Heeft iemand een verklaring?

offtopic:
En nog een vraag:
Hoeveel performancewinst kan er worden gehaald in games met RAID 0?
Pagina: 1