[ADSL] Foute bekabeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cixx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik heb een Planet Internet Comfort abbo. Deze hoort 6000/768 kbit te zijn.
Echter haal ik maar 4700 kbit down i.p.v. de 6000 kbit. Ook valt mijn verbinding een paar keer per dag zomaar weg (modem moet opnieuw verbinding maken met internet.).

Ik heb veel informatie opgezocht op tweakers en google en kwam een paar dingen tegen.

Bijvoorbeeld de SNR-Margin. Die zou minimaal 6 moeten zijn. Bij mij is die ook precies 6.
Deze zou er voor zorgen dat ik niet mijn max haal? Upload snelheid is btw wel gewoon goed.

Verder zag ik veel informatie over de maximale lengte van de kabels. Dat deze zo dicht kort mogenlijk
moesten zijn. Daar kreeg ik nog niet echt veel duidelijkheid over.

Bij mij thuis is de situatie als volgt:

KPN Kabel komt binnen in de meterkast. > Telefoonkabel van 30 meter. > Telefoonkabel komt binnen in andere meterkast. > Kabel van 10 meter. > ADSL Splitter. > 5 Meter Kabel. > ADSL Modem.

De afstand van mijn huis naar de centrale is volgens http://pcdb.bbned.nl/ circa 2614 meter.
Deze afstand zou niet voor problemen moeten zorgen naar mijn weten.

Nu is mijn vraag waar ligt hier het probleem? Komt het door de bekabeling, of komt het door de afstand naar de centrale? Ik vind het namelijk jammer om voor een abbo te betalen terwijl ik de snelheid niet krijg. En nog erger zou zijn dat ik het gewoon kon oplossen door de bekabeling te veranderen.

-extra info-

Modem: Sweex ADSL Modem/Router
Max Download: 510 kb/s
Max Upload: 80 kb/s

• rick77
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-01 18:46

rick77

... get to the point!

cixx schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:27:
Bijvoorbeeld de SNR-Margin. Die zou minimaal 6 moeten zijn. Bij mij is die ook precies 6.
Deze zou er voor zorgen dat ik niet mijn max haal? Upload snelheid is btw wel gewoon goed.
Klopt, maar...
Verder zag ik veel informatie over de maximale lengte van de kabels. Dat deze zo dicht kort mogenlijk
moesten zijn. Daar kreeg ik nog niet echt veel duidelijkheid over.

Bij mij thuis is de situatie als volgt:

KPN Kabel komt binnen in de meterkast. > Telefoonkabel van 30 meter. > Telefoonkabel komt binnen in andere meterkast. > Kabel van 10 meter. > ADSL Splitter. > 5 Meter Kabel. > ADSL Modem.
dat kan dus heel goed hieraan liggen...
Er is maar één manier om hierachter te komen. Modem direct op het ISRA (punt waar kabel huis binnen komt) aansluiten.

• lier
  • Laatst online: 19:36

lier

MikroTik nerd

rick77 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:30:
dat kan dus heel goed hieraan liggen...
Er is maar één manier om hierachter te komen. Modem direct op het ISRA (punt waar kabel huis binnen komt) aansluiten.
Inderdaad, sluit je modem eens aan op je ISRA (hoe dichter bij de kabel van buiten, hoe beter. Controleer dan wat je intrainwaarden zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Met 45 meter kabel en 2,6 km tot de centrale denk ik dat je blij mag zijn dat je überhaupt 4 Mbit haalt.
Gebruik de tips van hierboven en probeer het nog eens :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09-2025
45 meter kabel is voor een adsl lijn niet bevordelijk... ik zou beginnen me het modem in de eerste meterkast hangen.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
evil_elmo schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:32:
45 meter kabel is voor een adsl lijn niet bevordelijk... ik zou beginnen me het modem in de eerste meterkast hangen.
Inderdaad ja.

trek anders vanuit daar de netwerkkabel naar je router/pc

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22

Tourniquet

Hiya, fellas!

Inderdaad, modem met korte kabel op ISRA en dan kijken op welke snelheid hij connect (eventueel controleren via een laptop o.i.d.).

