Toon posts:

heel veel tapes digitaliseren

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier liggen een partijtje cassettebandjes (copyrightvrij) met extreme muziek uit de jaren 80. een stuk of 3000. en aangezien het zeer bijzonder materiaal betreft wil ik het graag digitaliseren en op mn servertje knallen (later meer).

wel, als mijn berekeningen kloppen gaat me dat minimaal 3000 uurtjes wachten kosten. vraagje is dus of iemand weet hoe het snel sneller snelst kan.

ik ga geen 20 pc's kopen maar 20 geluidskaartjes is een optie (+ 20 tapedecks). maar hoe krijg ik dat ooit in mn desktopje geprikt, en hoe gebruik ik ze tesamen.

Beter nog is als iemand een leuk apparaat te huur weet. wat is er vandaag de dag op de markt voor dit soort probleempjes

ps... dit is, na veel gelees, mn eerste berichtje hier.
aangenaam kennis te maken

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-02 01:57

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:56:
ps... dit is, na veel gelees, mn eerste berichtje hier.
aangenaam kennis te maken
Welkom en "zo dat zijn er wel erg veeeel".

Heb je zelf al gezocht op het internet en zo ja wat heb je al gevonden. Ik kwam na 2 seconden googlen op de trefwoorden "Analoog naar digitaal" al op de volgende website uit. Deze verteld al hoe je de kwaliteit optimaal kan houden ; http://www.diskidee.nl/av/cursussen/index.htms/13

Ik denk trouwens niet dat je 20 geluidskaarten werkent kan krijgen in 1 pc overigens. Hier is de software denk ik niet op ontworpen. 2 kaarten lukt nog wel maar over 20 kaarten is een beetje teveel gevraagt denk ik. En 20 geluidskaarten ... wat voor mobo heb jij :+

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

3000 is een hoop man.

Maar tapes sneller copieren dan standaardt "afspeel" snelheid verhoogt erg snel ruis in je copieen. En als je ze "ript" doe dat dan aub met goeie software en niet van dat standaard mp3 proggie's. Een cassete opname (dus die je nog in de winkelkocht) heeft een betere kwaliteits verhouding dan 192kb mp3.
Maar ingeval weiter... Ik weet wel dat er bedrijven die dit doen. Maar goedkoop gaat het niet worden.

Ik ga wel beetje opzoek, toch geen ruk te doen :P

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:21
Er zijn systemen die zeker 20 audiosporen tegelijk digitaliseren (vraag me niet welke, ik weet alleen dat ze er zijn), dat is toch in ieder geval al 10 keer sneller. Ik zou die kant op kijken...

• Oof
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-02 09:28

Oof

Wat mij het makkelijkste lijkt. (Easy modus) Een bedrif benaderen die deze dingen doet. En dan even vragen (Sneaky modus) Hoe zij het doen.
En dan verder kijken

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
Als je budget hebt: Koop een goede meerkanaals geluidskaart (RME, MOTU)
Deze kunnen bv. 24 kanalen tegelijk opnemen (da's dus 12 stereokanalen --> 12 bandjes tegelijk)
Dan laat je dat opnemen in bv. Cubase of een ander meerkanaals opnameprogsel.
Dan nog even scheiden en exporteren, en Shazam :)

Enig nadeel is dat je dan wel tegen'n investering van +/- 1000 euro zit aan te kijken.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 12:32

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Koop een analoge kaart met box zoals de RME multiface. Hang daar enkele decks aan.
Koop een extra RME voor meer decks. :)
RME maakt de beste kaarten in de wereld imo.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 00:30:
Als je budget hebt: Koop een goede meerkanaals geluidskaart (RME, MOTU)
Deze kunnen bv. 24 kanalen tegelijk opnemen
hmm,
interressant zal eens uitzoeken...
wel duur idd. maar misschien zijn ze wel te huur..

of tweedehands (en na afkoop verkopen voor t zelfde)

dank

Verwijderd

Topicstarter
Wormaap schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 00:30:
Enig nadeel is dat je dan wel tegen'n investering van +/- 1000 euro zit aan te kijken.
maar altijd goedkoper dan eoa bedrijf

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 09:40
WTF. Dit is enorm jammer. Had je graag willen helpen (fysiek) maar kan wellicht op dit moment alleen tips geven.

