Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naresh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-09-2020
Ik heb nooit mijn MBO afgemaakt, maar nu denk ik erover om een cursus/zelfstudie mcse te gaan doen.

Mijn vraag is of dit voldoende is om aan een baan te komen. Of wordt het een probleem omdat ik geen MBO diploma heb ?

[ Voor 11% gewijzigd door Naresh op 03-10-2006 13:36 ]

360 BLOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Hmm das een goeie..
Misschien is het interessant om onder aan de trap te beginnen.
Ga op zoek naar een detacheerder die je de kans en de mogelijkheden biedt om hogerop te komen.

Succes i.i.g

MCSE is maar een papiertje..
Ervaring is veel meer waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 13:35
Wat doet dat belachelijke plaatje daar?

Anyway, een MBO Diploma lijkt me toch echt een vereiste voor een dergelijke baan, echt heel erg veel invloed zal je MCSE hier niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een papiertje zegt iets over wat je hebt gedaan, niet iets over wat je kunt. Ervaring is belangrijker. Dat kan zowel in je voordeel als nadeel werken, ligt er helemaal aan op wat voor baan je solliciteert en hoeveel ervaring je hebt. Dus doe eens wat meer info :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naresh
The Eagle schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:47:
Een papiertje zegt iets over wat je hebt gedaan, niet iets over wat je kunt. Ervaring is belangrijker. Dat kan zowel in je voordeel als nadeel werken, ligt er helemaal aan op wat voor baan je solliciteert en hoeveel ervaring je hebt. Dus doe eens wat meer info :)
Okay ik ben 23 jaar. Ik werk al 2 jaar op een Helpdesk.

Wat voor info heb je nog meer nodig ?
Ervaring is belangrijker
Dat is momenteel niet de issue. Als je solliciteert is het altijd handig dat je ook een bepaalde diploma hebt, die ik dus niet heb. En daarom wil ik dus MCSE doen.

360 BLOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Naresh schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:55:
[...]

Okay ik ben 23 jaar. Ik werk al 2 jaar op een Helpdesk.

Wat voor info heb je nog meer nodig ?

[...]

Dat is momenteel niet de issue. Als je solliciteert is het altijd handig dat je ook een bepaalde diploma hebt, die ik dus niet heb. En daarom wil ik dus MCSE doen.
Je zegt het zelf al: Handig. Maar dus niet noodzakelijk. Het ligt er ook maar net aan welke richting je in wilt in je verder carriere. Ik kan me voorstellen dat je misschien een beetje spijt hebt van het niet afmaken van je school, maar als ik jou was zou ik toch mijn MBO afmaken (desnoods in deeltijd) ipv voor MCSE te gaan. Je bent pas 23 - mocht je op een later tijdstip in je leven ineens besluiten dat je iets anders wilt als MS beheerder dan heb je meer aan een MBO opleiding (en dus ook aantoonbaar niveau) dan een MSCE - die je ook nog eens om de zoveel tijd moet vernieuwen. Ken hier op mijn werk ook MCSE'ers...op NT4 en sindsdien niet meer bijgehouden / geupdate. Dat papiertje heeft dus zo goed als zijn waarde verloren; met een MBO diploma heb je daar op zijn zachtst gezegd een stuk minder last van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
.Peter schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:33:
Wat doet dat belachelijke plaatje daar?

Anyway, een MBO Diploma lijkt me toch echt een vereiste voor een dergelijke baan, echt heel erg veel invloed zal je MCSE hier niet hebben.
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb MBO ook niet afgerond, maar verdien toch boven modaal met mijn baan als software engineer.

