[XP] Enter werkt alleen onder numlock

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 20:06
Ik heb ongeveer een maand geleden een nieuwe laptop gekocht, een Amilo Pi1536. Tot dusverre heb ik een defecte accu gekend, die direct netjes werd vervangen door de Mediamarkt. Vandaag zit ik in de collegebanken en start m'n laptop op (uit slaapstand). Ik wil m'n wachtwoord intypen (gevolgd door enter), maar het wachtwoord klopt niet. Maandagmorgen gevalletje dus. Blijkt dus dat m'n enter toets veranderd is in ]. M'n eerste veronderstelling was dat er wat tussen de enter toet en de toets erboven (de ] } toets) zat, maar na het loshalen en herbevestigen van die ] toets blijkt dat het niet te zijn. Nog typischer is dat het probleem zich NIET voordoet wanneer numlock aanstaat. Maar aangezien ik met een laptop werkt schiet dat niet op, omdat dan de letters uiopjkl;m veranderd worden 456123+0. Waar de p zit zou onder numlock de - moeten zitten, maar die werkt kennelijk weer niet onder numlock.

Wisselen tussen taalinstelligen (rechts onder in de taakbalk) mocht niet baten; Ik heb gegoogled op 'toetsenbord instellingen wijzigen' en 'taalinstellingen toestenbord wijzigen', maar bij beide niet gevonden wat ik zocht..

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen valt?

• Spivvi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-03 22:58
Je moet even via config scherm kijken op welke landinstelling je toetsenbord staat, lijkt me toch dat het daar aan ligt namelijk.

• BoB_HenK
Spivvi schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:49:
Je moet even via config scherm kijken op welke landinstelling je toetsenbord staat, lijkt me toch dat het daar aan ligt namelijk.
Nederland (Nederland)

en

edit: typo's door die verrote entertoets :/
edit2: taalinstellingen veranderd naar Engels (Verenigde Staten) en locatie naar VS, helpt niet :(
en ook een edit3: De FN toets in combinatie met de enter toets levert wel een normale enter op zonder num lock, maar met numlock levert het juist weer een ] op :?
edit4: In de bios heb ik geen default numlock aan/uit functie kunnen vinden, dus dat kan het ook niet zijn.

Ik heb het idee dat de toetsen bovendien onder de Fn toets net wat anders werken. de 7894561230 die respectievelijk bij de 789uiopjklm horen doen het niet odner de Fn toets, maar worden functies als pijltoesten en page up/down (een normaal numpad),maar de *+ onder 0; werken weer niet, terwijl er op de toetsen geen extra Fn functies als page up/down staan aangegeven.
Wanneer numlock aanstaat en de Fn toets ingehouden wordt, worden de toesten die normaal cijfers moeten zijn juist weer de letters, alsof er niets aan de hand is (geen NumLock aan/Fn ingehouden).

Iemand een suggestie?

[ Voor 86% gewijzigd door BoB_HenK op 02-10-2006 10:40 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer eens te booten van bootable media - oftewel een Linux LiveCD bijvoorbeeld (of een DOS diskette :P ) en kijk eens of je probleem daar ook onder bestaat? :)

• BoB_HenK
elevator schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:04:
Probeer eens te booten van bootable media - oftewel een Linux LiveCD bijvoorbeeld (of een DOS diskette :P ) en kijk eens of je probleem daar ook onder bestaat? :)
Bedankt voor de tip, zal het thuis proberen (hier geen cd voorhanden). Wat ik wel weet is dat hetzelfde probleem optreed in de BIOS, daar is ook Fn+Enter nodig om een normale enter te krijgen.

Verwijderd

Ctrl fn of zo proberen zodat je geen fn meer hoeft in te drukken.

• BoB_HenK
Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:35:
Ctrl fn of zo proberen zodat je geen fn meer hoeft in te drukken.
Allerlei mogelijk combinaties geprobeerd, varierend van Alt+Shift en Control+Shift om invoertaal en toetsenbord indeling te wijzigen tot Ctrl+Fn, mocht niet baten :(

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Probeer je toetsenbord indeling onder landinstellingen eens op Engels (Verenigd Koninkrijk) te zetten. Ik had vergelijkbare probleempjes bij mijn Vaio Laptop.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• BoB_HenK
BillSpaarbank schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:13:
Probeer je toetsenbord indeling onder landinstellingen eens op Engels (Verenigd Koninkrijk) te zetten. Ik had vergelijkbare probleempjes bij mijn Vaio Laptop.
Ook dat helpt niet, zowel onder VK en VK uitgebreid.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wellicht handiger om in de toekomst wat vollediger te zijn in je informatie verstrekking ;)

Als je problemen hebt met je Fn toetsen (waaronder je <enter> dus blijkbaar ook bijhoort), kijk dan ook eens even naar je BIOS instellingen hoe je Fn instellingen staan :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• BoB_HenK
BtM909 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:26:
Wellicht handiger om in de toekomst wat vollediger te zijn in je informatie verstrekking ;)

Als je problemen hebt met je Fn toetsen (waaronder je <enter> dus blijkbaar ook bijhoort), kijk dan ook eens even naar je BIOS instellingen hoe je Fn instellingen staan :)
Zoals aangegeven zijn daar geen gegevens over te vinden, de bios is nogal 'basic'. Ik heb zojuist de Fujitsu-Siemens helpdesk gebeld, die ook voor een raadsel stonden. Het typische aan dit verhaal dat het na slaapstand gebeurde, een periode waarin dus niets veranderd is. Er werd me geadviseerd een systeemherstel uit te voeren (zojuist gedaan, mocht niet baten), en de bios te updaten, wat ik nu ga doen.

Het probleem is opgelost :) Een biosupdate was de oplossing, al blijkt m'n WLAN nu nog even zoek,maar daar duik ik zo wel in, inclusief werkende enter toets ;)

Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips:)!

[ Voor 12% gewijzigd door BoB_HenK op 02-10-2006 13:49 ]

Pagina: 1