Wat ik in zo'n geval zou doen, een paar Terratec EWS 88MT's in een dual Xeon sleuren en een stapel tapedecks over laten komen met GX koppen. Heb toevallig net die Terratec verkocht :|

Geluidskaart is een multitracker. Hiermee moet je 8 kanalen tegelijkertijd op kunnen nemen, dus 4 stereo. Een dergelijke geluidskaart kost ~100 euro 2ehands. Je kan er maximaal 4 aan elkaar koppelen (naar ik weet) maar belangrijker is dat je ze in je pc krijgt. Met zekerheid werken er 4 tegelijk. Dan heb je voor ~400 euro 32 sporen (16 stereo kanalen).

* Hardware Junk ontvangt graag, heel graag, extreme muziek uit de jaren 80 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hardware Junk op 03-10-2006 00:58 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

emiel1984 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 00:21:
Ik denk trouwens niet dat je 20 geluidskaarten werkent kan krijgen in 1 pc overigens.
Ik denk het wel. Erger: Ik weet het zeker. Geen 20 losse kaarten want daar mis je de vrije sloten voor, maar als het echt moet kan je 20 stereoparen opnemen. 4 M-Audio Delta 1010's moet het truukje doen. 4 van de 20 zijn dan SPDIF, maar daar kun je weer omzettertjes voor kopen. Het kan veel ruiger dan dat, maar niet voor minder dan duizend euro (een 1010 kost grofweg 250 euro). Een MOTU 24I/O geeft je 12 kanaalparen en je kunt er zeker vier kwijt, maar dan ben je 6000 euro armer. Van de andere kant kun je dan 48 stereoparen opnemen.

Als je dat op iets anders dan windows doet is het afsplitsen van twee kanalen en ze apart als mp3 encoden wel te scripten. Met windows wordt het veel klikken, heel veel klikken. Als het al lukt.

Overigens heeft de topicstarter dan wel evenveel goede cassettedecks nodig als 'ie kanalen heeft. Ook dat zal kostbaar zijn.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 09:40
M-Audio voor 250 euro of Terratec voor 100 euro, is allemaal hetzelfde. Eén pot nat, betaald voor veel profi spul puur voor de naam.

Zijn trouwens ook losse PCI expanders. Gewoon een basiskaartje in een vrij PCI slot en hoppa, een losse kast waar nog een aantal PCI sloten zitten. Grappig is wel, fabrikant waar ik het heb gezien maakt alleen prof. audio stuff. Het zit dus wel in één lijn. Maar ik denk niet dat de topicstarter veel meer dan 5 euro per tape uit wil geven, als hij het eventueel voor 400 euro moet kunnen redden dit toch nog vlotjes door zijn PC te persen. Wat cassette deckjes ritselen uit het goede tijdprek. Eveneens de jaren 80. Denk dat een 'simpel' modelletje met glaskopjes vandaag de dag ook nog wel goed moet werken. Mijne hebben in elk geval nog nimmer geweigerd. Wat zo iets kost? 10 euro/st max. of een verzamelaar lief in de ogen kijken of je het even mag lenen. Een verzamelaar met liefde voor zijn spul zal het maar al te leuk vinden als zijn apparatuur eens zinnig gebruikt wordt.

Maar ja. Verschillende mensen, verschillende standpunten, verschillende hobbies en voornamelijk een verschillend budget.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:30
Geen idee of het handig is hoor... Maar weet je van deze apparaten af?

