Ik ben zelf ZWAAR slechthorend, linker oor is helemaal doof, rechteroor hoor ik nog voor ongeveer 30% met gehoorapparaat.
Praat wel als de beste omdat ik in mijn jeugdjaren redelijk kon horen met een gehoorapparaat.
Door heel veel aandacht gekregen te hebben van mijn moeder, met name, door steeds naar haar mond te kijken heb ik leren liplezen, ook tijdens de schoolperiode logopedie gehad omdat ik praatte als Donald Duck, namelijk door mijn neus.
Door middel van ademhalingstechnieken is dat goed gekomen, niemand heeft in de gaten dat ik doof ben omdat ik goed praat, zij het wel harder dan een normaal mens, maar zodra zij gaan praten gaat het moeilijker worden, dan moet je echt enorm goed je best doen dat persoon te begrijpen, schaam je er niet voor iets meerdere keren te vragen als je he niet begrijpt, desnoods schrijven ze het maar op. Problematischer wordt het als men vreemde termen gaan gebruiken of een vreemde taal.
Door het beheersen van je stemgeluid kan ik op diverse volumes praten.
Ik kan in principe beter alles opschrijven dan te gaan denken, zoiets gaat automatisch, dove mensen denken naar mijn mening gevoelsmatig, auditief wordt dat moeilijker. dove mensen zijn niet snel afgeleid daar ze geen geluid horen om op te reageren, ze werken dan ook met een hoge mate van concentratie.
Vanaf je geboorte doof zijn hoeft geen handicap te betekenen, er zijn zat doven die volledig meedraaien in een normale wereld, zij het dat ze alleen hun geehoor missen.
Dove mensen houden net zo goed als wij van muziek, met name muziek waar veel bassen in zitten zodat ze die kunnen voelen. ( dance, trance, hardcore, als er maar veel bas in zit)
een goede tip van me voor de horenden: ga eens naar een dovenclub in de omgeving kijken en ervaar eens hoe dove mensen omgaan met elkaar en met horenden.
Ga eens naar een disco voor dove mensen, ervaar hoe dat is.
Naar mijn mening hebben blinde mensen een beter govoel dan dove mensen, zij kunnen zien, een blinde doet dat met zijn handen, wat voor een dove is: zijn ogen zijn zijn oren is voor een blinde het omgekeerde.
Je gehoor kun je zo trainen dat je zelfs het kleinste geluidje kunt waarnemen.
Voor een blinde komt dat ten goede, door het utvallen van 1 of meerdere van je zintuigen ontwikkelen de andere zich sterker.
Iemand die doof is voelt geluid aan de hand van trillingen, dit kan ook zijn: het voorbijrijden van een vrachtwagen, een gepimpte auto met een supertoeter eronder, het ontploffen van vuurwerk, allemaal trillingen.
ook kleine trillingen die een horend mens niet kan waarnemen voelen wij.
Voor diegenen onder ons die gebarentaal willen leren zie onderstaande link.
http://www.gebarencentrum.nl/gebarenwoordenboek.asp?color=y
[
Voor 40% gewijzigd door
Verwijderd op 18-10-2006 10:43
]