Toon posts:

Probleem 2e router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Situatie:
Een studentenhuis met Internet (die ik beheer) met Router (Linksys) en een Switch.
Linksys verspreid IP's tussen 192.168.1.100 en 192.168.1.150 ...

Probleem:
Af en toe komen computers in de range van 192.168.0.X met een gateway 192.168.0.1
(terwijl die van Linksys 192.168.1.1 is) Als ik dan even surf naar die gateway, kom ik
op een Dlink 524 (of zo) ...

Veronderstelling:
Kan het nu zijn, dat één of andere computerwannabe op zijn kamertje een eigen router
gepropt heeft van dLink en dat die zo af en toe eens het "beheer" van het netwerk overneemt
en mijn Linksys buiten spel zet?

In het geval dat de IP-range veranderd kom je wel op een werkbare LAN verbinding. Maar
kan niemand nog op Internet. Wat me ook logisch lijkt want de WAN is aangeloten op mijn
Linksys en niet op de eventuele Dlink in het netwerk.

Nu, voor ik hier kamers ga binnenstormen op zoek naar routers die er teveel zijn, of mensen een beschuldigende vinger onder de neus stop ... wil ik wel eens weten of het wel mogelijk is wat ik hierboven verteld heb? Of misschien zijn er wel mensen die weten hoe je met een Linksys BEFSR41 eventuele extra routers buiten spel kan zetten?

Alvast bedankt

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Is het een draadloos netwerk?

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

Verwijderd

misschien heeft iemand ICS aangezet op zijn computer ?
Niet goed gelezen , TS komt uit op andere router.
Ik zou eens kijken of je verbinding met die router kunt krijgen en dan eens kijken of je aan kunt loggen !

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ofwel heeft er iemand een accesspoint tussen gepruts... dat kan ook natuurlijk.
Dan kan het zijn dat iedereen op ons netwerk zit, maar mijn laptop vind in het gebouw
nergens een netwerk dus ik denk het niet (kan natuurlijk ook verborgen zijn)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Waarschijnlijk staat er inderdaad een andere router te DHCP-en, zorg dat diegene dat uit zet en het werkt weer.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:04:
misschien heeft iemand ICS aangezet op zijn computer ?
Niet goed gelezen , TS komt uit op andere router.
Ik zou eens kijken of je verbinding met die router kunt krijgen en dan eens kijken of je aan kunt loggen !
Heb ik al geprobeerd. Standaard is een Dlink router admin en geen wachtwoord,
maar blijkbaar is er toch al een wachtwoord ingesteld. En daar heb ik natuurlijk maar
het raden naar.

Ik denk dat het echt wel een fout moet zijn van iemand uit onwetendheid.
Denk dat er niemand in het studentenhuis zichzelf graag uitsluit van Internetgebruik.

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:08:
Waarschijnlijk staat er inderdaad een andere router te DHCP-en, zorg dat diegene dat uit zet en het werkt weer.
Ja, ik vermoed ook zo iets. Heb net wel gemerkt dat die Dlink-524 een wireless is.
Dus dat kan toch nog voor wat problemen zoeken. Misschien iemand die in zijn kamer
graag rond loopt met zijn laptop en zo'n bakje gestopt heeft, zonder te weten dat het
een router functie heeft.

Vanavond meeting in het studentenhuis. Zal ze eens aan de tant voelen.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03 23:34

IEF

Why so serious?

als je nou weet wat de standaard range is van die router (dus een andere IP range)

je IP daar eens op instellen dan maar scannen op online PC's :)

wellicht dat de PC naam je ook een idee geeft.

Verder misschien eens handig om met netstumbler te gaan scannen. dan zie je ook dat er wel een SSID is, alleen hidden.

Misschien heeft hij een wireless router gekocht en hem alleen gebruikt omdat hij meerdere pc's aansluit? (bekabeld) Wellicht staat wireless gewoon uit..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Router pingen en dan een voor een de kabels uit je switch trekken. Vervolgens bij de persoon langs gaan en zijn apparaat innemen, teruggeven als de goede instellingen erin staan. Toch niet zo moeilijk :?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gewoon iemand die een AP/Switchje heeft gekocht en DHCP niet heeft uitgezet. De methode van die router pingen en kabels trekken is wel een goeie

Verwijderd

Topicstarter
jadjong schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:46:
Router pingen en dan een voor een de kabels uit je switch trekken. Vervolgens bij de persoon langs gaan en zijn apparaat innemen, teruggeven als de goede instellingen erin staan. Toch niet zo moeilijk :?
Er zijn ongeveer 24 aansluitingen op de switch ... die staat in de kelder.
Ik zit op het 4 verdiep. En het is ook maar occasioneel dat die router tussen komt.
Misschien zit hij dat ding af en toe uit of zo ... Nu ik vertrouw op de eerlijkheid van mensen
vanavond. 'T is voor hun eigen goed.

EDIT:
Was dus inderdaad iemand die er een router had tussen gestopt omdat hij twee computers heeft op zijn kamer. Maar had vergeten de DHCP functie uit te zetten. Dus twee bakjes op het netwerk die DHCP verspreiden met verschillende range. De éne range kon dus niet op het Internet, de andere wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 00:25 ]

Pagina: 1