Afbeeldingslocatie: http://www.thinkgeek.com/images/products/front/plusdeck_2c.jpg

Tape recordertje voor in je pc... kan geloof ik hogere snelheden aan dan realtime als je alleen wilt archiveren. Niks geen gerommel met kabels en geluidskaarten en het dan wel of niet op tijd aanzetten van alles.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Hardware Junk schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 01:53:
M-Audio voor 250 euro of Terratec voor 100 euro, is allemaal hetzelfde. Eén pot nat, betaald voor veel profi spul puur voor de naam.
Dat valt wel mee als je de verschillen redelijk eenvoudig kunt meten. Als je even googled vind je snel genoeg sites waar meetresultaten van de diverse kaarten staan. Simpel vertaald: alles met een losse breakout-box en een digitale interface naar een PC scoort qua ruis, overspraak en vervorming veel beter dan alles op een PCI-kaart in de lawaaierige omgeving (qua storing) van je PC. Maar met tape als bron zal het verschil tussen 0.005% THD+N (EWS88) en 0.00076% THD+N (M-AUDIO Delta1010) niet uitmaken.
Semyon schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 03:23:
kan geloof ik hogere snelheden aan dan realtime als je alleen wilt archiveren.
Als je de snelheid van tape verdubbeld heb je dubbel zoveel last van de nare eigenschap van tape, en dat is dat je kop de beperking is in de weergave van hoge tonen. Bij 10 of 12 KHz houdt het voor de meeste taperecorders wel op, en op dubbele snelheid ben je dan alles boven de 5 of 6 KHz kwijt. En dit zal geen duur deck uit de topklasse zijn, dus of je de 10-12KHz haalt op normale snelheid is maar de vraag.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:30
Burne schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 03:50:
Als je de snelheid van tape verdubbeld heb je dubbel zoveel last van de nare eigenschap van tape, en dat is dat je kop de beperking is in de weergave van hoge tonen. Bij 10 of 12 KHz houdt het voor de meeste taperecorders wel op, en op dubbele snelheid ben je dan alles boven de 5 of 6 KHz kwijt. En dit zal geen duur deck uit de topklasse zijn, dus of je de 10-12KHz haalt op normale snelheid is maar de vraag.
Ik heb het ding verder ook niet, dus uit ervaring spreek ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dit ding er voor gemaakt is. Er staan specs bij (klik op het plaatje) die beweren ver over de 12 KHz te gaan. Verder staat er bij hoeveel cm/s tape het aankan. Je kan het allemaal uitrekenen als je wilt.
Eigenlijk lijkt me dit handiger omdat je van alle handmatige settings afbent, als je player aanzetten, kabeltjes prikken en je geluidsprogramma laten draaien op het goede moment.
Misschien is het wat, het leek me het overwegen waard.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-02 01:57

Emiel1984

Made in NL

Semyon schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 03:54:
[...]

Ik heb het ding verder ook niet, dus uit ervaring spreek ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dit ding er voor gemaakt is.
Heb hetzelfde idee. Ik heb het idee dat de tape met een grote sampletijd wordt gelezen.

Er staat echter niks over de aansluiting op de website. Deze kan dus zowel analoog zijn als digitaal. Als het via de IDE is denk ik dat je meer kwaliteit zal gaan behouden. Eventuele ruis kan je altijd filteren met een softwareprogramma al heb ik het idee dat ze die via de hardware in deze 5.25drive bay dat allang hebben toegepast.

[LTS][MTS][HTS]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:29
Semyon schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 03:23:
Geen idee of het handig is hoor... Maar weet je van deze apparaten af?

[afbeelding]

Tape recordertje voor in je pc... kan geloof ik hogere snelheden aan dan realtime als je alleen wilt archiveren. Niks geen gerommel met kabels en geluidskaarten en het dan wel of niet op tijd aanzetten van alles.
Deze wilde ik dus ook al posten.
Wilde er toen eentje kopen, maar voor die paar cassette bandjes is het niet nuttig. Voor de hoeveelheid van de TS lijkt mij dit juist erg handig.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 08:34