Belangrijk is ervaring.
MCSE staat leuk op je CV, maar er lopen genoeg 'papieren' MCSE-ers rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Puntslash schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:50:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb MBO ook niet afgerond, maar verdien toch boven modaal met mijn baan als software engineer.
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Feit is dat de markt nu anders is dan een paar jaar geleden. Ik ken eigenlijk geen enkel bedrijf dat iemand zonder basispapieren (mavo, mts, hts, havo , vwo noem maar op) zal aannemen. Het is gewoon dat er op dit moment nog steeds redelijk wat werkzoekenden zijn om uit te zoeken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zou je zelf zijn?
Ik zou sowieso niemand onder hogeschool niveau aannemen, dan mis je gewoon een heleboel basiskennis, ook al heb je nog zoveel ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 17:24:
Hoe zou je zelf zijn?
Ik zou sowieso niemand onder hogeschool niveau aannemen, dan mis je gewoon een heleboel basiskennis, ook al heb je nog zoveel ervaring.
Iemand die de hogeschool heeft gedaan heeft niet noodzakelijk meer basiskennis (ik zou bijna willen zeggen dat dit juist andersom is: de mts-ers die ik ken hebben vaak meer basis kennis dan de hts-ers). Mensen die de hogeschool hebben gedaan hebben een basis niveau bereikt. In mijn ogen totaal wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het noemen zoals je wil, maar voor elke serieuze functie bij een bedrijf of overheidsinstelling kom je pas in aanmerking als je in het bezit bent van een degelijk diploma.
D.w.z. minstens hogeschool, liefst nog beter.
Het kan zijn dat je op jezelf al veel dingen geleerd hebt, het kan zijn dat je al jaren ervaring hebt met welke dingen dan ook, maar een goed diploma is onvervangbaar.
Niet door ervaring, niet door MCSE of Cisco papiertjes.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaren ervaring en training is ook niet vervangbaar door een hbo of wo papiertje. ;)

Je kan beide kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 18:08:
... maar een goed diploma is onvervangbaar. Niet door ervaring, niet door MCSE of Cisco papiertjes.
Wat is jouw ogen een goed diploma? Het diploma HTS dat iemand heeft gehaald maar wat nauwlijks aansluiting vind bij het bedrijfsleven wat betreft vakken en opgedane kennis? Een opleiding geeft je een bepaald niveau mee, de rest zul je daarna zelf moeten doen. De meeste werkgevers nemen een diploma ter kennisgeving aan (als een minimaal basislevel) en zijn daarbij meer geinteresseerd in je werkervaring en kennis. Een certificaat is een goede methode om die kennis vast te leggen.
Je kan het noemen zoals je wil, maar voor elke serieuze functie bij een bedrijf of overheidsinstelling kom je pas in aanmerking als je in het bezit bent van een degelijk diploma.
D.w.z. minstens hogeschool, liefst nog beter.
Definieer serieuze functie svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Imho heeft MCSE an sich weinig meerwaarde; als zal een werkgever je misschien wél kiezen bove iemand die niets heeft. Mij lijkt het verstandiger een "junior" job aan te nemen, en dan de examens afleggen waar je interesse voor hebt (liefts op kosten van je werkgever ;p) en jezelf ook inspannen om die paar dingetjes écht goed onder de knie te krijgen, door bijvoorbeeld thuis wat te knoeien of zelfs op het werk (als je werkgever een IT bedrijf is, wordt dat zeker geapprecieerd als je junior bent; je wordt ook voor je firma meer waard :) )
En dan is het kwestie van nieuwe werkgevers te overtuigen dta je wat kàn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 18:24:
[...]

Definieer serieuze functie svp.
Serieuze functie (in de IT wereld dan): geen helpdesk of "windows pctjes installeren" of "windows netwerkje draaiende houden" of "C#/VB.NET programmaatjes schrijven" (want voor die zaken heb je natuurlijk geen universitair diploma nodig).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om tegenwoordig als (Microsoft) systeembeheerder aan de slag te komen:

1) HBO + MCSE + jong: perfect! de details leer je wel on-the-job
2) HBO + MCSE + oud + ervaring: indien je in een complexe omgeving meteen inzetbaar moet zijn
3) HBO + studerend voor MCSE + jong: ook mooi
4) MBO + MCSE oud + ervaring (het zogenaamde "HBO-niveau"; geen echte HBO'er maar wel het niveau verkregen door ervaring): als de functie niet interessant genoeg is voor een echte HBO'er
5) MBO + MCSE + jong: entry level, helpdesk of zo. doe vooral een avondstudie HBO!
6) alleen MCSE: laat maar...
7) alleen MBO: laat maar...

