Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schema voor autom. inschakeling pomp

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:50

empy

Rijdt rondjes

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Waterkoeling is leuk in je pc, maar dan moet je het wel goed doen!
Ik heb nu lang genoeg tegen de hangende draden en het los hangende relais gekeken, wat nu trouwens half uit mijn case hangt.
Ik wil al een tijdje een schakelingetje bouwen welke er voor zorgt dat de pomp automatisch aangaat als ik de pc aan zet, en nog een tijdje doordraait als de pc uit gezet word, er zal dan ook een fan nog aan moeten staan om de radiator van de nodige flow te voorzien.
Ik verveelde me vandaag in de les, dus ik heb een klein schema getekend en deze vervolgens met paint wat opgeleukt. alsdus:
Afbeeldingslocatie: http://www.empy.be/images/schema.gif
Allemaal leuk en aardig, ik hoop dat ik het een beetje begrijpend heb getekend, de pcb plug bovenin is om de draden van de pomp en 230 V in te schroeven.
En nu mijn vragen.... >:)
1. Ik wil dat de condensator niet terugvloeit richting voeding, dus daarom die diode, wat voor soort diode moet dat zijn, en zit ie daar goed?
2. Van wat voor waarde moet die condensator zijn om het zootje nog 5 min door te laten draaien?
3.heeft de relais nog een weerstand nodig, of is die onnodig?
4. wat voor relais heb ik nodig? de pomp is een eheim 1046 en verbruikt 5W @ 230V

De fan is een 120 mm model en verbruikt ongeveer 4,60 watt.

Graag commentaar en advies! Ik beloof niet te gaan huilen als je gemene dingen zegt! ;)
(ik hoop dat ik het een beetje netjes onworpen heb, 1e jaars elektrotechniek O-) )

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

1. nee die diode zit daar niet goed volgens mij. vraag me af waar die 12 volt trouwens voor staat. als je die als je de 12 volt vervangt door het gele puntje boven zit tie wel goed trouwens.

2. kan ik zo niet zeggen, ligt aan het relais

3. als je een 12 volts relais gebruikt niet. ik zou echter voor een 5 of 6 volts relais gaan. anders moet die condensator misschien zo groot

4. er bestaan ook speciale na loop relais voor zover ik weet. maar daar zit eigenlijk net zo'n schakeling in.

waar zit je op school? THRijswijk?

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je idee is leuk, maarrrr een condensator waarop een fan nog even door blijft draaien valt vrij groot uit. Je kan denk ik beter iets interessants met een externe 12V-voeding proberen, en daar de complete schakeling op laten draaien.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Wat is het stroomverbruik van de relaisspoel?
Het verbruik van de pomp en ook de ventilator is zo klein, dat vrijwel ieder relais het zal kunnen doen.
Voor de diode kun je een 1N4001 nemen. Zet er ook een over de relaisspoel, met de Kathode (Streep) aan de pluskant. Deze onderdrukt inductiepieken, hoewel de condensator deze ook wel zal weghalen.
De condensator is een ander probleem. Want om hier 5 minuten stroom voor het relais uit te halen, dan heb je een heel grote condensator nodig.
Om even de rekensom aan te geven: 1 Farad is 1 Ampére, 1V, 1 Seconde.
En 1 Farad is 1.000.000 micro-Farad.
Bij een dergelijk grote condensator heb je ook een weerstand nodig, die de laadstroom zal begrenzen.

Maar nu de praktische oplossing:
Neem een tijdrelais of maak een tijdschakeling met bijvoorbeeld een NE555.
Let er ook op waar de voeding vandaan komt, want het is niet zeker dat er ook 12V blijft als de PC is uitgeschakeld.

Succes....

Guus Assmann

• empy

empy

Rijdt rondjes

Topicstarter
Klopt, jij ook? :D

Voor de rest, ik denk dat ik dan iets ga doen met een externe voeding en die NE555.
Ik heb me trouwens wel weer lelijk vergist in die condensator, naja, de lessen daarover moet ik nog krijgen. ;)
Ik zal binnenkort nog een nieuw schema posten en dan iets in elkaar flansen met orcad.

