AP rechtstreeks op Telenetkabel ?

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32
Hallo,

De buren van tegenover hebben hier hun ap (linksys wap54g) rechtstreeks op de inkomende utp van telenet hangen. Het lukt niet zo goed met hun wireless, met meerdere pc's.

Kan dit eigenlijk wel ? meerdere pc's op dat ap hangen, zonder bijkomende switch fso ?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat lukt er niet zo goed? Krijgen ze geen verbinding met het AP? Of krijgt het AP geen IP adres van Telenet uitgedeeld? In het laatste geval is de oplossing het resetten van het modem (stroom er een minuutje afhalen ofzo).

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:40

ralpje

Deugpopje

Is het een plain Accespoint, of een wireless router?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47
Als Telenet maar 1 IP toekent zal dit niet gaan werken, je hebt minimaal een router nodig om dit werkend te krijgen

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als 't een wap54g is zal dat idd niet goed lukken. Ze hebben een wrt54g nodig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Telenet heeft normaal 2 IP adressen vrij. Indien dit niet zo is dan moet je eens inloggen op http://mijn.telenet.be en je abo veranderen. Vroeger moest je dit nog manueel aanpassen, niet tegenstaande het dezelfde kostprijs is.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Brecht Laitem schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:05:
Telenet heeft normaal 2 IP adressen vrij. Indien dit niet zo is dan moet je eens inloggen op http://mijn.telenet.be en je abo veranderen. Vroeger moest je dit nog manueel aanpassen, niet tegenstaande het dezelfde kostprijs is.
Maar als het AP maar één IP adres kan ontvangen, gaat het nog niet werken. Wat hij nodig heeft is een AP met ingebouwde switch.

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Wat hij nodig heeft is een wireless router, wat weer wat anders is dan een switch :)

• HyperBart
of dus gewoon een switchke waar ik die ap op een switch poort hang

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Nee, een router heb je nodig.

Aangezien een switch 'dom' is, en zich verder niet met het verkeer bemoeit.
Een router doet dat wel..

Telenet geeft maar 1 IP uit.
Er zal dus 1 apparaat aangesloten moeten worden wat dat IP in ontvangst neemt, en het internet verdeeld over alle aangesloten pc's.
Met een interne ip range.

En dat is precies wat een router doet.

De huidige versies van de WRT54G zijn ruk, de WRT54GL is beter.

Maar als je al een WAP54G hebt, kun je net zo goed bijv. een BEFSR41 (wired router) kopen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:50

Emiel1984

Made in NL

Anti-XP schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:26:
Maar als je al een hebt, kun je net zo goed bijv. een BEFSR41 (wired router) kopen.
Of nog snel proberen te ruilen voor de WRT54G als ze deze WAP54G nog maar net hebben aangeschaft. ;) Beetje zonde anders. Ik zou het iig proberen als ze hem nog neit al te lang hebben.

[LTS][MTS][HTS]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Admiral Freebee schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:30:
[...]

Maar als het AP maar één IP adres kan ontvangen, gaat het nog niet werken. Wat hij nodig heeft is een AP met ingebouwde switch.
Een AP ontvangt geen IP adressen. Een AP is een layer 2 apparaat en dus dom; hij houd zich alleen bezig met verkeer op MAC-niveau en niet op IP-niveau. Dat is het verschil tussen switches en routers.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Romke

Romke

Dieselhead

emiel1984 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:35:
[...]

Of nog snel proberen te ruilen voor de WRT54G als ze deze WAP54G nog maar net hebben aangeschaft. ;) Beetje zonde anders. Ik zou het iig proberen als ze hem nog neit al te lang hebben.
Neem dan GEEN WRT54G, maar een WRT54GL, aangezien die WRT54G;s van tegenwoordig gewoon ruk zijn.

Maargoed, ieder goedkoop e-tech routertje zou het ook moeten doen ;)
Glashelder schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:40:
[...]

Een AP ontvangt geen IP adressen. Een AP is een layer 2 apparaat en dus dom; hij houd zich alleen bezig met verkeer op MAC-niveau en niet op IP-niveau. Dat is het verschil tussen switches en routers.
Een beetje AP (Linksys bijv.) kan zich echt wel bemoeien met IP verkeer.
RADIUS bijv., en sommige AP's kunnen zelfs QoS met de juiste firmware.

[ Voor 32% gewijzigd door Romke op 02-10-2006 23:45 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan. Maar als je al die dingen uit laat staan dan is het gewoon een poort-loze switch :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Glashelder schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:40:
[...]

