Het kopen van een tweedehands lens?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:50
Heb niet zo 1 2 3 iets kunnen vinden over dit onderwerp op internet en dit forum..
Maar, laatst heb ik gevraagd om wat meningen over welke lens het beste is. Ik heb nu mijn keuze kunnen maken met welke lens ik ga kopen. Alleen nu heb nu deze lens tweedehands voor een leuke prijs gezien!

Maar waar moet ik op letten bij het testen / bekijken / kopen van deze tweedehands lens?
In de winkel weet je eigenlijk zo goed als zeker dat hij goed is, teminste daar ga je van uit...
- Beschadigingen (extern)
- Beschadigingen op glaswerk van de lens?
- Werkt de autofucus goed?"
- werkt IS goed?
- overige dingen?

Bovenstaande punten zijn misschien wat standaard maar hoe kom je er ook achter of het goed werkt? kun je het horen zien voelen?

De lens in questie: Canon EF 75-300 mm f/4-5,6 IS USM (2,5 jaar oud) en wordt geleverd met zonnekap ET-64II

Gemiddelde nieuwprijs ligt rond de: € 570
Wat zouden jullie hier nog 2dehans voor willen betalen (wat is het nog waard)

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48
In ieder geval ook voelen of het in/uit-zoomen soepeltjes gaat en er dus geen grof vuil in dat loopwerk zit. Misschien zijn daar nog betere manieren voor.

Ik zou voor die lens niet meer dan 400 370 betalen incl. zonnekap. Voor 470 (met die cashback-cheques) heb je een nieuwe 70-300 IS waar je natuurlijk ook een vol jaar garantie op hebt.

Edit: nog even nagelezen en de nieuwe uitvoering biedt toch wat interessante voordelen boven de 75-300.

[ Voor 22% gewijzigd door T_E_O op 02-10-2006 13:18 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:11
Ik zou die 75-300 IS echt niet kopen hoor.. Ga dan voor de 70-300 en vraag een cashback-boekje van Canon aan. Je bent echt gek als je die oude 75-300 koopt IMO..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Geef even een 'zwiep' aan het palletje voor de diafragma-stelling. Als deze langzaam tot niet terugzakt is het diafragma verbogen en is de lens waardeloos.

áls je de lens nog wil, that is. :)

• Macsylver
cashback geld voor mij niet deze zat toen der tijd niet bij me camera :( gek genoeg...

Ik was namelijk van plan om de 70 - 300 te kopen 499 alleen het is een stukje rijden (100km)

Ik mag de lens kopen voor 350 euro met de genoemde zonnenkap.

Mij leek het daarom makkelijk deze lens te kopen het is voor mij 10km rijden van huis.
Maar wou dus nog even aan jullie vragen of het de moeite waard is.

Krijg ik die cashback wel ja dan wordt het een ander verhaal.

[ Voor 36% gewijzigd door Macsylver op 02-10-2006 13:38 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op de Canon promotion site kan je gewoon die cashback vouchers aanvragen. Gemiddeld 2/3 weken later heb je het boekje met voucher dan in huis. :)

{signature}

• WVL_KsZeN
Macsylver schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:34:
cashback geld voor mij niet deze zat toen der tijd niet bij me camera :( gek genoeg...

Ik mag de lens kopen voor 350 euro met de genoemde zonnenkap.

Heb gekeken naar de 70 -300 die jullie noemden en kon deze het goedkoopste vinden ergens in braband vor 499 euro dus deze blijft voor mij ook 499 euro aangezien ik geen cashback heb...

mij leek het daarom makkelijk deze lens te kopen het is voor mij 10km rijden van huis.
Maar wou dus nog even aan jullie vragen of het de moeite waard is.
Cashback boekje kun je gewoon aanvragen op http://canon2006promotions.onlinerebates.com/ , ook als je die nog niet hebt.

