Toon posts:

Server Time steeds naar 5 november 2142

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien hoort dit topic ook thuis in Windows Clients.

Ik zit sinds vandaag met een heel vervelend probleem. Toen ik deze ochtend op het werk kwam zeiden enkele mensen dat ze niet konden inloggen in Windows en/of inloggen in onze database. Het bleek dat hun tijd was ingesteld op 5/11/2142 en dat kwam door synchronisatie met de Windows Server. Na het corrigeren van de tijd op de server ging het terug goed, ook al konden de clients nog niet inloggen en moest ik hun tijd corrigeren via de BIOS.

Maar in de loop van de dag waren er enkele (andere) mensen die opnieuw niet konden inloggen, de tijd op de server was intussen niet veranderd. Iemand kwam in het jaar 2042 terecht ipv 2142. De vermoedelijke oorzaak is een trial-programma dat vervallen is (vraag me niet waarom die de tijd zou veranderen, maar verder is er niets veranderd). Nu is dat ***programma verwijderd (de service was trouwens al uitgeschakeld) en het blijft terug naar 2142 gaan, of beter gezegd: het inloggen kan drie keer na mekaar goed gaan en de vierde keer is het 2142, het is dus telkens bij het inloggen.

We gaan nu een freeware timesync-programma installeren, iemand verder nog ideeën? Dit is echt heel vervelend, alles hangt ervan af: Onze Material Requirement Planning, de dagelijke automatische rapporten, het inloggen van veel pc's, gelukkig gebeuren de tijdsregistraties in onze database wel correct omdat die ws. gebaseerd zijn op de pc's waar gescand wordt.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
als t goed is moet je dit wel terug kunnen vinden in je event viewer, al gekeken?

edit:

hmmz, bij nader inzien niet echt een super idee, maar toch

[ Voor 32% gewijzigd door Japidoff op 02-10-2006 21:43 ]

gang is alles

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

net time /setsntp:nl.pool.ntp.org
net stop w32time & net start w32time

Waarom je allerlei freeware 3rd party timesync tools zou gebruiken als de built-in tools ook prima werken snap ik nooit zo. Immers alleen maar meer risico op rare fratsen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:42:
Waarom je allerlei freeware 3rd party timesync tools zou gebruiken als de built-in tools ook prima werken snap ik nooit zo. Immers alleen maar meer risico op rare fratsen.
Omdat de standaard Windows tijdservice het niet doet. Maar de 3rd party timesync doet het evenmin.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Dan moet je dat probleem op gaan lossen en niet de kans op meer problemen gaan toevoegen met die losse tools.

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 22:49:
Dan moet je dat probleem op gaan lossen en niet de kans op meer problemen gaan toevoegen met die losse tools.
Dat is net mijn vraag: Hoe?

Dit werkt ook niet:

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2006 23:57 ]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Ik weet niet hoe je normaal gesproken jij time synct op je server?
Misschien dat het daar aan ligt.
Komt het van een aparte timeserver, hoster etc etc...
Dat maybee daar het probleem ligt.

Een onwaarschijnlijke (maar toch).
Een virus? Spyware?

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Topicstarter
RammY schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:55:
Ik weet niet hoe je normaal gesproken jij time synct op je server?
Misschien dat het daar aan ligt.
Komt het van een aparte timeserver, hoster etc etc...
Dat maybee daar het probleem ligt.
De tijd komt van onze Novell Server, en daar staat de tijd goed.
Een onwaarschijnlijke (maar toch).
Een virus? Spyware?
Misschien, nochtans zijn alle maatregelen daartegen genomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 00:05 ]

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:45

Asteroid9

General Failure

Windows time service die niet werkt? Op geen enkel systeem?
Heel onwaarschijnlijk, op 1 corrupte installatie wil ik nog wel geloven maar dit niet.

Staat NTP naar buiten toe open op de firewall?
Controleer ook even of DHCP geen andere NTP server aangeeft.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Dus de tijd op je NetWare server blijft wel goed staan..... ok..
Dan kun je er dus vanuit gaan dat die timesync of niet lekker loopt.. .of dat er met dat proces iets niet goed is (ligt er dus aan hoevaak ie synct).

Stel dat doet ie niet vaak kun je dat ook uitsluiten.
Dan is het de vraag... hoezo kan de Windows Server een tijd doorkrijgen van iets (mogelijk op het netwerk) met een andere tijd dan de time server.

Een dubbel IP adres? (ga ik niet van uit maar toch) een vaag ingestelde router?
Weet niet hoe je netwerk er uit ziet maar naar mijn idee lijkt dit of een stukje foute software of een proces op het netwerk...

Deze advertentieplaats is te huur!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Volgens mij werkt zijn tijd synchronisatie prima en krijgt ie daardoor de verkeerde datum...
Heb je niet iets in je login script zitten van die novell server?
Heb je wel de novell client op je clients geinstalleerd? Die kan zo prima de tijd synchroniseren.

Wat je vaak ziet als er een verkeerde datum wordt gezet en de BIOS snapt em niet dan krijg je van die "standaard" datums.
Wellicht zit er iets in een login script die een verkeerd formaat datum erin plaatst.

mookie

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:49:
[...]
Dat is net mijn vraag: Hoe?

Dit werkt ook niet:
Wat werkt daar dan niet aan.. :? Misschien wel handig dat je wat duidelijker bent.

Draait er een firewall op de server? of is er een andere firewall actief in het netwerk?
code:
1
ntp               123/udp                           #Network Time Protocol

ntp gebruikt udp 123 dus die poort moet wel mogelijk zijn naar buiten.