De basisopleiding is het belangrijkste, dus zorg eerst dat die in orde is.

Overigens erger ik me wel eens aan de term "papieren MCSE'er". Als je rechten gestudeerd hebt ben je een "papieren advocaat", als je geschiedenis gestudeerd hebt ben je dan een "papieren geschiedenis-leraar"? M.a.w. waarom is die term eigenlijk voor MCSE'ers gereserveerd? Het is hard werken om je MCSE te behalen en in combinatie met een goede basisopleiding is "dat papiertje" wel degelijk veel waard. En als het dan toch niet veel voor stelt, waarom doen de collega's die er zo denigrerend over doen, dan niet even dat examen? Bovendien slaag je tegenwoordig niet meer als je nooit aan de knoppen gezeten hebt.

Maar ik dwaal af. Samenvattend: aan alleen MCSE heb je weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat mry007 een goede inschatting geeft van wat gewenst is. De realiteit is dat in de huidige markt er meer vraag is dan aanbod, waardoor men nog weleens genoegen wil nemen met minder dan wat gevraagd wordt.

Sowieso is een opleiding een bewijs van wat minimaal je nivo is, niet wat je maximale potentieel is, want er zijn mensen die op school moeilijk meekomen terwijl ze toch een goed denk- en werknivo hebben. En behalve opleiding zijn natuurlijk ook andere factoren van belang die de doorslag kunnen geven, met name persoonlijkheid, mondelinge vaardigheid en werkhouding.

@enkrypt: Wat praat jij ontzettend denigrerend over bepaalde zaken, gadverdamme. Dat iets voor jou misschien niet interessant en uitdagend genoeg is betekent niet dat het niet als een serieuze functie gezien moet worden.

@mry007: m.b.t. papieren MCSE-ers: dat 'papieren' wordt in veel meer contexten gebruikt, ook onder MCSD-ers en ook onder pas afgestudeerder van verschillende opleidingen. Ik denk dat het 'papieren' meer een kwalificering is over hoe goed iemand het geleerde in praktijk kan brengen. Dat mensen die net kennis hebben opgedaan dat niet zo goed in de praktijk kunnen brengen is logisch. In dat geval hoeft het ook niet zozeer negatief bedoeld te zijn en kan je het zien als motivatie om praktijkervaring op te gaan doen.

Aan de andere kant zijn sommige mensen die niet zo'n papiertje hebben soms wat afgunstig, omdat zij vinden (terecht of onterecht) dat zij meer kunnen dat de persoon met het papiertje en bang zijn (terecht of onterecht) dat personen met zo'n papiertje meer gewaardeerd worden (financieel en anderszins). In dat geval moet je gewoon je schouders ophalen en het negeren.

/me gooit zijn 2 cent in het spaarvarken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MrX: ik hou me niet echt bezig met eufemismen, sorry als dat denigrerend overkomt.
Lagere IT functies moeten er natuurlijk ook zijn.
Ik doelde gewoon op het feit dat je een duidelijk onderscheid kan maken tussen het niveau van de functie, en dat bij de hogere functies in bijna alle gevallen een diploma van hoger onderwijs vereist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik denk dat ik me iets netter uitdruk dan enkrypt, maar het valt me op dat er bij IT-werk behoorlijk vaak in helpdesk/systeembeheer-sferen gedacht wordt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Als je rechten gestudeerd hebt ben je een "papieren advocaat", als je geschiedenis gestudeerd hebt ben je dan een "papieren geschiedenis-leraar"?
Nu vergelijk je echt appels met peren
1.Omdat zowel rechten en geschiedenis zijn op zijn minst HBO en vaak zelfs een universitaire studie. een mcse s toch wel een heel stuk korter.

2. je vergelijking klopt niet helemaal, omdat je bijv na je rechten studie pas jurist bent, je word advocaat na praktijk ervaring.
Zo ook met geschiedenis leraar, je moet alsnog praktijkervaring opdoen bij lerarenopleiding

Waar hij op doelt met papieren-MCSE

Mensen hebben hun MCSE gehaald, maar hebben helemaal geen praktijk ervaring waardoor ze in de praktijk ook zo goed als niets waard zijn.

