SATA drivers installeren zonder floppy?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.803 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 13:03
Ik heb zojuist een schone versie van Windows XP op mn PC gezet, alleen nu moet ik de Silicon drivers weer installeren omdat XP standaard mijn SATA schijven niet herkend. Normaal gesproken deed ik dat altijd door die driver op floppy te zetten en 'm dan via F6 tijdens de Windows setup te laden, dit keer is er echter een probleempje... ik heb geen floppy drive meer :P

Dus is het ook mogelijk om dit op een andere manier te doen? Ik heb de CD van mn moederboard nog wel, alleen hij herkent enkel floppies tijdens die setup. Er moet anno 2006 toch een andere oplossing zijn i.p.v. dat eeuwige gekloot met die floppies?

Help mij m'n hdd's terugkrijgen please ;)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Je kan de drivers slipstreamen in de setup-cd van windows :)

edit: zoek voortaan ook even zelf :D

[ Voor 54% gewijzigd door the_stickie op 02-10-2006 21:04 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51
Met nlite, kun je zelf een windows xp cd creeren waarin je drivers slipstreamed is hier al eens langs gekomen in een topic.

discogs

• .GoO
Dat is niet zo mooi, want mn Nero staat dus op een andere schijf en ik kan nu onmogelijk wat branden....

Geen andere oplossing? ;( Mounten, via HDD, via driver-cd, drivers installen via Windows, iets?

[ Voor 8% gewijzigd door .GoO op 02-10-2006 21:41 ]

Verwijderd

FDD halen voor 4 euro bij lokale pc boer ;)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Het is inderdaad een serieuze tekortkoming dat de XP setup niet bijv. een USB-stick hiervoor kan gebruiken... Ik zit telkens ook nog met diskettes te klooien op systemen waar geen diskettedrive in zit. Hoe werkt dat in Vista eigenlijk?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:05
pinockio schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 06:54:
Het is inderdaad een serieuze tekortkoming dat de XP setup niet bijv. een USB-stick hiervoor kan gebruiken... Ik zit telkens ook nog met diskettes te klooien op systemen waar geen diskettedrive in zit. Hoe werkt dat in Vista eigenlijk?
Ik denk dat ze daar standaard in zitten...

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
In Vista kan je op een USB apparaat en CD-ROM, gewoon browsen naar de map met de drivers. Dus ook zonder dat je een speciale diskette hoeft aan te maken, met bepaalde bestanden op de root en dergelijke.

Verwijderd

PowerUp schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 07:02:
[...]

Ik denk dat ze daar standaard in zitten...
Mag toch hopen van wel. Bij XP x64 is dat namelijk ook al zo.

• .GoO
Ik heb het voor elkaar dat ie die drivers wilde installeren. Maarrrrr..... ;(

Ik heb 1 IDE schijf en 3 SATA schijven. De IDE schijf staat Windows op en werkt prima. 2 van de 3 SATA schijven herkent ie ook na de Silicon driver te hebben geinstalleerd, maar ik mis er gewoon 1 die ie niet ziet? In device manager staat ie ook niet...

Alleen bij onbekende apparaten zijn ik geen RAID controller meer staan die niet herkend wordt. (alleen ethernet controller en mass storage device)

Bij SCSI/RAID Controllers staan nu

- SCSI/RAID Host Controller
- Silicon Image SATARaid Controller

Suggesties? Ik heb de kast even open gehaald en ze zijn alle 4 goed aangesloten, en draaien/worden goed warm, dus het is niet zo dat ie geen stroom krijgt oid...

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:36

Croga

The Unreasonable Man

devv05 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 18:16:
Ik heb 1 IDE schijf en 3 SATA schijven. De IDE schijf staat Windows op en werkt prima. 2 van de 3 SATA schijven herkent ie ook na de Silicon driver te hebben geinstalleerd, maar ik mis er gewoon 1 die ie niet ziet? In device manager staat ie ook niet...
Heb je al in de BIOS gekeken of de drive daar herkend wordt?
Komt hij langs tijdens de POST?

• .GoO
In de bios staat uberhaupt geen SATA schijven bij mij, die andere 2 dus ook niet. Tijdens het opstarten komt ie wel langs volgens mij.... zal het zo nog eens checken, gaat zo snel

[ Voor 17% gewijzigd door .GoO op 05-10-2006 18:46 ]

Verwijderd

Een zelfde soort probleem heb ik ook. Ik heb alle partities verwijderd en middels Fdisk weer partities aangemaakt. Nu wil ik Windows XP installeren alleen ziet Windows geen vaste schijven. Heb echt al van alles geprobeerd maar ik kom er niet uit.

