Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:03:
Ik ben voor mijn eigen bedrijf op zoek naar source control software. Ik heb via google en GoT wat research gedaan naar software die geschikt is. Ons bedrijf bestaat nu uit 2 mensen, maar we zijn bezig met het uitbreiden.
De eisen zijn als volgt:
- Server software moet geschikt zijn om te draaien op Windows Server 2003
- Client moet geintegreerd zijn in Visual Studio 2005
- Makkelijk te installeren en beheren
Visual Studio heeft een waanzinnig slechte API voor sourcecontrol systemen. Dit houdt in dat zonder kunst en vliegwerk, edit and commit (wat CVS/SVN etc. gebruiken) niet mogelijk is, en ook dat je ALTIJD vast zit aan sourcecontrol troep in je project/solution files en checkout-edit-checkin. Met kunst/vliegwerk bedoel ik dat het lijkt alsof het geintegreerd is maar dat dat vroeg of laat omvalt.
Omdat je de client in vs.net wilt hebben geintegreerd zit je dus aan deze dingen vast. Ik zou me echter wel 2 keer bedenken met die 2e eis. Sourcecontrol is niet iets wat je in je IDE regelt, het is iets wat je organisatorisch regelt en dus ook buiten je IDE moet kunnen worden geregeld.
Sourcecontrol troep in je solution/project files breekt je op wanneer je in je sourcecontrol systeem projects wilt gaan sharen, dus fysiek de files wilt gaan sharen. Dit lukt alleen wanneer je copieen gebruikt. Ook is het openen van je solution wanneer je niet bij je sourcecontrol server kunt onmogelijk zonder aan te geven dat je disconnected wilt gaan werken. Nou ik weet niet hoeveel tijd jij aan dit soort onzin wilt besteden, maar als developer gok ik 0.0: wanneer je aan het werk wilt, wil je aan het werk en als je later dan handmatig allerlei dingen moet gaan zitten mergen is dat erg vervelend.
Ik heb twee pakketten gevonden die mij geschikt lijken:
- Microsoft Visual Sourcesafe 2005
- SourceGear Vault
Over Sourcesafe lees ik hier en daar wat negatieve berichten. Aan de andere kant is Vault wel wat duurder in aanschaf en onderhoud. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar Vault.
Heb ik een goede keuze gemaakt? en heeft er iemand ervaring met Vault?
Vault is op zich niets mis mee, VSS is troep, gebruik dan gewoon niets.
Ik zou zelf voor Subversion gaan, want daar kun je ook aan files werken buiten vs.net die dan toch goed worden ingecheckt. Dit kan ook met Vault, maar Vault kost geld en subversion niet.
Gebruik je ook Gemini bugtracker, dan kun je mijn connector gebruiken om subversion checkins direct te loggen bij een gemini item door een tag op te nemen in je checkin comment. (zie gemini site).
Over je 3e punt: sourcecontrol is niet gemakkelijk. Hoe goed de tools ook zijn, organisatorisch moet je het eerst op orde brengen, dwz: als 10 man in dezelfde file zitten te editen is het wellicht nuttiger om 1 man alle 10 de taken te laten doen en de rest iets anders (theoretisch voorbeeld), waardoor je veel minder overhead creeert. Sourcecontrol tools helpen wel, maar een wanordelijke organisatie krijg je er echt niet mee in het gelid.
@oisyn: perforce is toch schreeuwend duur?