Toon posts:

DDR2 PC2-6400 GEIL geheugen verkeerd herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 1.131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 2x 1GB Pc6400 DDR2 GEIL (GX22GB6400UDC) geheugen Kit wordt volgens mij niet helemaal goed herkent.

Mijn Mobo is een Asus P5N32-SLI SE Deluxe met een Intel Core2 e6700 CPU, ik heb de modules in Dimm Socket A1 en A2 zitten als paar.

Het moederbord ondersteund volgens de Specs op de Asus site 800\667\533 Mhz SS & DS modules maar de Qvl in de manual heeft het alleen over 667 en 533 Mhz modules erg vreemd.

Als ik mijn bios default laat dan draaid het geheugen volgens de bios slechts op 533Mhz maar als ik hem op de optie AI-mode in de bios zet (een soort optimal mode) dan geeft hij aan dat het 667Mhz geheugen is.

Ik heb even met het progje CPU-Z 1.36 gekeken en die beweerd dat mijn geheugen op 333mhz draait met hele andere timings ook is het volgens dit progje Single Chanel terwijl het toch echt dual Chanel moet zijn misschien omdat hij alleen kijkt naar de snelheid op dat moment en niet bij full load.

Als ik in 3Dmark06 naar de HW info kijk dan ziet hij het geheugen ook als 667Mhz.

Wat moet ik nu geloven en hoe kan mijn geheugen veilig op gewoon 800Mhz laten draaien? :?

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

brak geheugen, terug sturen en zeggen dat je een compatibility probleem hebt.

Ik had precies hetzelfde probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door Vuurvoske op 03-10-2006 10:33 ]

Beroeps brabander

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26

leandres

ook nog?

Kijk iig even of je ze wel in de dual channel sloten hebt zitten.

Mijn moederbord gaf bij mijn PC6400 ook eerst 533mhz aan. Dit is makkelijk en zonder schade te overrulen in je BIOS.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Verwijderd

Topicstarter
Leandresss schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:39:
Kijk iig even of je ze wel in de dual channel sloten hebt zitten.

Mijn moederbord gaf bij mijn PC6400 ook eerst 533mhz aan. Dit is makkelijk en zonder schade te overrulen in je BIOS.
Volgens de manual mag je ze in Dimm Socket A1 en A2 als paar doen of in B1 en B2 maar dit vind ik een beetje erg vaag.
Wat is normaal de plaats voor een 2x1GB kit er zijn namelijk 2 memory Channels A en B en die bestaan uit A1 en A2 Geel en Zwart en B1 en B2 ook Geel en Zwart van kleur.

• leandres

leandres

ook nog?

Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:49:
[...]

Volgens de manual mag je ze in Dimm Socket A1 en A2 als paar doen of in B1 en B2 maar dit vind ik een beetje erg vaag.
Wat is normaal de plaats voor een 2x1GB kit er zijn namelijk 2 memory Channels A en B en die bestaan uit A1 en A2 Geel en Zwart en B1 en B2 ook Geel en Zwart van kleur.
Voor dual channel (staat wel een aparte vermelding over in je manual) moet je de DIMM's beide in de sloten stoppen met dezelfde kleur.

Verwijderd

Topicstarter
Leandresss schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:51:
[...]

Voor dual channel (staat wel een aparte vermelding over in je manual) moet je de DIMM's beide in de sloten stoppen met dezelfde kleur.
Ja dat dacht ik ook maar als je het zo ziet ga je toch twijfelen
Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/310/images/products/1280/1280_l.jpg

Je zou zo zeggen dat Geel en Zwart 1 paar is dus a1 en a2.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:47
Volgens mij moet je beide geheugen repen of in de gele óf in de zwarte steken. en niet 1 in de gele en 1 in de zwarte. Zet dan ook je bios settings eens op Max/Optimal/performance... en kijk het eens aan.

• leandres

leandres

ook nog?

Klopt! Use de gelen maar. En probeer dan in je BIOS ff de geheugen instelling op PC6400 (is 800mhz) te zetten en klaar ben je :)

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 19:35
Afbeeldingslocatie: http://img139.imagevenue.com/loc361/th_69305_mobo_lay_122_361lo.jpg
Leandresss schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:47:
Klopt! Use de gelen maar. En probeer dan in je BIOS ff de geheugen instelling op PC6400 (is 800mhz) te zetten en klaar ben je :)
Uhhm .. w8 eens ff ...

[ Voor 48% gewijzigd door sjhgvr op 03-10-2006 11:57 ]

oisd.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verklaar nader

Dus het moet volgens jou ook gewoon A1 en A2 zijn zoals ik het nu dus heb?

hoe krijg ik hem op de juiste snelheid?

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 19:35
Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:57:
[...]

Verklaar nader

Dus het moet volgens jou ook gewoon A1 en A2 zijn zoals ik het nu dus heb?

hoe krijg ik hem op de juiste snelheid?
Lees dit even: http://forumz.tomshardwar...lation-ftopict200814.html .. ik dacht net ook nog dat je A1 en A2 moest hebben, blijkt dat je A1 en B1 mot hebben. :X (Ik d8 dus even dat PEJEBEE ernaast zat, ook d8 ik dat die 800Mhz optie niet in je bios voorkwam maar nu ik de manual een beetje beter doorlees denk ik ook anders.
Memory Clock (Mhz) [XXX]
Allows you to set the memory frequency, depending on the CPU installed. Enter the value from 400 to 1600. Any value that is not within this range will not take effect.

