Zakelijk internetverbinding voor Mail, internet en vpn.

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:11
Hallo,

Ik ben op zoek naar een zakelijk internetverbinding die gebruikt gaat worden voor Internet (80 mensen die af en toe de gouden gids, de telefoongids of de KVK raadplegen) mail via Exchange en gemiddeld 4 gelijktijdige VPN gebruikers die RDP-en.

Het moet via de KPN omdat we ook andere producten van ze afnemen. Dus nu zat ik me af te vragen wat ik het beste kan doen, SDSL of ADSL en welke overboeking en snelheid. KPN zelf adviseerd ADSL 12/1 Mbit of 20/1mbit. Ik zat zelf te denken aan SDSL 256/256 kbit met een overboeking van 1:10 ivm mail en VPN (upload dus).

Zou iemand me tips kunnen geven?

Alvast bedankt,

Met gestrekt been.

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-12-2025
artbij schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:33:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een zakelijk internetverbinding die gebruikt gaat worden voor Internet (80 mensen die af en toe de gouden gids, de telefoongids of de KVK raadplegen) mail via Exchange en gemiddeld 4 gelijktijdige VPN gebruikers die RDP-en.

Het moet via de KPN omdat we ook andere producten van ze afnemen. Dus nu zat ik me af te vragen wat ik het beste kan doen, SDSL of ADSL en welke overboeking en snelheid. KPN zelf adviseerd ADSL 12/1 Mbit of 20/1mbit. Ik zat zelf te denken aan SDSL 256/256 kbit met een overboeking van 1:10 ivm mail en VPN (upload dus).

Zou iemand me tips kunnen geven?

Alvast bedankt,
het advies lijkt mij niet het beste. Die lijnen gaan over het MXstream netwerk met een standaard overboeking van 1:40 (voorheen was dat nog 1:25). De intensiteit van het gebruik door andere gebruikers op dezelfde 'hop', kan dus ook een risico zijn voor de kwaliteit van de lijn. Ik zou zelf voor een provider kiezen, die echt aandacht besteedt aan Business (S)DSL oplossingen met alle benodigde services.

Neem bijvoorbeeld hier even een kijkje:
http://www.bbeyond.nl/pro...internetaccess#accesssdsl
http://www.internl.net/cm...kelijk/control.cfm?ID=648

• Artbij
Bedankt voor de info, maar zoals ik in mij openingspost al aangegeven heb moet heb abbo bij KPN zijn. Dit ivm lopende contracten en andere abbo`s.

Met gestrekt been.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

offtopic:
MXStream bestaat al eventjes niet meer, hoor...

En KPN heeft ook prima business-lijntjes.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Een 256 kbit sdsl oplossing daar kom je radicaal te kort mee. Dat is 64kbit per rdp sessie, wat overeenkomt met 1 B connectie op ISDN. De gebruikers gaan een gevoelige vertraging in schermverversing kennen daarmee. Als je een paar minuten moet RDPen valt daar nogmee te leven, maar als er dagelijks mee moet gewerkt worden echt niet. En dan heb ik het surfen en mailen nog niet meegerekend.

Trouwens dat je een internet verbinding voor internet wil gebruiken (in je eerste zin) dat wisten we wel. Je bedoelt dat ze willen surfen.

• Artbij
Wat is volgens jou dan de bandbreedte die nodig is? Volgens mij val ADSL af, of niet?

Met gestrekt been.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21

TeeDee

CQB 241

Pak gewoon de 2.3 Mbit SDSL met een overboeking van 1:1. Kost je 700E per maand, maar is ruim voldoende.

Extra opties welke wel handig zijn:
KPN biedt een mailbackup. Kan je je eigen Exchange neer zetten (uit je verhaal kan ik niet opmaken of je dat nu zelf host of extern) en dan gaat het allemaal wat soepeler.

[ Voor 51% gewijzigd door TeeDee op 03-10-2006 11:15 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Artbij
Wil ik wel, maar mijn baas niet.

Met gestrekt been.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
overboeking van 1:20 is 119 euro
het hangt er een beetje vanaf hoe zwaar je dat gaat belasten

PSN: djmurcielago

• Artbij
Exchange doen we zelf.

Overboeking 1:20, dan heb ik minder garantie op een goed snelhied toch? Vooral met upload kan dit lastig zijn.

Met gestrekt been.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:33

lier

MikroTik nerd

artbij schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:15:
Wil ik wel, maar mijn baas niet.
Misschien kan je aangeven wat het budget per maand is, zodat we met (meer) concrete ideeën kunnen komen.
Heb je al zelf gedacht aan twee lijnen, waarbij de een voor VPN + mail en de ander voor Internet gebruikt wordt ?
Waarom twijfel je trouwens aan het advies van KPN ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Artbij
Situatie nu: 2 internetverbindingen, 1 voor VPN met buitenlandse vestigingen die allemaal via RDP werken. De andere verbinding word gebruikt voor internet en mail.