Mwa, ik heb hier een stapeltje Cisco Aironet1200 AP's liggen die zich echt wel met het verkeer kunnen bemoeien hoor :)

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Zelf met een gewone D-link AP lukt dat. Telenet plaatst zelf die toestellen als je wifi aanvraagd. En aangezien telenet 2 IP's kan uitdelen (bij het normale abonnement wel te verstaan) kan je gerust met 2 PC's via je AP surfen. Al gaat de voorkeur voor mij wel naar de aanschaf van een router

Verwijderd

Heb je dan geen 3 IPs nodig ?

1 voor het AP en 1 voor elke PC ?

Tenzij je je AP op fixed IP zet , maar dan kan je geen configuratiewijzigingen doen ofcourse.

Een WRT54GL lijkt me inderdaad nog de meeste efficiente oplossing ;-)

• PerfectPC
  • Laatst online: 01-02 11:46
Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 22:30:
Heb je dan geen 3 IPs nodig ?

1 voor het AP en 1 voor elke PC ?

Tenzij je je AP op fixed IP zet , maar dan kan je geen configuratiewijzigingen doen ofcourse.
en als ge dien AP op DHCP zet gaat ge er nog wel in geraken zeker? dan moogt ge gaan raden welk ip die heft gekregen ... nene zet die AP maar netjes op een fixed (private!) ip en dan krijg je van Telenet 2 of 4 ip's doorgestuurd voor je clients. helemaal geen router voor nodig (al is dat wel iets interessanter qua beveliging uiteraard... ;)

• Romke

Romke

Dieselhead

Achja,

Linux server die de IP's doorgeeft, maar wel firewall speelt ofzo.
Mogelijkheden zat, maar dat lijkt me niet aan de orde voor de TS.

Die heeft een abbo met 1 IP, en in dat geval heb je een router nodig :)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59

M14

ralpje schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 08:49:
[...]

Mwa, ik heb hier een stapeltje Cisco Aironet1200 AP's liggen die zich echt wel met het verkeer kunnen bemoeien hoor :)
^^ with stupid :).

Kun je er niet eentje missen, ik wil wat kloten met 2 van die dingen samen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 04-10-2006 10:37 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• ralpje

ralpje

Deugpopje

offtopic:
Ik denk niet dat de baas het daarmee eens is :)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59

M14

ralpje schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 10:41:
offtopic:
Ik denk niet dat de baas het daarmee eens is :)
offtopic:
Zou je me kunnen mailen? Ik had je gemaild met een vraag, maar het mail-adres in je profile klopt schijnbaar niet :?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• HyperBart
Ja, oké, ik bedoelde dus switch in combo met routerke dus

Ja, de 41 van linksys, had ik hen ook al aangeraden.

Sorry voor de verkeerde woordkeuze, ik bedoelde zo een Linksys BEFSR41 (router met switchpoorten)

• HyperBart
Ja, ik bedoelde dus een router in combo met switch, en idd had ik hen ook al aangeraden om die BEFSR41 te kopen.

De reden waarom ik dit topic startte was omdat ik niet zeker was of dat dat AP dan missch eigenlijk alleen maar wireless uitzend, en met verschillende ip's kan communiceren, of dat dat dan eigenlijk maar gewoon een draadloos verlengstuk was van de utpkabel.

Wheeeeeey, ik begin steeds meer en meer van netwerken te begrijpen, onder andere door CCNA

ALL HAIL !

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Anti-XP schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:26:
Nee, een router heb je nodig.

Aangezien een switch 'dom' is, en zich verder niet met het verkeer bemoeit.
Een router doet dat wel..

Telenet geeft maar 1 IP uit.
Er zal dus 1 apparaat aangesloten moeten worden wat dat IP in ontvangst neemt, en het internet verdeeld over alle aangesloten pc's.
Met een interne ip range.

En dat is precies wat een router doet.

De huidige versies van de WRT54G zijn ruk, de WRT54GL is beter.

Maar als je al een WAP54G hebt, kun je net zo goed bijv. een BEFSR41 (wired router) kopen.
dit hangt totaal af van je abo:
expressnet: 2 ip's
EN + en turbo: 4 ip's ....

enkel mono, comfortnet en freesurf hebben maar 1 ip dus voordat je zoiets zegt: vraag eerst het abo van de ts eens ;-)

en tja telenet installeert en ondersteunt officieel enkel eigen ap's
als ze hem toch al gekocht en betaald hebben, kunnen ze hem net zo goed gebruiken

aan TS:
en je kan op die ap perfect tot 4 pc's aansluiten als je je abo ook juist zet via my telenet

anders heb je een router nodig...

en voor config van die ap: kijk de handleiding of de site van telenet -> klantendienst thuis -> wireless...

en die ap zou rechtstreeks op de utp van de modem moeten hangen :+

[ Voor 13% gewijzigd door soulrider op 04-10-2006 13:39 ]

Pagina: 1