Nog 1 vraag die mij resteert, hoort een relais eigelijk een weerstand ervoor te hebben, of kunnen die gewoon direct aan de 12v gehangen worden? Bedankt voor de snelle antwoorden! ik hou julle op de hoogte.

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:00
misschien is het mogelijk om je relais te voeden met de 5 voltstand by stroom plus je fan

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

empy schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 12:25:
[...]

Klopt, jij ook? :D

Voor de rest, ik denk dat ik dan iets ga doen met een externe voeding en die NE555.
Ik heb me trouwens wel weer lelijk vergist in die condensator, naja, de lessen daarover moet ik nog krijgen. ;)
Ik zal binnenkort nog een nieuw schema posten en dan iets in elkaar flansen met orcad.

Nog 1 vraag die mij resteert, hoort een relais eigelijk een weerstand ervoor te hebben, of kunnen die gewoon direct aan de 12v gehangen worden? Bedankt voor de snelle antwoorden! ik hou julle op de hoogte.
op zich hoeft er bij een 12 volt relais geen weestand voor. mijn tekenkunsten zijn niet bijster goed op internet. maar als je me gewoon op school tegenkomt help ik je graag. zit in de EPM klas, vraag maar aan Vera

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 18:56

Dr.Roelski

Walk on ....

Je kan ook een electronisch relais gebruiken, deze kun je makkelijk voeden vanaf een elco omdat je dan alleen een led hoeft te voeden. Op die manier haal je makkelijk 5min met een niet te grote elco.
Waar je dan je voeding voor je pomp vandaan haalt weet ik niet, maar da's een ander probleem.

Ik gebruik zo'n relais om alle apparatuur te schakelen die aan de pc zit. Ingebouwd in een stekkerblok en wordt gewoon aangesloten op m'n usb poort. Had alleen nog 1 weerstandje en een klein elco'tje nodig als materiaal.
Alleen uitkijken dat zo'n relais gekoeld moet worden als je er grote vermogens mee gaat schakelen.
Exacte type weet ik niet meer maar om een idee te geven hier een link naar zo'n relais:
http://www.conrad.de/script/elktronisches_relais_s202.sap

Ik gebruik de versie die 16A kan schakelen met nuldoorgangdetectie. Ik schakel maar iets van 2A ongekoeld (400W) maar ik wilde aan de veilige kant zitten :)
TH Rijswijk :) Da's lang geleden.
Stuud&Bruin heeft als het goed is deze relais. Rijswijk->Den Haag mag geen probleem zijn :+

Verwijderd

Als je met een NE555 gaat werken heb je ook een continu lijn nodig deze is wel aanwezig op je voeding(standby), moetje even een schematje van de pinouts zoeken. Ik denk dat dit 5V of 3,3V is maar dat moetje even opzoeken. Je bent dan natuurlijk wel een relais nodig die werkt bij deze spanning. Ik mis trouwens ook een blusdiode bij jouw schema; HEEL erg belangerijk bij een gevoelig ding zoals een PC. Je kan ook een af-val vertragend relais gebruiken natuurlijk alleen deze zijn er geloof ik alleen voor 12V en 24V. :P

• empy

empy

Rijdt rondjes

Topicstarter
Dr.Roelski schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 15:16:
*lang verhaal*
TH Rijswijk :) Da's lang geleden.
Stuud&Bruin heeft als het goed is deze relais. Rijswijk->Den Haag mag geen probleem zijn :+
* empy knuffelt Dr.Roelski

Kijk, hier heb ik wat aan! ik ga binnenkort maar eens langs bij stuut en bruin, ik woon zelf in Den Haag, stuut en bruin is 5 minuutjes fietsen bij mij vandaan :)
En die voeding voor die pomp komt van buiten, die werkt gewoon op 230v