Ik had zelf ook het probleem dat mijn modem op steeds lagere snelheid ging connecten en uiteindelijk helemaal geen IP-adres meer kreeg (downstream stond toen op 2700 ipv 6000 kbit), maar dit was ook al het geval rechtstreeks op de ISRA. Heb toen KPN gebeld en na een lijntest bleek dat ik gewoon niet sneller dan 2700 kon connecten met het advies dan maar een downgrade naar een 2 mbit lijn aan te vragen bij m'n provider. 8)7

Omdat dit me erg vreemd leek (heb 2 jaar lang perfect 6 mbit gehaald) heb ik toen bij de Mediamarkt (ivm 2 weken geld terug garantie) een nieuw ADSL2+ modem gehaald (Linksys WAG354G) en deze aangesloten. En wat bleek: dit modem haalde zonder probleem de 6000/768 weer! :)

In mijn situatie was dus óf het modem (Tornado 840 ADSL1) kapot, óf het modem kon niet goed omgaan met de ADSL2+ apparatuur die in de centrale is geïnstalleerd.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• cixx
Zo wat een snelle reacties! bedankt allen.
Ik ben nu niet thuis maar als ik thuis ben zal ik het eens proberen.
Jullie horen nog van mij.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 21:01
Vrienden van me hebben hetzelfde probleem gehad.
Heb je niet misschien zo'n standaard Speedtouch modempje? Deze was bij hun na een lange tijd van internetten brak geworden, waarna een nieuwe router wonderen deed.

Test het eens met een andere router, voordat je meteen een nieuwe koopt.

• cixx
adyta schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:42:
Vrienden van me hebben hetzelfde probleem gehad.
Heb je niet misschien zo'n standaard Speedtouch modempje? Deze was bij hun na een lange tijd van internetten brak geworden, waarna een nieuwe router wonderen deed.

Test het eens met een andere router, voordat je meteen een nieuwe koopt.
Ik heb een Sweex modem/router, goedkoopste ding wat er toen was (jaartje oud) misschien ligt het ook gedeeltelijk daar aan. Ik zal eens kijken of ik ergens een andere modem vandaan kan halen.

• cixx
Tourniquet schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:42:
Ik had zelf ook het probleem dat mijn modem op steeds lagere snelheid ging connecten en uiteindelijk helemaal geen IP-adres meer kreeg (downstream stond toen op 2700 ipv 6000 kbit)
Mmm, dit komt me ook bekend voor. Eerst kon ik nog met 5000 kbit connecten, maar dat haal ik nu ook niet meer. Ook valt hij steeds vaker weg. Het is dus ook goed mogenlijk dat het modem een deel van het probleem is.

• cixx
Ik heb het een en ander getest. Het blijkt dat het hele kabel verhaal anders in elkaar zit.
Een paar jaar geleden is hier een bitstream kabel aangelegd. Daar zit ik nu op. Er loopt een dikke blauwe kabel vanaf de weg naar mijn huis, daar komt hij de meterkast in, en vandaar gaat hij via een kabel van 10 meter naar mijn splitter toe.

Verder heb ik een ander modem getest (SpeedTouch 330 USB) maar dat gaf niet echt een beter resultaat (200 kbit sneller).

Ik snap er helemaal niks meer van. De kabel van KPN is gewoon goede want die ligt er pas net, maar toch kan ik me snelheid niet halen.

Mijn line attenuation en snr-margins zijn ook niet echt lekker imo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
            Downstream  Upstream    
SNR Margin      6.2     14.0    dB
Line Attenuation    63.9        25.0    dB
Errored Seconds     294     2   
Loss of Signal      2       2   
Loss of Frame       0       0   
CRC Errors      7       0   
Data Rate       4768        768 kbps
Latency         FAST        FAST

Dit is 10 minuten nadat ik me modem/router opnieuw heb geboot.

Heeft iemand nog enig idee wat ik hier aan kan doen?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:34

BHQ

63dB is wel 'wat veel' :o die 10 meter naar je spliter is alsnog (te?) veel. Vervang dat eens voor maximaal een metertje..

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:25
idd. Basis regeltje voor ADSL aansluiten ;)

Kabel van ISRA --> modem zo kort mogelijk :)

• cixx
Ik heb vandaag de bekabeling veranderd. In plaats van de 10 meter kabel naar de splitter heb ik nu
20 cm direct naar mijn model geprobeerd (zonder de splitter er tussen). Er was geen enkel verschil. De waardes waren ook even hoog (SNR Margin, Line Attenuation).