Qwerty-273

Meukposter

Die Plusdeck ( http://www.plusdeck.com/ ) is inderdaad wel het overwegen waard, let er wel op dat hij gewoon doorgelust wordt aan de achterkant op je geluidskaart. Dus neem aan dat hij het wel analoog opneemt, helaas is er daar niet echt iets op hun website over te vinden. Maar dan ben je nog steeds minstens 3000 uur bezig met het omzetten, dat je daarna het nog moet bewerken en opsplitsen in verschillende tracks dat komt daar nog bij.
Iemand vinden met goede kwaliteit decks en een profi geluidskaart (zoals boven al aangegeven) is dan waarschijnlijk wel de snelste/goedkoopste oplossing.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zat net even te speuren, en je moet bij kleine hoeveelheden op 7,50 euro per tape rekenen als je het door een bedrijf laat doen. Zeg in jouw volume dat je op 5 euro wel uit moet kunnen komen. Maar dan nog ben je iets van 15000 euro kwijt - denk niet dat je daar op zit te wachten ;)
Gratis software om het zelf te doen kun je iig vinden op http://audacity.sourceforge.net/

Maar als ik jou was zou ik eens contact opnemen met een (lokale) radiozender - dikke kans dat zij er zo de apparatuur voor hebben staan, die je tegen een zacht prijsje kunt lenen.
Ik vraag me wel af of je onder de 3000 uur komt btw.

Zou overigens wel leuk zijn als je ons je voortgang liet weten als je gaat beginnen :)

Overigens: dat Plusdeck staat bij Thinkgeek voor $ 139,99. Bij conrad.nl haal je hem voor 129,95 ex verzendkosten.
Artikelnummer is 994735 - 62 :)

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 03-10-2006 13:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

offtopic:
Los van de hardware- en/of softwarematige barrières... Wat is in vredesnaam 'extreme jaren '80-muziek?'
:?

/nieuwsgierig ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Ramzzz schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:17:
Wat is in vredesnaam 'extreme jaren '80-muziek?'
Spul wat in eigen beheer is uitgeven? 12" remixes? Bond van Doorstarters? (of is dat wat recenter)
Hardware Junk schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 01:53:
M-Audio voor 250 euro of Terratec voor 100 euro, is allemaal hetzelfde.
Nope. Terratec heeft drivers die een hoop mensen kopzorgen geven ;).
Eén pot nat, betaald voor veel profi spul puur voor de naam.
Een hoop profi duur spul heeft betere converters en drivers. Nou zal dat niet veel uitmaken als het om tape gaat; je mag blij zijn dat er dan nog uberhaupt wat overblijft, maar profi duur spul heeft ook vaak de racks met meerdere I/O.

http://feedback.nl/?id=55&b=MOTU828MKII - die lijkt me inderdaad een goed idee. Als je helemaal slim wilt zijn koop je je er een Behringer ADA8000 bij - krijg je er ook nog eens gratis en voor niks 8 sporen via ADAT bij (over 1 dunne optische kabel). Overigens is dat ook een oplossing: dit ding http://feedback.nl/?id=55&b=RHDSP9652 en dan met 3 ADA8000's erbij. 24 tracks in een kleine verpakking. Aan de andere kant, multitracker software is ook niet gratis; en eerdat je alles netjes over hebt gezet en gesplitst ben je ook weer een end verder.

Het probleem blijft dan echter; waar haal jij nog 12 (of meer) tapedecks in goede staat vanaf? Marktplaats?

teveel zooi, te weinig tijd

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik ben momenteel bezig met +- 500 tapes te digitaliseren, ik daarvoor bij de kringloopwinkel een prima pioneer (dubbel) cassettedeck gescoord voor nog geen €20, deze staat direct aangesloten op een oud pctje met een m-audio 2496 geluidskaart en audition 1.5 die dus dedicated is voor digitaliseren.
Deck 1 staat ingesteld op de tapes die ik op mijn oude luxman deck opnam (dolby-b), deck 2 is voor de tapes die ik met een sony deck opnam (dolby c).Ik heb een kvm switch zodat ik snel tussen mijn hoofdpc en dit pctje kan switchen.Ik sla de geluidsbestanden op een gesharede schijf op, zodat ik deze meteen kan bewerken op mijn hoofdpc terwijl ik de volgende tape alweer gedigitaliseerd wordt.Per volle c100 tape ben ik iets van 550Mb kwijt (flac formaat)
Je zou dit idd kunen uitbreiden met meer decks en een geluidskaart met meer kanalen, ik zelf heb er niet zo'n haast mee (zijn ook wat minder bandjes ;) ) en vind dan de kosten ook niet opwegen tegen de -redelijke- resultaten.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• multipasser
  • Laatst online: 18-02 12:32