Alleen ik snap dat verhaal wat guus.assman schreef nog niet helemaal, want dat relais zuipt dan niet zo veel (25mA) dus dat is wel te doen ja, maar als ik die fan a la 0.38A er nog bij wil hebben, lukt dat dan met een elco? of moet ik dan iets anders verzinnen? (fan op 5 volt oid? :? )
Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 18:14:
Ik mis trouwens ook een blusdiode bij jouw schema; HEEL erg belangerijk bij een gevoelig ding zoals een PC. Je kan ook een af-val vertragend relais gebruiken natuurlijk alleen deze zijn er geloof ik alleen voor 12V en 24V. :P
What the h*ck is een blusdiode? Ik had verwacht dat waterkoeling wel genoeg blussend effect had :+
virus.elektro schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:59:
[...]
zit in de EPM klas, vraag maar aan Vera
Lol, ik zit met Vera in een projectgroepje (epr1a1) zal als ik er niet meer uit kom aan Vera vragen wie je bent :)

[ Voor 2% gewijzigd door empy op 03-10-2006 23:16 . Reden: nog meer blabla in mijn verhaal ]

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het verhaal over het stroomverbruik.
Gaan we uit van 25mA bij 5V, dan is de spoel 200Ohm.
T=RxC. 200Ohm x 5.000 Micro Farad levert 1 Seconde op. In dit voorbeeld is een condensator van 5.000 uF in een seconde helemaal leeg. Maar het relais is dan al lang afgevallen.
Bij 5V relais moet je rekenen op een groter stroomverbruik, als de contacten tenminste iets moeten kunnen schakelen. (100mA is meer aannemelijk)
Het idee met een opto-coupler is niet zo gek, maar ook dan is er een vrij grote capaciteit nodig.
Een stroom van 5mA is dan voldoende. Een "Goldcap" kan dat wel aan. Die zijn er tot waarden van meer dan 1 Farad in een mooi klein huisje...

Een "blusdiode" of "vliegwiel diode" zet je paralelle aan een spoel, om de inductie pieken en vooral de negatieve spanning die dit opwekt, te onderdrukken.
Als je en stroom door een spoel stuurt, wek je een magnetisch veld op.
Onderbreek die stroom, en het magnetische veld zal wegvallen. Maar daardoor wordt er een negatieve stroom in de spoel opgewekt, deze werkt nu als "dynamo". Ter bescherming een diode die zo geschakeld is, dat de opgewekte stroom weer door de spoel loopt. Hiermee zorg je ervoor dat de opgewekte negatieve spanning hooguit 0,7V wordt. (In de getekende schakeling zal de diode die er zit echter ook de inductie-spanning tegenhouden.)

De ventilator kun je eventueel vie een extra contact van het relais aansturen.

(In het eerdere verhaal heb ik een vergissing gemaakt. V x A x Tijd is de ladingsinhoud in Coulomb.)

Guus Assmann

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

empy schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:12:
[...]

* empy knuffelt Dr.Roelski

Kijk, hier heb ik wat aan! ik ga binnenkort maar eens langs bij stuut en bruin, ik woon zelf in Den Haag, stuut en bruin is 5 minuutjes fietsen bij mij vandaan :)
En die voeding voor die pomp komt van buiten, die werkt gewoon op 230v

Alleen ik snap dat verhaal wat guus.assman schreef nog niet helemaal, want dat relais zuipt dan niet zo veel (25mA) dus dat is wel te doen ja, maar als ik die fan a la 0.38A er nog bij wil hebben, lukt dat dan met een elco? of moet ik dan iets anders verzinnen? (fan op 5 volt oid? :? )

[...]

What the h*ck is een blusdiode? Ik had verwacht dat waterkoeling wel genoeg blussend effect had :+

[...]

