[Gezocht] Licht OS puur voor IM

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 16:19
Ik heb hier een laptop waar nu nog Win98 op draait met de volgende specificaties:
266Mhz MMX
64MB Ram
USB Stick voor Wireless netwerk

Nu kan ik deze laptop dus wel aan het draadloze netwerk (incl. internet) hier hangen, maar dan is het een kwestie van tijd (ik schat een week) voordat de hele boel vol staat met virii en adware. Het doel van de laptop is puur en alleen instant messaging om te kunnen communiceren tussen 2 ruimtes zonder de processen in 1 vd 2 ruimtes te onderbreken/te frustreren.

Ik zat zelf te denken aan Google Talk als IMprogramma omdat dit plain & simple is en makkelijk in gebruik.

Op zich wil ik dus wel Win98 blijven gebruiken, als dit maar afdoende dicht te timmeren is of anders dus een licht ander besturingssysteem wat ook te gebruiken is onder deze omstandigheden :).

Iemand suggesties?

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Wat wil je nu precies? Geen OS omdat dat snel volstaat met virussen en spyware? Het lijkt me dat je daar zelf het een en ander voor moet doen... toch?

Volgens mij is Windows 9x een prima oplossing (als messengers daar op draaien). Desnoods kun je met 98Lite er 't een en ander uitslopen. En het een en ander locken moet ook niet zo'n probleem zijn.
En verder zie ik het probleem niet zo...

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 12:54
Eeuhm......tsja....
Geslimde linux is misschien mogelijk....
Win98 met een stapel virusscanners en spyware en laatste onofficiele servicepack zou ook kunnen...
BeOS is ook wel fijn op die hardware (SNEL!!)

Copy.com

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-07 00:09

Tead

nnb

Als het alleen is om tussen 2 ruimtes te communiceren kan je ook linux installeren zonder GUI (alleen console dus) en dan bitchx of andere console IRC client. Dit kan niet anders dan snel zijn. Voor de IRC server moet je even kijken of je dat op 1 van de 2 PC's wilt draaien of ergens een server "lenen".

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Jabber is ook een oplossing... maar je hebt een server nodig natuurlijk.. (kan op dezelfde machine)

Op zich is een win98 bak met een grote harddisk ook een oplossing. Als je kan automatiseren dat er iedere dag/week/maand een ghost image terug-gezet wordt met alleen die chatclient dan kunnen ze'm verneuken wat ze willen, de wijzigingen zijn dan na de image-restore weer weg.

Maar zelf zou ik voor iets met linux ofzo gaan.. Met veel pakketjes kan je zelfs via de console chatten.
Neem bijv. centericq.. Die kan op zo ongeveer iedere im-netwerk inloggen. En het is voor de console dus rete snel..

Verwijderd

Als licht en klein OS zou je Damn Small Linux kunnen gebruiken. Deze distro is ongeveer 50 MB groot, maar toch redelijk compleet (met GUI, browser, AbiWord, e.d.). Het is een liveCD, maar je kunt hem ook installeren op een HD. Dat doe je door eerst vanaf de CD te booten en dan in het menutje "Install to harddisk" te kiezen. Wellicht zit er een IM client bij en kun je die gebruiken.
http://www.damnsmalllinux.org/

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

offtopic:
virii?
virussen ;)

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

nog makkelijker (damn dat ik daar niet eerder aan dacht) Installeer linux zo beknopt mogelijk en gebruik het commando 'talk' :D
Console based, en oooooh zo simpel :D

• flipjevandejam
Hmm, thanx for al het advies, het moet nog wel enigzins door een leek te gebruiken zijn, vandaar dat commando based IM niet gaat werken. Ik ben nu bezig met WinXP (schrik niet :D) lite (maximaal gestripte versie) te installeren. Dit is al een halve dag bezig hahaha, dus we gaan morgen merken hoe werkbaar dat is. Dat Damn Small Linux ziet er wel interessant uit, ik zal het eens bekijken.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
flipjevandejam schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:00:
Hmm, thanx for al het advies, het moet nog wel enigzins door een leek te gebruiken zijn, vandaar dat commando based IM niet gaat werken. Ik ben nu bezig met WinXP (schrik niet :D) lite (maximaal gestripte versie) te installeren. Dit is al een halve dag bezig hahaha, dus we gaan morgen merken hoe werkbaar dat is. Dat Damn Small Linux ziet er wel interessant uit, ik zal het eens bekijken.
Linux is in jouw geval per definitie beter. Je zult geen virusscanner nodig hebben waardoor je systeem al stukken sneller draaien zal dan een Windows computer. Er zijn goede IM programma's voor Linux beschikbaar welke gebruikersvriendelijk werken, dus dat is geen probleem. Je moet er nu enkel nog werk van maken om een goede Linux distro op te zoeken. Een Linux distro gebaseerd op KDE of Gnome zal waarschijnlijk niet soepel werken, "Fluxbox" schijnt wel vrij licht te zijn en ziet er nog best leuk uit. Als DSL (Damn Small Linux) je bevalt moet je daar lekker bij blijven :)

🌞🍃

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 11:18
Waarom zou Win98 binnen een week vol virussen (of viri, maar geen virii... het zijn geen viriussen) en zo staan? Zet er een stevige firewall op, zorg dat mensen er niet mee gaan browsen. Dat is toch wel te doen?