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 16:37
Heb je meerdere Windows Servers in een Active Directory(AD)?
Binnen AD is de tijd een belangrijke factor voor het aanmelden. Misschien dat er een andere server in het AD-domein is die de verkeerde tijd heeft en ondanks de ntp instelling deze vooruit zet op andere servers.

5 nov 2142 is dat een speciale waarde? De maximale inhoud van de longint oid? Hebben we weer een millenium bug in 2142????
Er komt wel een spel 2142...
Nieuwe media uit het jaar 2142

[ Voor 12% gewijzigd door rdoorn op 03-10-2006 09:45 ]

Ronald van Doorn

Verwijderd

Topicstarter
RammY schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 00:09:
Een dubbel IP adres? (ga ik niet van uit maar toch) een vaag ingestelde router?
Weet niet hoe je netwerk er uit ziet maar naar mijn idee lijkt dit of een stukje foute software of een proces op het netwerk...
Het zijn vaste IP-adressen.
mookie schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 00:55:
Volgens mij werkt zijn tijd synchronisatie prima en krijgt ie daardoor de verkeerde datum...
Heb je niet iets in je login script zitten van die novell server?
Heb je wel de novell client op je clients geinstalleerd? Die kan zo prima de tijd synchroniseren.
De clients zijn uiteraard geïnstalleerd. Het vreemde is dat het slechts bij 3 pc's is, waarvan de ene kan inloggen (maar geen connectie kan maken met de database op de Windows server) en de andere niet.
rdoorn schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 09:37:
Heb je meerdere Windows Servers in een Active Directory(AD)?
We hebben slechts 1 Windows server.
Equator schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 07:43:
Wat werkt daar dan niet aan.. :? Misschien wel handig dat je wat duidelijker bent.

Draait er een firewall op de server? of is er een andere firewall actief in het netwerk?
Op de server helpt het niet, op een client die ik geprobeerd heb is de tijd vlak na het inloggen een uur te weinig (bvb. 8.30 ipv 9.30) en na een vijftal seconden staat de tijd goed.

Op de Windows server staat geen firewall, die staat op onze Netware server.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een aantal dingen geprobeerd:

Na de desinstallatie van het programma dat vermoedelijk aan de basis van het probleem ligt was er nog niet herstart, dat is nu wel gebeurd (koude start), maar zonder resultaat.

Van het programma is er geen spoor meer te vinden in het register, er staat enkel nog een service, maar na het desinstalleren van het programma kan de service niet meer geopend worden (ik krijg de melding dat het benodigde deel in het register niet bestaat oid).

Normaal gezien wordt de Windows server gesynchroniseerd met een Netware server, maar daar staat de tijd correct.

Momenteel wordt de tijd gesynchroniseerd met een synctool (nettime), maar als je inlogt met remote desktop zie je eerst de slechte tijd en na een seconde pas de goede tijd, het lijkt er dus op dat inloggende pc's hetzelfde probleem kunnen ondervinden.

Slechts 4 van de 40 pc's geven inlogproblemen, ik vermoed dat er een verschillend tijdsinterval is tussen het inloggen en de tijd opvragen, vandaar dat sommige pc's de verkeerde tijd opvragen, en dat de meeste de correcte tijd opvragen. Hangt er denk ik vanaf hoe snel ze de tijd opvragen na het inloggen.

Nu blijft de vraag: Waar komt die slechte tijd vandaan? Op de Netware server staat het goed (vast ip-adres, hetzelfde waar het synctool de tijd vandaan haalt) en de BIOS van de server onthoudt de tijd correct.

Er moet ergens 'iets' zijn dat de tijd overschrijft, en dat per inlogsessie, nochtans is er geen enkele 'verdachte' niet-windows service. Worden er per inlogsessie (remote desktop & client-pc) nog andere dingen geladen dan services?

Is er een mogelijkheid om alles wat tijd betreft te resetten op een Windows systeem? Hierin vind ik niets: How to configure an authoritative time server in Windows Server 2003 http://technet2.microsoft...236e2101033.mspx?mfr=true

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 10:19 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
wat geeft dit commando voor output?
net time /querysntp

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
paulhekje schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 12:45:
wat geeft dit commando voor output?
net time /querysntp
be.pool.ntp.org

Verwijderd

Vaag probleem. Hier nog iemand die hetzelfde heeft meegemaakt op een novell / windows netwerk voor een 911 Centre :S

http://groups.google.nl/g...=1&hl=nl#f3fae0b8024e76b6

helaas heeft daar het probleem zichzelf opgelost.. Misschien dat je contact met hem op kunt nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2006 10:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 10:15:
Vaag probleem. Hier nog iemand die hetzelfde heeft meegemaakt op een novell / windows netwerk voor een 911 Centre :S

http://groups.google.nl/g...=1&hl=nl#f3fae0b8024e76b6

helaas heeft daar het probleem zichzelf opgelost.. Misschien dat je contact met hem op kunt nemen.
Waaruit kan je opmaken dat het probleem zichzelf opgelost heeft?

Verwijderd

No problem. Thank you for your help. I'm not sure whether my problem is
resolved or not. I noticed Monday evening that the time on the login server
was several hours off, though the date was correct. After I synchronized the
time with the time server, the clients haven't had a problem. Only time will
tell.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost, er was iets fout met de tijd van een oude server (terwijl de tijd die je opvroeg wel klopte), en we weten ook niet hoe het komt dat onze nieuwe server naar die oude verwees. :S

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
De timeserver vind dat het tijd is dat je de nieuwste battlefield game koopt...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Pagina: 1