Toon posts:

[XP] DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL probleem wat al maanden voor een spontane bsod zorgt. Ik heb het intern geheugen getest met memtest, de hele nacht laten draaien maar dat was prima. heb randaparatuur verwijderd en beetje bij beetje weer terug gezet.
Alle drivers talloze keren opnieuw geinstalleerd, ook de nieuwste drivers mochten niet baten. Verschillende malen opnieuw installeren van windows, natuurlijk op google gezocht en in de faq's gekeken als ook via de zoekfunctie hier. Maar je ziet zo door de bomen het bos soms niet meer.

Ik heb (niet lachen) een foto van het scherm gemaakt toen het weer raak was, ook die cijfers geven tesamen weer een ander beeld als dat ik het los van elkaar probeer te zoeken op bv google. Het rare is, dat het soms 3 x op een avond gebeurd en soms 3 x in de week?

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, of tips waar ik iets verder mee kom. Mijn vermoeden is dat het de videokaart is, een geforce 5600 FX (256mb)

Afbeeldingslocatie: http://img426.imageshack.us/img426/5813/pict0001ss6.th.jpg

Als ik iets vergeten ben hoor ik het graag..

Edit:

Op onderstaande heb ik gezocht, dat kreeg ik duidelijk uit het plaatje:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

*** STOP: 0x000000D1 (0x00000000, 0x00000002, 0x00000000, 0xF69DF7FC)
*** afd.sys - Address F69DF7FC base at F69D2000, Datestamp 41107eb5

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2006 19:40 ]

Verwijderd

Hoi,

Heel vaak krijg je deze bsod's als je te ver overklockt. Ik heb dit zelf ook vele malen gehad met het overklocken van mijn cpu en/of videokaart. Ik weet niet of je overclockt, maar kijk anders eens even naar de temperaturen van je CPU en GPU! Natuurlijk kan het ook zijn dat je videokaart een beetje gaar aan het worden is.

Nogmaals de mogelijke oorzaken:

- te hoge fsb
- te lage voltages
- brakke videokaart
- geheugen timings niet juist ingesteld

Suc6

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-03 20:00
Googlen op de errorcode kan ook wel veel helpen.

Klikklik

Je geeft zelf al aan dat het misschien je graka is. Al een andere geprobeerd?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Probeer GoT zelf is? Dit probleem heb ik vaak genoeg hier langs zien komen

Goedkoop bellen via VoIP

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:26

-tom-562

Oliesjeik

welke geluidskaart heb je? Ik had zo'n onboard realtek ac97 ding, en ook van die driverblabla zelfde foutmelding als jou errors, bij mij was het de driver van de geluidskaart

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Topicstarter
adyta schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 19:43:
Googlen op de errorcode kan ook wel veel helpen.

Klikklik
[...]

Je geeft zelf al aan dat het misschien je graka is. Al een andere geprobeerd?
Zoals ik al had aangegeven heb ik google gebruikt en ben de lijst al bij langs gegaan maar nergens 1 tegen gekomen die mijn specifieke probleem in zijn geheel had staan. Zelfde antwoord is voor GoT, veel vergelijkbare problemen met standaard de adviezen om de memtest uit te voeren (zoals je kunt kunt lezen heb ik die uitgevoerd op advies vanuit betreffende topic).

Probleem is dat het willekeurig gebeurd, is bijna geen touw aan vast te knopen. Ik heb een 32 mb kaart gebruikt maar die viel zwaar tegen dus heb hem na een aantal dagen terug gezet.
-tom- schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:10:
welke geluidskaart heb je? Ik had zo'n onboard realtek ac97 ding, en ook van die driverblabla zelfde foutmelding als jou errors, bij mij was het de driver van de geluidskaart
Tjonge, dat zou hem ook nog eens kunnen zijn natuurlijk.. Ik ga het eens uitzetten in de bios, dank voor je tip ;)
Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 19:42:
Hoi,

Heel vaak krijg je deze bsod's als je te ver overklockt. Ik heb dit zelf ook vele malen gehad met het overklocken van mijn cpu en/of videokaart. Ik weet niet of je overclockt, maar kijk anders eens even naar de temperaturen van je CPU en GPU! Natuurlijk kan het ook zijn dat je videokaart een beetje gaar aan het worden is.