[ Voor 29% gewijzigd door sjhgvr op 03-10-2006 12:10 ]

oisd.nl

Verwijderd

Topicstarter
DapinododiadeaL schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 12:01:
[...]

Lees dit even: http://forumz.tomshardwar...lation-ftopict200814.html .. ik dacht net ook nog dat je A1 en A2 moest hebben, blijkt dat je A1 en B1 mot hebben. :X (Ik d8 dus even dat PEJEBEE ernaast zat, ook d8 ik dat die 800Mhz optie niet in je bios voorkwam maar nu ik de manual een beetje beter doorlees denk ik ook anders.
[...]
Zoooo! als dit echt waar is dan heb ik dit dus al bij meerdere mobo's fout gedaan maar nooit echte performance problemen tegen gekomen.

Thanks erg nuttige info!

• leandres

leandres

ook nog?

Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 12:24:
[...]

Zoooo! als dit echt waar is dan heb ik dit dus al bij meerdere mobo's fout gedaan maar nooit echte performance problemen tegen gekomen.

Thanks erg nuttige info!
Naja nuttige info kan het zijn maar als je het mobo boekje goed door leest dan had je kunnen weten dat het A1 en B1 was. Ook zegt de kleur van de sloten ook voldoende...

Verwijderd

Topicstarter
Leandresss schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:01:
[...]

Naja nuttige info kan het zijn maar als je het mobo boekje goed door leest dan had je kunnen weten dat het A1 en B1 was. Ook zegt de kleur van de sloten ook voldoende...
Nou die heb ik goed doorgelezen en het staat er absoluut niet duidelijk in het lijk wel zoals het er staat dat het niet uitmaakt waar je ze in doe.

Er staat in de manual:

Channel A Dimm_A1 and Dimm_A2
Channel B Dimm_B1 and Dimm_B2

Ik weet hoe jij dit opvat maar hieruit concludeer ik niet dat A1 en B1 bij elkaar horen je zou eerder zeggen dat a1 en a2 bij elkaar horen zeker ook omdat ze op het mobo bij elkaar zitten.

Maar ja het is maar hoe je het bekijkt.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:51

Hoogie2004

Whohooooo

Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:16:
[...]

Nou die heb ik goed doorgelezen en het staat er absoluut niet duidelijk in het lijk wel zoals het er staat dat het niet uitmaakt waar je ze in doe.

Er staat in de manual:

Ik weet hoe jij dit opvat maar hieruit concludeer ik niet dat A1 en B1 bij elkaar horen je zou eerder zeggen dat a1 en a2 bij elkaar horen zeker ook omdat ze op het mobo bij elkaar zitten.

Et enige dat daar staat is dat controller A Dimm_A1 en Dimm_A2 regelt, en controller B Dimm_B1 en Dimm_B2.

Simpel geconcludeerd, voor dual channel heb je 2 controllers nodig, dus als je A1 en B1 gebruikt, dan zou het moeten werken.

My iRacing profile | Strava

• leandres

leandres

ook nog?

Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:16:
[...]

Er staat in de manual:

Ik wil helemaal niet flamen maar je leest gewoon niet goed. (User manual blz: 2-18)

Dan bij DIMM Support onderdeel C

Waaruit ik citeer:

Supports four modules inserted to the yellow and black slots as two pairs of Dual-Channel memory configuration.

Succes ;)

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-04 14:37
offtopic: Goed dat ik even in deze thread heb gekeken. Ik dacht dat mijn geheugen gewoon in Dual Channel draaide (weliswaar een Asus P5B Deluxe). ff CPU-Z bekeken en ik zag toen dat het single was. Ik heb mijn geheugen eerst in A1 en A2 gedaan. Maar nadat ik A1 en B1 had gedaan had ik wel dual channel :)
thanks! :D

Heb je wel de nieuwste firmware op je bord draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Leandresss schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:32:
[...]

Ik wil helemaal niet flamen maar je leest gewoon niet goed. (User manual blz: 2-18)

Dan bij DIMM Support onderdeel C

Waaruit ik citeer:

Supports four modules inserted to the yellow and black slots as two pairs of Dual-Channel memory configuration.

Succes ;)
He ze hebben het over 4 modules en ik heb er maar 2 dus 1 paar en daar staat:
Supports one pair of modules inserted into either Channel A or Chanel B as one pair of Dual-Channel memory configuratie.

Je zal wel gelijk hebben en ik zal het zeker wel gaan testen maar echt over duidelijk vind ik het niet.

• leandres

leandres

ook nog?

Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:19:
[...]

He ze hebben het over 4 modules en ik heb er maar 2 dus 1 paar en daar staat:
Supports one pair of modules inserted into either Channel A or Chanel B as one pair of Dual-Channel memory configuratie.

Je zal wel gelijk hebben en ik zal het zeker wel gaan testen maar echt over duidelijk vind ik het niet.
|:( ik hou me verder wel stil dan... :O

Pagina: 1