Situatie zoals hij moet worden: Eurorings naar de buitenlandse vestigingen(is al gerealiseerd) en 1 internetaansluiting voor Surfen, Mail, VPN.

De vorige netwerkbeheerder heeft besloten dat het een 256/256 1:10 SDSL verbinding moet worden. Wat mij voor surfen en VPN niet afdoende lijkt.

Budget is mij niet helemaal duidelijk, onder de 200,- in ieder geval. Misschien zelfs onder de 150,-.

Met gestrekt been.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Jij/Je baas moeten toch echt de keuze maken:

- is het relevant dat we mail/web lekker vlot kunnen consumeren zonder hickups? Zo ja: neem dan geen overboeking

Ik weet ook niet of bij de goedkopere sdsl lijnen ook een mailbackup zit. Zo niet, dan vind ik het ronduit lomp om daar niet in te investeren. Wat als je lijn stuque is? Geen mail.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

TeeDee schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:28:
Jij/Je baas moeten toch echt de keuze maken:

- is het relevant dat we mail/web lekker vlot kunnen consumeren zonder hickups? Zo ja: neem dan geen overboeking
Onzin. ALle consumenten dsl-internetlijnen zijn tot 50x overboekt en ik kan altijd lekker vlot mail/web consumeren. Die overboeking is echt een overhypede specificatie die niets met "lekker surfen" te maken heeft (bewijst de praktijk).

Je neemt een 1:1 overboeking als er bedrijfskritische producten absoluut afhankelijk zijn een 100% op snelheid werkende internetverbinding.

Wat de topicstarter moet doen, is zich gewoon laten informeren door een verkoper van kpn. Voor zichzelf duidelijk maken hoe belangrijk het is dat de bandbreedte altijd 100% beschikbaar is (waarbij je er bij een overboekte lijn ook best van uit kan gaan dat dat zo is, maar er niet op kan rekenen en er geen aanspraak op kan maken). Daarnaast moet je nadenken hoe erg een internet storing is. Als het niet zo erg is als de verbinding er onverhoopt een keer een paar dagen uit ligt, zou je met een consumentenlijn van kpn van 30 euro per maand prima door kunnen. Moet het perse binnen een halve dag weer werken, dan moet je office dsl nemen met een goed service contract.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 03-10-2006 11:36 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Artbij
1:1 is misschien wat overdreven? Het is een heel stuk duurder iig en mail is natuurlijk wel belangrijk, het surfen een stuk minder.

Ook bij de goedkopere verbinding zit mail strore and forward zoals ze dat bij KPN noemen. Deze houd de mail 5-7 dagen vast.

Met gestrekt been.

Verwijderd

artbij schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:10:
Wat is volgens jou dan de bandbreedte die nodig is? Volgens mij val ADSL af, of niet?
Wel, met 128kbit per RDP connectie zit je al ruimer in je schoenen. Hiermee Is relatief weinig vertraging merkbaar, zeker omdat er nog een beetje overschot is doordat niet alle RDP gebruikers op identiek dezelfde moment de hele bandbreedte gebruiken.

Ik weet niet hoeveel gebruik er gemaakt wordt van email, surfen ed. bij jullie. Ik weet ook niet of die 80 gebruikers allemaal administratief werken of er bv mensen tussen zitten die maar een aantal minuten per dag aan hun bureau zitten. Ik weet ookniet hoeveel er 'persoonlijk' gebruik gemaakt wordt van de connectie. Als er bv regelmatig filmpjes van en naar vrienden gaan, of als er regelmatig van sites zoals youtube gebruikt maakt kan dit zeer belastend zijn.In de veronderstelling dat dit NIET gebeurt omdat je in je eerste post expliciet zegt dat er alleen maar van bepaalde (low bandwidth) sites gebruik gemaakt wordt en dat niet dikwijls. Dus neem bv dat er 4 mensen van die 80 tegelijk een site willen bezoeken tegen doenbare snelheden, en dat er geen filmpjes uitgewisseld worden,dan mag je daar nog eens 256 kbit bij optellen. Een totaal van 768 kbit dus. om volgens jouw specificaties doenbaar te kunnen werken. Vraag ook of het gemakkelijk is om dit snel te upgraden als het niet voldoet.