Directe link : http://canonextrapromotion.onlinerebates.com/faq.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door WVL_KsZeN op 02-10-2006 13:42 ]

• Macsylver
Voutloos schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:37:
Op de Canon promotion site kan je gewoon die cashback vouchers aanvragen. Gemiddeld 2/3 weken later heb je het boekje met voucher dan in huis. :)
wou deze lens namelijk deze / volgende week kopen. Werkt dit ook met terugwerkende kracht? dus kopen en dan wachten op vouchers en dan later met copie bon opsturen...

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
check heel goed voor schimmel, kan zich namelijk verspreiden

|>

• WVL_KsZeN
Macsylver schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:39:
[...]wou deze lens namelijk deze / volgende week kopen. Werkt dit ook met terugwerkende kracht? dus kopen en dan wachten op vouchers en dan later met copie bon opsturen...
ja.

• Macsylver
uhm, jullie raden me dus aan om de 70 -300mm te kopen met cashback wat ik dus ook krijg 50 euro!

Eurovision € 499,- Helmond

ga er heen dus kost me 499 euro- 50 = 449 euro en dan dus idd betere lens (zo ik las in de revieuw) en garantie!

449-350 = 99 euro meer, dat is wel te overleven :P

Dit is dus volgens jullie de beste keus?

[ Voor 7% gewijzigd door Macsylver op 02-10-2006 13:48 ]

• WVL_KsZeN
Macsylver schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:46:
uhm, jullie raden me dus aan om de 70 -300mm te kopen met cashback wat ik dus ook krijg 50 euro!

Eurovision € 499,- Helmond

ga er heen dus kost me 499 euro- 50 = 449 euro en dan dus idd betere lens (zo ik las in de revieuw) en garantie!

449-350 = 99 euro meer, dat is wel te overleven :P

Als je er 99 euro extra voor over hebt zou ik het direkt doen :)

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 09:01
Ow nog een kleine tip welke ik altijd toepas; Stel je cam in op Av met f22 of hoger en druk op het DOF Preview knopje. Dan zie je (als je door de lens kijkt door het voorste element) meteen de driafragma bladen en hoe deze eruit zien.

Succes met shoppen (al zou ik de Canon 75-300 lekker laten liggen)!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Macsylver schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:46:
1) Het is een betere lens
2) Hij is nieuw dus doet het
3) Je hebt een jaar garantie (of meer) dus mocht je als nog een defect tegen komen...

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 02-10-2006 21:19 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
Ik zou voor 99 niet gaan klooien met een verouderd, potientieel defect objectief ;)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Verwijderd

99 euro is voor mij wel ongeveer 25% van de prijs..... Ik zou dus twee keer nadenken.
(voor 99 euro op een nieuwprijs van 1300 euro, zou ik geen risico's nemen. Voor 99 euro op een nieuwprijs van 150 euro is het een heel ander verhaal.)

Op welk moment die verhouding risico / geld omslaat, hangt voor mij overigens ook erg sterk af van de indruk die de verkoper op mij maakt (en natuurlijk speelt de kwaliteit van de lens ook heel sterk mee.)

Tips voor het kopen van tweedehands lenzen:

-1- Als je een nieuwe 2e hands lens koopt, let dan ook vooral op het ACHTERSTE lens element. Veel mensen kijken alleen naar de frontlens, maar kleine krasjes daar vallen op foto's vaak weg. De kleinste krasjes op je achterlens zie je echter wel makkelijk terug.

-2- Zet het diafragma vol open en kijk door de lens naar een licht bron (niet direct natuurlijk) en controleer op schimmel.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DickCAH, 25% is idd aardig wat, maar het is dus ook gewoon een nieuwere, modernere lens. De 70-300 IS is de vervanger van de 75-300 IS en hij is stukken scherper.