Lol, ik zit met Vera in een projectgroepje (epr1a1) zal als ik er niet meer uit kom aan Vera vragen wie je bent :)
Ik ben alweer een aardig tijdje van de TH af, dus denk niet dat Vera me kent :)

Blusdiode heb je dus niet nodig als je het electronisch relais gebruikt, omdat daar geen spoel inzit. Let er wel op dat je de versie neemt met nuldoorgangsdetectie, anders kun je geen inductieve belasting (zoals een pomp) schakelen. Enige dat je nodig hebt is een voorschakelweerstandje, een elco en een USB kabel.
Als je de pomp op 220 laat lopen via het geschakelde stekkerblok, zal hij door de elco door blijven lopen. Alleen je geforceerde koeling van het water valt uit als je die op 12V laat lopen. Ik zou ook daar een 220V exemplaar van maken zodat je die ook via het geschakelde blok kan laten lopen.

• empy

empy

Rijdt rondjes

Topicstarter
Dr.Roelski schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 19:59:
[...]

Ik ben alweer een aardig tijdje van de TH af, dus denk niet dat Vera me kent :)

Blusdiode heb je dus niet nodig als je het electronisch relais gebruikt, omdat daar geen spoel inzit. Let er wel op dat je de versie neemt met nuldoorgangsdetectie, anders kun je geen inductieve belasting (zoals een pomp) schakelen. Enige dat je nodig hebt is een voorschakelweerstandje, een elco en een USB kabel.
Als je de pomp op 220 laat lopen via het geschakelde stekkerblok, zal hij door de elco door blijven lopen. Alleen je geforceerde koeling van het water valt uit als je die op 12V laat lopen. Ik zou ook daar een 220V exemplaar van maken zodat je die ook via het geschakelde blok kan laten lopen.
Waarvoor is de usb kabel? De rest snap ik wel :)
Ik heb me trouwens vandaag niet kunnen behoeden van een impulsaankoop (radio twente is zo verschrikkelijk slecht voor je portemonnee :X ) en heb 2 12.000 uF 20V condensatoren gekocht *maar ze waren zo goedkoop!* Is dit genoeg om het zootje aan de praat te houden voor een redelijke tijd?
En die fan: superidee! dat ik daar niet aan gedacht had, is wel heel erg logisch (daarom waarschijnlijk :P ) Bij Radio Twente wisten ze trouwen niet wat ik bedoelde met dat relais, dus binnenkort even langs stuut.

(@guus, ik ging zelf uit van 12V, ik weet alleen niet wat handiger is, want nu die fan daar weg is, kan ik het allebei gebruiken, 12 of 5 v)

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

empy schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 00:21:
[...]

Waarvoor is de usb kabel? De rest snap ik wel :)
Ik heb me trouwens vandaag niet kunnen behoeden van een impulsaankoop (radio twente is zo verschrikkelijk slecht voor je portemonnee :X ) en heb 2 12.000 uF 20V condensatoren gekocht *maar ze waren zo goedkoop!* Is dit genoeg om het zootje aan de praat te houden voor een redelijke tijd?
En die fan: superidee! dat ik daar niet aan gedacht had, is wel heel erg logisch (daarom waarschijnlijk :P ) Bij Radio Twente wisten ze trouwen niet wat ik bedoelde met dat relais, dus binnenkort even langs stuut.

(@guus, ik ging zelf uit van 12V, ik weet alleen niet wat handiger is, want nu die fan daar weg is, kan ik het allebei gebruiken, 12 of 5 v)
USB haal ik de 5V vanaf waarmee ik het electronisch relais voed. Ie eigenlijk een ledje wat erin zit, dus je hebt nog wel voorschakelweerstandje nodig.
Ook fff opletten: tegenwoordig kun je in BIOS opgeven of er 5V op de USB moet blijven staan in de uitstand. Dan gaat dit natuurlijk niet via de USB kabel werken. Voordeel van USB: je hoeft nix aan je kast te sleutelen (maar met waterkoeling zal dat al gebeurd zijn :) )
Ander voordeel van 5V van USB gebruiken: kun je een goldcap gebruiken van 1Farad. Geen idee hoe lang die dan aan blijft, maar zal zeker een hele tijd zijn.
Pagina: 1