Toon posts:

Access db-structuur probleem met formulier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een database in Access gemaakt met 4 tabellen.

Factuur
Klanten
Medewerkers
Orders

In de Factuur-tabel is het veld Factuur_ID de primary key.(een autonummeringveld) In de Factuur tabel zit ook een klant_id, medewerker_id en orders_id, die resp. primary key zijn in de andere tabellen. (daarnaast bevat iedere tabel nog andere gegevens)

Als ik nu een query maak, en deze gegevens allemaal aan elkaar koppel en vervolgens een dropdown-menu maak in een formulier van die query, kan ik niets uit de lijst selecteren.

Het werkte uitstekend tot ik de tabel Medewerkers toevoegde. Ik kon dingen selecteren enz. Toch lijkt er op het eerste gezicht niets mis met de koppeling, of de toegewezen keys. Ik heb alle velden gecheckt op veldtype en deze komen overeen met dezelfde velden in de andere tabel.

Ik heb hetzelfde geprobeerd met een nieuwe tabel, allerlei andere kolomkoppen, maar het probleem blijft hetzelfde.

Iemand een idee?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 19:53
kun je anders ff een pic van de relaties hier posten? dat is wat overzichtelijker

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Murcielago schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:41:
kun je anders ff een pic van de relaties hier posten? dat is wat overzichtelijker
bij deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanthuijl.demon.nl/relaties.jpg

Verwijderd

Uit het dropdownmenu kan je niets selecteren zeg je. Staan er uberhaupt wel records in de medewerker tabel? Anders moet je een outer join maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de links zo gelegd dat hij altijd de factuur regels opneemt, en de kolommen van de andere tabellen alleen als deze overeenkomen met factuur. (oftewel optie 2 in access) Hij doet het nu dus wel. Nu wil ik graag nog weten waarom eigenlijk. In principe is er met de structuur toch niets mis?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Waarom staat je referentiële integriteit niet aan?

March of the Eagles

Verwijderd

Het is een relationele database, dus als je een relatie hebt dan moet de key in beide tabellen bestaan (mits je een inner join gebruikt).

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Als ik me de eerste lesses Access nog goed herinner moet je ook "referentiële integriteit afdwingen" aanvinken bij het aanmaken van je relaties en dat zie ik niet terug op het screenshot.

March of the Eagles

Verwijderd

Misschien omdat er medewerker_d staat en niet medewerker_id?
Oh wacht, dat is alleen in de kleine versie van het plaatje 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2006 09:28 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:10
PRG -> OFF

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Hacku schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:29:
Als ik me de eerste lesses Access nog goed herinner moet je ook "referentiële integriteit afdwingen" aanvinken bij het aanmaken van je relaties en dat zie ik niet terug op het screenshot.
Dat is niet perse noodzakelijk. Wat er volgens mij misgaat is dat de relatie factuur - medewerker wel gedefinieerd is maar dat de medewerker_id in de tabel factuur niet bestaat in de tabel medewerker.
Pagina: 1