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mensen doen hier wel erg negatief.

TS heeft al 2 jaar ervaring op de helpdesk. Een logisch vervolg is systeem- / netwerkbeheer en om daar te komen is een MCSE certificaat toch echt wel nuttig.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 23:24
Lethalis schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:14:

TS heeft al 2 jaar ervaring op de helpdesk. Een logisch vervolg is systeem- / netwerkbeheer en om daar te komen is een MCSE certificaat toch echt wel nuttig.
Opzich wel nuttig, maar niet als er een fatsoenlijke basisopleiding achter zit (MBO/HBO).Als jezelf op MCSE niveau acht, moet mbo ook wel te halen zijn. Ben het wel eens met het onderstaande lijstje:
1) HBO + MCSE + jong: perfect! de details leer je wel on-the-job
2) HBO + MCSE + oud + ervaring: indien je in een complexe omgeving meteen inzetbaar moet zijn
3) HBO + studerend voor MCSE + jong: ook mooi
4) MBO + MCSE oud + ervaring (het zogenaamde "HBO-niveau"; geen echte HBO'er maar wel het niveau verkregen door ervaring): als de functie niet interessant genoeg is voor een echte HBO'er
5) MBO + MCSE + jong: entry level, helpdesk of zo. doe vooral een avondstudie HBO!
6) alleen MCSE: laat maar...
7) alleen MBO: laat maar...
Je haalt met een MCSE echt niet de kennis binnen die je normaal op een MBO opleiding doet. Dus hup, naar de avondschool of lekker helpdesken met je MCSE......

[ Voor 45% gewijzigd door descon op 05-10-2006 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Lethalis schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:14:

De meeste bedrijven eisen tegenwoordig minimaal HBO niveau voor systeem / netwerkbeheerder. Helpdesk ervaring telt voor een baan als dit nauwlijks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naresh
Ik lees nu meerdere post met als inhoud "zonder hoogeschool diploma". In mijn post gaat het over MBO en geen HBO.

Maar al met al als ik het dus goed begrijp kan ik me weer gaan inschrijven op voor een MBO opleiding anders kom ik nergens en MCSE ik is een leuke extra voor erbij maar aan alleen MCSE heb ik niets....

360 BLOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt beter MCSE doen dan niks. Je kunt beter MBO doen dan MCSE. Denk ik. Het gaat altijd om kans. Soms heb je geluk, soms heb je pech. Met MBO heb je misschien iets meer kans op geluk. Zeker als je na twee jaar werken terug bent gegaan naar school. Dat zegt toch wel hoe graag je op een hoger niveau wilt zitten.

Ikzelf ben na 2 jaar helpdesk (en daarvoor 2 jaar ander soort werk) HBO gaan doen. Daarvoor moet je financieel wel een stap terug doen. Eénsgezinswoning inruilen voor een studentenkamer, luxe aan de kant zetten (zoals het hebben van een auto :'( ).

School is belangrijk. Zeker nu er elk jaar goed geschoolden de markt opstromen. Ervaring is ook belangrijk, maar als de economie instort en er zit naast jou iemand met dezelfde hoeveelheid werkervaring, maar met opleiding en er moet één iemand weg dan wordt je aan de kant geschoven. Zeker in een groot bedrijf waar meer naar de cijfers en de statestieken wordt gekeken.

Naast het nut en de toepasbaarheid van een opleiding laat het hebben van een opleiding zien hoe bereid je bent voor iets te gaan.

Overigens, geen idee hoe zwaar een MBO is, maar kun je niet zowel MBO als MCSE gaan doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Misschien is een career track van Exin ook wat?

http://www.exin.nl/

[ Voor 34% gewijzigd door Lethalis op 05-10-2006 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 10:27:
[...]
De meeste bedrijven eisen tegenwoordig minimaal HBO niveau voor systeem / netwerkbeheerder. Helpdesk ervaring telt voor een baan als dit nauwlijks mee.
Mijn ervaring is dat ze dat juist meer bij programmeurs doen dan bij beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naresh
Zou dit CompTIA A + 2003 http://www.nti.nl/NTInter...a/CompTIA+A+plus+2003.htm ook kunnen ipv een MBO ICT Diploma ??

