RGB ledverlichting aansturen via pc

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190142

Topicstarter
In onze nieuwe woning willen wij graag led verlichting plaatsen (als sfeer verlichting). In de woonkamer komen 10 rgb leds, bij de trap komen ook 10 rgb leds en in de eetkamer komt in een kast ook rgb verlichting (waarschijnlijk met OSRAM LED Spot GU10 RGB).

Het probleem... ik wil alle rgb ledjes tegelijk aan kunnen sturen. Met aansturen bedoel ik dan: dimmen (tegelijk of per groep) en veranderen van kleur (ook tegelijk of per groep) het liefst zou ik dit bedienen met in mediacenter (maar dit is geen must)

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben een leek op het gebied van elektronica dus graag een verklarend woordenlijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 07:31
Dit is heel erg afhankelijk aan hetgene dat je ter beschikking hebt op je Media Center...

Heb je een parallelle dan heb je 8 kanalen ter beschikking, maar als je dit niet hebt wordt het al een stuk lastiger...

Op circuitsonline stond toevallig een topic waar nog wat voorbeelden instaan:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/38225

Echter moet je er ook rekening meehouden dat je kabels naar de lampen moet leggen, of je moet het al draadloos willen duur, maar dat zal ook niet al te goedkoop worden!

Je kan het natuurlijk ook zonder computer bedienen, daar is waarschijnlijk ook genoeg over te vinden... Met potmeters of met andere methoden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80823

Je bent nummer xxxxx die zoiets wil. Dit soort zaken realiseer je het makkelijkst via een uC.

Lijstje van vaardigheden benodigd:

- basis electronica kennis.
- solderen.
- printen ontwerpen en (laten) maken
- programeren kennis voor uC (asm / C / basic)
- programeren kennis voor PC (VB / C# / enz ...)

Beheers je de eerste 3 vaardigheden niet, dan kun je je beter eerst daar op concentreren.

Wat gereedschap zoals een soldeerbout / multimeter / breadbord ed is ook wel handig.
Voor het programmeren van de uC komt er nog een programmer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175909

Een µC ,die desgevallend met de PC communiceert, maar die bovendien handmatig te bedienen is, lijkt mij ook het handigst. Hoef je tenminste niet de PC in bedrijf te houden, enkel om wat LED's te laten oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Kan je niet beter dan een beetje verdiepen in die X10 interfaces, tegenwoordig is dat niet zo duur meer en bespaart je een hoop kabels trekken