Nogmaals de mogelijke oorzaken:

- te hoge fsb
- te lage voltages
- brakke videokaart
- geheugen timings niet juist ingesteld

Suc6
Ik heb mijn cpu niet geklockt, mijn grafische kaart heb ik een moment een probleem mee gehad toen de ven vol stof bleek te zitten. Dat is ook een reden waarom ik kan voorstellen dat het mogelijk daaraan kon liggen. Ik heb echter nooit zware dingen gedaan als gamen oid, ik verlies altijd dus doe het maar niet ;)

Wat bedoel je met geheugen timings?!? en hoe of die in te stellen zijn..

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 12:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 21:38:
Wat bedoel je met geheugen timings?!? en hoe of die in te stellen zijn..
Door even te zoeken naar 'geheugen timings' had je vast wel wat gevonden. Ga maar eens kijken in de PMG FAQ bij geheugen, daar kun je wel meer informatie en uitleg vinden over timings.

Ik ben een probleem als jij beschrijft wel eens tegen gekomen. Alleen hielp bij mij een herinstall. In dit geval is er dus iets anders mis. Als we hier over WinXP praten, welke Service Pack gebruik je?
Het bestand wat jouw error geeft, afd.sys, is volgens mij onderdeel van de TCP/IP stack.
Je videokaart lijkt het dus niet te zijn, maar dat kun je testen door er even een andere kaart in te stoppen. Het liefst een simpel PCI kaartje.

Kom je wel in Windows als je Veilige Modus gebruikt?
Zo ja dan zou je even de logs (EventViewer) kunnen checken. Die kun je vinden bij Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Logboeken. Kijk eens of daar iets interessants in staat.

Misschien kan het bootlog ook nog een beetje helpen. Je zou even een frisse aan kunnen maken.
  • Hernoem %windir%\ntbtlog.txt naar ntbtlog.old
  • Herstart de pc en duw F8 vlak voor 't inladen van Windows
  • Kies de optie: Logboekregistratie voor opstartprocedure inschakelen
  • Check %windir%\ntbtlog.txt
En dan uiteraard even de inhoud hier droppen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 03-10-2006 10:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 10:43:
[...]

Door even te zoeken naar 'geheugen timings' had je vast wel wat gevonden. Ga maar eens kijken in de PMG FAQ bij geheugen, daar kun je wel meer informatie en uitleg vinden over timings.

Ik ben een probleem als jij beschrijft wel eens tegen gekomen. Alleen hielp bij mij een herinstall. In dit geval is er dus iets anders mis. Als we hier over WinXP praten, welke Service Pack gebruik je?
Het bestand wat jouw error geeft, afd.sys, is volgens mij onderdeel van de TCP/IP stack.
Je videokaart lijkt het dus niet te zijn, maar dat kun je testen door er even een andere kaart in te stoppen. Het liefst een simpel PCI kaartje.

Kom je wel in Windows als je Veilige Modus gebruikt?
Zo ja dan zou je even de logs (EventViewer) kunnen checken. Die kun je vinden bij Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Logboeken. Kijk eens of daar iets interessants in staat.

Misschien kan het bootlog ook nog een beetje helpen. Je zou even een frisse aan kunnen maken.
  • Hernoem %windir%\ntbtlog.txt naar ntbtlog.old
  • Herstart de pc en duw F8 vlak voor 't inladen van Windows
  • Kies de optie: Logboekregistratie voor opstartprocedure inschakelen
  • Check %windir%\ntbtlog.txt
En dan uiteraard even de inhoud hier droppen ;)
wow een hoop info, thx, kan ik even mee uit de voeten. Maar ik heb nu 2 systemen onderhanden waarbij ik hetzelfde probleem krijg. Beide heb ik een schone install op gedaan en de updates opgehaald van ms windows incl sp 2 die ikzelf heb geslipstreamed op de bestaande sp1. Maar dat heeft jaren geen probleem gegeven

Het is ook niet een kwestie dat ik het systeem dan niet meer inkom, hij breekt enkel alles af en geeft het scherm zoals in de foto te zien is.