360 BLOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-10 14:29
Lethalis schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 11:00:
[...]

Idd. Imho is een programmeur zonder minimaal een hbo diploma geen programmeur. (Er zijn uitzonderingen, maar ze zijn erg zeldzaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crazyx schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:36:
[...]

Idd. Imho is een programmeur zonder minimaal een hbo diploma geen programmeur. (Er zijn uitzonderingen, maar ze zijn erg zeldzaam).
Dat is ook weer crû. Alsof je zonder HBO-diploma nooit door zou kunnen breken. Alsof alleen een HBO jou die kennis eigen kan maken. Neemt niet weg dat het vrij lastig is om even vier jaar scholing in te halen. Lastig, maar niet onmogelijk en vast niet enorm zeldzaam. Immers, scholing is vaak ook weer breder opgeleid dan dat je soms nodig hebt.

In ieder geval is een HBO'er geen systeembeheerder. Of het moet deels systeembeheer deels programmeur o.i.d. zijn. Rechttoe rechtaan systeembeheer is MBO. Al zul je er waarschijnlijk wel extra werkervaring of certificaten bij nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 11:31
ik heb de rest van de thread niet eens gelezen, maar mijn 2 centen:

Nee dat is niet genoeg. Je mist praktijkervaring, je mist uberhaubt werkervaring, er wordt van je verwacht dat je een bepaald denkniveau hebt. Zelfstudie geeft 0,0 terugkoppeling. M.a.w. je stampt die boeken in je kop, gaat snel op examen en over 2 weken weet je er geen f#ck meer vanaf. In een (stressige) bedrijfssituatie zal je heel snel door de mand vallen.

Ik zeg niet dat je geen HBO denkwijze hebt of kan hebben, maar het feit dat je MBO niet eens hebt afgemaakt geeft wel iets aan. Een papier alleen is niet genoeg. Wellicht wel om aan de bak te komen, maar zeker niet om aan de bak te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-10 14:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat is ook weer crû. Alsof je zonder HBO-diploma nooit door zou kunnen breken. Alsof alleen een HBO jou die kennis eigen kan maken.
Mwah, dat valt nog wel mee. Het gaat erom dat je een bepaald analytisch niveau en mentaliteits instelling hebt waarmee je minimaal een HBO af kunt maken. Ik ben beide slagen tegengekomen en moet zeggen dat ik veel liever met geschool personeel werk dan met autodidacten.

@TS: Als je toch zelfstudie overweegt kun je je beter eerst op een mbo diploma richten en dan later wel eens kijken of je er wat certificaten bij haalt.

[ Voor 15% gewijzigd door Janoz op 05-10-2006 13:51 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rataplan_ schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:46:
ik heb de rest van de thread niet eens gelezen, maar mijn 2 centen:

Nee dat is niet genoeg. Je mist praktijkervaring, je mist uberhaubt werkervaring, er wordt van je verwacht dat je een bepaald denkniveau hebt. Zelfstudie geeft 0,0 terugkoppeling. M.a.w. je stampt die boeken in je kop, gaat snel op examen en over 2 weken weet je er geen f#ck meer vanaf. In een (stressige) bedrijfssituatie zal je heel snel door de mand vallen.

Ik zeg niet dat je geen HBO denkwijze hebt of kan hebben, maar het feit dat je MBO niet eens hebt afgemaakt geeft wel iets aan. Een papier alleen is niet genoeg. Wellicht wel om aan de bak te komen, maar zeker niet om aan de bak te blijven.
Dat soort reacties zijn er al meer. Werkervaring is leuk, maar ik heb ook 1,5 jaar op een helpdesk gewerkt en dan komt het echte werkervaring er niet. Je krijgt simpelweg geen werk om werkervaring op te doen. Ofwel, je hebt echt iets nodig om dat opstapje te krijgen. Dan zou MCSE het zomaar kunnen zijn. Maar met MBO is de kans natuurlijk groter dat je succes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naresh
Ik zie heel veel reactie over werkervaring en dat een papiertje niets zegt. Maar zonder papier kom ik toch nergens aan de bak en zonder werk krijg ik toch geen ervaring ... of ben ik nou dom ?! |:(

360 BLOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23
Ik probeer dit topic een beetje te volgen, maar ik ken te weinig van het onderwijs-systeem in Nederland. (Ben zelf van Belgïe) Ik heb de termen via wikipedia eens proberen op te zoeken, maar geraak er niet wijs uit. Zou iemand mij een aantal termen willen verklaren in vergelijking met het belgische onderwijssysteem?