Het betreft een Maxtor Diamondmax Plus 9 HD van 160 GB. Ik heb verder geen cd of floppy met drivers. Wel heb ik van de website van Maxtor MaxBlast 4 gedownload, maar dit heeft ook niets uit gehaald.

Iemand toevallig de gouden tip? :?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

devv05 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 18:45:
In de bios staat uberhaupt geen SATA schijven bij mij, die andere 2 dus ook niet. Tijdens het opstarten komt ie wel langs volgens mij.... zal het zo nog eens checken, gaat zo snel
Vermoedelijk heeft je S-ATA RAID controller een eigen BIOS, daar zul je de schijfen terug vinden.
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 20:50:
Een zelfde soort probleem heb ik ook. Ik heb alle partities verwijderd en middels Fdisk weer partities aangemaakt. Nu wil ik Windows XP installeren alleen ziet Windows geen vaste schijven. Heb echt al van alles geprobeerd maar ik kom er niet uit.

Het betreft een Maxtor Diamondmax Plus 9 HD van 160 GB. Ik heb verder geen cd of floppy met drivers. Wel heb ik van de website van Maxtor MaxBlast 4 gedownload, maar dit heeft ook niets uit gehaald.

Iemand toevallig de gouden tip? :?
De drivers downloaden bij de fabrikant van je moederbord deze op diskette zetten en tijdens de setup van Windows XP de drivers toevoegen via F6. (wordt onder in het scherm aangegeven.

[ Voor 50% gewijzigd door _Dune_ op 05-10-2006 20:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

XP is te oud daarvoor helaas. Tijdens de release van XP waren usb sticks nog niet echt mainstream.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Ik heb ook geen floppy drive meer en heb zelf een unattended xp cd gemaakt met sata drivers.
Cd erin stoppen en hij herkend zelf de sata hd/ controller

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

tsja, en externe (usb) floppy is ook niet echt een optie tenzij je weet welke compatible is of nie?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

je moet downloaden
DP_MassStorage_wnt5_x86-32_608.7z

en txtsetup.sif en winnt.sif aanpassen

• .GoO
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 21:37:
je moet downloaden
DP_MassStorage_wnt5_x86-32_608.7z

en txtsetup.sif en winnt.sif aanpassen
Is dat voor het mass storage device die hij nog niet herkent? Wat zou ik in die 2 files aan moeten passen?

Het gaat dus alleen om die ene SATA schijf die ie nog niet ziet, de 2 andere SATA schijven ziet ie wel... Erg vaag, kan me niet herinneren dat ik dit probleem ooit eerder gehad heb.

Ik ga zo even het SATA bios zoeken, kijken of ik daar nog iets aan heb.

Verwijderd

_Dune_ schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 20:53:

De drivers downloaden bij de fabrikant van je moederbord deze op diskette zetten en tijdens de setup van Windows XP de drivers toevoegen via F6. (wordt onder in het scherm aangegeven.
En het probleem is opgelost. Op de cd behorende bij het moederbord stonden inderdaad drivers welke ik op een diskette kon zetten en tijdens de Windows XP installatie aan kon spreken middels F6. Hartelijk dank voor de tip! _/-\o_

• .GoO
Weet iemand de drivers te vinden voor die mass storage device of nog andere tips om m'n HDD's werkend te krijgen? Hij moet 'm op de een of andere manier toch gewoon weer kunnen zien? ;(

Vind het echt vreemd dit.

• .GoO
Het is opgelost! :)

Wat was nu het probleem? Nou ik heb dus 2 SATA hdd's rechtstreeks op mn mobo aangesloten en die werkten prima. De derde zat aangesloten op een PCI-kaartje met 2 extra SATA aansluitingen.

Eerst had ik daar de goede driver niet voor, maar ook na installatie werkte het nog niet. Toen heb ik de 3e hdd in de andere SATA poort op dat kaartje geprikt, en nu werkt ie wel. Blijkbaar werkt die andere aansluiting niet helemaal lekker :)

Verwijderd

Mwah of je OS kent wél de drivers voor je PCI-kaartje ;)

Verwijderd

devv05 als je nu is een keer online bent zal ik
uitleggen hoe je zo'n slipstreamed sata windows xp versie maakt!

dan heb je nooit meer een diskette drive nodig

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 14:32 ]

Pagina: 1