Nu begin ik het idee te krijgen dat er iets veroorzaakt wordt of vanuit kaspersky 6.0.0.303 of vanuit de router. Wat ik namelijk zie gebeuren is dat kaspersky vraagt of er vanuit 10.0.0.138 iets mag gebeuren. Ik heb er niet op gelet wat, in het laatste geval heb ik op systeem x2 verboden dat het die actie mog ondernemen maar ik ben ervan overtuigd dat het snel weer gaat gebeuren.

Dat maakt dat ik durf uit te sluiten dat het de grafische kaart is en ook niet het intern geheugen of een schijf. Ik zal dadelijk de logs bij langs gaan om te zien of ik daar wijs uit kan worden en inderdaad, anders kan ik het hier plaatsen. Eerst wil ik google nog wat advies "vragen" omtrent kaspersky, had al wat leesvoer gevonden in het duits.

Ik ga me er dadelijk in verdiepen.

Edit:

Onderstaande plaatje is wat ik bedoel, als ik daar toesta zeg krijg ik die bsod?

Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/4219/kasplk2.th.jpg heel vaag. Misschien moest ik maar eens overstappen op een andere antivirus programma, maar dat is ook allemaal zo prijzig. eerst maar eens kijken wat hier aan gedaan kan worden.

Ik heb de logs eens doorgenomen, niets bijzonders enkel vroeg in de middag maar dat was ikzelf. De logs van kasp alsook die jij me hebt gevraagd na te zien staat niets noemenswaardig in. Ik ga in ieder geval kaspersky op poort 80 blokken, heeft die sowieso niets te zoeken ga ik maar even vanuit :+

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 19:14 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 12:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als memtest geen problemen geeft dat zou je interne geheugen OK moeten zijn.
Maar een schoon systeem hoor je geen Kaspersky op te hebben. Heb je het probleem dus ook als je Windows volledig opnieuw installeert en de boel daarna dus kaal laat op drivers na?

Omdat dit meer een Windows probleem is dan een echt VB related verhaal gooi ik hem nu even over naar Windows Clients. ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:18

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 19:42:
Hoi,

Heel vaak krijg je deze bsod's als je te ver overklockt.
Als het nou "irq not less or equal" stond was ik het met je eens. De driver irq not less or equal melding komt vrijwel altijd door brakke software of conflicterende software. De melding krijg je bijvoorbeeld wanneer je kerio personal firewall en the proxomitron samen gebruikt. Deze software gaat elkaar dusdanig in de weg zitten dat een van de 2 absoluut onderuit gaat met een driver irw not less or equal melding ten gevolg.

Het beste wat je kunt doen is crashdumps aan zetten (full dump) en deze dumps vervolgens met de hiervoor bestemde analyse tool (los downloaden bij microsoft, zoek op crash dump debugger) analyseren. Je hebt meerdere crash dumps nodig om echt zekerheid te krijgen over de oorzaak. In de meeste gevallen zal dan een van de drivers waardoor de crash word veroorzaakt naar boven komen drijven als mogelijke oorzaak.

Uit de "Windows XP en BSOD" guide die hier op GoT te vinden is:
0x000000D1 DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Microsoft heeft hier geen aparte HOWTO voor geschreven. Vaak (enkele uitzonderingen daargelaten) is deze STOP foutmelding echter veroorzaakt door foutieve drivers.

MS KB artikelen die met 0x000000D1 te maken hebben:
317326 - 260956 - 294442 - 247421 - 266221 - 276545 - 810980 - 269279 - 319870 - 314908 - 237468 - 315409 - 316208 - 812484
Zoals je ziet zijn dit er nogal wat. Ik raad je aan om ook even in de MS Knowledge Base te zoeken als je problemen niet opgelost zijn, en een van bovenstaande links biedt geen oplossing voor je probleem. Het kan zijn dat er wel een MS KB artikel voor jouw probleem is, maar deze hierboven (nog) niet opgenomen is.