{signature}

Verwijderd

Het was hier nog wat vroeg.... De volgende keer zal ik eerst een kopje koffie nemen voordat ik GOT lees. ;+))

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor die lens zou ik niet meer dan € 200,- geven. Onderhandel en kijk goed wat je koopt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Macsylver
Ga deze lens dus niet halen! bedankt voor de reacties! Tevens vandaag officeele terugave van de belasting dienst gehad (hoi hoi) Dus heb nu wel even wat meer geld om uit gegeven dan dat ik eerst had buget was eerst max 500 euro, maar ik weet het nu wel! we gaan voor een ander.

Vanmiddag naar amsterdam toe om mijn: Canon EF 70-200mm f/4L USM te halen, t is iets heel anders, dan die lens die ik noemde.

- Prijs is volgens jullie te duur 2de hans.
- De 70 -300mm IS USM was mijn 2de keus en tevens betere "update" (gevonden hier in de buurt met cashback voor 489 euro)
- Daarnaast aangezien ik nu wat geld terug heb gekregen, en ik het eigenlijk ook wel goed wil doen leg ik er nog eens 140 euro bij wat 629 maakt en dan heb ik mijn mooie droomlens.

Jullie zullen wel denken eerst naar zo een gare lens op zoek en dan opeens een "top" stuk kopen van canon. Maar lens koop je maar 1 keer en ik wou het wel goed doen. Dacht eerst als het ook 2dehans kan waarom niet dus vandaar dat ik voor die lens gekozen had omdat ik de 70 - 300mm niet kon vinden.

Was het maar alvast avond (A)

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:12
Zie toch dat veel mensen kiezen voor de 70-200 F4 L i.p.v. de 70-300 IS USM. De prijs van deze twee objectieven ontloopt elkaar niet veel. Waarom kiezen er veel dan toch voor de "instap L" ?
Qua scherpte ontlopen deze lenzen elkaar ook bijna niet, voordeel lijkt mij dat de 70-300 100MM meer bereik heeft en beschikt over IS

Zelf ga ik na het lezen van zeer veel reviews toch voor de 70-300 IS USM

[ Voor 21% gewijzigd door bluecupra op 03-10-2006 19:19 ]

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 09:01
bluecupra schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:18:
Zie toch dat veel mensen kiezen voor de 70-200 F4 L i.p.v. de 70-300 IS USM. De prijs van deze twee objectieven ontloopt elkaar niet veel. Waarom kiezen er veel dan toch voor de "instap L" ?
Qua scherpte ontlopen deze lenzen elkaar ook bijna niet, voordeel lijkt mij dat de 70-300 100MM meer bereik heeft en beschikt over IS

Zelf ga ik na het lezen van zeer veel reviews toch voor de 70-300 IS USM
Ik heb ervoor (70-200 L) gekozen om: Bouw/kwaliteit afwerking, Ring-USM (+ focus limiter), contrast, van 70 tot 200 netescherp, inruilwaarde. Doet overigens niets af aan het feit dat de 70-300 IS USM een mooie lens is. Als je meer waarde hecht aan IS of het stukje 200-300 dan aan bovengenoemde punten, dan is de keus niet zo moeilijk denk ik.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-01 14:31

qless

...vraag maar...

Macsylver schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 12:11:

Jullie zullen wel denken eerst naar zo een gare lens op zoek en dan opeens een "top" stuk kopen van canon. Maar lens koop je maar 1 keer en ik wou het wel goed doen. Dacht eerst als het ook 2dehans kan waarom niet dus vandaar dat ik voor die lens gekozen had omdat ik de 70 - 300mm niet kon vinden.

Was het maar alvast avond (A)
De 70-300 IS is inderdaad niet veel te vinden 2e hands...kennelijk doen mensen hem niet snel weg.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Macsylver
Nou, tweakers ik heb me nieuwe lens! (70-200 F4 L) toppertje! helemaal tevreden mee me dag kan niet meer stuk (op het rot weer na dat ik dus beetje binnen zit...) Maar wat een mooie lens om alleen al naar te kijken en mee te kunnen "spelen"!

Loop van de week zullen er misschien wel wat plaatjes verschijnen in het: Solo testcasefoto's topic! bedankt voor al jullie reactie's!

Pagina: 1