Hell, ik heb een oude 233 MHz laptop in de woonkamer liggen voor wat IM werk vanaf de bank. Daar komen ook niet zomaar virussen op hoor. En daar wordt nog wel eens mee gesurft ook! Met Internet Explorer, kun je nagaan!

Punctuality is the politeness of kings

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Als je toch met windows xp bezig bent kun je de Microsoft Shared Computer Toolkit misschien ook eens proberen. klik
De configuratie programma's zijn vrij traag, maar als het eenmaal draait heb je een mooi dichtgetimmerd systeem.

"It certainly appears so..."

• flipjevandejam
dreamscape schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:14:
Waarom zou Win98 binnen een week vol virussen (of viri, maar geen virii... het zijn geen viriussen) en zo staan? Zet er een stevige firewall op, zorg dat mensen er niet mee gaan browsen. Dat is toch wel te doen?

Hell, ik heb een oude 233 MHz laptop in de woonkamer liggen voor wat IM werk vanaf de bank. Daar komen ook niet zomaar virussen op hoor. En daar wordt nog wel eens mee gesurft ook! Met Internet Explorer, kun je nagaan!
Dit is mijn ervaring met niet volledig gepatchte Windowssystemen, dat het een kwestie van tijd is dat er dingen binnen sluipen en je ze vaak niet eens door hebt. Gezien het feit dat dit een laptop is waar geen experts achter zullen zitten en hij wel gewoon moet blijven werken, neem ik het zekere voor het onzekere.

• kamerplant
  • Niet online
dreamscape schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:14:

Windows 9x is toch algemeen bekend de grootste bagger wat ooit heeft bestaan? In die tijd was een van de voordelen van Linux "de enorme stabiliteit". Linux was helemaal niet enorm stabiel, Windows zoog in die tijd gewoon extreem :o.

Surfen met Internet Explorer op een Windows 98 computer is volledig onveilig, het OS wordt al tijden lang niet eens meer gepatched. Dat jij niet besmet bent is waarschijnlijk een kwestie van geluk.

🌞🍃

• flipjevandejam
Datafeest schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:08:
[...]

Linux is in jouw geval per definitie beter. Je zult geen virusscanner nodig hebben waardoor je systeem al stukken sneller draaien zal dan een Windows computer. Er zijn goede IM programma's voor Linux beschikbaar welke gebruikersvriendelijk werken, dus dat is geen probleem. Je moet er nu enkel nog werk van maken om een goede Linux distro op te zoeken. Een Linux distro gebaseerd op KDE of Gnome zal waarschijnlijk niet soepel werken, "Fluxbox" schijnt wel vrij licht te zijn en ziet er nog best leuk uit. Als DSL (Damn Small Linux) je bevalt moet je daar lekker bij blijven :)
Ik ben zeer weinig bekend met Linux in het algemeen (in het verleden wat gepield met een vanaf-CD-te-starten-distro-voor-wifi-scanning-icm-kismet-oid), maar meer ook niet echt. Ik zal dus dat DSL gaan bekijken. Die Fluxbox zou op DSL kunnen draaien als grafische schil begrijp ik?

• kamerplant
  • Niet online
flipjevandejam schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:23:
[...]

Ik ben zeer weinig bekend met Linux in het algemeen (in het verleden wat gepield met een vanaf-CD-te-starten-distro-voor-wifi-scanning-icm-kismet-oid), maar meer ook niet echt. Ik zal dus dat DSL gaan bekijken. Die Fluxbox zou op DSL kunnen draaien als grafische schil begrijp ik?
Ik heb het even opgezocht, DSL gebruikt standaard al Fluxbox. Ik was zelf niet echt weg van de lelijke style die standaard gebruikt wordt door DSL, ik heb mooiere styles gezien :X
Als het je zonder al te veel moeite lukt een leuke Linux distro (zoals DSL) te draaien zou dat iig een mooie oplossing zijn :P Mocht je toch voor Windows kiezen, gebruik dan Opera als webbrowser. Deze browser is veiliger dan Internet Explorer (zeker op Win9x) en werkt op oudere computers sneller dan Firefox (dat was bij de oudere versies tenminste zo, mogelijk is dit tegenwoordig anders).

🌞🍃

• flipjevandejam
Ik heb nu WinXP er op staan en ik moet zeggen dat het me echt 400% meevalt hoe het draait, heerlijk soepel gezien de harware als je het mij vraagt. Nu nog een goede lichte IM client, ik zat zelf te denken aan Windows Messenger, aangezien ik het idee heb dat dit net als IE min of meer in Windows geintegreerd zit. Echter weet ik niet of ik hiermee nog veiligheidsrisico's loop?
Pagina: 1