Ik zit nu nog steeds op +/- 4800 kbps waarvan er maar 4000 het "echt doen" (downloads snelheid = 500 kb/s = 4000 kbps)

Ik heb met Planet internet gebeld en die zeggen dat het aan mijn modem ligt, maar volgens een vriend van mij die bij KPN werkt is dit het standaard verhaaltje als je geen modem gebruikt die bij het standaard ADSL paket zit.
Ik kan het me moeilijk voorstellen dat het aan mijn modem ligt aangezien hij tot 8 bmit zou moeten ondersteunen. Het kan een beetje afwijken, maar geen 3.2 mbit lijkt mij.
Mijn modem: Sweex ADSL Modem/Router link

Wat denken jullie? Er is vast wel iemand die hier ervaring mee heeft. Ligt het aan me modem of zie ik iets over het hoofd?

• rick77
  • Laatst online: 23-01 18:46

rick77

... get to the point!

Er is maar één manier om erachter te komen... ander modem proberen (heeft die vriend die bij KPN werkt vast wel).

Als dat niks uitmaakt kan je lijn niet meer aan dan wat je nu hebt. 5.5-6.0dB is het minumum waarop je modem intraint. Je modem verlaagt de snelheid, om storingen te voorkomen, tot het punt waarop de SNR minimaal is.

[ Voor 48% gewijzigd door rick77 op 06-10-2006 18:03 ]

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
ik denk dat het wel aan je modem kan liggen.....sweex is idd geen topmerk
verder kun je het wel uittesten om je modem direct aan je isra te hangen.
maar of dat wat uitmaakt?
Ik heb zelf vanuit de kleder isra punt
een dunne gamma-kabel met 2 adertjes (2 voor huisbel gebruikt)
naar boven op zolder lopen (40meter).daar zit me telefoon-doos.
waarop van die dunne lint-kabel 2*5meter met verbindingsstukjes zit naar me splitter,
vandaar 3 meter lintkabel naar modem 330 usb speedtouch
en bij 3mbit heb ik 330-350 Kb/sec down!
Kan niet veel beter en of het waard is om dure kabels vanf isra punt te trekken is maar de vraag.
Dus het hoeft niks uit te maken.maar je kan het zeker proberen.
succes
edit..
zie net dat er nieuwe firmware voor uit is.....misschien lost die je probleem op!!
succes

[ Voor 6% gewijzigd door wooley op 06-10-2006 18:11 ]

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• cixx
Ik heb gisteren die nieuwe firmware geporbeerd, heeft helaas niks geholpen, ik ga denk ik maar eens op zoek naar iemand die mij een goede adsl2+ modem kan lenen.
Dat is volgens mij ook het laatste wat ik nog kan proberen.

En anders.. tja ik denk dat ik dan maar moet verhuizen :P

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:14
Andere modem proberen is aan te raden. Je zou ook een ADSL lijnmeting bij KPN aan kunnen vragen, om te kijken of er iets niet helemaal OK is in de centrale of kabel. Zit er niet ergens een storingsbron op de telefoonkabel aangesloten? (met een oude el cheapo telefoon kun je dit vaak horen)

[ Voor 119% gewijzigd door Klaus_1250 op 06-10-2006 18:28 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:41

DaRoot

Some say...

Ik heb iets soortgelijks ook gehad thuis. Vanalles geprobeerd, andere modem, kort kabeltje direct op ISRA punt, enz. Heb gewoon de speedtouch 510i. Op de zaak een brandnagelnieuwe 510i meegenomen, exact hetzelfde. Uiteindelijk de KPN erbij gehad, bleek de ADSL poort in de centrale stuk te zijn. Keurig opgelost!

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• cixx
Klaus_1250 schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 18:22:
Andere modem proberen is aan te raden. Je zou ook een ADSL lijnmeting bij KPN aan kunnen vragen, om te kijken of er iets niet helemaal OK is in de centrale of kabel. Zit er niet ergens een storingsbron op de telefoonkabel aangesloten? (met een oude el cheapo telefoon kun je dit vaak horen)
Nope er is verder helemaal niks aangesloten, ik zie hier in de meterkast een kabel van een cm dik binnenkomen, die gaat naar zon kastje waar alles verdeeld word, en via dat kastje gaat hij direct met een gewoon telefoonkabeltje naar mijn modem.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Klaus_1250 schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 18:22:
Een lijnmeting zegt ook niet alles (zie mijn post eerder in dit topic) aangezien een lijnmeting uitwees dat mijn maximale snelheid 2700 Kbps zou zijn. Ik heb toen een ander modem aan de lijn gehangen (bij de Mediamarkt gehaald vanwege hun onvoorwaardelijke 2 weken retour garantie) en zit sindsdien weer strak op 6149/775 Kbps!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:14
Maar was de snelheid die werd opgegeven niet voor ADSL1? (oude modem was volgens je post een ADSL1 modem en je nieuwe een ADSL2). Reden waarom ik dat van de lijnmeting zeg, is omdat wij al meerdere malen problemen hebben gehad met de telefoonlijn (overspraak, glasvezelbreuk, kabelbreuk in de ADSL-centrale) en een lijnmeting kan uitsluitsel geven dat de oorzaak echt bij jou ligt. Daarbij komt dat een lijnmeting een paar minuten werk is (mobiel bellen, of teruggebeld worden en de kabels van het ISRA halen).