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Alsof de TS al die tapes gaat beluisteren?
Zou je niet een selectie maken van de 100 beste!
Dat is nog steeds zeer veel muziek.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Benader anders deze heren eens, die zijn met een vergelijkbaar project bezig (metal demotapes uit de jaren 80). De ietwat bekende schrijver Ian Christe zit er ook bij.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Semyon schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 03:54:
Ik heb het ding verder ook niet, dus uit ervaring spreek ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dit ding er voor gemaakt is. Er staan specs bij (klik op het plaatje) die beweren ver over de 12 KHz te gaan.
De specs neem ik met het nodige zout. Er zijn precies 2 dingen van belang voor de weergavekwaliteit waar het hoge tonen betreft. Dat is de breedte van de kopspleet (magnetische gebiedjes kleiner dan de kopspleet worden simpelweg niet waargenomen..) en of de kopspleet exact onder dezelfde hoek staat als de kopspleet van de recorder waarop opgenomen is. De betere decks van vlak voor de CD hadden servo's of handmatige verstelling voor de hoek waaronder de kopspleet staat, omdat die hoek nogal eens wisselt. Philips had een systeem waarbij de kop samen met de tapegeleiding tot een geheel gelijmd werdt, en dat zijn de enige decks geweest waarbij de hoek van de kop altijd exact 0 graden was. Bij de rest is afregelen per tape de enige manier om optimale kwaliteit te krijgen.

De kopspleet-breedte ligt vast in de opbouw van de kop. Er waren decks met twee hele dure koppen met glas-ferriet samenstellingen, een voor opname en een voor weergave die aanzienlijk beter waren, maar het gros van de koppen is een compromis tussen de eisen voor opname en weergave. Dat plusdeck is een tweekops-ding. Verder mist 'ie dolby en de nodige omschakelingen voor ferro, chroom en metaal-tape. De kwaliteit zal dus matig op z'n best zijn, en een metal-tape met dolby-C opgenomen zal niet om aan te horen zijn in dat ding. Speelgoed op z'n best.

Neem de gok en koop een ding van een tientje in de kringloop-winkel. Zoek een oude 'radiowinkel' en laat het ding schoonmaken en afregelen, en je hebt een kwaliteit die veel en veel beter is. Voor de helft van het geld. (als je de moeilike woorden uit m'n tekst als sleutelwoorden neemt maak je een goede keus. Fe, Cr, ME, voorzien van Dolby B en C, glass-ferrite triple head en je hebt een topklasse recorder.)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Praktische vraag: hoe ga je al die bandjes omwisselen in je tapedeck :? Je zal toch zeker elke 30 of 45 minuten ofzo het bandje moeten omdraaien of wisselen. Dus eigenlijk moet je er de hele tijd bij blijven. Helaas bestaat er (volgens mij) geen tapedeck waar je 10 bandjes in kan mikken die hij dan achter elkaar afspeelt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Je hebt nog dat Nakamichi-ding waar je tape fysiek in werd omgedraaid :D

Maar of die nog 2e hands te vinden zijn? RX 202 was het.

Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:P4_yRwgdRHqCrM:http://s122635744.onlinehome.us/pictures/202-41.jpg

En de RX 303 en 505

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Nakamichi_RX_505_Top_Open1.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Nakamichi

[ Voor 25% gewijzigd door Ramzzz op 04-10-2006 08:41 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alsof er geen honderden tape-spelers zijn die gewoon zonder omdraaien twee kanten draaien :?

Het omwisselen van de tapes wordt wel lastig... ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 04-10-2006 23:39 ]

Pagina: 1