Grofweg zie je twee manieren waarop CMS'en plaatjes opslaan en weergeven:
Ik neig naar hernoemen naar een nummer, opslaan in een map op de server en meta info bijhouden in de database. Geen mogelijkheid om submappen aan te maken, maar wel om de plaatjes in te delen in 'albums'.
- bij Geenstijl worden alle plaatjes in de /images map opgeslagen onder een leesbare naam (zoals zalmmetkoffer.jpg).
- bij Tweakers worden plaatjes opgeslagen met een nummer als naam (4324265464336.gif) en via i.dsp getoond
- bij sites als Geenstijl zijn de plaatjes via het filesystem direct te benaderen, wat waarschijnlijk sneller is dan wanneer een plaatje via een serverside pagina (zoals i.dsp) opgevraagd moet worden
- bij een site als Geenstijl (draait overigens onder Movabletype) bevat de naam van het plaatje informatie over het plaatje, zodat ik als het moet ook zelf een src naar dat plaatje kan typen ipv gebruik te maken van een WYSIWYG oid
- als ik een plaatje tijdens het uploaden hernoem naar een uniek nummer, ontloop ik gedoe met 'het plaatje met naam zalmmetkoffer.jpg bestaat al op de server'-errors
- dispatchen via een pagina geeft me de mogelijkheid te tellen hoe vaak een plaatje werd getoond
- haalt Tweakers het plaatje uit een database of liggen de plaatjes in een map op de server opgeslagen (wellicht buiten de webroot?)
- wat zijn de voor- en nadelen van plaatjes opslaan in een database? Ik dacht altijd dat performance het grootste nadeel was
- hernoem jij geuploade plaatjes bij jouw systeem naar een nummer of niet? Waarom (niet)?
- als jij plaatjes in een map op de server opslaat (en dus niet in de database), geef je de gebruiker dan de mogelijkheid subdirectories aan te maken? Waarom (niet)?
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."