Toon posts:

gecrashde harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

In een poging om de data van mijn gecrashde harde schijf te redden heb ik diverse onderdelen met een andere schijf verwisseld. Eerst heb ik de print overgezet, maar dit had geen resultaat. daarna de schijf opengemaakt en de actuator arm overgezet. Het enige wat de schijf nu nog doet is een tikkend geluid maken. (actuator arm slaat heen en weer).
Heeft iemand ervaring met het de- en monteren van harde schijven?

Groetjes,
Dennis van der Aar.

Naar aanleiding van jullie reacties wil ik toch even reageren.

Nadat de harde schijf gecrashd was, heb ik eerst geprobeerd om de schijf in een andere pc te hangen........geen resultaat.

vervolgens 2 verschillende zogenaamde recovery programma's geprobeerd.....geen resultaat.

daarna een diagnose programma van maxtor gedraaid (powermax) ...resultaat van de test: neem contact op met maxtor.

Waar het om gaat zijn een aantal foto's die ik terug wil hebben. Maar daar heb ik geen 1000 euro voor over om de data te laten recoveren bij een bedrijf. Vandaar dit experiment. Baat het niet dan schaad het niet. Niet geschoten is altijd mis.

Groetjes,
Dennis van der Aar.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 12:28 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hmmz is dat een rage tegenwoordig? een HD openmaken?

Maar je kunt er nu waarschijnlijk niks meer meer mee omdat er heel snel stof in komt. Alleen professionele recovery bedrijven kunnen je data misschien nog redden, maar daar staat wel een hele hoge prijs tegenop.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:30
Inderdaad. Heb ooit ergens gelezen dat alleen het openmaken in een 'normale ruimte' al voldoende is om definitief de data te verklooien. Professionals doen dit in speciale luchtledige ruimen volgens mij.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46
smeerbartje schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 22:51:
Inderdaad. Heb ooit ergens gelezen dat alleen het openmaken in een 'normale ruimte' al voldoende is om definitief de data te verklooien. Professionals doen dit in speciale luchtledige ruimen volgens mij.
Luchtledig zijn die ruimtes toch meestal niet echt hoor, zo makkelijk is het niet om een grote ruimte vacuum te trekken, en echt makkelijk werken is 't dan ook niet. De lucht is wel extreem gezuiverd zodat er zo min mogelijk stofdeeltjes inzitten. Om deze reden is er soms zelfs een lichte overdruk, om te voorkomen dat er minder schone lucht van buiten de ruimte aangezogen wordt. Maar ik denk dat de ts bij het verwisselen van de print had moeten stoppen, want vermoed dat een data recovery bedrijf het er nu niet makkelijker mee heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Nielson op 02-10-2006 22:59 ]

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

TS: je HD is nu definitief naar de knoppen.
Voor zover ik weet is alleen een professioneel datarecoverybedrijf nog in staat de data van je schijf te halen, met huis-tuin-en-keuken middelen zal het niet meer gaan.

offtopic:
Groeten is hier niet nodig hoor :-)
BTW: Welkom op GoT!

[ Voor 15% gewijzigd door Swaptor op 02-10-2006 23:08 ]

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Een data recovery bedrijf kan misschien wel maar ik kan je uit ervaring vertellen dat er wel een pittig prijskaartje aan hangt! 20Gb schijf bijna alle data terug laten halen kostte een client van mij ruim 2000 euro, In dit geval was het de moeite waard omdat er geen back-up van de schijf was en het weken werk zou zijn om alle data op nieuw in te voeren. Was natuurlijk wel lekker dom dat er geen back-up van die data was maar dat heeft de betrokken persoon denk ik wel geleerd door deze dure les.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik snap echt niet da je begint zoiets open tr maken en onderdelen te wisselen zonder überhauipt *iets* over het onderwerp te weten of te lezen :/ dan had het snel genoeg duidelijk geweestd ta openmaaken niet aangewezen is. daarnaast heb je met de actuator liggen klooien; als het stof je disk niet definitief gekilld heeft heeft dta het wel gedaan :D Die dingen zijn uiterst gevoelige en preciese apparaten.
Das dus de wijste les: pruts er niet aan ;)

[ Voor 41% gewijzigd door the_stickie op 02-10-2006 23:31 ]

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

hmmmm...crashed_HDD_seizoen is vroeg dit jaar....een van mijn schijven (raid 0...auw) en niet al te recente backup. Schijf van een vriend van me ging ook naar de haaien.

Uit nieuwsgierigheid gebeld met een recovery bedrijf....schijf in jouw toestand moet naar de cleanroom.

Dus je bent minimaal 70-80 euro kwijt voor diagnose...vervolgens enkele 100den euro's tot max van 1400 voor recovery. Een schijf behorende tot een raid set is extra duur...vooral raid 0. Bij mij had het hele verhaal ruim 2000 euro gekost.

Redundantie en backups to the masses :D

Nooit zelf aan een disk zitten..de tijd dat je er een klap met de hamer op kon geven is ruim voorbij....

reserveringshouder Tesla Model 3

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
The_Stickie schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:29:
Ik snap echt niet da je begint zoiets open tr maken en onderdelen te wisselen zonder überhauipt *iets* over het onderwerp te weten of te lezen :/ dan had het snel genoeg duidelijk geweestd ta openmaaken niet aangewezen is. daarnaast heb je met de actuator liggen klooien; als het stof je disk niet definitief gekilld heeft heeft dta het wel gedaan :D Die dingen zijn uiterst gevoelige en preciese apparaten.
Das dus de wijste les: pruts er niet aan ;)
Tssk. Wat een zorgen. De schijf was toch al defect? Baat het niet, schaadt het niet.

Met de juiste hulpmiddelen en gereedschappen, zorgvuldig en voorzichtig werken en een stofarme schone omgeving (badkamer!) zou het best een poging waard zijn. Het stof wat in de drive terechtkomt wordt al heel snel na opstarten opgevangen in het filter.

Alleen zou ik begonnen zijn met het disc pack in een werkende drive van exact hetzelfde type te monteren. Dat is wat datarecovery bedrijven volgens mij ook doen.
Pagina: 1