ADSL kan wel aan gedacht worden. Dit hangt gewoon af van hoe mission critical de verbinding is voor het bedrijf. ADSL heeft weinig tot geen SLAs. Als er dus iets gebeurt met de verbinding heb je geen garanties over hoe snel dit terug in orde komt. Met een business ADSL abonnement gaat dit sneller gebeuren omdat hier meestal welbepaalde SLAs aan vasthangen. Over het algemeen kan je stellen dat hoe duurder het abonnement hoe meer kans je hebt dat je prioriteit gaat krijgen voor herstelling bij uitval. Bij ADSL heb je meestal geen gegarandeerde overboeking, dus als je voor adsl gaat moet je zowizo voor een hogere bandbreedte gaan dan bij SDSL.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

JvS schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:35:
[...]
Onzin. ALle consumenten dsl-internetlijnen zijn tot 50x overboekt en ik kan altijd lekker vlot mail/web consumeren. Die overboeking is echt een overhypede specificatie die niets met "lekker surfen" te maken heeft (bewijst de praktijk).
Moment...verduidelijking hieronder:
Je neemt een 1:1 overboeking als er bedrijfskritische producten absoluut afhankelijk zijn een 100% op snelheid werkende internetverbinding.
In mijn optiek is Mail redelijk bedrijfskritiek. Zeker als ik lees hoe de netwerktopografie eruit komt te zien en met het aantal werknemers. Ik ga er gemakshalve vanuit dat alle 80 werknemers mailaccounts hebben.
Wat de topicstarter moet doen, is zich gewoon laten informeren door een verkoper van kpn. Voor zichzelf duidelijk maken hoe belangrijk het is dat de bandbreedte altijd 100% beschikbaar is (waarbij je er bij een overboekte lijn ook best van uit kan gaan dat dat zo is, maar er niet op kan rekenen en er geen aanspraak op kan maken). Daarnaast moet je nadenken hoe erg een internet storing is. Als het niet zo erg is als de verbinding er onverhoopt een keer een paar dagen uit ligt, zou je met een consumentenlijn van kpn van 30 euro per maand prima door kunnen. Moet het perse binnen een halve dag weer werken, dan moet je office dsl nemen met een goed service contract.
Op zich heb je hier gelijk in, maar ik zie staan:
gemiddeld 4 gelijktijdige VPN gebruikers die RDP-en
en
Vooral met upload kan dit lastig zijn.
Hier begrijp ik dat er ook wat data verzonden zal moeten worden. Dan is het wel lekker als niemand anders je in de weg zit.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:33

lier

MikroTik nerd

Mail zal best bedrijfskritisch zijn, maar boeit het "echt" of je de volle bandbreedte tot je beschikking hebt ? Denk dus dat overboeking bij mail minder van belang is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

TeeDee schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:41:
[...]
Moment...verduidelijking hieronder:

[...]
In mijn optiek is Mail redelijk bedrijfskritiek. Zeker als ik lees hoe de netwerktopografie eruit komt te zien en met het aantal werknemers. Ik ga er gemakshalve vanuit dat alle 80 werknemers mailaccounts hebben.
Voor mail maakt het dus geen donder uit of er eens een bitje wegvalt of je mail maar met 80% van je max bandbreedte gedownload wordt
Vooral dingen als citrix en voip zijn gebaad bij een gegarandeerde doorvoer.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
artbij schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:18:
Exchange doen we zelf.

Overboeking 1:20, dan heb ik minder garantie op een goed snelhied toch? Vooral met upload kan dit lastig zijn.
Alleen als je bij een provider zit die echt de capaciteit flink overboekt . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Sommige kabel providers hebben ook business abbo's.

Ik gebruik zelf een 3072/768 verbinding met een overboeking van 1:4 en een SLA.

Deze kost E50,- ex btw.

Ik gebruik deze vebinding al ruim een jaar en heb nog nooit een storing gehad.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:06
Je kan natuurlijk ook een simpel kabel-abbo als failover gebruiken (ervanuitgaand dat je wel cai beschikbaar hebt). Icm een router met dual wan heb je een goedkopere/betrouwbaardere verbinding dan een zakelijke DSL pijp met SLA.

Overboeking is, zoals gezegd, niet van belang. Heb je ooit een moment meegemaakt dat je verbinding niet (zo goed als) z'n max haade? (mits je natuurlijk snelle servers gebruikt)?
Daarnaast gaan de meeste mensen pas na 17.00 internetten (de particuliere downloaders enz) dus overdag is de overboeking nog minder relevant.

Email enz is het probleem niet. De meeste providers bieden wel een mogelijkhied als backup. Een mailrelay server, bsmtp of catch-all mailbox, mogelijkheden genoeg.
Daarnaast, al zou je geen failover gebruiken, over het algemeen zal dat pas na uren problemen geven. (mail wordt vrijwel altijd meerdere malen opnieuw geprobeerd voordat het definitief gebounced wordt).
Pagina: 1