Bij ons is het dus:
master (universiteit (opleidingen van minstens 4 jaar)
bachelor (hogeschool (opleidingen van 3 jaar en opleidingen van 4 jaar die niet gelijkgesteld zijn aan univ)

Hoe past mbo en hbo hierin? Met wat wordt het gelijkgesteld?

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:37
haal zowiezo minimaal een mbo (niveau 4) diploma en begin dan ergens onderdaan. met alleen een middelbare school ben je de aller aller eerste die er uit vliegt als 't minder gaat.

met alleen een MBO ben je de aller eerste, maar in elk geval niet de aller aller eerste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@cman: In nederland is het rijtje:
Universiteit : master
HBO = hogeschool : bachelor
MBO

MBO zit dus onder HBO en zijn meer de beroeps/praktijk opleidingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Janoz op 05-10-2006 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cman schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 14:40:
Ik probeer dit topic een beetje te volgen, maar ik ken te weinig van het onderwijs-systeem in Nederland. (Ben zelf van Belgïe) Ik heb de termen via wikipedia eens proberen op te zoeken, maar geraak er niet wijs uit. Zou iemand mij een aantal termen willen verklaren in vergelijking met het belgische onderwijssysteem?

Bij ons is het dus:
master (universiteit (opleidingen van minstens 4 jaar)
bachelor (hogeschool (opleidingen van 3 jaar en opleidingen van 4 jaar die niet gelijkgesteld zijn aan univ)

Hoe past mbo en hbo hierin? Met wat wordt het gelijkgesteld?
Het HBO uit Nederland is eigenlijk vrij uniek. Universiteit leidt op tot wetenschapper. Kennis en onderzoek staat centraal. HBO leidt op tot toekomstige werknemers (van hoger niveau). Ofwel, kennis staat alleen centraal als dat ook praktisch is bij je dagelijkse werkzaamheden. Verder gaat er meer aandacht vergadertechnieken, projectmatig werk, feedback krijgen en geven, ofwel de dingen die je als werknemer ook moet kunnen en die niet direct met je ambacht te maken hebben.

Nu is het omgegooid naar het BAMA-systeem. Een HBO van vier jaar levert je Bachelor of ICT, of Bachelor of Nursing o.i.d. op. HBO's moeten na deze vier jaar ook allemaal een Master van één jaar gaan fasciliteren voor Master of ICT en Master of Nursing e.d. (bijna geen één HBO heeft dat nog). Of gewoon Master zonder toevoeging.

De universiteit duurt vier jaar, de beta-studies 5 jaar. Drie jaar is voor Bachelor, meestal Bachelor of Science. Het laatste jaar (of in geval van Beta-studies 2 jaar) is voor Master. Meestal ook met de titel Master of Science.

Met HAVO (middelbaar onderwijs) mag je naar het HBO, met VWO naar de Universiteit. Met succesvolle afronding van het eerste jaar HBO mag je naar de universiteit en met het behalen van je HBO en een zogeheten schakeljaar mag je naar het mastergedeelte van de universiteit.

HBO's moeten echter het laatste halve jaar een specialisatiegedeelte gaan geven (bijna geen één HBO heeft dat nog). Daarin kun je kiezen of je verder wil op iets, of je iets wil leren over iets anders, of dat je een deel van je schakeljaar wilt doen waarmee de doorstroming naar de universiteit wordt vermakkelijkt.

Het hele BAMA-stelsel staat nog echter in de kinderschoenen en er zal nog wel het één en ander weizigen.