• cixx
Allebij mijn modems zijn adsl1 modems. De kpn centrale waar ik op zit heeft waarschijnijk adsl2(+) hardware. Misschien werkt dat niet helemaal lekker.
Maar ik wil eerst kijken of een ander modem werkt voordat ik kpn er bij ga halen. Ik wil 100% zeker zijn dat de fout niet bij mij ligt.

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Precies, dat had ik ook. Helpdesker van KPN die de lijnmeting deed had ook het voorstel een monteur te sturen maar dat kost je voorrijkosten als het probleem toch bij jou blijkt te liggen.

Het probleem was dus dat mijn ADSL1 modem niet meer goed kon communiceren met de apparatuur in de centrale, waarschijnlijk na upgrade naar ADSL2 apparatuur.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

r00n schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:32:
Met 45 meter kabel en 2,6 km tot de centrale denk ik dat je blij mag zijn dat je überhaupt 4 Mbit haalt.
Gebruik de tips van hierboven en probeer het nog eens :)
Ach, op ruim 3 km van de centrale met een meter of 30 UTP kabel vanuit het modem haal ik makkelijk de 12 Mbit van mijn abonnement. Vandaag overgegaan naar 20 Mbit, 'ns kijken of dat ook lukt :)
De werkelijke fysieke lengte zal langer zijn. Samen met de kwaliteit bepaalt dat de ingangssterkte bij jou thuis.

Essentie ligt bij de topicstarter in de verbindingen en afstand die tussen het entrypoint liggen.

Probeer je modem echt op de eerste KPN binnenkomst aan te sluiten (met korte kabel bvanuit dhet ISRA punt/adsl splitter) en met een UTP verder te trekken naar een switch. Dat zal wellicht helpen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Edgarz schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 22:09:
[...]
Ach, op ruim 3 km van de centrale met een meter of 30 UTP kabel vanuit het modem haal ik makkelijk de 12 Mbit van mijn abonnement.
Dat lijkt me ADSL2(+)? Daarmee haalt 70% gemiddeld 12 Mbit. De TS heeft echter ADSL.
De maximumafstand tot de wijkcentrale is bij ADSL2+ 7 km, maar bij het reguliere ADSL is dat 5 km.

Naarmate men die afstand nadert neemt de snelheid logischerwijs af. De TS zit er hemelsbreed 2,6 km vandaan, maar de totale koperlengte is natuurlijk hoger. Ik denk dus dat dat hier het geval is.

[ Voor 11% gewijzigd door Rone op 06-10-2006 23:58 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Tourniquet schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 18:43:
[...]

Een lijnmeting zegt ook niet alles (zie mijn post eerder in dit topic) aangezien een lijnmeting uitwees dat mijn maximale snelheid 2700 Kbps zou zijn. Ik heb toen een ander modem aan de lijn gehangen (bij de Mediamarkt gehaald vanwege hun onvoorwaardelijke 2 weken retour garantie) en zit sindsdien weer strak op 6149/775 Kbps!
Heel veel Speedtouch 510 modems (uit 2003/2004/2005) gaan defect na een jaar of ruim jaar. Effecten die je merkt is het afzakken van de snelheid, onbetroubare verbinding en bij uit-aanzetten lang wachten tot de verbinding tot stand komt.

Dit wordt steeds erger en hij kan ook gaan piepen zelfs. Uiteindelijk heb je zo'n lage snelheid of vaker geen verbinding dan wel dat het echt einde verhaal is...

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:41

DaRoot

Some say...

bjck schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 00:59:
[...]