Kijk ook even in de WOS FAQ indien je een Alcatel modem hebt.
Zoals Cybersteef al aangeeft hoor je op een schoon systeem helemaal geen software te installeren wanneer je een probleem als dit aan het troubleshooten bent. De kans is namelijk aanwezig dat het probleem bv door het genoemde Kaspersky AV word veroorzaakt.

Info over de file afd.sys zoals deze in het screenshot is te zien: http://www.google.com/sea...Driver%20for%20WinSock%22

Via bovenstaande links zul je meer meldingen vinden van crashes waarbij deze file betrokken lijkt te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 05-10-2006 21:59 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Tot nog toe geen bsod meer gehad, kaspersky verboden gebruik te maken van poort 80 :)

Maar indien dit weer voorkomt zal ik bovvenstaande poging echt wel ondernemen ;)

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Bor de Wollef schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 21:54:
[...]

Als het nou "irq not less or equal" stond was ik het met je eens. De driver irq not less or equal melding komt vrijwel altijd door brakke software of conflicterende software. De melding krijg je bijvoorbeeld wanneer je kerio personal firewall en the proxomitron samen gebruikt. Deze software gaat elkaar dusdanig in de weg zitten dat een van de 2 absoluut onderuit gaat met een driver irw not less or equal melding ten gevolg.

Het beste wat je kunt doen is crashdumps aan zetten (full dump) en deze dumps vervolgens met de hiervoor bestemde analyse tool (los downloaden bij microsoft, zoek op crash dump debugger) analyseren. Je hebt meerdere crash dumps nodig om echt zekerheid te krijgen over de oorzaak. In de meeste gevallen zal dan een van de drivers waardoor de crash word veroorzaakt naar boven komen drijven als mogelijke oorzaak.

Uit de "Windows XP en BSOD" guide die hier op GoT te vinden is:

[...]

Zoals Cybersteef al aangeeft hoor je op een schoon systeem helemaal geen software te installeren wanneer je een probleem als dit aan het troubleshooten bent. De kans is namelijk aanwezig dat het probleem bv door het genoemde Kaspersky AV word veroorzaakt.

Info over de file afd.sys zoals deze in het screenshot is te zien: http://www.google.com/sea...Driver%20for%20WinSock%22

Via bovenstaande links zul je meer meldingen vinden van crashes waarbij deze file betrokken lijkt te zijn.
Klopt niet. Ik heb bijvoorbeeld de ram timings aangepast. Recent kreeg ik heel veel BSOD's allemaal met andere tekst. Maar ook vaak de "driver not less ....." Nu heb ik de voltages van mijn ram iets hoger gezet en de bsod's zijn gestopt. Als er een foutje in mijn ram sluipt die daardoor een driver laat crashen kan windows best die bsod geven.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:18

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Kain_niaK schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:53:
[...]

Klopt niet. Ik heb bijvoorbeeld de ram timings aangepast. Recent kreeg ik heel veel BSOD's allemaal met andere tekst. Maar ook vaak de "driver not less ....." Nu heb ik de voltages van mijn ram iets hoger gezet en de bsod's zijn gestopt. Als er een foutje in mijn ram sluipt die daardoor een driver laat crashen kan windows best die bsod geven.
Je geeft zelf al aan dat je verschillende foutmeldingen kreeg. Dan gaat mijn verhaal duidelijk niet op nee. Het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat het probleem dan elders zal liggen waarbij geheugen / timings inderdaad de eerste verdachten zijn.

Krijg je echter alleen deze melding dan gaat mijn verhaal 100% op. Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Voor wat het waard is, ik kwam hetzelfde probleem tegen in kasp forum. Het probleem is bekend, is niet zozeer op te lossen door een andere driver te vervangen maar, zoals ik het lees, door aanpassingen die gemaakt moeten worden vanuit kasp..

Misschien dat meer mensen hier zoeken op deze trefwoorden ;)

http://forum.kaspersky.co...er_irql_not_less_or_equal
Pagina: 1