"Onder" HAVO zit VMBO en daarmee kun je naar het MBO. MBO is makkelijker dan HBO en geeft je geen bachelor of master-titel. MBO's kun je geloof ik op verschillende niveau's doen en wordt min of meer gezien en betaald als middelbaar onderwijs (maar je doet het wel ná je middelbare onderwijs, want VMBO is eigenlijk middelbaar onderwijs). De meeste Nederlanders zijn MBO'ers en vaak zul je extra certificaten moeten halen om er uit te springen. Als MBO'er kun je het HBO in drie jaar doen (ipv vier).

wauw, wat een lap tekst, en geheel offtopic, sorrie, misschien kan het in de FAQ 8)

note: kunstacademies zijn HBO's waarmee je direct een Master-titel krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

Naresh schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 14:36:
Ik zie heel veel reactie over werkervaring en dat een papiertje niets zegt. Maar zonder papier kom ik toch nergens aan de bak en zonder werk krijg ik toch geen ervaring ... of ben ik nou dom ?! |:(
Zie het zo:

Het is een hulpmiddel, geen garantie. En je kan er zelf voor zorgen dat je het waard bent na je examens. Door regelmatig thuis te oefenen als je nog geen werkervaring op kan doen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Nee.

A+ is net genoeg voor entry level helpdesk en zeker geen vervanging voor een opleiding (heb zelf A+, is niet de moeite tenzij je ook Network+ en daarna MS of Novell certificaten haalt). Sommige bedrijven vereisen A+ voor dagelijks computergebruik bij nog niet eens IT gerelateerde banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus nog even herhalen: certificaten (van Microsoft, Cisco, Comptia, of wat dan ook) dienen als AANVULLING op een diploma (MBO, HBO, Universiteit).
Je kan een diploma nooit VERVANGEN door een certificaat te halen.
Denk je van jezelf dat je op dit of dat niveau zit?
Bewijs het dan, en haal dat diploma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Lethalis schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 11:00:
[...]

Die trend is aan het verschuiven door overschot op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, er is volgens mij geen overschot aan programmeurs. Eerder aan systeembeheerders.

@hieronder: owja, daar zit wel wat in idd :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Vandaar dat ze tegenwoordig ook liever HBO vragen voor systeembeheer. Ik denk dat dat is wat Bor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ieder geval is een HBO'er geen systeembeheerder. Of het moet deels systeembeheer deels programmeur o.i.d. zijn. Rechttoe rechtaan systeembeheer is MBO. Al zul je er waarschijnlijk wel extra werkervaring of certificaten bij nodig hebben.
Het ligt eraan wat je onder "systeembeheerder" verstaat. Als het erom gaat een Windows server draaiende te houden, daar heb je geen HBO-niveau voor nodig. Bij grote organisaties heb je te maken met complexe omgevingen (storage-oplossingen, clustering) en moet je op een bepaald niveau kunnen communiceren en samenwerken met leveranciers. Je moet een professioneel rapport kunnen schrijven in begrijpelijke taal voor het management. Misschien beleidsadviezen kunnen geven, verder kijken dan alleen de Exchange-server. Nu wil ik niet beweren dat een MBO'er dat allemaal niet kan, maar het zijn toch taken waarbij ik aan een HBO'er denk. Het blijkt ook uit de praktijk: er wordt (tegenwoordig) meestal HBO gevraagd voor systeembeheerdersfuncties. Vroeger was dat allemaal anders, toen was alleen interesse in het vakgebied al voldoende om een functie als IT'er te krijgen. Dat zijn de mensen die nu vastgeroest zitten bij hun werkgever en geen kant meer op kunnen. Eigenlijk is het jammer dat werkgevers niet meer investeren in mensen, je moet al meteen de juiste opleiding hebben en je mag niet te oud zijn. Gelukkig gaan er de komende jaren tekorten ontstaan, waardoor werkgevers wel zullen moeten investeren in mensen als ze de tent draaiende willen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over tekorten gesproken, toen ik afstudeerde deden we dat met zo'n 150 mensen.
De nieuwe generatie studeerde echter af met een stuk of 60 personen.
Dus volgens mij is dit tekort zich sterk aan het opbouwen ;)
Pagina: 1