Heel veel Speedtouch 510 modems (uit 2003/2004/2005) gaan defect na een jaar of ruim jaar. Effecten die je merkt is het afzakken van de snelheid, onbetroubare verbinding en bij uit-aanzetten lang wachten tot de verbinding tot stand komt.

Dit wordt steeds erger en hij kan ook gaan piepen zelfs. Uiteindelijk heb je zo'n lage snelheid of vaker geen verbinding dan wel dat het echt einde verhaal is...
Heb ik meer gehoord..
schijnt ook vooral het probleem met rotte elco's te zijn, net zoals bij moederborden. Kennis van me heeft stapeltje van die "rotte" 510's staan. Nieuwe elco's erop, et voila, draaien als een tietje..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• cixx
Ik heb helaas van niemand een modem kunnen lenen, dus dat testen gaat niet lukken.
Ik heb maar internetplusbellen van kpn besteld, daar krijg ik een nieuw modem bij dus hopenlijk word ik daar wat wijzer van.

Overigens is het internet nu nog trager gaan lopen. Ik connect nu nog maar met 4400 kbps, het zal dus wel aan het modem liggen.

Als ik het nieuwe modem binnen heb zal ik weer verder testen.

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-02 09:19
Bij mij viel de modem (Speedtouch 546) ook af en toe weg na 6 maanden goed te hebben gewerkt. Ik heb toen de 20m telefoonkabel tussen modem en isra verwijderd en de modem direct op de isra aangesloten en van hieruit 15m CAT5e naar de pc gebracht. Dit bleek de oplossing te zijn voor mij.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01-2025
cixx schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 21:39:
Ik heb helaas van niemand een modem kunnen lenen, dus dat testen gaat niet lukken.
Ik heb maar internetplusbellen van kpn besteld, daar krijg ik een nieuw modem bij dus hopenlijk word ik daar wat wijzer van.

Overigens is het internet nu nog trager gaan lopen. Ik connect nu nog maar met 4400 kbps, het zal dus wel aan het modem liggen.

Als ik het nieuwe modem binnen heb zal ik weer verder testen.
Hmm vind je dat nou echt verstandig? Als je ADSL lijn onstabiel is zou ik niet besluiten tot aanschaf van IBP. Gaat je telefoon ook over die "onstabiele" lijn heen. Ik krijg nu echt het idee dat je erg cheap bezig bent.

Had je niet beter gewoon een speedtouch 516/546 kunnen kopen en die direct op het isra punt kunnen aansluiten (zonder splitter!!) en voor dat verdeler kastje waar je over praat. Dan heb je een nieuw ADSL2 modum wat je verbinding en snelheid absoluut te goede komt. Mocht het dan nog niet goed werken. Dan pas zou ik bij KPN een lijncheck aanvragen.

• cixx
Het is bijna 100% zeker dat het aan mijn modem ligt, ik heb dit al van verschillende bronnen gehoord (tweakers, kpn, planet, 2 vrienden die bij kpn werken). En dat ik nu nog maar met 4400 kbps kan connecten bevestigd dat nog verder aangezien er niks aan mijn lijn veranderd is.

Ik heb geen zin om een modem voor niks te kopen, dus ik merk het wel als ik mijn modem binnen krijg. Als dit niet helpt is het jammer dan.

Overigens heb ik uit betrouwbare bronnen gehoord dat de hele experiabox wordt vervangen door een alcatel modem dat dit moment wordt onwikkeld. Dus iedereen die een experiabox heeft krijgt waarschijnlijk binnen 3 maanden een nieuw modem. (ik weet niet of dit al bekend was, zo ja dan heb ik niks gezegd :))

[ Voor 4% gewijzigd door cixx op 16-10-2006 19:02 ]

• cixx
Ik heb mijn 'experiabox' binnen. Het is een Alcatel SpeedTouch 780, met een experiabox stickertje er op.
De snelheid is wel iets hoger 5.3 mbit, alleen heb ik nu weer een ander probleem.
Het internet valt steeds weg... Per dag valt de verbinding ongeveer 10-20 uit, ik heb geen idee hoe dit kan.
Zelfs met mijn brakke sweex modem had in minder problemen, heeft iemand een idee wat de oorzaak hier van kan zijn.
Ik zal volgende week contoct opnemen met kpn, en ik hoop dat het dan eindelijk eens opgelost wordt.
Pagina: 1