CBass schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:08:
[...]
Je toerental zegt alles over het vermogen dat je gebruikt. De motor zit gekoppeld via de koppeling en versnellingsbak aan de wielen die weer over de weg bewegen, dus bij een bepaald toerental en een bepaalde versnelling rijdt een auto een bepaalde snelheid met een bepaalde lucht-, rol- en andere weerstand. Een stationaire draaiende motor met koppeling in levert net genoeg vermogen om de zuigers en krukas (en nog wat dingen) te laten draaien. Geeft je gas bij zal alles harder gaan draaien (versnellen kost kracht) dus ook dan zal de wrijving vergroten totdat er weer een evenwicht is. Het door wrijving gedissipeerde vermogen is gelijk aan het door de motor gegenereerde vermogen. Daarnaast blijft de wet toerental x koppel = vermogen geldig.
Wat een Jip en Janneke taal

Lees nog eens even terug, die reactie van jou waar ik op reageer:
Dat koppel waar je het steeds over hebt is nou juist de clue: dat is afhankelijk van hoe erg je je gaspedaal intrapt en dus helemaal niet een vaststaand getal bij een gegeven toerental. Je begrijpt duidelijk totaal niet wat ik bedoel. Jij hebt het steeds over een bepaald vermogen dat je aan het toerental af kan lezen, ik ben het daar niet mee eens. 3000 toeren en rustig 80 rijden in de 4 is heel wat anders dan 3000 toeren en plankgas accellererend in de 3. Beide 3000 toeren, maar de een bijvoorbeeld 20pk en de ander 120, de een ligt op je vermogenskromme, de ander er ver onder. Er is dus geen vast verband tussen toerental en vermogen. Die koppel/toeren en vermogen/toerenkrommes worden altijd gemaakt bij plankgas, terwijl je dat bij constante snelheid op de snelweg hopelijk geen plankgas nodig hebt om je snelheid vast te houden (hoewel er wel auto's zijn die dat nodig hebben)

Ik denk toch echt van niet

Een motor kan wel verschillende vermogens leveren bij het zelfde toerental. Dat ontken ik ook niet.
Hoe bedoel je deze uitspraak dan?
Grrrrrene beweert dat het toerental niets zegt over het vermogen dat je gebruikt, maar dat zegt alles.
Als een motor verschillende vermogens kan leveren bij hetzelfde toerental, hoe kan het toerental dan alles zeggen over het in gebruik zijnde vermogen?
Het zegt niks, 't is afhankelijk van de stand van je gaspedaal _en_ het toerental. Het beschikbare vermogen is wel direct afhankelijk, maar daar gaat het hier niet om. Ik beweer nogmaals dat je niet simpelweg een vermogenskromme kunt pakken en je toerental af kunt lezen en vervolgens concluderen dat als je 3500 toeren nodig hebt om 120 km/u te rijden, je dus dat in de vermogenskromme weergegeven vermogen nodig hebt om die snelheid aan te houden, puur omdat je die kromme met plankgas hebt verkregen en je dat niet nodig hebt (waarschijnlijk) om 120km/u te rijden.
En ik zie jou twee tegenstrijdige dingen beweren die dus de ene keer wel en de andere keer niet precies zijn wat ik bedoel.
[
Voor 36% gewijzigd door
Grrrrrene op 04-10-2006 03:02
]